Marko Einamo

SIL vuosikokous 20.3

269 viestiä aiheessa

Ilmailuliiton puheenjohtajaksi on tarjolla kaksi kandidaattia, ja valinta on jäsenkerhojen käsissä.

 

Aiemmin, kun kerrottiin toisen Pj-kandidaatin, Finnairin palveluksessa olevan henkilön purjelentoharrastuksesta, ilmaisin aidosti tyytyväisyyteni tähän. Liiton rivijäsenille ilmailu on harrastus, ja leipä on revittävä jostakin, koska rahaa tarvitaan, ilmailu harrastuksena on kallis. Tulevan puheenjohtajan siviiliammatti on mielestäni sivuseikka, ilmailun parissa työskenteleminen kuitenkin tukee toimimista liiton tärkeimmässä luottamustehtävässä, mutta samoin tekee siviilikokemus järjestötehtävissä.

 

Kaksi jäsenmäärältään suurinta lajia liitossa ovat laskuvarjohyppy ja purjelento. Luonnollista olisi, että PJ tulisi näistä piireistä. Siimes jo totesikin, että laskuvarjourheilulla menee hyvin, samaa voi sanoa purjelennosta, josta on olemassa FAI:n juuri julkistettu kyselytutkimus, jonka mukaan Suomi on purjelennon ”Luvattu maa”, yhdessä USA:n, Australia, Kanadan, Chilen ja Etelä-Afrikan kanssa.

 

 

Laskuvarjourheilua en tarkemmin tunne, mutta purjelennon ”Luvattu maa” on tällä hetkellä Suomessa isoissa keskuksissa kuten, Nummela, Räyskälä, Jämi, Kitee, paikoissa joissa purjelentopilotti käden käänteessä tilaa itselleen hinauksen suoraan taivaan porteille. 

 

Pienellä lentopaikalla vähäväkisen kerhon toimihenkilö hinaa, tarvittaessa korjaa ja huoltaa, vahtivat vuosihuollot, M-määräykset, kalenterivalvotut komponentit ja tekee paperisodan, koettaa saada kaksi koulutettavaansa jatkamaan vuosi sitten keskeytynyttä kurssia... Saadaanko ensi vuodeksi uusia oppilaita yksi vai peräti kaksi?

 

Eli, maassamme on lentopaikkoja, jotka ovat tunnettuja lähinnä reittipisteinä. Kuitenkin niillä harrastetaan ultrilla päristelyä, joskus jopa purjelentoa, lennokkejakin joku lennättää, ja laskuvarjoilla joskus hypätään.  Minkälaisia visioita kandidaateilla mahtaa olla harrastuksemme ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi haja-asutusalueilla, pienillä maaseutupaikkakunnilla. Vai onko järkevämpää keskittää ilmailuharrastus isompiin alueellisiin keskuksiin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelu on havaittu ainakin MIK:ssä talven PPL kurssilla. Lento-oppilas päivitteli keskusteluamme täällä todeten " "mielenkiintoista" keskustelua ennen SIL kokousta , onko se aina tällaista?"  Lohdutimme häntä, että nyt on poikkeuksellisen suuri intohimo asiassa menossa .  :-\

 

Johan tässä on taas muutama vuosi kulunutkin siitä, että PJ:n paikalle on useampi kuin yksi ehdokas tyrkyllä. Talven aikana erinäisissä ilmailuhenkisissä tapahtumissa ja tilaisuuksissa olen pannut merkille, että liiton toimintaan ollaan kovin tyytymättömiä monella suunnalla. Kelkka pitää nyt saada käännettyä ennen kuin on liian myöhäistä, ja pelkkiä toimintasuunnitelmassa listattuja kohtia läpi käymällä se ei tule onnistumaan, jos meininki ei muuten muutu.

 

Edelleen harmittelen sitä, ettei toinen puheenjohtajakandi ole ymmärtääkseni missään "laskeutunut tavallisen kansan pariin" vastailemaan kysymyksiin (julkisesti, kaikille avoimesti), vaikka varmaan puhelimitse tai sähköpostilla vastauksia voikin saada. (mahtaako hän tietää tästä keskustelusta? haluaisiko joku hänen lähipiirissään vaikuttava vihjaista asiasta?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienellä lentopaikalla vähäväkisen kerhon toimihenkilö hinaa, tarvittaessa korjaa ja huoltaa, vahtivat vuosihuollot, M-määräykset, kalenterivalvotut komponentit ja tekee paperisodan, koettaa saada kaksi koulutettavaansa jatkamaan vuosi sitten keskeytynyttä kurssia... Saadaanko ensi vuodeksi uusia oppilaita yksi vai peräti kaksi?

 

Tässä on mielestäni pointtia .

 

Onko niin, että edunvalvonnan lisäksi SIL:n pitäisi tulla lähemmäksi jäsenkerhojaan, kerhojen päivittäistä toimintaa. Mitäs jos lajitoimikunnat kysyisivät laji kerhoiltaan missä tarvitaan apua ja mistä toiminnan kehittäminen ahdistaa? Sen jälkeen voitaisiin miettiä mitä yhteisiä toimenpiteitä Suomen tasolla voitaisiin tehdä, jotta harrastekerhojen toimintaa saataisiin eteenpäin. Mielessäni tässä tarvitaan nyt paria yhteistä nopeaa onnistumista, jotta saadaan SIL kilpi taas loistamaan ja lumenheitto yhteiseen tupaan loppumaan. Ei tämä mielestäni mitään ihmeellistä rakettitiedettä pitäisi olla.

 

Tiedän ja osaksi arvaan, että SIL päätehtävänä nähty edunvalvonta on pitkäjänteistä (pitkäpiimäistä) työtä, jossa konkreettiset saavutukset jäävät helposti piiloon normi ilmailijalta. Kiitosta ei tästä pyyteettömästä ahertamisesta helposti tule. Mielestäni SIL:n tulisikin listata avaintavoitteet tekemälleen edunvalvontatyölle lajokohtaisesti ja rajata sen jälkeen toiminta ja osallistuminen näiden tavoitteiden saavuttamiseksi välttämättömiin tilaisuuksiin. Uskon, että tällä tavalla onnistuttaisiin ehkä paremmin tavoitteiden saavuttamisessa ja tavoitteet olisivat myös helpommin kommunikoitavissa jäsenistölle. 

 

Eli yhteenvetona: Henkilökohtaisesti toivon SIL:n uuden puheenjohtajan ja hallituksen panostavan enemmän paikalliseen toimintaan Suomessa ja terävöittää ja rajata panostaan edunvalvontatehtävissä.

 

Olikohan tämä kenenkään vaaliohjelmassa ? :P

 

Marko Einamo

SIL-jäsen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sananvapauden nimissä aiheuttamaani pahennusta pyydän anteeksi loukatulta taholta ja tällävälin yhteyttä ottaneen tahon pyynnöstä päätän keskusteluni tähän. Kiitän saamastani vaihtelevan laatuisesta palautteesta.

Matti Peura

Parahin Matti Peura,

 

Tekisi mieli sanoa jotain vastuunkantamisesta ja sanojensa takana seisomisesta tai niihin vastaamisesta, mutta hyvien tapojen mukaisena jätän sanomatta.

Taitaa olla saman tyyppinen vastaus Joensuun puolessa kuin vastaukset omaan työhön liiton puolesta: "Asia ei koske minua, jätin itseasiassa hommat joku aika sitten...."

Kuka muuten voi antaa eron luottamustehtävästä, ymmärtääkseni valinnut elin, eli liiton kokous.

Kukas tässä tapauksessa, koska ja millä perusteella???

 

Ystävällisin terveisin, Rivi-ilmailija,

 

Kalle Lindell

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo tähän lyhyesti kertoisi mitkä ovat pakollisia asioita lähivuosien aikana. Lista perustuu omiin näkemyksiini, jonka tiedän olevan jotakin muuta kuin absoluuttisen totuuden.

 

Olen osallistunut tähän lumenheittoon, koska mielestäni Part-M:n tuleminen sössiittiin pahimman kerran. Ilmeisesti tämäkin asia on sellainen että siitä esitetty kritiikki on oman pesän likaamista ja hajottavaa toimintaa, kuten erässä Ilmailun kirjoituksessa todettiin. Anna mun kaikki kestää...

 

Toimikuntien on kohtuullisen hankalaa jalkautua jäsenkerhojen luokse ongelmien järjestelmällistä selvittämistä varten, siihen ei aika yksinkertaisesti riitä.

 

Toiminta perustuu osittain siihen, että toimikuntien jäsenillä on jatkuva kosketus käytännön ilmailuun, sen haasteisiin ja ongelmiin. Liiton nettisivuilla on toimikuntien jäsenten yhteystiedot sitä varten että heihin voidaan tarvittaessa ottaa yhteyttä. Kontaktin saa myös liiton lajivastaavan kautta ja sen lisäksi useimmila lajeilla on omat keskustelupalstansa. Näiden lisäksi taitavat järjestään kaikki toimikunnat järjestää jonkin sortin talvipäivät, pakkasparlamentit tai turpaboogiet, joissa yksittäisilläkin jäsenillä on mahdollisuus ottaa kontaktia ja kertoa ongelmistaan. Ei kannata uhrata aikaa järjestelmään mikä syö muutenkin olemattomia resursseja.

 

Toimikunnilla ei ole kauheasti työkaluja tehdä ihmeitä tai puuttua yksittäisen kerhon ongelmiin. Jos taivaalta sataisi rahaa, olisi tilanne toinen. Toimikunnilla on käytettävissään liiton budjetista harrastajamäärän suhteessa lohkottu summa ja tämän lisäksi kilpaurheilun tukemiseen tarkoitettu erillinen osuus. Useimmat toimikunnat ovat tilikauden lopussa matti kukkarossa, kaik on mänt.

 

Tärkeitä asioita ovat:

- Jatkuva edunvalvonta EAS:n kautta EASAn suuntaan, Risto Niemen työlle on löydetty jatkaja, tältäkin palstalta tuttu asioista hyvin perillä oleva henkilö.

- Viranomaisvalvonnassa avustamista koskevan sopimuksen uudistaminen TraFin/Liikenneministeriön kanssa. Tämä pitää lentokelpoisuuden valvonnan lisäksi sisällään avustamisen liiton jäsenkerhojen koulutustarkastuksissa.

- Nesteen polttoainejakeluverkon säilyttäminen muodossa tai toisessa. Tämän eteen on jo tehty paljon töitä, vaikka tilanne on melko uusi, mutta se vaatii edelleen.

- Kansallisen liidinmääräyksen voimaansaattaminen - homma alkaa olla ihan ns. huulilla.

- Lentokenttien ympäristölupien menestyksekäs hoitaminen. Ympäristökeskukset ampuvat omaan jalkaan lentopolttoainejakelupisteiden kohdalla. Periaatteessa ei ehkä kannata olla huolissaan jos keskukset omalla toiminnallaan ajavat toimintoja siihen suuntaan luonto saadaan varmimmin saastutettua, mutta kyllä tämä maksaa myös ilmailijoille selkeää rahaa.

- Vaaratilanneraportoinnin tietojen saamisen ilmailuturvallisuuden kehittämistä varten. Asian pitäisi edetä lähiviikkoina. Liidin- ja laskuvarjopuolella raportoinnin kuvittelen toimivankin.

- Oman ilmatilaorganisaation perustaminen ilmatilan käyttöä varten. Asialla on suhtkoht kiire.

- Liikkumisen mahdollistamisen valvotuilla lentopaikoilla. Tämä projekti on jossakin tilassa...

- Tuleva LPL-lupakirja ja sen vaikutus väkisinlentämiseen.

Näiden lisäksi olen henkilökohtaisesti ollut huolissani siitä miten purjelentokerhoissa vuosittain koulutettavien uusien lentäjien määrä on laskenut viime vuosina huimasti. Asialle ehkä pitäisi tehdä jotain, ellei koulutettavien määrä ole kääntynyt nousuun. Tämän lisäksi huolettaa kiskäyttöön sopivien hinauskoneiden puute. Ainakin yksi keskeinen yhteishyvä on jonkin aikaa pelistä pois.

 

Nämä näkemykset perustuvat omiin kokemuksiini toimikuntatyöstä (10 v) sekä kentällä luuhatessa (30 v) kuulemiini juttuihin. Kertokoot viisaammat lisää.

.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt tässä erehdyin jotain kirjoittamaan, niin itse aiheestakin:

Olen ihmetellyt sitä SIL:n tiettyä totaalista edunvalvonnan puutetta koskien harrasteilmailua (tässä tapauksessa siis niin harraste- kuin yleis-) niin ilmailu-, ympäristö- kuin lainsäädäntöviranomaisen suuntaan.

Vain maassa kuin Suomessa, jossa pysähtyneisyys leimaa jokaista aidantolppaa, voidaan muutaman henkilön toimesta sabotoida satojen tai tuhansien harrastajien elämää, kuten ympäristöluvissa ja niiden rajoitteissa tapahtuu. Jokainen ilmailukerho tai yhdistys joutuu puolustamaan omaan plänttiään, löytämään muutaman kanssa ilmailijan ja väsäämään lääninhallitukseen tapauksen 30 ilmailijaa vastaan 2 mökkiläistä.

Miksi etujärjestö, joka edustaa, tai pitäisi edustaa 5000 ilmailijaa, ei ole etujärjestö?

Täsmälleen sama loppukysymys ilmatila-asioissa, miksi 5-20 tuhannella ilmailijalla (+lennokkiharrastajat) ei ole mahdollisuutta oman maansa ilmatilaan, joita vain syödään lentoliikenteelle muutaman minuutin tähden?

Aivan sama kuin merellä kiellettäisiin soutuveneen käyttäminen lähempänä kuin 30 km laivaväylää, jossa kulkee kauppa-alus kerran vuorokaudessa. Niin, ja vielä, että jokainen soutuveneen "päällikön" tulee ottaa yhteyttä ennen veneen työntämistä vesille näissä tapauksissa alusliikennekeskukseen ja ilmoittaa aikeistaan.

Ja sama asia koskien Finnavian "mahdollisuutta" käyttää Suomen kansan yhteisesti omistamia lentopaikkoja(asemia), meille ei tänään mahdu, kun juuri 2 tunnin kuluttua saapuu sinivalkoinen (tai sinikeltainen) "oikea" lentokone. Ainiin, vaikka ei mahdu, niin maksu on kuitenkin otettava, sehän on vain kymmenysosa tästä MTOW 60 tn koneesta, hyvä alennus yleisilmailijalle... SIL:n pitäisi ottaa tässä aktiivinen rooli ja näyttää, mikä on "kansalais"plavelua ja mikä on liiketoimintaa. Rinnastus tässä meriliikenteeseen, harrastajat eivät maksa (eivätkä tule) väylämaksuja, ne kulut katetaan täysin kaupallisella liikenteellä.

Ilmailuviranomaistoiminnasta, Suomessa ilmailuviranomainen voi edelleen tulkita lakia ja säätää omia määräyksiään täysin vapaasta, vaikka määräyksillä ei olisi edes lainsäädäntöpohjaa. Viranomaisen tulkinnat esim. JAR/JAA määräyksistä ja omista kansallisista lisäyksistä eivät ole mitenkään homogeenisia taikka lakiin perustuvia. Näissä tapauksissa harrastaja on yksin viranomaisen kanssa, eipä ole tukea liiton taholta.

 

Jos liiton toimielimet muodostuvat yllämainittujen "sidosryhmien" edustajista, näen riippumattoman edunvalvonnan uskottavuuden vakavasti uhattuna. Tämä ei ole epäluottamuslause ko. toimielimissä nykyään työskenteleviä harrasteilmailijoita kohtaan, onneksi mukaan mahtuu aina (hyviä) poikkeuksia, mutta lähtökohtaisesti "sen etuja valvot kenen leipää syöt".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi etujärjestö, joka edustaa, tai pitäisi edustaa 5000 ilmailijaa, ei ole etujärjestö?

Täsmälleen sama loppukysymys ilmatila-asioissa, miksi 5-20 tuhannella ilmailijalla (+lennokkiharrastajat) ei ole mahdollisuutta oman maansa ilmatilaan, joita vain syödään lentoliikenteelle muutaman minuutin tähden?

Aivan sama kuin merellä kiellettäisiin soutuveneen käyttäminen lähempänä kuin 30 km laivaväylää, jossa kulkee kauppa-alus kerran vuorokaudessa. Niin, ja vielä, että jokainen soutuveneen "päällikön" tulee ottaa yhteyttä ennen veneen työntämistä vesille näissä tapauksissa alusliikennekeskukseen ja ilmoittaa aikeistaan.

 

Itseasiassa Ilmailuliitossa on n. 10 000 jäsentä. Ja liitosta saa asiantuntemusta haettaessa ympäristölupaa. Tietääkseni homma on toiminut hyvin, mutta näille valittajille ei oikeastaan voida mitään, ne kuuluvat demokratiaan.

 

Yritin ainakin Jyväskylän osalta (muistaakseni LK Cirrus) joskus yritin selvittää asiaa ja homma torppautui siihen, että ilmailulain mukaan lennokinlennätys on ilmailulle vaarallista toimintaa ja sitä ei niin ollen voi tapahtua lähialueella muualla kuin lennonjohtajan valvovan silmien alla. Kimmo Huoviala selvitteli asiaa taannoin, mutta kyseessä oli jonkinsortin umpikuja, jolle ei mahtanut mitään. Miksi lennokkitoiminta oli tällaiseksi päässyt lipsahtamaan, en osaa selittää.

 

 

Jos liiton toimielimet muodostuvat yllämainittujen "sidosryhmien" edustajista, näen riippumattoman edunvalvonnan uskottavuuden vakavasti uhattuna. Tämä ei ole epäluottamuslause ko. toimielimissä nykyään työskenteleviä harrasteilmailijoita kohtaan, onneksi mukaan mahtuu aina (hyviä) poikkeuksia, mutta lähtökohtaisesti "sen etuja valvot kenen leipää syöt".

 

Meillä "sidosrymien" edustajilla on aina vahtina vähintään kaksi (2) luotettavaksi tunnettua ja rehellistä kansalaista, ettemme pääse tekemään koiruuksia. Suurenpana ongelmana näen johtamisotteen puuttumisen näiden sidosten sijaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun ei pitäisi koska en osaa lentää, lentokoneessa olen toki ollut, ihmettelen kuitenkin suuresti, tai oikeasti en.Vaikuttaa marttakerhon toiminnalta tai vielä sitäkin heikommalta.Aina on valittu se sopivin, tiedän kuulleeni kaikenlaista en aina elämänkokemukseen viitaten usko kaikkea lukemaani/kuultua.Pinnan alla kuohuu sanoisin, koska tämä kuitenkin on virallisesti tosi uskottava foorumi johon lehdistökin nojaa ja viranomaisuskottava kuten usein mainitaan, toki tätä johtaa pienet kuppikunnat omine mielipiteineen.Eli miksei kukaan nosta hevosta, vai oliko kissa, pöydälle?

Peura teitittelee mutta ideaa en ole löytänyt, Siimes pyörittelee lauseita, ja muista ehdokkaista en edes ole suuria kuullut.Tietty, hiljaisuus tekee oman arvovallan touhuun, ei lähtenyt mukaan yleiseen jutusteluun.Kannattaisko kuitenkin nykymaailman energiseen yhteiskuntaan liittya esimerkiksi juuri, vai oliko jo sovittu kuka voittaa.

No näjemme sanoi.aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi pettää ryhti kun vastauksenne noin nopeasti katosi.

 

Nykyisestä johtamiskulttuurista SIL:ssä varmaan tämä antaa hyvän kuvan, tulos ei ole tärkein, vaan menetelmät. Eli kukkoilu ja asemien pitäminen.

Jos asian eteenpäin saaminen vaatii jonkinlaista väistymistä, se yleensä kannattaa tehdä, eikä vain poliitikkomaisesti rynnistää eteenpäin.

Onko joku kuullut joskus moisesta "doer" asenteesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vetäytymiseni tästä keskustelusta tulee pyynnöstä - varsinaista sananvapautta sekin.

 

Miten tämä kin pitää ymmärtää? Eikö SIL:n asioista puhuttaessa vallitse sananvapaus. Mikä taho, tai kuka yrittää estää vapaan keskustelun liiton asioista? Hyvin huolestuttavaa tällainen kulttuuri.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpäs muuten olisi. Uskaltaakohan joku kertoa mistä on kysymys?

 

Harri

 

Laajalle levinneen ilmailutiedon mukaan sinä ja Torsten olette tehneet valituksen liikenneministeriöön kun IH:n/TraFin Jorma Kivisen välittämä tulkinta ansioilmailusta lentotyössä ei ollut mieleisenne. Ja että tämän prosessin tarkoituksena olisi saattaa hyppylentotoiminta ja mahdollisesti hinauslentotoiminta kaupallisten yritysten/ansiolentäjien hoidettavaksi. Edit: Tyyppihyväksyttävillä lentokoneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkan SIL:n kannalta spekulointia, miksi tilanne on se mikä on ja miksi siihen ehkä ollaan tyytymättömiä.

SIL on ollut perinteisesti(ikuisesti) ilma_urheilu_liitto, siis FAI:n paikallinen edustusto ja keskittynyt pitkältä siltä puolelta tuleviin "velvoitteisiin".

Siis hoitamaan kilpailuja, ennätyksiä, lisenssejä etc.

Onko nyt sitten näin, että on vähän "pudottu puusta", eli huomattu, että ilmailu on jotain muutakin kuin kilpailua, tai että se "muu" on nyt uhattuna.

Aiemmin edunvalvontaan ei sinällään tarvinnut kiinnittää huomiota vaan asiat luistivat, tai olivat luistamatta omalla painollaan.

Nyt on EASA, vihreä aate, tasa-arvoisuus, kansalaisilla parempi mahdollisuus vaikuttaa?, jonkinlainen talousnotkahdus, kaikki samassa ja me kaikki olemme heränneet, että "jotain tarttis tehrä"?

Vai ollaako tässä samalla tiellä kuin autourheilussa 60-70-luvulla, jolloin Autoliiton ja Urheiluautolijoiden tiet erosivat ymmärtääkseni hiukan kipinöiden. Autoliitosta tuli etujärjestö (tehokkuudesta voidaan olla montaa mieltä) ja Urheiluautoilijoista (SVUL etc.) sitten urheilujärjestö. Yhdistyminen takaisin tästä pesäerosta vei varmaan parisenkymmentä vuotta.

Mitkä ovat olleet aiemmin SIL:n vaikuttamisen kohdealueet? Mihin on keskitetty?

Oma kokemukseni on kohtuullisen rajoittunut, joskus 70-luvulla liitosta sain lisenssin, lehteä en osannut silloin kai vielä oikein lukea. 80-luvulla muistelen myyneeni kovasti arpoja, jotta toimitalo, meidän kaikkien yhteinen, saataisiin rakennettua Malmille.

Onko aiemmin ollut tälläistä "edunvalvonta" aspektia edes mukana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laajalle levinneen ilmailutiedon mukaan sinä ja Torsten olette tehneet valituksen liikenneministeriöön kun IH:n/TraFin Jorma Kivisen välittämä tulkinta ansioilmailusta lentotyössä ei ollut mieleisenne. Ja että tämän prosessin tarkoituksena olisi saattaa hyppylentotoiminta ja mahdollisesti hinauslentotoiminta kaupallisten yritysten/ansiolentäjien hoidettavaksi. Edit: Tyyppihyväksyttävillä lentokoneilla.

 

Kiitos Jouni.

 

Pakko myöntää, että sangen korkealentoisia ovat keväiset ilmailuhuhut. Valitettavasti joudun kaiken tylsyyden uhallakin ilmoittamaan, että ilmailutieto on ainakin omalta osaltani perätön. Torstenkaan ei ole mitään tämän suuntaista maininnut enkä ole muualtakaan asiasta kuullut.

 

Kuulostaa vähän siltä, että jossakin päin pelataan nyt pakalla johon kuvakortteja ei juurikaan ole sattunut?

 

Harri

 

Edit: typo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kuulostaa vähän siltä, että jossakin päin pelataan nyt pakalla johon kuvakortteja ei juurikaan ole sattunut?

 

Ettei nyt vaan jäis kenellekään Musta Pekka käteen...

 

;)

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tiedustelen omalta kannaltani ehdokkaiden tavoitteita toimia ja itse en ole ehdolla ja olen vetäytynyt jo ajat sitten harrastamaan maakuntaan, niin miten tämä kuuluu asemansa pitämiseen tai eteenpäin rynnimiseen SIL:n toiminnassa.

 

Asiaan palattaneen vuosikokouksessa, koska kertomasi "irtisanoutumisen" ja toimintakertomuksen välillä on ilmiselvä ristiriita (toimintakertomus ei mainitse asiasta mitään).

 

Edelleen perään, Kalle Lindellin tavoin, vastausta siihen kysymykseen, että kuka Teidät näistä luottamustehtävistä on vapauttanut ja millä perusteella (mikä se on se juridinen peruste, jolla teidät tehtävien hoidosta vapauttanut on toiminut, en siis ole kiinnostunut siitä teidän omasta henkilökohtaisesta syystänne).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa vähän siltä, että jossakin päin pelataan nyt pakalla johon kuvakortteja ei juurikaan ole sattunut?

 

Asiassa ei siis liene mitään uutta... Tämäkin varmaan jossain Räyskälän pikkusaunalla keksitty juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiassa ei siis liene mitään uutta... Tämäkin varmaan jossain Räyskälän pikkusaunalla keksitty juttu.

 

Jess!

 

Nythän se selvisi, missä tarinan todelliset konnat löylyjä heittelevät!  :thmbup:

 

Vamaan sinulla on myös saunakeskustelujen pöytäkirjat ja diaarimerkinnät väitteesi tueksi? ;)

 

hoo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimikuntien on kohtuullisen hankalaa jalkautua jäsenkerhojen luokse ongelmien järjestelmällistä selvittämistä varten, siihen ei aika yksinkertaisesti riitä.

 

Lähinnä ajattelin jonkinlaista yhteydenottoa SIL:stä ja/tai toimikunnasta keskitetysti kerhonvetäjien suuntaan toiminnan uhkien kartoittamiseksi. Luulisin tähän ajan riittävän.

 

Mainitsemasi tärkeät asiat ovat varmasti tärkeitä sitä en väitä. Näen tällaisen asialistauksen nyt ensimmäistä kertaa , kiitos siitä. Tässä huomataan kommunikkaation tärkeys, jonkinlainen tiedote jatkossa silloin tällöin olisi varmasti paikallaan. Aikaa sellaisen laatiminen ei kovin kauaa mene.

 

Minulla on joukko muita tärkeitä asioita, joiden kanssa olemme painineet ja ratkaisseetkin 370 jäsenkerhossa viimeisten vuosien aikana. Osa ratkaisuistamme ovat ns. "parhaita käytäntöjä" ja ne ovat muidenkin käytettävissä sellaisenaan tai soveltaen.

 

Valitettavasti en ole osallistunut talvipäiville yms. buugeihin. Oman lajitoimikunnan kerhojen puheenjohtajille suunnattuun neuvottelupäivään tai iltapäivään olisin varmasti osallistunut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIL on ollut perinteisesti(ikuisesti) ilma_urheilu_liitto, siis FAI:n paikallinen edustusto ja keskittynyt pitkältä siltä puolelta tuleviin "velvoitteisiin".

Siis hoitamaan kilpailuja, ennätyksiä, lisenssejä etc.

Onko nyt sitten näin, että on vähän "pudottu puusta", eli huomattu, että ilmailu on jotain muutakin kuin kilpailua, tai että se "muu" on nyt uhattuna.

 

Tämä ei ole mikään trolli, vaan haluan vain ihan aidosti kysyä, että tarkoitatko, että SILlin tulisi erota FAI:sta tai jättää sen puolen asiat hoitamatta?

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähinnä ajattelin jonkinlaista yhteydenottoa SIL:stä ja/tai toimikunnasta keskitetysti kerhonvetäjien suuntaan toiminnan uhkien kartoittamiseksi. Luulisin tähän ajan riittävän.

 

Mainitsemasi tärkeät asiat ovat varmasti tärkeitä sitä en väitä. Näen tällaisen asialistauksen nyt ensimmäistä kertaa , kiitos siitä. Tässä huomataan kommunikkaation tärkeys, jonkinlainen tiedote jatkossa silloin tällöin olisi varmasti paikallaan. Aikaa sellaisen laatiminen ei kovin kauaa mene.

 

Minulla on joukko muita tärkeitä asioita, joiden kanssa olemme painineet ja ratkaisseetkin 370 jäsenkerhossa viimeisten vuosien aikana. Osa ratkaisuistamme ovat ns. "parhaita käytäntöjä" ja ne ovat muidenkin käytettävissä sellaisenaan tai soveltaen.

 

Valitettavasti en ole osallistunut talvipäiville yms. buugeihin. Oman lajitoimikunnan kerhojen puheenjohtajille suunnattuun neuvottelupäivään tai iltapäivään olisin varmasti osallistunut.

 

 

Kiitos.

 

Tuo ensimmäinen voisi olla hyvä idea esitettäväksi Liittokokouksessa julkisesti. Samalla voisi keksiä niitä oikeitä kysymyksiä mitä pitäisi kysyä. Väitän että kerhotason ajattelu on tässä kohtaa liittotason ajattelua viisaampaa. Rohkeasti vaan esittelemään.

 

Unohdin noista yhteyskanavista vielä SIL:n hallituksen jäsenet. Kyllä heillekin voi puhua asioista suoraan. Vähän odottaisin että hallituksen jäsenten lättykuvatkin julkaistaisiin liiton sivuilla, pelkän nimen kertominen jättää persoonan kovin etäiseksi. "Ai se onkin tuo kaveri, kyllä mä ton oon useinkin nähnyt!"

 

Tuo oma lista on tehty omien kokemusten perusteella, eikä edusta tosiaan lopullista totuutta, jos sellaista onkaan. En varsinkaan tunne liidin-, lennokki-, enkä palloilupuolen ongelmia. Laskuvarjopuoleltakin kovin vähän, vaikka about 500 tuntia on tullut ajettua hyppykonetta. En muista 10-vuotisen toimikuntaurani aikana, että hallituksen jäsenet olisivat suoraan tulleet kokouksiin utelemaan mitä niitä ongelmia onkaan. (Jaa saattaa olla, että Aurasen Tero teki sen, mut se ei olekaan kovin suuri ylläri.) Mutta tämäkin pitkälti aika- ja rahakysymys.

 

Tiedän, että kerhoissa on tehty aika paljon hienoja keksintöjä, hankittu jopa lentohalli tai UL-kone EU-tukien avustuksella tai tehty kerhotoimintaa edistäviä muita tekoja. Näistä liitto voisi julkistaa etsintäkuulutuksen: Mitä loistava idea teillä onkaan? Yhtälailla jäsenkerhot voisivat esitellä häpeämättömästi omia ideoitaan. Aika paljon on ilmassa vielä sellaista kalamiesten kateutta, että parhaita kalapaikkoja ei muille kerrota.

 

Talvipäivissä on se puoli, että niitä järjestetään joka vuosi ja siellä on harrastajia laidasta laitaan. Tohdin epäillä, että aina kerhojen puheenjohtajatasollakaan olla selvillä, mitkä asiat harrastamista vaikeuttavat. Eipä silti, puheenjohtajapäivilläkin on oma antinsa.

 

Edellä olevalla pyrin sanomaan sitä, että ongelmia on haettava joka tasolta. Jos jäädään odottamaan vain virallisen tason näkemyksiä, saattaa jotakin olennaista jäädä kuulematta/näkemättä. Miten näitä asioita käytännössä kaivetaan esille olisikin pohdinnan arvoinen paikka.

 

Just my 2 cents.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ensimmäinen voisi olla hyvä idea esitettäväksi Liittokokouksessa julkisesti. Samalla voisi keksiä niitä oikeita kysymyksiä mitä pitäisi kysyä. Väitän että kerhotason ajattelu on tässä kohtaa liittotason ajattelua viisaampaa. Rohkeasti vaan esittelemään.

...

 

Tuo oma lista on tehty omien kokemusten perusteella, eikä edusta tosiaan lopullista totuutta, jos sellaista onkaan.

...

Tiedän, että kerhoissa on tehty aika paljon hienoja keksintöjä.

...

Edellä olevalla pyrin sanomaan sitä, että ongelmia on haettava joka tasolta.

 

Toivottavasti tuollaisen idean esilletuomiseksi ei tarvita  ihan SIL jäsenkokouksen tasoista foorumia vaan toimikunnissakin saa toteuttaa itsenäisesti järkeviä asioita! Jos itse olisin jonkun SIL-toimikunnan puheenjohtaja tekisin moisen tilannekartoituksen 2-3 kertaa vuodessa itse henkilökohtaisesti puhelimella soittaen omien lajikerhojen puheenjohtajille. Saisi siinä samassa tietoa kulkemaan vaikka molempiin suuntiin. Ja kuka tietää vaikka samalla tutustuisi toisiinsa.  ;)

 

Mitä tuohon tehtävä listaan tulee niin uskon, että järkevä sellainen syntyy vain laajan pohdinnan tuloksena laajasta listasta karsien. Parasta olisi jos homma kerättäisiin kasaan  alhaalta ylöspäin.  Jäsenet->kerhot -> omanlajin SIL toimikunta -> SIL hallitus -> SIL puheenjohtaja -> SLU  , Tällä tavalla saadaan myös kaikki tietoisiksi missä mennään ja jopa laajalla rintamalla asioita tekemään ja sitoutumaan yhteisiin tavoitteisiin.

 

Samalla toivoisin lajitoimikunnilta enemmän roolia, jossa jaettaisiin tietoa ja opastettaisiin oikeaan suuntaan kerhojen päivittäisissä ongelmissa. Yksi tehtävä voisi olla myös kerätä nämä "opit ja temput" kasaan mitä kerhot ovat toteuttaneet suomessa ja miksi ei ulkomaillakin. Ei tarvitsisi joka kerta keksiä pyörää uudestaan kerhotasolla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tuollaisen idean esilletuomiseksi ei tarvita  ihan SIL jäsenkokouksen tasoista foorumia vaan toimikunnissakin saa toteuttaa itsenäisesti järkeviä asioita! Jos itse olisin jonkun SIL-toimikunnan puheenjohtaja tekisin moisen tilannekartoituksen 2-3 kertaa vuodessa itse henkilökohtaisesti puhelimella soittaen omien lajikerhojen puheenjohtajille. Saisi siinä samassa tietoa kulkemaan vaikka molempiin suuntiin. Ja kuka tietää vaikka samalla tutustuisi toisiinsa.  ;)

 

Tässä on vaan sellainen ongelma, että ei auta jos sinä ja minä olemme liiton 10 000:sta jäsenestä samaa mieltä. Eikä sekään auta, että Flightforumilla asiasta kohistaan - tämähän ei ole edes liiton virallinen keskustelukanava, vaikka tätä seurataankin.

 

Näissä hyvissä ideoissa on se vikana, että ne toteutuvat vain jos jonkun toimikunnan pj on samaa mieltä tai että jotkut saavat hänet vakuuttumaan asiasta. Liittokokoukseen vieminen olisi sen tähden tärkeää, että jos asia on mielestäsi tärkeä, siitä pitää tehdä liiton politiikkaa. Jos hallitus edellyttää kaikkien toimikuntien tekevän näin, niin sillä on jokin mahdollisuus edes onnistua. Muuten ei, sillä nähdäkseni toimikunnat toimivat niilä rajoilla että kaikki lisätyö on vaan uuvuttamassa. Vaikka toimikunnat toimivat itsenäisesti, täytyisi näissä tapauksissa ohjauksen tulla hallituksesta käsin. Usko minua tässä. Been there, done it several times.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on vaan sellainen ongelma, että ei auta jos sinä ja minä olemme liiton 10 000:sta jäsenestä samaa mieltä. Eikä sekään auta, että Flightforumilla asiasta kohistaan - tämähän ei ole edes liiton virallinen keskustelukanava, vaikka tätä seurataankin.

 

Näissä hyvissä ideoissa on se vikana, että ne toteutuvat vain jos jonkun toimikunnan pj on samaa mieltä tai että jotkut saavat hänet vakuuttumaan asiasta. Liittokokoukseen vieminen olisi sen tähden tärkeää, että jos asia on mielestäsi tärkeä, siitä pitää tehdä liiton politiikkaa. Jos hallitus edellyttää kaikkien toimikuntien tekevän näin, niin sillä on jokin mahdollisuus edes onnistua. Muuten ei, sillä nähdäkseni toimikunnat toimivat niilä rajoilla että kaikki lisätyö on vaan uuvuttamassa. Vaikka toimikunnat toimivat itsenäisesti, täytyisi näissä tapauksissa ohjauksen tulla hallituksesta käsin. Usko minua tässä. Been there, done it several times.

 

Luulisi SIL:n hallituksen vähintään sen verran toimikuntia ohjeistavan, että heidän tulee kuulla ja tiedottaa toimistaan oman toimialansa harrastekerhoja. Tietysti toimikunnat voisivat jopa ulottaa tiedottamisen jäsentasollekin käyttämällä hyväkseen vailla kuukausittain jokaiselle jäsenelle postitettavaa liitonjulkaisua. Jos tällainen perusasia (tiedottaminen ja kuuleminen kuuluu laji-toimikuntien tehtäviin) pitää ajaa läpi liittokokouksessa SIL hallituksen tehtävälistalle 2010 olemme hukassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi SIL:n hallituksen vähintään sen verran toimikuntia ohjeistavan, että heidän tulee kuulla ja tiedottaa toimistaan oman toimialansa harrastekerhoja. Tietysti toimikunnat voisivat jopa ulottaa tiedottamisen jäsentasollekin käyttämällä hyväkseen vailla kuukausittain jokaiselle jäsenelle postitettavaa liitonjulkaisua. Jos tällainen perusasia (tiedottaminen ja kuuleminen kuuluu laji-toimikuntien tehtäviin) pitää ajaa läpi liittokokouksessa SIL hallituksen tehtävälistalle 2010 olemme hukassa.

 

 

Olet oikeasssa periaattessasi, mutta sen mukaan olemme olleet hukassa jo melko pitään. Tiedottaminen on vaikeaa ja se ei aina onnistu edes liiton toimistolta. Toimikuntien kohdallakin vain jos se erikseen halutaan hoitaa, koska se vaatii lisää vapaaehtoistyötä. Mielestäni toimikuntien kokousten pöytäkirjat tai muu kokouksista johdettu materiaali ovat ensimmäiseksi mieleen tulevia keinoja tiedottaa toiminnasta. Hyvän kuvan vallitsevasta tilanteesta saa kun käy niitä etsimässä liiton sivuilta.

 

Yksittäisten toimikuntien tai henkilöiden osoitteleminen ei tässä kuitenkaan ollut tarkoituksena, vaan osoittaa se miten vaikeaa tiedottaminen todellisuudessa on.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään