Tuomo Seppälä

Auttakee: EASA-ATPL lisähappivaatimukset

11 viestiä aiheessa

Terve,

 

Auttakeehan nyt kanssailmailijat minua ja ehkä jotain muutakin joka painiskelee hapenpuutteen kanssa :). Kyse on siis EASA-ATPL (EU-OPS1 / ICAO Annex 6) lisähappivaatimuksista koneessa. ( Carriage of supplemental oxygen)

 

Aiheeseen liittyvä kirjallisuus antaa kohtuullisen taulukon mitä tarvitaan, mutta minä en vain käsitä sen sisältöä vaikka olen näitä juttuja miettinyt jo useamman kerran. Voisikohan joku auttaa?

 

Katsotaanpa vähän mitä vaatimuksissa sanotaan:

 

Supplemental oxygen


FOR: [b]All occupants of flight deck seats on duty:[/b]

Entire flight time when cabin pressure altitude [b]exceeds 13.000ft[/b] and entire flight time cabin pressure altitude [b]exceeds 10.000ft but does not exceed 13.000 ft after the first 30 minutes at those altitudes[/b]...

 

Eli siis...happea pitää olla kaikille ohjaamossa jos cabin alt on yli 13.000 jalkaa? Ja sitten täytyy olla happea jos cabin alt on 10.000 jalkaa? Ja sitten tuo puolen tunnin 13.000ft sääntö.

 

Entä jos lennetään 4 tuntia 11.000ft cabin altitude? Entä jos lennetään 3 tuntia 9000ft ja 25 minuuttia 13.100ft? Miten happea tarvitaan?

 

En saa tolkkua tuohon sääntöön.

 

Vastaavanlainen säännös koskee myös kabiinin henkilökuntaa. Katsotaanpa:

 

FOR:[b] All required cabin crew members:[/b]

Entire flight time cabin pressure altitude [b]exceeds 13.000ft[/b] but not less than 30 minutes, and entire flight time when cabin pressure[b] altitude is greater than 10.000ft but does not exceed 13.000ft after first 30 minutes at those altitudes.[/b]

Eli hyvin vastaavat vaatimukset kuin ohjaamoon mutta ei kuitenkaan.

 

Säännöksiä on sitten vielä paxeillekkin mutta ei niitä oteta nyt tähän. Jos tähän 10.000ft vs. 13.000ft vs. 30min saisi jonkunlaisen johtoajatuksen niin ehkä siitä voisi sitten jalostaa.

 

Eli onko joku Teistä löytänyt opintojen tai hommien aikana tähän jotain ”maagista tähtiajatusta” että miten tätä pitäisi tulkita? Vai onko tämä kaikille samanlaista tervanjuontia :'(?

 

-tuomo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Supplemental oxygen


FOR: [b]All occupants of flight deck seats on duty:[/b]

Entire flight time when cabin pressure altitude [b]exceeds 13.000ft[/b] and entire flight time cabin pressure altitude [b]exceeds 10.000ft but does not exceed 13.000 ft after the first 30 minutes at those altitudes[/b]...

 

Eli siis...happea pitää olla kaikille ohjaamossa jos cabin alt on yli 13.000 jalkaa? Ja sitten täytyy olla happea jos cabin alt on 10.000 jalkaa? Ja sitten tuo puolen tunnin 13.000ft sääntö.

 

Vähän koukeroista englantia ja lauserakenne on tönkkö.

 

Ja puhutaan kabiinin painekorkeudesta, eli käytännössä paineistamattomasta koneesta.

 

>13000 lisähappi tarvitaan aina

>10000 -- <=13000, lisähappi tarvitaan kun lentoaika >10000 jalkaa ylittää 30 minuuttia

<=10000 lisähappea ei tarvita

 

 

Onpas jännä... eikös laskuvarjohyppääjien 4000 metriä ole 13100 jalkaa, onko tästä tekstissä lisähuomautus?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän koukeroista englantia ja lauserakenne on tönkkö.

 

Ja puhutaan kabiinin painekorkeudesta, eli käytännössä paineistamattomasta koneesta.

 

>13000 lisähappi tarvitaan aina

>10000 -- <=13000, lisähappi tarvitaan kun lentoaika >10000 jalkaa ylittää 30 minuuttia

<=10000 lisähappea ei tarvita

 

Kiitos tästä selvennyksestä! 30 minsan sääntö päteekin siis enemmän 10.000 jalkaan kuin 13.000ft.

 

Kieli on muuten kirjoitettu suoraan määräyksistä :). Ja jos tarkkoja ollaan niin puhutaan nimenomaan paineistetusta koneesta. Paineistamattomaan koneeseen on eri vaatimus, yksinkertainen 10.000ft sääntö ainakin ohjaamoa koskien.

 

Lisää ajatuksia ja lisäselvennyksiä saa tarjota. Minusta tuntuu etten ole ainoa joka näiden kanssa joutuu joskus pähkimään :)

 

-tuomo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas jännä... eikös laskuvarjohyppääjien 4000 metriä ole 13100 jalkaa, onko tästä tekstissä lisähuomautus?

 

Juuri tässä tekstissä keskitytään paxeihin ja miehistöön jotka pysyvät koneessa koko lennon ajan. Painestamattoman koneen matkustajille on olemassa yksinkertainen määräys samassa kirjassa:

 

FOR: [b]100% of passengers:[/b]

Entire flight time at pressure altitudes above 13.000ft.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paineistettu lentokone:

 

Operaattorin tulee varmistaa että paineistettu lentokone on varustettu lisähapella

kaikille miehistön jäsenille kun ohjaamon paine laskee alle 10 000 feet, 700 hPa (olkoon syy mikä tahansa).

 

Yli FL250 (376 hPa) lennettäessä TAI mikäli ei pystytä laskeutumaan 13 000 feet korkeuteen neljässä

minuutissa niin jokaista matkustajaa kohden pitää olla min 10 minuutin lisähappi.

 

Paineistamaton lentokone:

 

Operaattorin tulee varmistaa että paineistamaton lentokone on varustettu lisähapella

kaikille miehistön jäsenille kun lennetään  yli 10 000 feet, 700 hPa. Sekä 10% matkustajista

sillä lennon osalla joka ylittää tuon 10 000 feet. Aina kun lennetään yli 13 000 feet, niin kaikille

tarvitaan (crew+passengers) lisähappi koko ajaksi (kun tuo 13 000 ylittyy).

 

Sitten viellä lopuksi se että yli FL250 pitää miehistölle olla nopeasti käyttöön otettava "quick-don" maski.

 

Eikös tuo ole aika selvä?  ::) (taisi joku muukin jo ehtiä vastata saman...)

 

...typoja korjattu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä Suomessa saa helpoiten noita happipulloja täytetyksi ?

Ei sitä niin kovin usein tarvitse täällä, viimeksi oli käytössä kun mentiin kalliovuortten yle

mutta olisihan se kivaa saada täyteen ...

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä Suomessa saa helpoiten noita happipulloja täytetyksi ?

Ei sitä niin kovin usein tarvitse täällä, viimeksi oli käytössä kun mentiin kalliovuortten yle

mutta olisihan se kivaa saada täyteen ...

 

Kate

 

AGA tilaus@fi.aga.com 010 242 9001

tuolta sitä on ainakin ennen saanut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, EASA OPS on vasta tulossa, toistaiseksi mennään tällä: (OPS M2-1 Liite 2)

 

EASA OPS tulee, mutta kaupallisessa ilmakuljetuksessa EU-OPS 1 on tiukasti voimassa.

Happijutut kohdassa 1.770 ja 1.775 (ja 1.770/1.775 liite 1.  (alkaa sivulta 147)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään