Tommi Kaukonen

"Itä-Suomessa" valmistellaan uutta ilmatilan jakoa

61 viestiä aiheessa

Pääministeri Putinilla oli 11.3 työtapaaminen ilmailuministeriön johtajan Neradkon kanssa, joka esitteli muutoksia Venäjän ilmatilan käyttösäännöissä:

 

http://www.premier.gov.ru/ru/events/news/9704/

 

Ydinkohdat:

- Naradko: Edellinen asetus ilmatilan käytöstä on vuodelta 1999, jolloin oli olemassa täysin toimiva ilmatilan valvontajärjestelmä, josta vastasi puolustusministeriö

- Neradko: 2005 tehtiin perusteellinen muutos ilmatilan käytössä, aluksi käytön säätely ja valvonta annettiin siviililennonjohtoelimelle, ja myöhemmin, 2008 liikenneministeriölle

- Neradko: Muutokset ovat välttämättömiä, ja niihin kuuluu ensimmäistä kertaa Venäjän ilmailun historiassa tehtävä ilmatilan luokittelu

- Neradko: Ilmatila jaetaan kolmeen luokkaan, joista kahteen ensimmäiseen kuuluu korkeudet 10100 metristä ylöspäin, ja vähän alemmaksi siellä, missä suoritetaan reittilentoja suurilla nopeuksilla. Uutuutena tuodaan kolmas luokka, jossa lentoja voidaan suorittaa ilman lupamenettelyä, ilmoitusperiaatteella. Eli, ilma-aluksen kapteeni voi jättää ilmoituksen ja tunnin sisällä, ilman erillistä lupaa käyttää ilmatilaa. Aiemmin vaadittiin lentosuunnitelma, ja lupa jonka sai vuorokausien kuluttua.   

- Neradko: Tällainen menettely vastaa kansainvälistä käytäntöä ja mahdollistaa tietenkin kevyen siviili-ilmailun kehityksen Venäjällä.

- Putin: Ensinnäkin, nämä säännöt ja muutoksen on valmisteltava huolella. Toiseksi, niitä on noudatettava ehdottoman johdonmukaisesti. Minkäänlainen löperyys ei ole sallittua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin miten tämä sitten Suomen ilmatilaan liittyy?? :o

 

Ei mitenkään, mutta tuosta saattaa avautua koillisväylä Oskoshiin, ja kuka lentääkään ensimmäisenä  Laatokan ympäri purjekoneella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Neradko: Tällainen menettely vastaa kansainvälistä käytäntöä ja mahdollistaa tietenkin kevyen siviili-ilmailun kehityksen Venäjällä.

Näkisiköhän tässä sen päivän kun Immolan kentältä pääsisi starttaamaan esim. Viipuriin tai Laatokalle päiväreissulle omalla pienkoneella? Sen jälkeen tuolle mainitsemallesi koillisväylälle ... Venäjän radio fraseologialle tulee kohta kysyntää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkisiköhän tässä sen päivän kun Immolan kentältä pääsisi starttaamaan esim. Viipuriin tai Laatokalle päiväreissulle omalla pienkoneella? Sen jälkeen tuolle mainitsemallesi koillisväylälle ... Venäjän radio fraseologialle tulee kohta kysyntää.

 

 

Kyllähän siellä venäjän kielellä pärjää mutta yritäpäs puhua englantia: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,93070.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkisiköhän tässä sen päivän kun Immolan kentältä pääsisi starttaamaan esim. Viipuriin tai Laatokalle päiväreissulle omalla pienkoneella? Sen jälkeen tuolle mainitsemallesi koillisväylälle ... Venäjän radio fraseologialle tulee kohta kysyntää.

 

 

Rohkenen mitä suurimmin väittää, ettei sitä päivää ainakaan ihan heti paikalla ole nähtävissä. Suomalaista kenties eniten kiinnostavat alueet (= kahteen kertaan rikoksella riistetyt Suomen alueet) pysynevät raja-alueena. Laatokan pohjoispuolinen alue voipi tästä tosin poiketakin.  Mutta se, että ulkomaisen pienkoneen lentäminen onnistuisi ilman kahta tulli/rajavartioitua lentokenttää ei onnistu niin kauan kuin armaassa naapurissamme tapahtuu todellinen vallanvaihdos. Ja jos Putinin kommentti on tuo, en ole kovin taipuvainen uskomaan sen olevan omiaan lisäämään suomalaisen VFR-harrasteilmailijan oikeuksia naapurissa.

 

Sepolle mainittakoon aiheen aloittajan mitä ilmeisimmin laittaneen Itä-Suomen lainausmerkkeihin siksi, että sillä viitattiin rajan takaisiin alueisiin ehken jopa pienellä huumorilla.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kolmas ilmatilaluokka tullee olemaan ICAO:n G, kaksisuuntaista radioyhteyttä VFR lennolla ei tarvita. Lennon turvallisesta suorituksesta vastaa koneen päällikkö. Rajan yli täytyy mennä johdetusti.

 

Venäjän Liikennemisteriön navigaatiomaksutaulukko on tehty kaupallista ilmailua varten, alimmassa maksuluokassa, MTOW < 50 tonnia, navigaatiomaksu on 63 USD sataa kilometriä kohden.  Johdettua ilmatilaa kannattaa siis välttää, rajan ylityksessä on varmaan pakko mennä kansainvalisen kategorian kentälle.

 

Venäläisten ilmailijoiden myötähäpeä Pulkovan lennonjohdon kielisekoilujen johdosta on mittaamaton. Onhan se kansainväisen kategorian kenttä, missä palvelua pitäisi olla tarjolla englannin kielellä.

 

Aikataulua ilmatilauudistukselle ei löytynyt, koetin surffailla liikenneministeriön sivuilla, mutta siellä oli vain juttu tuohon Putinin ja Neradkon työtapaamiseen. Seuraillaan tilanteen kehitystä. On tietysti niin, että naapurissa kiellot ja rajoitukset napsahtavat päälle nopeasti ja tehokkaasti, mutta rajoitusten poistamisessa ollaan varovaisempia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kolmas ilmatilaluokka tullee olemaan ICAO:n G, kaksisuuntaista radioyhteyttä VFR lennolla ei tarvita. Lennon turvallisesta suorituksesta vastaa koneen päällikkö. Rajan yli täytyy mennä johdetusti.

 

Venäjän Liikennemisteriön navigaatiomaksutaulukko on tehty kaupallista ilmailua varten, alimmassa maksuluokassa, MTOW < 50 tonnia, navigaatiomaksu on 63 USD sataa kilometriä kohden.  Johdettua ilmatilaa kannattaa siis välttää, rajan ylityksessä on varmaan pakko mennä kansainvalisen kategorian kentälle.

 

Aito G-luokka olisi kyllä aika hieno asia. Joskin edelleen uskon sen raja-alueen rajoittavan aika paljon ainakin ulkomaalaisten lentelyä. Tiedä sitten miksi noin oikeesti.

 

Tällä hetkellähän sitä valvomatonta ilmatilaa ei ymmärtääkseni varsinaisesti tunneta Venäjällä, joten väyliltä poikkeilu ei ihan kauheasti kannata.  Mutta tyyristä se on väylillä lentelykin.

 

Tiedota toki, jos saat jotakin selville. Aihe tunnetusti on kiinnostanut vuosikaudet.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rohkenen mitä suurimmin väittää, ettei sitä päivää ainakaan ihan heti paikalla ole nähtävissä. Suomalaista kenties eniten kiinnostavat alueet (= kahteen kertaan rikoksella riistetyt Suomen alueet) pysynevät raja-alueena.

 

Näin minäkin ajattelin aikoinaan Virosta. Koskaan ei Tallinnaan pääse huviveneellä eikä suljetuille Saarenmaan/Hiidenmaan saarille käymään. Onneksi olin väärässä. Nyt sinne pääsee mistä vaan, minne vaan ja  millä vaan ilman passia ja raja muodollisuuksia!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin minäkin ajattelin aikoinaan Virosta. Koskaan ei Tallinnaan pääse huviveneellä eikä suljetuille Saarenmaan/Hiidenmaan saarille käymään. Onneksi olin väärässä. Nyt sinne pääsee mistä vaan, minne vaan ja  millä vaan ilman passia ja raja muodollisuuksia!

 

No eihän sitä tiedä. Karjalan Tasavallassahan on tänä talvena enemmän ja vähemmän menestyksekkäästi puuhattu milloin itsenäisyyttä, milloin liittymistä Suomeen. Ennen näiden toteutumista en usko. Ei sinne Tallinnaankaan pääsisi yhtään sen paremmin kuin ennenkään ilman voimaperäisiä maailmanpoliittisia mullistuksia. Toki sellaiset ovat mahdollisia. Minunkin ukkivainaani kertoi aikanaan rajan taakse jääneestä kodistaan ja lopetti tarinansa toteamalla "A sin myö ei peästä millokoa". Eikä päässytkään. Myö peästii. Lentäen toistaiseksi kuitenkaan ei. Varaan tietysti oikeuden olla väärässä ja tässä asiassa suorastaan toivon sitä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koetin kaivella vähän lisää aikataulusta ja muutoksen sisällöstä. Liikenneministeriön sivuille ilmatilan uusjako esiintyy muiden kehityskohtien joukossa, ja se esitetään hallitukselle maaliskuussa 2010 - ettei vain tuo Putin-Neradko show olisi ollut juuri se esittely?

 

Hallitus on asettanut tavoiteaikataulun, jo määrätessään sevitystyön Liikenneministeriön tehtäväksi. Tiedonmuru löytyi tältä helikopterisaitilta:

 

http://www.helicopter.su/press-centr/novosti/698.html

 

Sen mukaan uudet määräykset astuvat voimaan 1.1.2011

 

Itse asiassa, sieltä löytyi myös itse paperi. Siinä on 160 kohtaa, josta pari on kiinnostavaa:

 

19. Ulkomaalaisten ilma-alusten liikkuminen ulkomaalaisille tarkoitettujen ohjattujen väylien ulkopuolella on kielletty, lukuun ottamatta silloin, kun on muuta sovittu kansainvälisellä sopimuksella, liittovaltion lailla  tai muilla Venäjän Federaation oikeusnormeilla, ja myös jos on kysymyksessä on ”A”-lento (”A”-lento on erityinen, esimerkiksi valtiollisia vierailijoita kuljettava lento)

 

42. Venäjän valtion ilmatilaan, valtiolliselle rajalle muodostetaan ilmatilaan rajavyöhyke, joka on leveydeltään 25 km, jolla on erityiset käyttösäännöt.  Pohjoisen Jäämeren vastaiselle rajalle ei rajavyöhykettä muodosteta.

 

43. Rajavyöhykkeellä lentäminen ei ole sallittua ilman lentosuunnitelmaa, lupaa ja radioyhteyttä.

 

44. Kun käytetään rajavyöhykkeen ilmatilaa, on ohjatulta reitiltä poikettava säännöllisesti poispäin Venäjän federaation valtiolliselta rajalta.

 

45. Rajavyöhykkeen ilmatilan käyttäminen lentotyöhön vaatii luvan Venäjän Federaation turvallisuuspalvelulta.

 

121. Luokan G ilmatilaa voidaan käyttää ilmoitusmenettelyllä. Ilmatilan käyttäjä, joka tekee lentoja G ilmatilassa, ilmoittaa oman harkintansa mukaan lennonjohtoelimelle toiminnastaan, tarkoituksena on saada lentotiedotteita ja tietoa mahdollisista vaaratilanteista. Jos G-ilmatilan käyttäjä ei ilmoita toiminnastaan, näitä lentotiedotteita ja ilmoituksia vaaratilanteista ei voida toimittaa.

 

Tämä oli vapaa käännös venäläisestä kapulakielestä. Mutta eiköhän tuo periaate selvinnyt. Venäjän G-ilmatilaan ei ole asiaa, elleivät Suomi ja Venäjä sovi asiasta valtiollisella tasolla, tai löydy jotain muuta määräystä, joka tekee lentämisen ulkomaalaisille mahdolliseksi. Tämä harrastelento on pikkukikkare, kun valtiollisesti ajetaan Finnairin etuja ylilennoilla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän asti esille tulleen materiaalin valossa (Kiitos Tommi) näyttäisi kuitenkin siltä, että vuoden 2011 kesällä voisin lähteä purjelentoleireilemään Venäjän arolle, kunhan vuokraan paikallisen Jantarin! Vaikka varmaan Catch-22 on vielä kääntämättä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai, muistelet suomenvallanaikaisia ilmailumääräyksiä, joissa oli se kohta, jonka mukaan edellämainittu ei päde, jos IH päättää jotain muuta?

 

Tervetuloa vaan ihmettelijöiden suureen joukkoon, ei tuolla "Itä-Suomessa"kaan  kukaan tiedä, mitä tämä tarkoittaa. Itse ilmatilamääräys on minusta selkeä, ainoat kohdat, joissa puhutaan ulkomaalaisista oli nuo yllä mainitut. Ilmatilamääräyksen 1. kohdassa sanottiin sen perustuvan Chigagon konventioon, vuodelta 1944 ja Venäjän Federaation ilmailulakiin, jos ensimmäinen versio tuli Jeltsinin aiikaa,  vuonna 1997.

 

Ilmailulaissa sanotaan ulkomaalaisista aluksista, että Venäjällä on oikeus keskeyttää ulkomaalaisen ilma-aluksen kulku ja tarkistaa, että paperit on kunnossa. Ne paperit on rekisteröintitodistus, lentokelpoisuustodistus, lentovastuuvakuutus ja radiolupa. Ulkomaalaisella pilotilla puolestaan oltava kansainvälisesti tunnustettu, voimassa oleva  lentolupakirja - ei muuta. Ilmailulain catch 22 on, että mikään pykälistä ei päde, jos kansainvalisellä sopimuksella on muuta sovittu. Muistuttaa kovasti IH:n catch-22:sta, suomenvallan ajoilta :)

 

Nyt vaan pitää sopia Venäjän ja Suomen Liikenneministeröiden ilmailuosastojen kesken, kansainvälisellä sopimuksella, että kaikki suomalaisten Venäjällä tekemät purjelennot on A-luokan lentoja. No joo, voisihan ne moottori- mopu-, ja ultralennotkin kuulua A-luokkaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Pietarissa käyty pikkukoneilla myös 90-luvulla (Viron ilmatilan kautta), tosin rokottivat laskeutumis- ja muita maksuja niin paljon, ettei hommassa ollut mitään järkeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoana ongelmana siellä on tulli, joka on ainoastaan Pulkovossa. Jos olisi mahdollista käyttää muita seudun kenttiä, homma varmaan olisi suht koht halpa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo kuulostaisi siltä, ettei tilanne ole paranemassa yhtään tippaa tulevaisuudessakaan. Mainittuna on nimenomaan edelleenkin tuo 25 kilometrin rajavyöhyke ja se, ettei väyliltä ole lupa poiketa ilman lupaa. Arvata sopii saako sellaisia lupia. Mitenkäs, sanotaanko jossakin kohtaa, saako tuollaisella "kansainvälisesti tunnustetulla, voimassa olevalla lupakirjalla" lentää venäläisessä rekisterissä olevaa ilma-alusta?

 

Muutenkin hauskuuttaa mieltä tuo Venäjän ja Suomen välisen raja-alueen pyhyys. Sitä pääsee katsomaan kummaltakin puolelta, rajasta pääsee yli milloin vain - kunhan käyttää siihen tarkoitettuja erityisiä pisteitä ja byrokratia on kunnossa, mutta sitä helevetin piikkilankaa ei saa mennä liian lähelle eikä ylittää kuin mainittujen erityisten pisteiden kohdalta.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs, sanotaanko jossakin kohtaa, saako tuollaisella "kansainvälisesti tunnustetulla, voimassa olevalla lupakirjalla" lentää venäläisessä rekisterissä olevaa ilma-alusta?

 

-A-

 

Tuota ei  sanota, vaikka kuinka yritin lukea noita ilmailulakipykäliä. Ilmailulain jälkeen seuraava taso onkin lentosäännöt, mutta niissäkin sanotaan ainoastaan se  mitä ei saa tehdä.

 

Ilmailulaki:

 

Luku III. Pykälä 20

 

Ilmailu jaetaan siiviili-ilmailuun, valtiolliseen ilmailuun ja kokeelliseen (eksperimentaali) ilmailuun

 

Luku III, Pykälä 21

1. Ilmailua, jonka tarkoituksen on täyttää kansalaisten ja talouselämän tarpeita, kutsutaan siviili-ilmailuksi.

2. Siviili-ilmailu, jota käytetää matkustajien, matkatavaroiden, rahdin, postin kuljetukseen, sekä ilmailutyötä, jota suoritetaan maksua vastaan, kutsutaan kaupalliseksi siviili-ilmailuksi.

3. Siviili-ilmailua, josta ei peritä maksua, kutsutaan yleisilmailuksi.

 

Venäjän lentosäännöt (Lentojen suoritus):

 

Luku III. Ilma-aluksen miehistö

 

    3.1.  Ilma-aluksen miehistö koostuu lentävästä miehistöstä (päällikkö, ja muut lentävän henkilöstön jäsenet) ja matkustamomiehistöstä (stuertti ja lentoemännät). Ilma-aluksen miehistön koostumuksen on vastattava kyseisen ilma-aluksen käytölle asetettuja vaatimuksia. Miehistön minimikokoonpano kerrotaan ilma-aluksen lentokäsikirjassa.

 

    3.2.  Kaupallisessa siviili-ilmailussa toimivan Venäjän Federaation ilma-aluksen miehistöön voivat kuulua vain Venäjän Federaation kansalaiset.  Tällaisen ilma-aluksen miehistöön sallitaan kuulua ulkomaan kansalainen ainoastaan silloin, kun tarkoituksena on hänen kouluttamisensa toimintaan matkatavaroiden, matkustajien, rahdin tai postin kuljetuksessa tämän tyyppisellä ilma-aluksella sillä ehdolla, että ulkomaalainen ei toimi Venäjän Federaation ilma-aluksen päällikönä.

 

Olettaisin, että voit toimia venäläisen ilma-aluksen päällikkönä, jos koneella harrastetaan yleisilmailua, ja sinulla on esittää se vaatimukset täyttävä lupakirja. Eihän sitä noissa ole erikseen kielletty. Pitäisi varmaan vielä tutustua Venäjän AIP-piin.

 

Loppukevennys, vuokraa Mig-29!

 

http://www.youtube.com/watch?v=dxISg3M8I0s&feature=player_embedded#

 

Ulkomaan kansalaisia, jotka lentävät venäläisella kalustoilla ilmassa ja avaruudessa, ja maksavat siitä, kutsutaan turisteiksi :)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs, sanotaanko jossakin kohtaa, saako tuollaisella "kansainvälisesti tunnustetulla, voimassa olevalla lupakirjalla" lentää venäläisessä rekisterissä olevaa ilma-alusta?

 

Niin, tuohon perustui ajatukseni Venäjän lentoleiristä. Venäläisillä koneilla saa lentää G-ilmatilassa kuin ellun kana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tuohon perustui ajatukseni Venäjän lentoleiristä. Venäläisillä koneilla saa lentää G-ilmatilassa kuin ellun kana.

 

Joo, siitä keksin asiaa kysyäkin. Se herättää tietysti kaikenlaisia omia ajatuksia :) Katsellaanpa sitä asiaa jossain välissä vähän tarkemmin! Se paramoottoripoikien viimekesäinen retki tietty antoi myös vähän osviittaa erilaisista mahdollisuuksista. Hatunnoston arvoinen suoritus edelleen!

 

Kiitokset Tommille asioiden selvittämisestä ja mainioista käännöksistä. Ei ihan tuolla kak dela-tason venäjällä onnistu noiden asioiden opiskelu. AIP on tietty englanniksikin luettavissa. Onnistuu ainakin EFHK:n Briefingissä. Minäkin "perin" työmaalla yhden setin aikanaan, mutta sen päivitykset lakkasivat saapumasta tietyn ajanjakson jälkeen.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

19. Ulkomaalaisten ilma-alusten liikkuminen ulkomaalaisille tarkoitettujen ohjattujen väylien ulkopuolella on kielletty, lukuun ottamatta silloin, kun on muuta sovittu kansainvälisellä sopimuksella, liittovaltion lailla  tai muilla Venäjän Federaation oikeusnormeilla, ja myös jos on kysymyksessä on ”A”-lento (”A”-lento on erityinen, esimerkiksi valtiollisia vierailijoita kuljettava lento)

 

 

Kysäisin hevosmiesten tietotoimistolta, miten tuo pykälä 19 tulisi tulkita, ja näin vastattiin:

 

”Ulkomaisia ilma-aluksia on monenlaisia. Esimerkiksi ulkomainen F-15, AWACS, tai Cessna-172. Kohdassa 19 sanotaan, että ilman erityistä lupaa ei saa (so. poistua kansainvälisiläta väyliltä). Kuitenkin, jos on olemassa kansainvälinen sopimus, saa. Esimerkiksi, on olemassa kansainvälinen Open skies sopimus, jonka nojalla ulkomaiset sotilaalliset ilma-alukset voivat tiedustella ja valokuvata joukkojamme ja niiden sijaintia.

 

Ja on olemassa Chicagossa tehdyn kansainvälinen siviili-ilmailun sopimus, joka on meidän ratifioimamme kansainvälinen sopimus. Siellä, 5 artiklassa todetaan, että ulkomaiset siviili-ilma-alukset voivat lentää ilman erityistä lupaa, jos ne lentävät ei-kaupallisessa tarkoituksessa - saamatta maksua. Joten, esimerkiksi kansainvälisille purjelentokilpailuille ei ole estettä.”

 

http://www.reaa.ru/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1168619367/390#390

 

 

Toinen hevosmies toisaalla sanoi, että ilmailumääräys 128 on jo käsittelyssä, parhaillaan työstetään muutoksia, kommentointiaikaa on maaliskuun loppuun ja että määräys astuisi voimaan heinakuussa 2010.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kas, tuohan tietysti kuulostaa oikein hyvältä, mikäli toteutuu myös käytännön tasolla. Jotenkin en vaan ole oikein taipuvainen uskomaan noin positiivisin parannuksin itärajan tuolla puolen ennen kuin ne ovat oikeasti toteutuneet. Toivossa on kuitenkin tunnetusti hyvä elää.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIP on tietty englanniksikin luettavissa.

 

-A-

 

Joo, täältä löytyy:

 

http://aviadocs.net/AIP/aip0310_en.pdf

 

Samoin, VFR kartat löytyy ainakin täältä:

 

http://aviadocs.net/ANI/

 

Ne ei ole ICAO formaatissa. Mutta eihän objektit, kentät lentoesteet radiomajakat ja VFR väylät mihinkään häviä, kun kartat tehdään joskus ICAO formaattiin.

 

УКЛ-1 Severomosk, Murmansk, Kirovsk

УКЛ-2 Arkangeli, Plesenks

УКЛ-3 Petroskoi

УКЛ-4 Pietari, Tihvinä, Novgorod

УКЛ-4 (ПВЗ) Pietari

 

Edit: ICAO karttoja v 2010 tulossa

 

http://77.108.79.50/caica/data/infoMWL.gif

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaran alueella suljettiin kolme pienkenttää

 

Syystä, että pienkoneiden ja ultrakevyiden lentoja ei kontrolloinut kukaan. Lisäksi lenneltiin matkustajat kyydissä, ilman lupaa 50-150 metrin korkeudessa, pitkin valtatie M-15:ta ja mökkiasutuksen päällä. Muistamme, että viime kesänä, lähellä Ylä-Sanzelevon lentokenttää tuhoutui Foka-4 purjekone ja pilotti kuoli. Ja 18 lokakuuta Аn-2 («Annuska») melkein törmäsi lentoyhtiö Siperian Airbussiin, joka oli Domodevo-Samara reittilennolla. AN-2 lenteli Kurumozin lentoaseman sotilas- ja siviilivyöhykkeilla, ilman lupaa.

 

"Lupia lentoihin piti odetella viikkotolkulla, turhaan. Niinpä lennettiin luvatta, omalla riskilä, kuin ajokortittomat autoilijat. Vaan eipä siitä kenellään paljon iloa ollut", Boris Rybak, InfoMoST

 

http://63.ru/factsline/273890.html

http://news.yandex.ru/yandsearch?cl4url=regionsamara.ru/readnews/7087&cat=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Määräys № 138, 11 maaliskuuta 2010, Venäjän Federaation ilmatilan käytön säännöistä

 

nojaten Venäjän Federaation Ilmailulain pykälään 2, määrätään:

 

1. Vahvistamaan esitetyt Venäjän Federaation ilmatilan käyttösäännöt.

 

2. Samalla menettävät lainvoimaisuutensa:

 

– Venäjän Federaation hallituksen asetus, 22 syyskuulta 1999,  № 1084, ” Venäjän federatiiviset, ilmatilan käyttösäännöt” (Venäjän Federaation lakikokoelma, 1999, № 40, pykälä 4861);

 

– muutokset eräiden toimintojen lisensoinnissa, 14. joulukuulta 2006  № 767

 

3. Tämä määräys astuu voimaan 1. lokakuuta 2010

 

Venäjän Federaation hallituksen puheenjohtaja

V. Putin

 

http://government.ru/gov/results/9998/

 

Kehitys kehittyy ”Itä-Suomessa”, vaan liekö aprillipila?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään