Marko Einamo

SIL vuosikokous 20.3

269 viestiä aiheessa

No eipä lähtenyt sitten tästä aiheesta keskustelu käyntiin. Ajatuksissa on minulla ainakin itse paikalle mennä ja kokouksen etukäteismateriaaliin tutustua sekä SIL-asioita kerhon ja harrastajan kannalta mietiskellä. Vajaa kaksi viikkoa kokoukseen, nähdään kokouksessa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No eipä lähtenyt sitten tästä aiheesta keskustelu käyntiin. Ajatuksissa on minulla ainakin itse paikalle mennä ja kokouksen etukäteismateriaaliin tutustua sekä SIL-asioita kerhon ja harrastajan kannalta mietiskellä. Vajaa kaksi viikkoa kokoukseen, nähdään kokouksessa?

Ainakaan minulla eivät tällä hetkellä liiton sivut aukea ollenkaan..toimivatko muilla?

t. hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No eipä lähtenyt sitten tästä aiheesta keskustelu käyntiin.

Kiitos linkistä! Kalenterissa on ja sinne saavutaan, jos konsertista ehditään :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä on toiminut minulla koko aamun. (ma 8.3.2010)

saku

Joo, näkyy olevan (meidän päässä) joku DNS-ongelma. Pitääpä ruveta selvittelemään...

hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmailuliiton nimipalvelimilla (tms) on ollut aamulla ongelmia ja on jotain häikkää edelleen, vikaa selvitetään palvelun tarjoajan toimesta.

Kai Mönkkönen

Ainakaan minulla eivät tällä hetkellä liiton sivut aukea ollenkaan..toimivatko muilla?

t. hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun Marko halusi keskustelua, niin itseäni on ihmetyttänyt

-SIL90 osuus toimintakertomuksessa, kokonaista 4½ riviä, josta Malmin ilmailunäytös 1 lause. Versus "ILMAILUN MAAILMA", josta on kerrottu moneen otteeseen (onneksi välillä sanajärjestystä on vaihdettu).

-Myös SIL90 kulut/menot taitavat olla hyvin haudattuna, vain pääsylipputulot 9300€ kertoo jotain.

SIL90 tapahtumista on vain esitetty sen verran paljon kritiikkiä, että odotin vähän seikkaperäisempää selvitystä. Ehkäpä vuosikokouksessa tulee täydennystä asiaan (paljonko tuli tappiota).

-Matka- ja majoituskulut (toteutunut/budj.) 2008: 108k€/?; 2009: 142k€/120k€; 2010 -/130k€. Pientä kasvua, menokuria tarvitaan.

-Taloudelliset prosessit näkyvät olevan hallussa, kun hallitus voi hyväksyä 2010 budjetin jo 18.9.09 (Okei, ainahan sen ottaa uudestaa käsittelyyn, jos muutostarpeita tulee loppuvuodesta. Mutta mikä on riittävän suuri muutostarve, jotta hyväksytty budjetti revitään auki?)

-Liiketoiminnan henkilöstökulujen budjetointi, ks. tasekirja 2009 s.11 ja Budjetti 2010. Kai henkilöstökulut ovat likimain arvioitavissa? (Tietenkin jos on proviisiopalkkaus, niin silloin asia on budjetoitavissa nykytyyliin.)

-ToKe2009 & ToSu2010: ympäristökonsulttitoimisto Ingreen Oy ???   PRH (tai Google) eivät ainakaan yritystä tunne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on tullut taas se aika vuodesta kun SIL jäsenistö valitsee hallitusta ja tällä kerralla myös uuden puheenjohtajan. Ehdokkaita on jo esillä liiton sivuilla.

http://www.ilmailu.fi/fi/uutiset/?a=show&id=521

Suomen Ilmailuliiton puheenjohtajan pitäisi mielestäni olla henkilö, jolla on tunnettuutta  eri ilmailuharrastusten osa-alueilla ja tätä kautta myöskin arvostusta ilmailuliiton yhteistyökumppaneiden keskuudessa.

Elämme sellaisia aikoja, että meidän harrastajien edunvalvojan( SIL) pitää pyrkiä yhä enemmän pois omista nurkista pitämään aktiivisesti yhteyttä suomalaisiin ja kansainvälisiin yhteistyötahoihin, saadaksemme tekemisillemme tukea ja arvostusta toimintamme kehittämiseen ja harrastusmahdollisuuksien jatkumisen takaamiseen. Toivotan Pitkäselle menestystä vaaliin.

Hallituksen jäseniksi pyrkivien osalta peräänkuuluttaisin ajankäytön mahdollisuuksia yhteisille asioille. Hallituspaikka ei ole toivottavasti mikään kunniatehtävä, vaan paljon vapaaehtoistyötä vaativa luottamustehtävä. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-ToKe2009 & ToSu2010: ympäristökonsulttitoimisto Ingreen Oy ???   PRH (tai Google) eivät ainakaan yritystä tunne.

Taitaa olla toiminimi Ingreenig- yrityksestä kyse. Lienee kihroitusvire..

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun Marko halusi keskustelua, niin itseäni on ihmetyttänyt

-SIL90 osuus toimintakertomuksessa, kokonaista 4½ riviä, josta Malmin ilmailunäytös 1 lause. Versus "ILMAILUN MAAILMA", josta on kerrottu moneen otteeseen (onneksi välillä sanajärjestystä on vaihdettu).

-Myös SIL90 kulut/menot taitavat olla hyvin haudattuna, vain pääsylipputulot 9300€ kertoo jotain.

SIL90 tapahtumista on vain esitetty sen verran paljon kritiikkiä, että odotin vähän seikkaperäisempää selvitystä. Ehkäpä vuosikokouksessa tulee täydennystä asiaan (paljonko tuli tappiota).

Tämä noudattaa liiton ja erään sen läheisyydessä toimivan yrityksen normaalia tiedotuslinjaa. Itse en odottanut edes tälläistä tiedonantoa, koska muutenhan aiemmin annetut lupaukset tulevista tiedonannoista olisivat saattaneet osin täyttyä.

Suomen Ilmailuliiton puheenjohtajan pitäisi mielestäni olla henkilö, jolla on tunnettuutta  eri ilmailuharrastusten osa-alueilla ja tätä kautta myöskin arvostusta ilmailuliiton yhteistyökumppaneiden keskuudessa.

Tästä ei voi olla mitään muuta kuin eri mieltä. Jotta touhuun saataisiin tulevaisuudessa joku järki, pitää PJ:n olla henkilö, joka tekee muutakin kuin hymyilee ja nauttii suuresta arvostuksesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, näkyy olevan (meidän päässä) joku DNS-ongelma. Pitääpä ruveta selvittelemään...

hannu

Ei tuo www.ilmailu.fi tunnu nyt resolvautuvan Elisan eikä TKK:n DNS-palvelimilta, eli haiskahtaa kyllä muulta kuin käyttäjän pään vialta. Samoin myös www.ilmailuliitto.fi jää arvoitukseksi, mutta www.silshop.fi sentään osoittaa 81.16.64.159

Googlen DNS:llä (8.8.8.8) löytyy IP 62.44.253.44

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on tullut taas se aika vuodesta kun SIL jäsenistö valitsee hallitusta ja tällä kerralla myös uuden puheenjohtajan. Ehdokkaita on jo esillä liiton sivuilla.

http://www.ilmailu.fi/fi/uutiset/?a=show&id=521

Jaa-a, löytyykö jostain ehdokkaiden perusteellisempi esittely vai pitääkö äänioikeutettujen tehdä päätös noiden esittelyjen sekä mahdollisten kokouksessa pidettävien puheiden purusteella. Hyvä, että puheenjohtajakisa houkuttelee päteviä ehdokkaita, mutta itse näin rivijäsenenä ja kaikenlaisen ilmailun kaikenlaisesta edistamisestä kiinnostuneena olisin kaivannut "mitä-olen-tehnyt-tähän-asti" -tyyppisen esittelyn lisäksi "mitä-aion-tehdä-jatkossa-puheenjohtajana" -tyyppisen "ohjelmajulistuksen. Vähän mietityttää, että missä on SE visio, joka viitoittaa tietä?

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtaisesti en pysty tekemään eroa Pitkäsen ja Hiipakan harrasteilmailua koskevien asenteiden välillä.

Niinpä. Mun tietääkseni sellainen manifesti on ainakin toiselta puheenjohtajaehdokkaalta toimitettu SIL:n toiminnanjohtajalle ja tiedotusPäällikölle. Tiedotuspäällikkö ei ilmeisesti pidä asiaa tiedottamisen arvoisena kun ei kerran tiedota. Ymmärtääkseni se samainen blanketti on kuitenkin ilmaantumassa näillekin sivuille tuota pikaa. Ja se toinen kandi on muuten nimeltään Siimes-nykyään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Mun tietääkseni sellainen manifesti on ainakin toiselta puheenjohtajaehdokkaalta toimitettu SIL:n toiminnanjohtajalle ja tiedotusPäällikölle. Tiedotuspäällikkö ei ilmeisesti pidä asiaa tiedottamisen arvoisena kun ei kerran tiedota. Ymmärtääkseni se samainen blanketti on kuitenkin ilmaantumassa näillekin sivuille tuota pikaa. Ja se toinen kandi on muuten nimeltään Siimes-nykyään.

Kai varmaan samalla kun tuo manifesti julkaistaan ja kerrotaan myös kuinka kaikki manifestiin sitoutuneet tahot ovat toimineet ilmailun hyväksi viimeisen vuoden aikana esim. ilmailuviranomaiseen päin välittömästi ja mutkattomasti?

saku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitkä ovat mielestäsi ne asiat, jotka tekevät SIL:stä passiivisen?

Kysyn tätä ihan vakavissani, sillä harjoitimme EUT:n ja MT:n kesken itsekritiikkiä menneenä viikonloppuna siitä miten olemme onnistuneet edunvalvonnassamme. Ulkopuolisen näkemys olisi siksi mielenkiintoinen.

SILin kaukaisuus jäsenille ja vähäinen tiedotus. Tarkastellaanpa esimerkiksi MT:tä.

- Liiton moottorilentoa harrastava jäsen ei välttämättä edes huomaa moisen toimikunnan olemassaoloa, ei välttämättä edes silloin, jos sen olemassaolo lakkaisi

- Liiton moottorilentoa harrastava jäsen ei saa mistään (varsinkaan ajantasaista) tietoa tästä organisaatiosta, jos ei erikseen osaa kysyä.

- Liiton moottorilentoa harrastava jäsen voi MT:n sivuilta katsoa sen kokoonpanon vuodelle 2008. Samoin hän voi tutustua MT:n ajankohtaisina pitämiin asioihin, joista ainut on tarkkuuslennon sm elokuussa 2008 Räyskälässä.

---> eikö tämä anna aika passiivisen kuvan?

Jos kaikesta tästä huolimatta olisi olemassa ihminen, jota kiinnostaisi esimerkiksi MT:n jäsenyys, miten tämä voisi onnistua? Ainut olemassaoleva ohjeistus on seuraava: "Toimikunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja valitaan SIL:n liittokokouksessa maaliskuussa vuodeksi kerrallaan. He valitsevat jäsenet, jotka SIL:n hallitus nimittää tehtävään. Kerhoilta saatavat ehdotukset jäseniksi ovat tervetulleita." SILin säännöt kertovat vain, että tulevassa kokouksessa "vahvistetaan lajitoimikunnat sekä valitaan niiden puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat". Meneekö homma niin, että edellisvuoden porukka sisäisesti petaa aina itselleen mahdolliset jatkopaikat valmiiksi, riippumatta siitä, saatiinko mitään aikaiseksi tai aiotaanko tulevaisuudessa saada mitään aikaiseksi?

Uskon vakaasti, että joku on asiasta jonkinlaista esitystä kuitenkin laatinut ennakkoon. Ilmeisesti se on salainen kokoukseen asti, tai ainakaan siitä ei tiedoteta. Siis sekä toimikuntien jäsenet, että ehdotettava PJ ja VPJ. Vahingossakaan ei missään kysytä, olisiko jollakulla liiton jäsenistä halua lähteä mukaan toimintaan.  Melkoisen sulkeutunutta touhua minun mielestäni.

Laskuvarjotoimikunta näyttää olevan hieman aktiivisempi. Myös kuka tahansa rivijäsen (tai liittoon kuulumatonkin) voi tutustua toimikunnan päätöksiin lukemalla pöytäkirjoja, jotka toimikunta ystävällisesti sivuillaan julkaisee. Tällöin siis myös kuka tahansa laskuvarjohyppääjä tietää, mitä "oma" toimikunta tekee ja päättää. Tulevaisuuskin näyttää olevan edes jollain tavalla kantimissa, toimikunnalla on nimittäin sellainen alasivu, jota MT:ltä ei löydy. Aiheena "koulutus ja turvallisuus"... no, mitä siitä koulutuksesta, kunhan taitolentokoneet kauniisti lentävät... ja näkyy tapahtumakalenterinkin sisältö liittyvän vuosiin 2010 ja 2011, viime vuosikymmeneltä ei ole merkintöjä...

ps. kirjoitin nyt aika terävästi, lähinnä siksi, ettei mikään asiakohta katoaisi niiden laimentelujen alle. ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti, ei edes sen puheenjohtajan, joka mut jo muualla haukkui virheellisistä mielipiteistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi Tatu hyvä!

Yleensä tämä keskustelu EUT:n ja MT:n edustajista käydään liittokokousta edeltävissä tapahtumissa kuten juuri viikonloppuna olleessa EUT/MT:n talvipäivillä Pieksämäellä. Mahdoitko olla paikalla? En ainakaan huomannut.

SAmoin toimitaan PT:n kokoonpanosta päätettäessä. Keväällä olevissa kaikille jäsenille avoimissa tapahtumissa keskustellaan hyvin avoimesti ketä ehdotettaisiin toimikunnan PJ:ksi.

Sinun kannattaisi joskus osallistua tuollaisiin jäsenistölle suunnattuihin tapahtumiin!

saku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi ei laitettaisi pystyyn koeäänestystä tällä palstalla?

saku

EDIT: Tietoa ehdokkaista: http://www.ilmailu.fi/fi/uutiset/?a=show&id=521

Kai varmaan samalla kun tuo manifesti julkaistaan ja kerrotaan myös kuinka kaikki manifestiin sitoutuneet tahot ovat toimineet ilmailun hyväksi viimeisen vuoden aikana esim. ilmailuviranomaiseen päin välittömästi ja mutkattomasti?

saku

Mielestäni on erittäin sopimatonta, että ilmailuliitolta tai sen pääosin omistamilta yrityksiltä palkkaansa nostavat osallistuvat tähän päätöksentekoon tai asioiden setvimiseen tällä lailla julkisesti. Olen tätä kritisoinut aiemminkin, kun toiminnanjohtaja on liiton lehden sivuilla lähtenyt setvimään näitä asioita.

Ei mitään henkilökohtaista, mutta eturistiriita on mielestäni aivan ilmeinen.

edit: pieni tarkennus vielä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi Tatu hyvä!

Yleensä tämä keskustelu EUT:n ja MT:n edustajista käydään liittokokousta edeltävissä tapahtumissa kuten juuri viikonloppuna olleessa EUT/MT:n talvipäivillä Pieksämäellä. Mahdoitko olla paikalla? En ainakaan huomannut.

En, olin Hauholla, toisessa moottori/ultralento-aiheisessa häppeningissä.

Sinun kannattaisi joskus osallistua tuollaisiin jäsenistölle suunnattuihin tapahtumiin!

Päällekkäisyyksille ei mahda mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näinhän siinä joskus käy. Mutta uskotko, että asiasta kyllä keskustellaan ihan avoimesti eikä sitä tietenkään voida päättää missään porukassa ilman jäsenistön mielipidettä.

saku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näinhän siinä joskus käy. Mutta uskotko, että asiasta kyllä keskustellaan ihan avoimesti eikä sitä tietenkään voida päättää missään porukassa ilman jäsenistön mielipidettä.

Niin, avoimuudesta voi aina olla montaa mieltä. Jos tilaisuus noin läheisesti liittyy esimerkiksi MT:hen, miksi ainut ajankohtainen asia on räyskälän kaksi vuotta sitten pidetyt maaliinlaskukilpailut? Joo, minä kyllä tiesin tästä tapahtumasta, mutta enpä tiennyt sen ohjelmasta. Tiedotus on ollut heikkoa, enkä näemmä ole ollut ainut epätietoinen: http://www.ilmailu.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=3321.msg17882;topicseen

edit: hei, missä kohdassa tuolla tätä kokoonpanoa käsiteltiin? en löydä ohjelmasta mitään sopivaa aihetta? onko keskustelu epävirallinen? mistähän siitäkin voisi taas tietää (tottakai on niinkun sillä lailla selvää, että todennäköisyys tälläistenkin asioiden esiintymiselle löytyy tuon luonteisista tapahtumista).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni on erittäin sopimatonta, että ilmailuliitolta tai sen pääosin omistamilta yrityksiltä palkkaansa nostavat osallistuvat tähän päätöksentekoon tai asioiden setvimiseen. Olen tätä kritisoinut aiemminkin, kun toiminnanjohtaja on liiton lehden sivuilla lähtenyt setvimään näitä asioita.

Ei mitään henkilökohtaista, mutta eturistiriita on mielestäni aivan ilmeinen.

Nyt Tatu puhutaan liittokokouksesta ja siinä valittavista toimihenkilöistä. Minun asemaani heiluttaa Opiston hallitus. Opiston hallitus päättää toimitusjohtajan luottamuksesta. Nyt kirjoittaa SIL jäsen. Minulla on oikeus sanoa ja esiintuoda oma mielipiteeni. Tuo ehdotus äänestyksestä ja siihen liittyvästä informaatiosta ei käsittääkseni mitenkään loukkaa länsimaista käsitystä tiedon saamisesta käsiteltävästä asiasta.

saku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt Tatu puhutaan liittokokouksesta ja siinä valittavista toimihenkilöistä. Minun asemaani heiluttaa Opiston hallitus. Opiston hallitus päättää toimitusjohtajan luottamuksesta. Nyt kirjoittaa SIL jäsen. Minulla on oikeus sanoa ja esiintuoda oma mielipiteeni. Tuo ehdotus äänestyksestä ja siihen liittyvästä informaatiosta ei käsittääkseni mitenkään loukkaa länsimaista käsitystä tiedon saamisesta käsiteltävästä asiasta.

Näin tekee. Kuitenkin esimerkiksi mainitsemasi opiston hallituksen puheenjohtaja Timo Korvenpää istuu myös Ilmailuliiton hallituksessa - näin esimerkkinä organisaatioiden läheisistä väleistä. Muista SUIOn hallituslaisista mulla ei ole tietoa, niin en edes voi tietää, onko joku ehdolla olevista sellainen.

Eikö ilmailuliiton hallituksella ole kuitenkin mahdollisuus heilauttaa opiston hallitusta, vähän niinkun kyseisen puulaakin pääomistajan muodossa? Ilmailuliiton hallituksella on ymmärtääkseni myös esimerkiksi valta päättää sinun työnantajasi myynnistä venäjälle ja niin edelleen. Ymmärrän myös omat perustelusi, mutta liika aktiivisuus ei nyt ole hyvästä. Jos vuoden päästä Korvenpää on edelleen SUIOn hallituksen PJ ja ehdolla SILin hallitukseen jatkokaudelle, koetko asiassa olevan silloinkaan mitään eturistiriitaa, jos lähtisit esimerkiksi lobbaamaan Korvenpäätä hallitukseen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään