Esa Sairio

Rajoittaako LCD-tv frameja- mikä on totuus? UUTTA KYSYTTÄVÄÄ!

28 viestiä aiheessa

Rajoittaako näyttönä käytettävä lcd-televisio (itselläni Sony HDTV KDL-40W2000) simulaattorin frameja todella?

Näyttää siltä, että simun (FS 2004) framet (ei rajoitusta simun puolelta) jäävät televisiossa samaan arvoon kuin tv:n virkistystaajuus eli minulla joko 60 Hz:iin tai 50Hz:iin (riippuen näytönohjaimesta valtusta kuvasuhteesta). Googlasin asiaa mutta en löytänyt selkeää vastausta.

Asiahan ei ole varsinainen ongelma, koska rajoitan nykytietokoneellani FS 2004:n framet arvoon 40 (tai 45), joka takaa erittäin sujuvan lentämisen kun framet sitten pysyvät tuossa rajoitusarvossa koko ajan.

Olisi vaan hyvä tietää tuo HDTV:n osuus frameihin. Jos tv ei frameja rajoita, voisi simua kokeilla ajaa ilman rajoitusta tai rajouitin jossakin 70-80 paikkeilla.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nythän tämä kummasti muuttuu!

Testailin vielä noita frameja niin että simun rajoitin on pois toiminansta.

Yllättäen havaistin että täyskuvassa (jossa aina lennän) framet rajoittuvat tv:n virkistystaajuusarvoon 50, mutta yllättäen, kun vaihdoin Windows-tilaan (reunat näkyvissä) nousi fraerate joap 150 paikkeille samassa kohdassa. Alla kuvat:

Framet noin 50 täyskuvassa

[ attachment removed / expired ]

Framet lähes 150 reunoilla varustetussa kuvassa

[ attachment removed / expired ]

Aivan ihmeellistä. Miten saan framet isoiksi myos täyskuvaa käytettäessä? Ja mistä tuo dramaattinen ero johtuu?

Näköjään television virkistystaajuus ei frameja varmaankaan rajoita. Eron syy täutyy olla muualla...

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhä paranee. Lensin B 737:lla kohti Tallinnaa 16:9-näyttötilassa ja reunoilla varistettuna, framet pyörivät jopa keskimäärin 175 tasolla.

Kun kytkin "koko näytön" (alt-enter) nuo putosivat taas 50:een.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhä paranee. Lensin B 737:lla kohti Tallinnaa 16:9-näyttötilassa ja reunoilla varistettuna, framet pyörivät jopa keskimäärin 175 tasolla.

yES

Siis miten koko näytön tilassa saa framet ylös?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis miten koko näytön tilassa saa framet ylös?

Miten olet niin varma että ne edes saa ylös? Itselläkin pyörii raskaalla kentällä 30fps kokoruudussa ja 100 windowedissa, mutta itse tykkään silti lentää kokoruudusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten olet niin varma että ne edes saa ylös? Itselläkin pyörii raskaalla kentällä 30fps kokoruudussa ja 100 windowedissa, mutta itse tykkään silti lentää kokoruudusta.

Saahan niitä periaatteessa nostettua, mutta vaan karsimalla säätöjä simussa/näyttiksen asetuksista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt täytyy kysyä se itsestäänselvä kysymys että näitkö todella merkittävää eroa 50 - 175 välillä vai tuijotitko vain FPS-lukemaa?

Tsekkaa näytönohjaimen asetuksista, lukitseeko se fps-lukeman näytön virkistystaajuuteen (3d-tilassa eli simussa fullscreen).

Kuten varmaan epäilitkin, ei se lukema välttämättä vastaa sitä mitä päätelaite (monitori, tv, videotykki) kykenee esittämään. Minulla oli tästä aiheesta hyvä linkki artikkeliin mutta en enää löydä sitä. Olisikohan postannut sen johonkin aikaisempaan ketjuun?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt täytyy kysyä se itsestäänselvä kysymys että näitkö todella merkittävää eroa 50 - 175 välillä vai tuijotitko vain FPS-lukemaa?

Tsekkaa näytönohjaimen asetuksista, lukitseeko se fps-lukeman näytön virkistystaajuuteen (3d-tilassa eli simussa fullscreen).

Kuten varmaan epäilitkin, ei se lukema välttämättä vastaa sitä mitä päätelaite (monitori, tv, videotykki) kykenee esittämään. Minulla oli tästä aiheesta hyvä linkki artikkeliin mutta en enää löydä sitä. Olisikohan postannut sen johonkin aikaisempaan ketjuun?

50 ja 175:n välillä minäkään en näe merkittävää eroa. Tuolla aiemmin kerroin, että uudella tietokoneellani lennettäessä pidän rajoittimen arvossa 40 framea (siis FS 2004). Kun fps pysyy 40:ssä, on lento mielestäni hyvin sujuvaa ja luonnollista.

Mistä tuo näytönohjaimen mahdollinen "lukitus 3d-tilassa" oikein katsotaan? Minulla on ATI Radeon HD 5850. Olen kolunnut näyttiksen säädöt läpi aika perusteellisesti ja kokeillut lähes kaikkea optimoidakseni simun toimivuuden ja kuvanlaadun.

Jos löydät Kimmo tuon linkin niin laita tiedoksi tänne.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asia taitaa olla niin, että vaikka näyttis jaksas piirtää ne 150 ruutua sekunnissa, niin jos näyttö ei päivitä itseään kuin 50 kertaa sekunnissa (virkistystaajuus 50Hz) niin eihän se kuvakaan päivity kuin 50 kertaa sekunnissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asia taitaa olla niin, että vaikka näyttis jaksas piirtää ne 150 ruutua sekunnissa, niin jos näyttö ei päivitä itseään kuin 50 kertaa sekunnissa (virkistystaajuus 50Hz) niin eihän se kuvakaan päivity kuin 50 kertaa sekunnissa.

Aivan, just samaa ajattelin. Putkinäytöissä oli se etu, että herzejä saatiin reippaasti enemmän käyttöön resoluutioilla. Ei se periaatteessa tarvii simukaan kun sen 50fps, kyllä se jo sillä sulavaa menoa on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta miksi framet ovat Window-modessa (reunat) sitten luokkaa 150? Vai toimiiko simun framelaskuri väärin tuossa tilassa ja näyttää suurempia frameja kuin mihin näyttö pystyy?

yES

PS. Entä se Kimmon idea?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta miksi framet ovat Window-modessa (reunat) sitten luokkaa 150? Vai toimiiko simun framelaskuri väärin tuossa tilassa ja näyttää suurempia frameja kuin mihin näyttö pystyy?

yES

PS. Entä se Kimmon idea?

Paljon mahdollista että simun FPS valehtelee.

LCD:t on yleisesti lukittu 60fps seutuville, oletko kokeillut esim muissa peleissä tuota FPS hommaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on sellainen käsitys ettei se laskuri voi tietää mitään siitä minkälainen näyttölaite näytönohjaimeen on kytketty. Joten, vastaus lienee kyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se riippuu ihan näytönohjaimesta ja käytettävästä ajurista / softasta ja niin edelleen, mutta jonkinlaisesta Refresh lockista siellä varmaan puhutaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla nyt näyttiksen asetuksissa Vsync päällä. Silloin muistaakseni FPS lukittuu maksimissaan käytettyyn näytön virkistystaajuuteen tai sellaiseen arvoon, jolla ko. virkistystaajuus suunnilleen on tasan jaollinen. Eli jos virkistystaajuus on 100Hz, niin näytön päivitysnopeus on 100, 50, 33, 25, 20 tai jopa alle riippuen koneen suorituskyvystä. FPS siis vaihtelee noiden lukemien välillä ilman väliarvoja. Vsync voi ainakin FS9:ssä olla päällä ainoastaan fullscreen-tilassa.

FSX:ssä voi Vsyncin pakottaa päälle erikseen windowed ja fullscreen-tiloissa seuraavilla riveillä fsx.cfg-tiedostossa:

[DISPLAY]

ForceFullScreenVSync

ForceVSync=TRUE/FALSE

Tuolla Vsync-toiminnolla on se tarkoitus, että se kertoo näytönohjaimelle milloin näyttöpuskuriin voi piirtää, ettei piirtäminen näy ruudulla. Ilman Vsynciä saattaa esiintyä tilanteita, jossa näytöllä näkyvä kuva koostuu kahdesta (tai useammasta) eri kuvasta, koska näytölle piirtäessä on näytön kuva päivittynyt näyttöpuskurissa. Tällöin puhutaan kuvan "repeämisestä", screen tearing.

Eli jos Vsync on päällä ja näytön virkistystaajuus on 60Hz, niin maksimi ruudunpäivitysnopeus on 60 fps.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millä tuota voi säätää FS 2004:ssa?

Ei mitenkään, vaan se on otettava pois päältä näytönohjaimen asetuksista.

Sinulla taisi olla ATI, joten Catalyst Control Center auki, sieltä "3D"/"All settings" ja "Wait for vertical refresh" kohdassa valitaan vaihtoehto "always off". Tämän ohjeen kaivoin inttervepistä, itse en ole yhtään ATIa omistanut enkä säätänyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuolla ollut vaikutusta. Minulla on koko ajan ollut uudella tietokoneella tuo säätö "allways off"- asennossa. Kokeilin siis myös vastakkaista, "allways on".

Tulos oli FS 2004:ssa ihan sama molemmilla ATIn säätöasennoilla: Kun ajan simua kokoruudun tilassa, framet leikkaantuvat arvoon 50 (HDTV:ni virkistystaajuus) ja kun ajan simua Windowed- tilassa (WIN-reunat näkyvissä) niin framet ovat samassa kohtaa 150-200. Siis ainakin simun oman laskurin mukaan. Aiemmin on keskusteltu että laskuri ei välttämättä toimi kunnolla eri näyttötiloissa.

Simun framerajoitin oli pois päältä näissä kokeissa. Normaalisti 40:ssä, jolloin ylimenevillä frameilla ei ole merkitystä kunhan lennettäessä pysyy 40 tasolla.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa toisaalla jo kirjoitinkin huomanneeni että ATI:n uusin ajuri 10.2 sisältää tuen 120 Hz:n virkistystaajuuksille saakka, jos oikein ymmärsin.

Olenkin kysellyt miten 10.2 ajuri toimii FS 2004:ssä ja kommentit ovat olleet myönteisiä. Mahdollisesti asennan tuon uuden ajurin ja koetan sitten sitä kautta säätää noita taajuksia mieluummin kuin tuollaisella apuohjelmalla.

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ymmärtänyt, että kyseessä on aivan normaali ilmiö. FS2004 pyörii ikkunassa paremmin kuin Full screen modella ainakin joillakin näytönohjaimilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä olen taas ymmärtänyt että kaikki näytönohjaimen AA & AF asetukset yms lähtevät pois päältä kun on windowed -moodissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään