Tommi Kaukonen

"Itä-Suomessa" valmistellaan uutta ilmatilan jakoa

61 viestiä aiheessa

1. huhtikuuta 2010 , Aviation Explorer – Venäjällä on jo alkanut uusien ilmatilan käyttösääntöjen kokeilu.

 

Kirjeenvaihtajamme saamien tietojen mukaan, ensimmäinen arvostettu ilmatilankäyttäjä, joka itse testaa uusia sääntöjä, tulee olemaan entinen saksalainen opiskelija, Matias Rust.

 

Hän suunnittelee lentävänsä Hampurista, Cessna 172B Skyhawk koneella, tekevänsä  välilaskun tankkausta varten Malmilla, Helsingissä ja suorittavansa laskun Moskovaan, Rosavian pääkonttorin viereen.  Hän on jo jättänyt ilmoituksen lennosta virastoon.

 

http://www.aex.ru/news/2010/4/1/74255/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aprillipiloihin tohdin suhtautua hiukan epäillen, mutta kiitokset taas päivityksistä, joita onkin vaivihkaa sujahtanut tänne useampia!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, seuraillaan tilanteen kehitystä. Oma kone on vielä koelentovaiheessa, mutta ehkäpä vuoden päästä voi laittaa sen putkeen ja mennä Tali-Ihantala linjalle tutkailemaan, miten termiikki nousee. Vaan, eipä lentelylle tulevanakaan kesänä ole  estettä, jos vaan  lompakko kestää. Lokakuu on jo pimeää, menköön Rust korkkaamaan Venäjän  G-ilmatilan ilmoitusmenettelyllä.  Mutta kesällä 2011 olisi aika mennä jo purje, mopu ja ultrakevyilläkin. Oikeat lentokoneet ja paramoottorit jo kävivätkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän Federaation lakiesitys siviili-ilmailun  lentopaikoista, lentoasemista ja lentoasematoiminnoista

 

 

Venäjän liikenneministeriön asiantuntija Pavel Beloglasov:

 

"Lakiaesiyksen aiheena ovat siviili-ilmailun lentoasemat, lentokentät ja lentoasemien toiminnot.  Laki asettaa oikeudellisen perustan ja ehdot Venäjän Federaation siiviili-ilmailun lentoasemien ja lentopaikkojen perustamiselle, jälleenrakentamiselle, korjaamiselle, rekisteröinnille, avaamiselle, sulkemiselle ja käytölle. Siviili-ilmailun lentopaikkojen käytön säätelyn tarkoituksena on turvata valtion, juridisten ja fyysisten henkilöiden, lentotoiminnan, ilmailun sekä ekologinen turvallisuus. Lain piiriin kuuluvat kaikki siivili-ilmailun käytössä olevat lentopaikat, riippumatta omistusmuodosta, myöskin yhteiskäytössä olevat lentopaikat. Erityisesti, uuden lain myötä tehdään lentopaikkojen luokittelu. "

 

Kappale 6. Lentokenttien luokittelu

 

4. Mikä tahansa lentopaikka voi olla kansainvälinen, tilapäisesti tai pysyvästi, Venäjän Federaatioon Hallituksen määrittelemänä, tarkoituksena kansainvälinen lentoliikenne, jolla on tulli, maahantulo, lääkäri ja karanteenipalvelut (jos kuljetetaan kasveja ja eläimiä) ja muita toiminteita.

 

http://www.aex.ru/docs/8/2010/4/7/1003/

 

Lakiesitystä työstävät asiantuntijat pitävät lakia vallankumouksellisena, ja sisältävän paljon uutta. Pavel Beloglasovin mukaan jo viikon päästä lähetään Duuman tarkasteltavaksi.  Ennen sitä Liikenneministeriö on valmistautunut ottamaan huomioon korjaus.- ja muutosehdotuksia, jotka voi toimittaa joko Liikennemisteriöön tai Aviaexplorin toimitukseen.

 

Jos tilapäinen Immola-Viipuri lentoväylä perustetaan Kannaksen kesälentelyä varten, niin lääkäri-karanteenipalvelua ei tilapäisellä Viipurin lentoasemalla mielestäni kyllä tarvita... vaan myymälä verovapaita ostoksia varten on oltava :)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tilapäinen Immola-Viipuri lentoväylä perustetaan Kannaksen kesälentelyä varten, niin lääkäri-karanteenipalvelua ei tilapäisellä Viipurin lentoasemalla mielestäni kyllä tarvita... vaan myymälä verovapaita ostoksia varten on oltava :)

 

Ja Sortavalassa on jo pelit ja vehkeet valmiina kaikenlaiseen palveluun!  ::)

 

CRW_2787.jpg

 

CRW_2790.jpg

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Sortavalassa on jo pelit ja vehkeet valmiina kaikenlaiseen palveluun!  ::)

 

-A-

 

Sortavala on jo nyt kansainvälisen kategorian kenttä. Hyvän tuntuinen uudistus tuossa lakiesityksessä on myös lentopaikan pitäjän määrittely. Sen mukaan lentokentän pitäjä (pääoperaattori) saa harjoittaa ainoastaan ilmailuun liittyvää toimintaa. Nythän siellä on päässyt käymään monelle, neuvostaikaan hyvinkin vilkkaalla lentopaikalla niin, että aluetta on ryhdytty käyttämään toiminnan hiipuessa aivan muuhun tarkoitukseen. Esimerkikisi Moskovan liepeillä tehty huvila-alueeksi entinen purjelentopaikka, ja Pietarin liepeillä Orskoita (Ржевка) käytetään GM:n tuotiautojen varastointipaikkana.

 

Edit: On muuten hauska tuo tupakointikieltolappu: " Tupakointi on kielletty asemalaitureilla, lentokoneiden seisontapaikoilla, lentokoneissa, WC:ssä, käytävillä, ovissa, naulakkotiloissa, ilma-aluksen lentoonlähdössä, vaakalennossa ja laskeutumisessa."

 

Olishan tuo voinut sanoa tehokkaamminkin: Tupakointi on kielletty kaikkialla :)

 

Edit: Ei Sortava tietenkään ole KV-kenttä - Petroskoi on.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäiset kartat IKAO formaatissa ilmestyvat 6.5.2010. Karttoja saa  Federal State Unitary Enterprise

Centre of Aeronautical Information (FSUE «CAI») toimistolta, a 480 rupiaa, sähköisenä PDF:na tai paperina. Hinta sisältää päivityksen, kahdesti vuodessa.

 

Ovat valmiina ottamaan vastaan muutosehdotuksia, josko jotain tuntuisi puuttuvan. Valitettavasti ei ole vielä noita Itä-rajan karttoja tarjolla nähtäväksi, ainoastaan ML-45 (MOSKOVA) ja  МL-47 (КАZAN).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jekaterinburgin alueella on lopetettu kaikki paikalliset VFR-väylät, Jamalia lukuunottamatta, enteillen ilmatilan uusjakoa. Tämä on odotettua, koska Venäjällä ei  voi riittää resursseja vanhojen VFR-väylien ylläpitoon, sillä uudessa jaossa niiden tulee olla ICAO:n D:n mukaisia. Leningradin  ja Karjalan alueen ilmatilan jaon edistymisestä ei ole tietoa, mutta voisi olettaa, että sielläkään ei tule olemaan resursseja vanhan VFR väyläverkon ylläpitoon.

 

Koemielessä tilasin CAICA:sta Moskovan alueen uutta ICAO karttaa ja Karjalan VFR väylästöä, mutta:

 

"VFR kartttojen toimitus ulkomaalaisille tulee mahdolliseksi vasta kun on saatu lupa Federaation Ilmailuvirastolta, mitä olemme tiedustelleet.  Ilmoitamme teille tehdystä päätöksestä, kun se on saatavilla.

 

Kunnioittaen,

Talousosaston päällikkö Merkulova N V."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se tilaus jossain netissa vai mitä kautta olet tilannut?

 

Ihan sähköpostilla  ( caica@dol.ru ).  Luulen, että sen kartan saisi kun menisi henk. koht. käymään, tai käyttäisi paikallista valeostajaa. Mutta en tarvitse Moskovan ICAO karttaa, muuten vain  kiinnosti, joten kokeilin virkatietä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä kokeilen kirjoittaa sinne, katotaan, mitä ne vastaa:)

 

CAICA on julkaissut 2.6.2010  ICAO formaatin VFR kartat МL-44(SMOLENSK) ja МL-46 (N. Novgorod). Hinta päiviytyksin  380 rupiaa. Nuo  alkaa olla sellaisilta alueilta, jotka voisivat kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laajennettu komitea, joka valmistelee ilmatilan jakoa kokoontuu nyt viikoittain. Valmistelevia määräyksiä ja ukaaseja on annettu useita. Yksi koskee yksityispilottien lupakirjoja. Vanhat ultrakevyt ja yksityislentäjän lupakirjat tulee konvertoida, vanhoilla ei ole 1.11.2010 jälkeen asiaa Venäjän G-ilmatilaan:

 

http://www.favt.ru/zip/fpivp_10_10.pdf

 

Konvertointiin vaaditaan tietenkin sertifioitu koulutusorganisaatio, ja sellaisia ei Venäjällä liene monta, ja tuskinpa koulutuskaan on ilmaista. Lupakirjaan tulee merkintä: "Oikeutettu suorittamaan lentoja valvomattomassa ilmatilassa ilmoitusmenettelyllä." Tämän merkinnän myöntää ylin siviili-ilmailun valvova viranomainen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syksy ja Venäjän taivaan aukeaminen lähestyy:

 

"Venäjän Liikenneministeriö on valmistanut ankaruudeltaan ennennäkemättömän lakiehdotuksen, joka säätäisi kovia sakkoja, myös vankeusrangaistuksia ilmailumääräysten rikkomisesta. Ehdotetut rikoslain muutokset tekevät mahdolliseksi jopa liikennelentäjien passittamisen telkien taakse. "

 

http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1473316

 

Vielä ei ole tietoa, miten muutosehdosten käy Duumassa. Lehden mukaan monet harrastelentäjät, jotka kuvittelivat lentävänsa G-ilmatilassa kuin ellun kanat, eivät vielä tiedä heitä odottavasta ikävästä yllätyksestä  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän liikenneminimisteriön sivuilla on luettavissa uudet ilmatilan rajat. Karjala näyttäisi olevan A tai C lentoasemien lähialueilla, C:tä paikallisilla VFR väylillä ja rajavyöhykkeellä. Loppu on  G:tä .

 

Niin, C:kin on pääosin aikataulutettua, eli kun porukka tornissa häippäisee jonnekin, niin ilmatila on G:tä.

 

 

http://mintrans.ru/pressa/Zakon_Avia/Archiv/Avia_Proekt.htm

 

Ks. "ПРИЛОЖЕНИЕ. Зоны и районы "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pietarissa kyllä hyvin pääsee lentää VFRaa jo nyt, mutt tosin paikallisten lentokerhojen kautta. Suomesta ei pääse edelleenkään ja siihen on kaksi syytä:

1. Rajaa ei saa ylittää VFR:lla, vain IFR käy

2. Laskeutuminen Pietarin Pulkovon kennälle on 900$

 

Joten jos haluatte lentää Pietarin lähellä niin kääntykää huomionne lentokerhojen puoleen esim. http://www.vzletim.ru/index.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, missäs sanotaan, ettei rajan ylitys onnistu VFR:ssä ja mistä lähtien? En ole moista vielä kuullut enkä nähnyt, mutta se ei tietty takaa mitään.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Suomen lähialueen tuleva kenttien luokittelu:

 

Pulkova, C, ympärivuorokautinen

Pushkin, C, aikataulutettu

Siverski, C, aikataulutettu

Gorelovo, C, aikataulutettu

Selzo, G

Ljuban, C, aikataulutettu

Nikolskoje, C, aikataulutettu

Lotinanpelto, C, aikataulutettu

Smuravjevo, C, aikataulutettu

Levashovo, C, aikataulutettu

Gromovo, A,C, aikataulutettu

Pribilovo,  C, aikataulutettu

Gorskaja,  C, aikataulutettu

Borki,  C, aikataulutettu

Kummolovo, G

Gostilitzi,  C, aikataulutettu

Korpikylä, G

Bitze pole, G

Kuznezova, G

Strelna, C, aikataulutettu

Baldai,  C, aikataulutettu

Manushkino,  C, aikataulutettu

Velikie luki,  A, ympärivuorokautinen

Velikie luki, C rajavyöhykkeellä ja VFR väylillä, muualla G

Staraja Russa, A,C, aikataulutettu

Pihkova (lentokettä), A,C, aikataulutettu

Pihkova(Sorokino), C

Soltzi, A,C, aikataulutettu

Ostrov, A,C, aikataulutettu

Vologda, aluekeskus, A,C, ympärivuorokautinen

Vologda, MDP, C VFR välillä, muuten G

Vologda, lentokenttä, C, aikataulutettu

Kipelovo, A,C, aikataulutettu

Trufanovo, C, aikataulutettu

Gizmesnkij gorodok, C, aikataulutettu

Vyterga, C, aikataulutettu

Zerepovets, C, aikataulutettu

Petrozavodsk, aluekeskus, A, C, G VFR väylien ulkopuolella

Petrozavodsk, MDP, C rajavyöhykkeellä ja VFR väylillä, muualla G

Kostamus, C, aikataulutettu

Petrozavodsk (Besovetz), A,C, aikataulutettu

Petrozavodsk (Peski), G

Kemi, C, aikataulutettu

 

jne. kohti pohjoista.

 

Rajavyöhykkeet näyttäisi olevan C:tä. Onhan tuolla korpikenttiäkin, osuvasti vaikkapa Korpikylä :)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Marraskuu lähestyy ja Rosaviazian sivuilta löytyy koulutusohjelma, jonka mukaisen koulutuksen käytyään harrasteilmailija saa lupakirjaansa merkinnän "Oikeutettu suorittamaan lentoja ilmoitusmenettelyllä Venäjän ilmatilassa":

 

http://www.favt.ru/auc/auc/index.php?idmd=auc_auc_03

 

http://www.favt.ru/zip/auc_auc_08.zip

 

Koulutuksen laajuus:

1) Ilmailulaki, 5 tuntia

2) Navigointi, 1 tunti

 

Yhteensä 6 tuntia.

 

Oppimateriaalit on ilmailulain määräykset 128, 138 ja 147. Navigoinnissa opetetaan ICAO:n mukaiset ilmatilamerkinnät ilmailukartoissa.

Opiskelun voi suorittaa myös etänä. Opin perille meno tentitään ja tärppinä on annettu kysymysten aiheet, alkaen kysymyksestä (1) Lennonvalmistelu, päättyen (35) Vastuut Venäjän Federaation ilmatilan käyttösääntöjen rikkomisesta.

 

Kaikille lupakirjan omaaville  tämä on tuttua puuhaa, siis ilmailumääräysten tutkaileminen, ja jalo kilpa siitä, kuka on niistä parhaiten perillä :)

 

Edit: linkki

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentosuunnitelmat sekä ilmoitukset Venäjän G-ilmatilan käytöstä voi jatkossa jättää internetin kautta tai puhelimella. Portaali  on työn alla, sen pitäisi alkaa toimia joskus 1.11.2010 jälkeen.

 

http://ivprf.ru/

 

Edit: näkyy olevan englanninkielinen nappikin, mutta se ei vielä toimi alkuunkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, missäs sanotaan, ettei rajan ylitys onnistu VFR:ssä ja mistä lähtien? En ole moista vielä kuullut enkä nähnyt, mutta se ei tietty takaa mitään.

 

-A-

 

Kerrotkos tosiaan, Peter, tämän, kun kiinnostaisi.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vapaus koittaa 1.11!

 

http://www.aviaport.ru/digest/2010/10/18/204073.html  - valitettavasti vain venäjäksi :(

 

Ote Googlen mainiosta käännöksestä:

 

"Sekaannusten välttämiseksi, jotka olisi koordinoitava lento lähettäjä, ja kuka ei, luoda luokkia ilma esiin Federal Air Transport virasto. Luokan "ilmaisulla" luokitellaan ilma ensisijaisesti suurten lentoyhtiöiden, jotka lentävät korkealla merenpinnasta. Heille, kuten jo mainittiin, lähettäminen tukea tarvitaan. Luokassa "C" ovat lentokoneet, jotka lentävät näkölentosääntöjä ohjaa maamerkkejä kentällä hyvällä säällä. Ja vain huonolla säällä apua lähettäjää. Nyt on kyse lähinnä siitä liikelentotoimintaa. Omistajille samassa koneessa arvosanan "G" - nämä ovat niitä, jotka lentävät matalilla korkeuksilla - kolme tuhatta metriä.

 

Lentäjät, jotka ovat heidän vastuullaan on sokkona, tullaan rankaisemaan. He kohtaavat hallinnollisia tai rikosoikeudelliseen vastuuseen, jos he ylittävät rajan rajoitetulla alueella tai tulla syyllisiä ilman välikohtauksia. Liikenneministeriö on kehittänyt lakiesityksen, joka kovettaa vastuu ilmatilan loukkaukset. Jos valvontaa ilma, ohjaaja oli aiheuttanut vahinkoa tai syyllistynyt kuoleman mies, niin hän voi joutua vankeuteen enintään seitsemän vuotta."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään