Kauko Lehtinen

Mikä Draken Helsinki-Vantaalla?

25 viestiä aiheessa

Oli äskettäin onni päästä esimiehen salkunkantajana ATR:llä lentäen työmatkalle Helsingistä Tallinnaan. Lähtiessä sattui silmiin pelastuslaitoksen harjoitusalue 04 R ja L:n välissä. Harjoitusalueella oli Drakenin runko. Mahtaisiko joku tietää mikä koneyksilö on kyseessä?

 

BTW paluu oli Aero Airlinesin ATR:llä. Tuntui hauskalta kun kuulutukset tuli järjestyksessä eesti, englanti, suomi. Lisäksi oksennuspussikokoelma täydentyi uudella yhtiöllä. Muille keräilijöille tiedoksi, että oksennuspusseista osa oli Finnairin logolla ja osa valkoisia ilman logoa. Valitsin valkoisen, joka toimittaa nyt kokoelmassani Aeron pussin virkaa.

 

Kake

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
BTW paluu oli tänä iltana Aero Airlinesin ATR:llä... . . .oksennuspussikokoelma täydentyi uudella yhtiöllä.

 

Tyhjien vai täysien pussien kokoelma...? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ehe, tuohan oli miltei melkoinen reply

 

no arvaa kumpi laji on helpompi arkistoida kodissa jossa asuu muitakin. Muuten tietenkin keräisin käytettyjä - kerätäänhän postimerkitkin käytettyinä (vai kerätäänkö).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse näin samaisen koneen kun lähdettiin koelennolle pari viikkoa takaperin Jet Fliten Falconilla... Eikös samalla pelastuslaitoksen harjoitusalueella ole (tai on ollu) DC-9:n runko? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös samalla pelastuslaitoksen harjoitusalueella ole (tai on ollu) DC-9:n runko? ???

 

Näin siinä tosiaan jonkun pitkän putkimaisen esineen, jonka arvelin kuvaavan koneen matkustamoa. Ilmeisesti savusukelluksen ja matkustajakoneen rungosta pelastamisen harjoitteluun. En osannut hahmottaa sitä minkään oikean koneen osaksi mutta se voisi kyllä hyvin olla vaikka ysin runko. Siipien tynkiäkään tai peräsimiä en siinä huomannut.

 

Kiitokset vinkistä, laajennetaan kysymys kattamaan tämäkin. Jos siellä on oikean matkustajakoneen runko niin osaisiko joku kertoa minkä tyypin ja yksilön se on?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa Vantaalla on "oikeita" koneita? :o::):P

 

Vaasassa on Lintuvuorella lentokentän ja pelastuslaitoksen harjoitusalue, siellä vanhoista öljysäiliöistä ja rautapalkeista tehty DC-9 hahmotelma...

 

Hehe, sitä minä en tiennyt, vaikka Linnunvuori meikäläisen "taivas" on - se on nimenomaan MetriPizzan kotiseutu. ;D Mutta hei, mistäpäin sieltä se koepaikka löytyy? Ei nyt kiinnosta niin hirveän paljon mennä katsomaan öljysäiliöysiä :P mutta kun en edes ole kuullut tuosta asiasta tätä ennen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohops, kävin siellä juuri tämän viimeisen kesän aikana. Puomille asti mentiin, en viitsinyt jatkaa eteenpäin - luulin että puomia ei saanut ohittaa. :) Nyt on varmasti liian paljon lunta siellä metsässä, odotetaan pari kuukautta vielä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi oksennuspussikokoelma täydentyi uudella yhtiöllä.

 

Jaahans,nyt löytyi yksi joka vie koneesta tavaraa mennessään. ;)

Kumman paljon häviää turvaohjeita, ja jopa pelastusliivejä katoaa. Noi oksupussithan voi mennä vaikka roskiksena joten niiden katoaminen on ikäänkuin "normaalia".Saattaahan joku niihin laatatakkin... :-X

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jaahans,nyt löytyi yksi joka vie koneesta tavaraa mennessään. ;)

Kumman paljon häviää turvaohjeita, ja jopa pelastusliivejä katoaa.

 

Ei kait ? Oksennuspusseja minäkin olen matkamuistoksi joskus ottanut, mutta että turvaohjeita ja pelastusliivejä.

Oliko tuo joku vitsintapainen vai todeksi tarkoitettu. Turvaohjeet kun on siinä pussissa niin ne on nopeasti tsekattu matkanjälkeen mutta pelastusliivit. Penkin alla, se onkin vakavampi paikka. En usko, että niitä joka legin jälkeen tarkastetaan. Tai siis tiedän, ettei tarkasteta, ei aina. Naurussa pitelemistä jos niitä tarvittaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä niitä liivejä vaan häviää. :(

 

Kuten jo todettu niin tosipaikassa saattaa tulla suru kun pussi on tyhjä,onhan emoilla ylimääräisiä mutta kun on TODELLA kiire niin...

 

 

Älkää nyt ottako tätä liian ryppyotsaisena. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneista vielään ihan mitä vain. Ykkösluokan peitteitä lähtee aika usein mitä olen lukenut. Kaikki mitä penkkien taskuissa on niin sieltä lähtee myös kaikkea. Ruokailuvälineitä ja suola- ja sokeripusseja jne.

 

Paljon muutakin sieltä viedään mukanaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneista vielään ihan mitä vain.

 

Simuillessa on mukavaa juoda konjakkia SAS:n lasista, toisinaan myös käytössä on Finskin kuppi; mistä lie hyllyyn tulleet ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Simuillessa on mukavaa juoda konjakkia SAS:n lasista, toisinaan myös käytössä on Finskin kuppi; mistä lie hyllyyn tulleet ???

 

Jep...konjakista tuli mieleen, että mistä lie minunkin kirjoitusvirheet tulleet.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha, näyttää aloittamani ikivanha keskustelu heränneen eloon vaikka vähän alkuperäisen aiheen vierestä.

 

Itse työskentelen mm meripelastusasioiden kimpussa ja siitä näkökulmasta tarkastellen tuntuu tosi vastuuttomalta, jos koneesta vohkitaan pelastusliivejä. Turvaohjeetkin on vähän niin ja näin.

 

Koska haluan kokoelmaani tietysti mahdollisimman siistejä oksennuspusseja olen pyytänyt niitä lentoemänniltä. Pussit ovat kulutustavaraa ja niitä emot antavat yleensä oikein mielellään ja kiireettömillä lennoilla vielä usein keskustelevat keräilyharrastuksesta - ihan mukavaa sekin. En ole kysellyt onko heillä muuta materiaalia kuten turvaohjeita jemmassa keräilijöitä varten. Varmasti ei ainakaan pelastusliivejä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneista vielään ihan mitä vain. Ykkösluokan peitteitä lähtee aika usein mitä olen lukenut. Kaikki mitä penkkien taskuissa on niin sieltä lähtee myös kaikkea. Ruokailuvälineitä ja suola- ja sokeripusseja jne.

 

Paljon muutakin sieltä viedään mukanaan..

No eikös ne syötävät jutut tavallaan "siirry" asiakkaan omistukseen, kun matkustajan eteen tarjotin laitetaan. Vai kierrätetäänkö käyttämättömät sulapussit sitten seuraavalle matkustajalle? Kyllä meilläkin taitaa olla sellaisia hauskoj eläinaiheisia kermaputeloita jotka saimme muistaakseni Vien-Hesa reissulla kesällä vai milloin se olikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainen muovilusikka, suolapussi tai muu vastaava, joka koneessa eteen kannetaan, sisältyy tietääkseni (yleensä) lentolipun hintaan, joten silloinhan niistä on jo maksettu ja ne saa varmaan ongelmitta kuljettaa ihan mihin haluaa. Yleensä Helsinkiin lentäessäni nappaan Finnairin maidot matkaan ilman omantunnontuskia.

Mutta kuka ihmeessä on niin fanaattinen, että varastaa pelastusliivitkin? ??? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli äskettäin onni päästä esimiehen salkunkantajana ATR:llä lentäen työmatkalle Helsingistä Tallinnaan. Lähtiessä sattui silmiin pelastuslaitoksen harjoitusalue 04 R ja L:n välissä. Harjoitusalueella oli Drakenin runko. Mahtaisiko joku tietää mikä koneyksilö on kyseessä?

 

No nyt se selvisi vaikka aikaa ottikin. Pari päivää sitten pääsin näkemään koneen. Koneessa on edelleen maalattuna runkonumero 35451 ja tämän perusteella kone olisi entinen DK-245. Tyyppi on J35FS.

 

En tiedä kiinnostaako nämä romut muita mutta tiedoksenne, jos joku muukin näitä tietoja keräilee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä niitä liivejä vaan häviää. :(

 

Takavuosina lennolla EFKU-EFHK ATR:ssä jouduttiin jättämään yksi matkustaja rannalle, kun joku oli varastanut yhdestä penkistä turvavyön. Ne olivat kuulema emojen mukaan suosittuja nuorison keskuudessa tavallisena vyöönä Bronxeissa. :)

 

No, kone oli täysi ja ilman vyötä ei voi matkustaja istua -> penkki jätettiin tyhjäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnustan ja saan paheksunnan osakseni kaikilta foorumilaisilta! Olen kerran pöllinyt DC-9:n takavessasta tuhkakupin!

 

Tosin ne olivat niitä antiikkisia aikoja, jolloin tuhkakupit oli vielä joka paikassa...

 

Onnekseni foorumissa ei taida olla nappia, jolla voisi vähentää postaajan karmaa...

 

PS. Tässäpä uusi vinkki moderaattoreille ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnustan ja saan paheksunnan osakseni kaikilta foorumilaisilta! Olen kerran pöllinyt DC-9:n takavessasta tuhkakupin!

 

Tosin ne olivat niitä antiikkisia aikoja, jolloin tuhkakupit oli vielä joka paikassa...

 

Onnekseni foorumissa ei taida olla nappia, jolla voisi vähentää postaajan karmaa...

 

PS. Tässäpä uusi vinkki moderaattoreille ;D

 

Tästä jo sietäsit saada karmanalennuksen. Vastoin yleistä käsitystä saati ymmärrystä WC:n tuhkakupit ovat MEL-itemeita, jotka täytyy koneessa olla. Eivät sentään ole no-go-itemeita, mutta sangen vähän aikaa ne saavat puuttua. Sen lisäksi ne kuuluvat koneen varustukseen ja lentokoneen omistajan omaisuuteen, joten hyi...

 

Turvaohjeet tsekataan ennen jokaista lentoa ja kaikki vaihdetaan keskimäärin joka yö, joten niiden keräileminen ei ole ihan niin suuri rikos. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnekseni foorumissa ei taida olla nappia, jolla voisi vähentää postaajan karmaa...

 

PS. Tässäpä uusi vinkki moderaattoreille ;D

 

Foorumissa oli ennen karmanalennusnappi mutta se poistettiin aloitteestani kun miinuksia alkoi tulla liikaa vähän joka iikalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ainakin tunnustin suoraan ja rehellisesti oman rikokseni. Olin muuten siihen aikaan (70-luku) ko. yhtiössä töissä, joten katsoin ilmeisesti omistavani osan siitä?

70-luvulla koneista muuten lähti lähes kaikkea, mikä irti lähti. Esim. niissä 747:issä millä tuli lennettyä, United, PanAm, Lufthansa jne, oli irrotettu varoituskylttejä myöten kaikkea mahdollista. Keräilyä sekin.

 

Mutta että vielä nykyisinkin, savuttomien lentojen aikana, WC:n tuhkakuppi kuuluisi Minimum Equipment Listille? Sitäpä en todellaankaan tiennyt..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse näin samaisen koneen kun lähdettiin koelennolle pari viikkoa takaperin Jet Fliten Falconilla... Eikös samalla pelastuslaitoksen harjoitusalueella ole (tai on ollu) DC-9:n runko? ???

 

Tuolla harjoitusalueella oli kahdesta VR:n säilliövaunusta tehty "putki" jonka tarkoitus oli imitoida Caravellen runkoa. Putkeen oli tehty Caravellen ikkunoiden muotoiset aukot, ja kyhätty lattaraudasta suuntavakaimen ääriviivat.

Tämän päivän harjoitusvälineistöstä en tiedä, mutta tämä "caravelle" oli siellä 1996 kun olin Laitoksen järjestämällä palo- ja pelastuskursilla sammuttelemassa kerosiini- ja bensa-altaita alueella. Voi olla, että Caravelle on siirretty eläkkeelle ja tehty uusi harjoitusväline.

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla harjoitusalueella oli kahdesta VR:n säilliövaunusta tehty "putki" jonka tarkoitus oli imitoida Caravellen runkoa. Putkeen oli tehty Caravellen ikkunoiden muotoiset aukot, ja kyhätty lattaraudasta suuntavakaimen ääriviivat.

Tämän päivän harjoitusvälineistöstä en tiedä, mutta tämä "caravelle" oli siellä 1996 kun olin Laitoksen järjestämällä palo- ja pelastuskursilla sammuttelemassa kerosiini- ja bensa-altaita alueella. Voi olla, että Caravelle on siirretty eläkkeelle ja tehty uusi harjoitusväline.

 

Juha.

 

Siellä on nyt kaksi putkea, joilla harjoitellaan pelastamista ja ehkä myös pelastautumista matkustajakoneista. Isompi vaikutti minusta lähinnä DC-9:n imitaatiolta ja lyhyempi putki oli halkaisijaltaan samaa kokoluokkaa. Noihin en kiinnittänyt kovinkaan paljoa huomiota, koska eivät ole "oikeiden" koneiden osia, joita minä taas pyrin näkemään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään