Juha Klemettinen

Dialaatikon kätköistä

24 viestiä aiheessa

Talven ensimmäinen flunssa pitää näin hienona ulkoilupäivänäkin tiukasti neljän seinän sisällä. Aikani kuluksi kaivelin dialippaita kaappien kätköistä, ja virittelin kopioimisvermeet ikkunan eteen.

 

Seuraavassa on muutamia poimintoja vuodesta 1997 kestäneen spottailutaipaleen varrelta. Eihän nämä ole yhtä hienoa kuin veteraanien kuvat vuosikymmenien takaa, mutta kummasti eilisen paruskaura alkaa näyttämään retrolta  ::). En putsaillut ihan kaikki roskia ja karvoja kuvista, diat on mitä on. Lisäksi ehdin pakata diat takaisin kaappiin ennen kuin tajusin ottaa tietoja ylös kehyksistä...  :thmbdn:

 

1. On sitä lunta ollut joskus ennenkin, silloin kun Air Botnia lensi vielä Fokkereilla.

[ attachment removed / expired ]

 

2. Suttuinen kuva, mutta menköön. Seisontapaikasta päätellen kyseessä ei ole reittilento, vaan joku erikoiskeikka. Mutta mitä ihmettä tuo kukkalaatikko tekee keskellä asematasoa!?!

[ attachment removed / expired ]

 

3. Tämän reissun pääkohde näkyy taka-alalla: TransAerin A300, joka muistaakseni toi jalkapallofaneja katsomaan potkupalloa.

[ attachment removed / expired ]

 

4. Kaksi kasiseiskaa: Finnair...

[ attachment removed / expired ]

 

5. ...ja SAS. Kuvan reunassa EFHK:n ensimmäinen halpis: Buzz.

[ attachment removed / expired ]

 

6. Suttuinen kuva II. Aeroflot lensi IL-62:lla aika usein Helsinkiin yhdessä vaiheessa.

[ attachment removed / expired ]

 

Näitä löytyy lisääkin...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä muistan näheeni näitä Air Potinian Fokkereita kuten myös Pritis Airweissin Putteja! :thmbup:

Tota nelipyttystä Ilkkaria en äkkiseltään muista, että olisin nähnyt tästä yli menevän. Saman yhtiön Tupoja kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää oikeita Lentokoneita  :laugh:

 

1.

[ attachment removed / expired ]

 

2. ElAl taisi sahata tällä yksilöllä jatkuvasti Helsingissä.

[ attachment removed / expired ]

 

3. Tämä on Latviasta tai Liettuasta.

[ attachment removed / expired ]

 

4. Hollaintilainen lentokone ranskalaisten reitillä brittifirman lentämänä.

[ attachment removed / expired ]

 

5. Aer Turas oli yksi kasilla Helsinkiin lentäneistä rahtifirmoista. Toinen oli Cargo Lion, mutta lensikö First Air kasilla vai B727:lla?

[ attachment removed / expired ]

 

6. Tämä firma ei ole tämän jälkeen eksynyt minun kamerani eteen.

[ attachment removed / expired ]

 

7. Rauhallinen iltapäivä rampilla  :laugh:

[ attachment removed / expired ]

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurkiitos lähihistorian setistäsi, Juha!  :thmbup: Ja olkootkin vanhat kuvat vaikka kuinka "kaikkine karvoineen ynnä roskineen" - ne ovat aarteita meikäläisille! - Onko lisää?!  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä vedin ainakin joskus First Airin 727:n TNT:n edessä, en muista nähneeni niitten kasia.

 

Totta! 727 se varmaan oli, rahtiritsa-lipas on vain hankalassa paikassa etten viitsinyt alkaa purkamaan koko kaappia. Mutta oliko vielä joku kolmas firma joka ajoi tänne kasilla vuosituhannen vaihteen tienoilla?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyihän se First Air...

 

Huono kuva, mutta kyllä sen Boeingiksi tunnistaa

[ attachment removed / expired ]

 

Ukrainalaiset kävivät joskus Antonovilla. Tämä kuva on otettu salamannopeasti rahdin portin kulmalta ennen kuin vartija ehti ulos kopista  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Näitä An-28-koneita taisi ajaa TNT:lle kaksi kappaletta, joista toinen ajettiin mäkeen Virossa jossain vaiheessa, muistelen mä.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja tässä vielä yksi kuva joka kertoo millaiset näkymät oli kotimaan rampista rahtiplatalle ennen bussihallin rakentamista.

[ attachment removed / expired ]

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

7. Rauhallinen iltapäivä rampilla  :laugh:

 

Mitäs toi laukkujenlastaaja istuskelee matkatavaravaunussa? Nauttii auringosta?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kenelläkään tietoa missä nuo Air Botnian entiset Fokkerit lentävät tänä päivänä. KLM:llä kenties? Oliko Air Botnialla muuten sekä Fokker 70 - että 100 -koneita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kenelläkään tietoa missä nuo Air Botnian entiset Fokkerit lentävät tänä päivänä. KLM:llä kenties?

 

Pian sen jälkeen kun Botnia oli poistanut Fokkerit käytöstä, kuulin, että koneet olisivat olleet varastoituna Hollannissa. Mutta sen tarkempaa tietoa minulla ei ole. Harmittaa jälkikäteen ettei koskaan tullut matkustettua F-28:n kyydissä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla ois kyllä joku ajatus First Airin Kasistakin, mutten nyt vanno varmaksi. Tuo 727 tuli ainakin kuvatuksi. Cargo Lion kävi Kasilla säännöllisesti noihin aikoihin, muut taisivat olla enemmän tai vähemmän satunnaisia vieraita. Ainakin Silk Way Airlines, Emery ja Southern Air Transport tulevat mieleen. Niitä ex-Finskejäkin kävi Ranskan Ilmavoimien väreissä. African Internationaali kävi myöhemmin ainakin pari kertaa. Jet Aviationkin taisi.

 

Mutta tuo TransAerin A300 levisi Vantaalle. Enpäs muista mistä syystä, mutta jotain siitä viilattiin ja kävin sisälläkin. Pitäisi olla pari ohjaamokuvaakin jossain laatikoiden syövereissä.

 

Mukavaa kuvasarjaa joka tapauksessa! Kiitokset näistä. Samoja aikoja minäkin aktiivisimman kuvauskauteni Vantaalla taisin viettää.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kenelläkään tietoa missä nuo Air Botnian entiset Fokkerit lentävät tänä päivänä. KLM:llä kenties?

 

Jos viitsii etsiä, niin saiteilta www.airframes.org, www.airfleets.net ja www.airlinerlist.com löytyy tuo tieto. En juuri nyt viitsi, jätän muille kotitehtäväksi. Tästä voi aloittaa http://www.airframes.org/fleet/kfb.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tuo TransAerin A300 levisi Vantaalle. Enpäs muista mistä syystä, mutta jotain siitä viilattiin ja kävin sisälläkin. Pitäisi olla pari ohjaamokuvaakin jossain laatikoiden syövereissä.

 

Mukavaa kuvasarjaa joka tapauksessa! Kiitokset näistä. Samoja aikoja minäkin aktiivisimman kuvauskauteni Vantaalla taisin viettää.

 

Haa... Tuo leviäminen saattaisi selittää sen ettei minulla ole muistikuvaa muun kaluston kuvaamisesta samana päivänä kun väijyin pelastuslaitoksen kulmalla TransAeria. Tuohon aikaan oli menossa joku ihmeellinen (?) jalkapallobuumi... Samoihin aikoihin jalkapallofaneja kuskasi härmälandiaan mm. Monarchin A300 (piti olla DC-10, mutta sieltä tulin Abussi), usemapi BAC 1-11 jne.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Aikani kuluksi kaivelin dialippaita kaappien kätköistä, ja virittelin kopioimisvermeet ikkunan eteen.

 

Kiinnostaa nuo ikkunan eteen virittelemäsi kopioimisvermeet. Onko omatekoiset? Jos on niin millaiset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa... Tuo leviäminen saattaisi selittää sen ettei minulla ole muistikuvaa muun kaluston kuvaamisesta samana päivänä kun väijyin pelastuslaitoksen kulmalla TransAeria. Tuohon aikaan oli menossa joku ihmeellinen (?) jalkapallobuumi... Samoihin aikoihin jalkapallofaneja kuskasi härmälandiaan mm. Monarchin A300 (piti olla DC-10, mutta sieltä tulin Abussi), usemapi BAC 1-11 jne.

 

Joo. Kone oli siinä kulmilla muistaaksein parin 757:n kanssa. Toinen oli sinisävyinen ja toinen puna-! Parempaa mielikuvaa ei ole. Vilkaisin äkkiä nuo lähellä olevat dialaatikot läpi, mutta ei ainakaan teksteillä varustetuista löytynyt todisteita. Jossain tuolla ne lienevät. Tai sitten irtolippaissa muuttolaatikoiden syövereissä... Kaima Hyvärinen oli kyllä tässäkin asiassa jotenkin juonessa mukana, joten mahtaisko hällä olla parempaa muistikuvaa?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3. Tämä on Latviasta tai Liettuasta.

Kas, AirBaltic lentänyt joskus vielä rumemmalla kalustolla kuin nykyään ;D

 

Ei mutta, upeita kuvia, lisää vaan!!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sterling airwaysin 727kalla tuli lennettyä etelään aikoinaan, oli aika äänekäs laite. Olisko siitä kuvia?

 

Minulta ei löydy kuin rahti-727-kuvia. Milloin muuten on viimeisen kerran kuljetettu matkustajia Helsingistä 727:lla? Minulla on hämärä muistikuva 1990-luvun puolivälistä, että olisin työharjoitteluaikana bongannut matkustaja-727:n...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, eli ne olikin F28:a millä Air Botnia operoi eikä uudempia F70:a tai F100:a. Katsotaan sitten tuolta Harrin näyttämältä saitilta lisää tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulta ei löydy kuin rahti-727-kuvia. Milloin muuten on viimeisen kerran kuljetettu matkustajia Helsingistä 727:lla? Minulla on hämärä muistikuva 1990-luvun puolivälistä, että olisin työharjoitteluaikana bongannut matkustaja-727:n...

Juha

 

Taas muisti pätkii, mutta mikäs juttu se oli, kun Sterling lensi jossain vaiheessa 90-luvun loppupuoliskolla Helsinkiin useamman kerran? Joku korvaava lomalennätys? Oliko se 727 vai joku ihan muu? Varsinaisen matkustajareittiliikenteen loppuminen sijoittunee johonkin 90-luvun alkupuolelle. Hankosen Paulilla taisi olla jotain kuvia niiltä ajoilta? Chartereita on 727:lla lennetty jonkin verran sen jälkeenkin. Esim tuo äärimmäismodernisoitu:

http://www.airliners.net/photo/Westfield-Aviation/Boeing-727-23(Q)/0716099/L/

on käynyt. U2:lla oli yksi turneellaan ja niin ees päin. Rahtia lensivät ainakin DHL, TNT ja Hunting säännöllisesti.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla