Lari Nylund

McDonnell Douglas DC-8-63F (cn 45927/327) kuvattiin Samanassa

7 viestiä aiheessa

Sattuipa niin somasti tällä viikolla, että ensimmäistä kertaa eläessäni tuli vastaan McDonnell Douglas DC-8. Olihan siihen muutama silmäys luotava ja todettava, että äärinmäisen kaunis yksilö oli kyseessä. Pienessä mielessä pyöri jopa ajatuksia siitä, että olisiko kyseinen kone joskus palvellut kotimaisen lentoyhtiön palveluksessa. Airliners.net kertoi kuitenkin tietoja, että niin hyvin ei käynyt... Eipä siinä mitään... Tällaisia taustatietoja sain kuitenkin yksilöstä poimittua värittämään tätä pientä kuvakavalkadia.

 

McDonnell Douglas DC-8-63F (cn 45927/327) siis oli kyseessä. Kone on lentänyt ainakin CP Air'in väreissä 1968-1983, jolloin siitä on Airliners.netin sivustolle otettu kuvia Farossa (Portugali), Lontoon Gatwickin kentällä (Iso-Britannia), Frankfurt am Mainissa (Saksa),  Amsterdamista (Alankomaat) ja Torontossa (Kanada). Vuosilta 1984-1990 löytyy kuvia Los Angelesista (Yhdysvallat), Manchesterista sekä Glasgowsta (Iso-Britannia), Amsterdamista (Alankomaat) ja Montego Bay (Jamaika), jolloin kone oli Worldways Canadan väreissä. Tämän jälkeen kone on bongattu Forth Lauderdalessa 2004 DHL:n keltapunaisissa väreissä. Kone oli alunperin toimitettu rekisterillä CF-CPP CP Air'ille tammikuussa 1968! Kone palveli Worldways'illä maaliskuusta 1983 lokakuuhun 1990 ja muutettiin heinäkuussa 1991 malliksi -63F. Rekisteröinti historiakin on varsin mittava: CF-CPP, F-BOLJ, N783AL sekä N819AX ja nykyisin siis tunnetaan rekisterillä 9G-AXD.

 

Kone lentää nykyisin Meridian Airways-yhtiön väreissä, joka on uusi nimi Air Charter Express Ghana'lle (ACE). Airlines.net'in kautta irtosi myös tieto, että vastaavia koneita olisi heidän käytössä neljä (4) kappaletta (9G-AXA, 9G-AXB, 9G-AXC, 9G-AXD) ja niiden kotipesä on Ostend / Brugge (OST / EBOS) Belgiassa - wikipedia lisäsi, että koneita olisi viisi (5) eli viimeisin 9G-AXE. Tiedot kertoivat myös, että koneita olisi tällä hetkellä varattu Haitin maanjäristyksen jälkeisen rahtiliikenteen hoitamiseen. Tämä yksilö oli Haitin naapurimaassa Dominikaanisessa tasavallassa Samanan lentokentällä, kun satuin paikalle.

 

Tiedot perustuvat täysin Airlines.netin kautta irronneisiin tiedon palasiin. Mielellään kuulisin tarinoita ja kommentteja DC-8-konetyypistä, josta kokemukset itselleni ovat toistaiseksi jääneet näiden kuvien varaan.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvia ja tietoja menneisyydestä löytyy linkillä http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45927%2F327&distinct_entry=true&page=1&page_limit=30&sid=fc33eaa008338adf0c06776c1819f5b9&sort_order=photo_id+desc&thumbnails=. Tietoja Meridian Airways-yhtiöstä http://en.wikipedia.org/wiki/Meridian_Airways ja Youtube-herkuttelua Saksasta http://www.youtube.com/watch?v=xiuFvPmsvXQ.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuneesta syystä DC-8 on aina ollut lähellä sydäntäni. Kaunis, jopa siro 4-moottorinen kone, jonka pyrstö (l. sivuperäsin) on itse täydellisyys muotoilultaan.  :thmbup:

 

DC-8 on ollutkin niin luotettava juhta että ainakin kolme kotimaista lentoyhtiötä ovat lennelleet ko. kalustolla, ilmeisesti jopa samanaikaisesti.

 

Kaikki DC-8 -lisätieto otetaan kiitollisuudella vastaan  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä Kallen kanssa. Ehdottomasti hienoin nelimoottorinen laite tähän mennessä. Onneksi eivät ole vielä keksineet laittaa winglettejä :laugh: Ne tunnetusti pilaa koneen ulkonäön totaalisesti. Esim 757 ja 767 aivan käsittämättömän rumia läpysköjen kanssa :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä Kallen kanssa. Ehdottomasti hienoin nelimoottorinen laite tähän mennessä. Onneksi eivät ole vielä keksineet laittaa winglettejä :laugh: Ne tunnetusti pilaa koneen ulkonäön totaalisesti. Esim 757 ja 767 aivan käsittämättömän rumia läpysköjen kanssa :-\

 

767 pilataan siihen laitettaessa wingletit mutta 757 ilman winglettejä ei ole edes lentokone. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta DC-8 on hieno kone. Itse olen matkustanut Kar-Airin kasilla Hesasta Larnacaan vuonna 1975 keväällä ja syksyllä sama toisinpäin. Paluumatkalla meillä oli jopa rynnäkkökiväärit mukana. Tosin lukko oli ruumassa. Kone oli tilava ja lensi vakaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistän vanhoja näppäilykuviani tähän. Finnairin vanhan "Jean Sibelius" DC-8:n (OH-LFV) nimiteksti. Kuvattu Italian Riminillä heinäkuussa 1969.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Palma de Mallorcan kentällä lokakuussa 1981.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Keskellä Aviaco -yhtiön DC-8-63 EC-BSE. Palma de Mallorca lokakuu 1981

 

[ attachment removed / expired ]

 

Taustalla startissa Aviacon DC-8. Palma de Mallorca lokakuu 1981

 

[ attachment removed / expired ]

 

Poistumme saarelta Kar-Airin vanhan DC-8:n kyydissä (OH-KDM). Palma de Mallorca lokakuu 1981

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla