Vesa Rautakoura

Todellisen elämän Autopilot

4 viestiä aiheessa

Tervehdys.

 

Minua kiinnostaa oikeiden koneiden autopilotit ja niiden käyttö. Olisin kiitollinen jos joku voisi hieman selventää muutaman asian.

 

Isoilla reittilentokoneilla, kuinka paljon normaalisti lennetään autopilotilla ja kuinka paljon "PITÄÄ" lentää autopilotilla? Onko esim sääntö tai suositus, että normaalit reitit lennetään aina autopilotilla 100%? Entä laskeutuminen? Onko enemmän sääntö kuin poikkeus että autopilot hoitaa laskeutumisen? Onko sääntöjä jolloin PITÄÄ laskeutua käsin / autopilotilla. Tehdäänkö esim näyttävät ristituulilaskeutumiset automaatilla vai käsin?

 

Pienillä moderneilla koneilla, onko näissäkin jo approach moodit autopiloteissa käytännössä? Vai jotain todella harvinaista herkkua?

 

Kiitoksia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

Pienillä moderneilla koneilla, onko näissäkin jo approach moodit autopiloteissa käytännössä? Vai jotain todella harvinaista herkkua?

 

Kiitoksia!

 

Lähes kaikissa pienkoneissa joilla lennän on ko autopilotti,GP toki loistaa poissaolollaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys.

 

Minua kiinnostaa oikeiden koneiden autopilotit ja niiden käyttö. Olisin kiitollinen jos joku voisi hieman selventää muutaman asian.

 

Isoilla reittilentokoneilla, kuinka paljon normaalisti lennetään autopilotilla ja kuinka paljon "PITÄÄ" lentää autopilotilla? Onko esim sääntö tai suositus, että normaalit reitit lennetään aina autopilotilla 100%? Entä laskeutuminen? Onko enemmän sääntö kuin poikkeus että autopilot hoitaa laskeutumisen? Onko sääntöjä jolloin PITÄÄ laskeutua käsin / autopilotilla. Tehdäänkö esim näyttävät ristituulilaskeutumiset automaatilla vai käsin?

 

Pienillä moderneilla koneilla, onko näissäkin jo approach moodit autopiloteissa käytännössä? Vai jotain todella harvinaista herkkua?

 

Kiitoksia!

Moro,

 

yleisenä periaatteena voisi pitää autopilotin kytkemistä välittömästi lentoonlähdön jälkeen ja siirtymistä käsiohjaukseen seuraavan kerran vasta finaalissa. Konetyyppi, varustus, yhtiön proseduurit, lentäjän mieltymykset ja monet muut seikat vaikuttavat käytäntöihin, joten mitään kaiken kattavaa vastausta on mahdotonta antaa. Toisissa konetyypeissä autokaasu kytketään välittömästi päälle, kun vivut työnnetään eteen, toisissa samoihin aikoihin autopilotin kanssa. Autopilotilla varustetussa koneessa ei kuitenkaan välttämättä edes ole autokaasua (ensimmäisenä tulee mieleen Saab 2000).

 

Kuten jo mainitsin, autopilotti kytketään tavallisesti pois finaalissa. Tavallisesti vielä sen loppuvaiheissa konetyypistä riippumatta. Autoland on mahdollista monille nykypäivän koneille, mutta sen tekeminen riippuu koneen varustuksen lisäksi kentän varustuksesta ja lentäjien kelpoisuudesta. Monesti tuulen ollessa puuskainen ap disconnect tapahtuu jo pidemmällä finaalilla, jotta lentäjä ehtii totuttautua keliin. Autokaasun käyttö puuskaisilla keleillä riippuu paljolti konetyypistä lentäjän lisäksi, esimerkiksi Avroissa autokaasu kytketään monesti pois, koska ihmiskäsi pysyy yksinkertaisesti paremmin tuulen mukana autopilottiin verrattuna, eli osaa lisätä/vähentää tehoa paremmin tarvetta vastaavaksi.

 

RVSM-ilmatilassa jossa reittilentovaihe normaalisti tapahtuu (tavallisimmin FL290-FL410 sisältäen mainitut korkeudet, esim. Venäjä ei kuulu tähän joukkoon) pitää autopilotin olla kytkettynä, mutta myös sen ulkopuolella lennetään pitkälti ap:n voimalla.

 

Totta kai hyvällä kelillä kentän tullessa näkyviin pitää joskus lentää ihan oikeastikin, kytkeä autopilotti pois jo heti näkölähestymisselvityksen kuuluessa ja nauttia... Tämä tosin taitaa olla hyvin lentäjäkohtaista :).

 

EDIT: Huomasin vielä tuon autoland-kysymyksesi; yksinkertaistetusti näkyvyys tarpeeksi huono -> autoland.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään