Jukka Joutsijärvi

Omassa asunnossa asuminen verotettavaksi!!

44 viestiä aiheessa

Minkä ihmeen takia minua rangaistaan siitä, että olen ollut järkevä ja hankkinut omistusasunnon?

Näinhän tämän asian voisi kiteyttää. Asuin opiskelun takia vuosia vuokralla ja jonkin aikaa työelämään siirtyneenä. Tuona työelämään siirtyneenä aikana maksoin vuokraa asunnostani, joka oli vielä pienempi kuin nykyinen oma asuntoni, noin kolme kertaa enemmän kuin mitä omistusasuminen minulle nyt maksaa vastikkeen muodossa. Ja nyt tämä taloudellinen hyöty siitä, että olen ollut innokas asuntosäästäjä halutaan kääntää minua vastaan?

Tämä on aivan perseestä.

Ensin tässä monia vuosia valtio on itse kannustanut kansaa asuntosäästäjiksi ja ensiasunnon hankkijoille on ollut milloin millaisiakin porkkanoita. Nyt se, että toiset ovat jumiutuneet vuokra-asumiseen, kääntyy meitä muita vastaan. Onko tämä reilua?

Okey, mä ymmärrän, että Stadissa asuminen on kallista ja esimerkiksi m´pienellä palvelualan palkalla ei esimerkiksi haeta asuntolainaa asuntoon, mikä sijaitsisi keskustassa. Tai siis lainaa voi hakea, mutta nykyisillä neliöhinnoilla sieltä ei järkevällä summalla saa yhtään mitään.

Mutta siltikään mainitsemastani epäkohtaesimerkistä huolimatta, ei tuo voi olla oikeutus rankaisemaan meitä jotka asuvat muuten kuin vuokralla.

Samalla tasapäisyyslogiikalla minäkin olen varmaan oikeutettu saamaan samanlaista palkkaa ja luontaisetuja kuin Finnairin lentäjät?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos joku entinen merimieskollega lukee tätä niin varmaan muistaa sen millaista se maailmalla olo oli kun oltiin välillä vuosikin kotoa pois. Ihmissuhteet, perhesuhteet ja kaikki muu sosiaalinen kanssakäyminen jäi hunningolle.Että verottamaan vaan, on näitä hulluja ideoita ennenkin ollut mutta tämä Essi Eerolan ja Tuukka Saarimaan ehdotus voi nykyisessä taloudellisessa tilanteessa mennä vaikka läpikin´kaikessa hulluudessaan, siksi olen hieman huolestunut.  Ovathan he "arvostettuja" valtion tutkijoita jotka saavat hyvää palkkaa paskan jauhamisesta!!

Jukka

Nyt voitaisiin ottaa tälläkin palstalla jonkun esittämä Naomi Kleinin shokkiteoria sovellettavaksi. Muokataan vain hieman tätä teoriaa ja ollaan oikeilla jäljillä. Naomi Klein nimittäin erehtyi. "Shokkitilanteissa" yhteiskunnan sääntelyä/kontrollia ei puretakaan, vaan sääntelyä lisätään taantuman varjolla älyttömiin mittasuhteisiin. Kuten sanoit, ehdotus voi jopa mennä läpi tässä vinksahtaneessa yhteiskunnassa.

Poliitikoiden on helppo käyttää taantumaa tekosyynä valtion koon kasvattamiselle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Antakee palautetta!

http://www.vatt.fi/yhteystiedot/palaute/

Voi myös soittaa suoraan kuten itse tein.  Numeroja en varmaan voi täällä esille laittaa mutta tuolta yo linkin kautta pääsee pääsivulle josta Essi Eerolan numero löytyy.  Ainakin aamulla hän vielä uskalsi vastata puhelimeen en tiedä tekeekö sitä enään.

Myös jos omakotiliittoon kuuluu sinne voi antaa palautetta juttelin eilen asian tiimoilta pitkän puhelun sinnepäin ja tätä asiaa ei jätetä huomioimatta se tuodaan esiin tiedotusvälineissä jotta suomalaiset lampaat(=lue tunnolliset isänmaanystävät jotka nielevät kaiken) heräävät vastustamaan tätä ehdotusta ajoissa jottei se mene arkadianmäelle sellaisenaan.

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa tanne lannen ihmemaahan, jos lottovoitto sattuu kohdalle.  8)

Kannattaa kuitenkin tutkia etukateen minnepain taalla muuttaa, kun ei ole omistusasunnon omistaminen taallakaan ihan ilmaista ja vaihtelee kovasti paikan mukaan.

Viimeisin luku meidan mokin kiinteistoverosta nayttaa olevan noin 2.3% kiinteiston arvosta (4.6x - 10x Suomeen verrattuna:http://www.vero.fi/?article=1284&path=488,494&language=), eli osataan sita taallakin verottaa.

Joo, oikeastaan se ilmapiiri joka saa aikaan tälläisiä veropieruehdotuksia on isoin syy. Rajaton tasapäistäminen mihin täällä sorrutaan aivan liian usein ajaa mut raivon partaalle.

Jos nyt ollaan sitä mieltä, että omistusasuminenkin on menestyksen merkki ja täten verolle pantavaa, huhhei...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki on nykyisin mahdollista Kekkoslovakiassa  :P Mistä kirjekurssilta näitä tutkijoita oikein valmistuu ?

Allekirjoittanut, asuntovelallinen.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän ongelma ole se, että vuokralla asuminen on kalliimpaa kuin omistusasunto, vaan että vuokrat nousevat jatkuvasti yli inflaation. Ei ole ihme, kun vuokralla asuminen on kalliimpaa. Taaskin vuokria on nostettu 5-10%, samaan aikaan kun inflaatio on ollut pohjamudissa.

Sitten unohdetaan vielä sellainenkin asia, että vuokralla asuva on harvoin vastuussa juuri mistään. Jos jääkaappi menee rikki, niin se on useimmiten taloyhtiön omaisuutta ja se hankkii uuden kaapin. Sama koskee helloja, kraanoja ynnä muita. Omassa asunossa asuva omistaa itse tilpehöörinsä ja on niistä vastuussa. Puhumattakaan sitten vastuusta lainan hoidossa, joka saadaan sitten eläkeiän partaalla maksettua pois, jos käy hyvin.

Vielä helpompaa vuokralla olijan on lähteä toisaalle asumaan. Ei ole verottajakaan hamuamassa veroja oletetusta voitosta asunnon myynnin yhteydessä, vaikka rahat menevät seuraavaan saman kaltaiseen asuntoon.

Kyllähän omassa asunnossa asuva on ansainnut asuntonsa ja kantaa vastuuta asunnostaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistähän ihmeestä nämä puheet tasapäistämisestä taas oikein kumpuaa... Tasapäistämisellähän yleensä kait tarkoitetaan tulonsiirtoa heikommin toimeentuleville. Tässä ollaan taas tekemässä aivan erisuuntaista tulonsiirtoa.

Asunnoista ollaan tekemässä erittäin hyviä sijoituskohteita niiden kustannuksella, jotka omistavat asunnon asuakseen siinä... siihenhän puheet varainssiirtoveron poistamisesta ja luovutusvoiton verotuksen keventämisestä viittaavat. Sitähän sitten voi miettiä mitä käy asuntojen hinnoille kun niillä keinottelua helpotetaan... ja miten se tasapäistää tätä kansakuntaa.

Voihan sitä tietysti ajatella niinkin että meidät pers'aukiset tosiaan nyt tasapäistetään... kaikki asumaan vuokraghettoihin... mutta mitenkäs siinä tasapäistyvät ne, jotka omistavat nuo vuokraghetot?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätä kuvitteellista asuntotuloa verotettiin muistaakseni vielä 1960 -luvulla. Tutkijoiden idea ei ole edes uuusi, mutta sitä voisi soveltaa monelle elämänalueelle.

Suomalaiset juovat alkoholia 10 litraa vuodessa. Koska jotkut eivät juo omaa osuuttaan, niin tavoitteen saavuttamiseksi meidän viinalle persojen on juotava muidenkin osuus. Se tulee kalliiksi. Viinaa juomattomat raittiit saavat alkoholituloa, jota on verotettava. Ne jotka esittävät kymmenen litran edestä Alkon kuitteja vapautetaan verosta.

Harvoin näkee näin vahvaa ja järkkymätöntä logiikkaa. Paitsi joskus uskontoaiheisilla palstoilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku irvileuka oli kommentoinut tätä hesarin keskustelupasltalla siten, että pienemmällä autolla ajavien kulut ja myöskin verot on pienemmät, joten tämä pitäisi tasata verottamalla niitä enemmän ::) Kannatan varauksetta, kaikkien kulut täytyy saada yhtä suuriksi kuin minunkin :laugh:

Miksi tässä maassa lähdetään siitä, että kaikkien pitää maksaa yhtä paljon? Miksi ei voida lähteä siitä, että kaikki maksaisivat yhtä vähän? Pöhöttynyt ja elähtänyt virkakoneisto pitää elättää, ilmeisesti. Hehän näitä keksivät.

Mistä näitä ehdotuksia oikein tulee? Tämä on kyllä selllainen sossuonnela että huhhuh.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen aina asunut vuokralla, enkä ole ostanut omistusasuntoa ympäristön rajusta painostuksesta huolimatta.

Tuo uusi verotusehdotus kuulostaa kyllä tosi oudolta . . . Olen sitä mieltä, että tietysti heidän jotka ovat ostaneet omistusasunnon, täytyy saada asua siellä mahdollisimman edullisesti, lähes ilmaiseksi. Onhan tuota asuntoa maksettu suuri osa elämästä mm. juuri sen vuoksi, että sitten joskus kun se on maksettu, niin jää hieman enemmän rahaa kaikkeen kivaan, jota voi sitten vanhempana harrastaa.

Vuokralla asuminen pitääkin olla kallista, että ihmiset saadaan motivoitua työntekoon ja hankkimaan oma asunto. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Asunnoista ollaan tekemässä erittäin hyviä sijoituskohteita niiden kustannuksella, jotka omistavat asunnon asuakseen siinä...

Pisti miettimään. että mikähän tässäkin vero-keksinnössä on se perimmäinen ajatus, mutta tuossahan se Jussi näyttäisi löytäneen syyn, miksi tämäkin vero toteutetaan sata varmasti. Asiasta päättävillä kun on enemmän hyötyä sijoitusasuntojen vuokraajien kysynnän lisääntymisestä, kuin sen yhden omistusasunnon verottamisesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilkka hyvä, et kai ole unohtanut jo lastentarhassa opetettua keskeistä uskonkappaletta: veroja pitää rakastaa. Sen rinnalla lapsille opetetaan nyt tässä viherhäpeän ilmapiirissä myös hiilidioksidiuskontoa. CO2:n nimissä kansalaisilta voidaan kerätä vielä vähän lisää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näinhän suomalaiset on käännytetty, maksa ja rakasta veroja niin pääset paratiisiin. Äläkä koskaan kyseenalaista verojen korotuksien tarpeellisuutta esimerkiksi valtavan virkamiesarmeijan ja hallintobyrokratian kutistamisella.

Ole vain hiljaa ja maksa jatkuvasti kasvava verotaakkasi. Näin aukeavat paratiisin portit.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se paratiisi on hyvin todennäköisestä joku juuri ja juuri 1000€ arvoinen hauta-arkku jossa saattaa olla ehkä vale kullattu reunus, sitten vaan maan alle matojen syötäväksi.

Suomen valtio kiittää ansioikkaasta veronmaksajana olemisesta ja eikun uutta tulokasta putkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään