Perttu Karivalo

Venäjän viidennen sukupolven PAK-FA taistelukone lentänyt ensilennon

45 viestiä aiheessa

Sukhoi T-50 (PAK-FA) teki neitsytlennon tänään

 

Russia to start receiving fifth-generation fighters in 2013

 

A prototype of the future fighter made a succesful 47-minute maiden flight on Friday in Russia's Far East.

 

"The first Russian fifth-generation fighters will be put into service with the Air Force in 2013, and regular deliveries will start in 2015," Putin said.

 

Russia has been developing its newest fighter since the 1990s. The current prototype, dubbed T-50, was designed by the Sukhoi design bureau and built at a plant in Komsomolsk-on-Amur.

 

------

PAK FA (Russian: Перспективный Авиационный Комплекс Фронтовой Авиации, Perspektivnyi Aviatsionnyi Kompleks Frontovoi Aviatsy, literally "Prospective (Promising) Aircraft Complex (System) of Front line Aviation".

 

Edit: http://www.sukhoi.org/eng/news/company/?id=3143

Edit2: Lenta.ru in English

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Merkittävän paksu ja isokokoinen takarunko tuossa näyttää olevan. Ja paikkana tosiaan oli Komsomolsk-na Amure eikä Zukovskin kenttä Moskovan lähistöllä, kuten aiemmin arvelin.

Tämän varsin poikkeavan menettelyn perusteitakin esitettiin Novostin sivuilla. Siellä kerrottiin että konetta ei viitsitty lennättää Moskovaan kun sen kaikki toiminnat rullatessa aiemmin toimivat moitteettomasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Merkittävän paksu ja isokokoinen takarunko tuossa näyttää olevan.

 

 

Tuota minäkin ihmettelin, ja Lenta kutsui konette nimelä "Littana sammakko". Johtuisiko tuo siitä, että matkatavarat kuljetetaan ruumassa häiveominaisuuksien säilyttämiseksi? Koneessa on Lentan mukaan kymmenen pomminripustinta suljetuissa osastoissa ja lisäksi kaksi ulkopuolista ripustinta. Muu aseistus on 1-2 30 mm kanuunaa. Mitähän niillä on muuten tarkoitus tehdä, ruilautella kaartotaistelussa 2 Machin nopeudella?  Lentoonlähtöä ja laskua varten tarvitaan 300-400 metriä kiitorataa, huippunopeus 2600 km/h, toimintamatka 5,5 tuhatta kilometriä.

 

Noista häiveominaisuuksista kerrotaan toisaalla, että tehollinen heijastava pinta-ala on luokkaa 0,5 neliömetriä (vertailun vuoksi SU-30MKI 20 neliömetriä). Tämä tarkoittaisi, että jos SU-30 näyttäisi tutkassa halkaisijaltaan 4-5 metrin metalliesineeltä, niin uuden hävittäjän tukakaiku olisi 40 kertaa heikompi.

 

Intialaiset aikovat ostaa näitä 250 kappaletta, ja tietävät kertoa, että NATO tulee kutsumaan niitä nimellä FIREFOX.

 

Tulikettu... Paremmalta kuulosta kuin Littana sammakko tai Liukas lätkä

 

Edit: Mootttori on myös uusi, Saturnin valmistama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Firefox? Höh.  :-\

 

Ainoa oikea Firefox on se vekotus, millä eräs herra Eastwood kurvaili valkokankaalla joskus 80-luvun alussa.  8)

 

 

 

 

Tomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: Mootttori on myös uusi, Saturnin valmistama.

Tiettävästi tässä protossa on vielä vanhemmista konetyypeistä peräisin olevat moottorit. No mutta saa nähdä.

 

Sikana asiaa koskevaa kommentointia militaryphotos.net:in keskusteluketjussa, tässä vaiheessa voinee unohtaa aiemmat spekulaatiot ja aloittaa perehtyminen jostain ketjun sivu 150 paikkeilta :) tai jos kieli taipuu niin sukhoi.ru:n vastaavasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voidaan helposti välttää liittymällä NATO:on. ;D

 

Kenelle voi ilmoittautua?  Tajusin juuri , että jos koneella pääsee 400 metristä ilmaan, niin nehän tuo seuraava kesänä laivueellisen Naarajärvelle leireilemään, keskellä parasta purjelentoaikaa.  Niin mielikuvituksettomia ne on, ennenkin ovat niin tehneet, välillä vaan ei onneksi kalusto mahtunut nousemaan.  Jos nyt ei saa lentää vintturista, niin sitten ei lennä kukaan eikä mikään, tinanapit tiukkaa papereita, pusikot vilisee pieniä vihreitä miehiä ja kentan ympärille pystyteään viisimetrinen aita.

 

NATO paperit  vetämään ja heti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mig31 joka lentää MACH6 nopeudella  ;)

http://www.imdb.com/title/tt0083943/plotsummary

 

Juurikin sama vehje. Siinäpä vasta oiva lentolaite - 360 asteen tutka, ajatusohjattu järjestelmä ja nopea kuin mikä. Ennen oli kaikki paremmin. Kun Clint laittoi pahiksia kuokkaan kuului sellainen kunnon vanhan ajan "läiskis"-ääni - ihan kuin vanhoissa länkkäreissä. (Toim. huom. länkkäri ei tässä tapauksessa tarkoita Tommi Läntistä)

 

Olihan se aikoinaan ihan hemmetin kova elokuva.  8)

 

Millä periaatteella nuo jenkit antavat nimiä näille itänaapureiden lentolaitteille? F-alkuiset sanat tarkoittavat ilmeisesti hävittäjää mutta vedetäänkö nuo varsinaiset nimet arvalla/tikalla jostakin Websteristä?

 

 

Tomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Firefox? Höh.  :-\

 

Ainoa oikea Firefox on se vekotus, millä eräs herra Eastwood kurvaili valkokankaalla joskus 80-luvun alussa.  8)

 

No okkei, mites ois sit Opera tai Internet Explorer tai Netscape tai peräti Mosaic? 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä periaatteella nuo jenkit antavat nimiä näille itänaapureiden lentolaitteille? F-alkuiset sanat tarkoittavat ilmeisesti hävittäjää mutta vedetäänkö nuo varsinaiset nimet arvalla/tikalla jostakin Websteristä?

 

Minusta Fucker olis paljon parempi ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä periaatteella nuo jenkit antavat nimiä näille itänaapureiden lentolaitteille? F-alkuiset sanat tarkoittavat ilmeisesti hävittäjää mutta vedetäänkö nuo varsinaiset nimet arvalla/tikalla jostakin Websteristä?

 

Wiki kertoo tämän verran, DoD:in pojat siis taitaa heittää noppaa kahvikupposen ääressä uusista nimityksistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan se aikoinaan ihan hemmetin kova elokuva.  8)

 

Oli joo. Tuli käytyä oikein teatterissa katsomassa silloin aikanaan.

 

On muuten hämmentävässä määrin Raptorin ja Lightning II:n näköinen tämä uutukainen.

 

PR

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joissakin kuvissa vilahti sennäköisesti että siinä on kaksi peräkkäistä sisäistä asekuilua, rungon takaosassa. etummainen on huomattavasti lyhyempi joka antaa viitteitä lähiohjuksen tiloista ja takana oleva on suurempi mahdollisesti tarkoitettu keski- ja pitkän matkan ohjuksille. Tämmöistä arvailua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muuten hämmentävässä määrin Raptorin ja Lightning II:n näköinen tämä uutukainen.

 

Verratkaapa YF-23:een joka siis hävisi aikanaan kisan YF-22:lle josta tuli nykyinen F-22.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verratkaapa YF-23:een joka siis hävisi aikanaan kisan YF-22:lle josta tuli nykyinen F-22.

 

Joo sitä katselin, että ainakin yläpuolelta profiili on pitkälti YF-23:n näköinen. Pojat on varmaan saaneet tiskin alta sen piirustukset halvalla.  :)

 

Mietin vaan, että kun F-22 kuulemma vaatii (etenkin stealth-juttujen takia) 30 h huoltoa vs. 1 lentotunti, niin mikäköhän mahtaa vastaava suhde olla veli venäläisen versiossa...  ;)

 

PR

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mietin vaan, että kun F-22 kuulemma vaatii (etenkin stealth-juttujen takia) 30 h huoltoa vs. 1 lentotunti, niin mikäköhän mahtaa vastaava suhde olla veli venäläisen versiossa...  ;)

 

PR

 

Jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin 30 lentotuntia vs. 1h huoltoa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämmentävässä määrin jonkun näköinen ?

 

Taistelukoneiden eri sukupolvet lähtevät samoista lähtökohdista. Taustalla samat teoriat & tutkimukset, jotka perustuvat yleiseen,  yhteiseen jatkumoon. Kukaan ei tee peruskonsepteja täysin eri tavalla. Käytännön erot johtuvat siitä miten knowhow sovelletaan käytäntöön. Siinä näkyvät mm. kulttuurierot. Joskus vaan on niin, että ylivoimaisista specseistä ei ole hyötyä. Varsinkaan nykytilanteessa, jonka jenkit arvioivat siten, että F-35 saattaa olla viimeinen miehitetty torjuntahävittäjä. UCAV.eita kun on jo koelennettykin jo muutaman vuoden ajan. Miehittämättömät UCAV-järjestelmät pystytään specsaamaan miehitettyjä paremmiksi.  Uusimmat kokeilut koskevat autonomisia järjestelmiä. Autonomisia muodostelmia (swarming) kehitellään seuraavassa vaiheessa. Lentotehtäväkohtaista uutta avioniikkaa tulee kaikenaikaa julkisuuteen. Kehitysvauhti ilmeisestikin vain kiihtyy kun uusien nanotekniiikoiden sovellutukset valloiitavat avaruus- ja ilmailutekniikan seuraavan vuosikymmenen kuluessa. Elämme mielenkiintoisia aikoja. Teknisiä mahdollisuuksia alkaa olla milteinpä kaikkeen mikä pystytään kuvittelemaan. Sietämättömän kallista, mutta välttämätöntä ? Elävän mieli kun on eteenpäin.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämmentävässä määrin jonkun näköinen ?

 

Taistelukoneiden eri sukupolvet lähtevät samoista lähtökohdista. Taustalla samat teoriat & tutkimukset, jotka perustuvat yleiseen,  yhteiseen jatkumoon. Kukaan ei tee peruskonsepteja täysin eri tavalla. Käytännön erot johtuvat siitä miten knowhow sovelletaan käytäntöön. Siinä näkyvät mm. kulttuurierot. Joskus vaan on niin, että ylivoimaisista specseistä ei ole hyötyä. Varsinkaan nykytilanteessa, jonka jenkit arvioivat siten, että F-35 saattaa olla viimeinen miehitetty torjuntahävittäjä. UCAV.eita kun on jo koelennettykin jo muutaman vuoden ajan. Miehittämättömät UCAV-järjestelmät pystytään specsaamaan miehitettyjä paremmiksi.  Uusimmat kokeilut koskevat autonomisia järjestelmiä. Autonomisia muodostelmia (swarming) kehitellään seuraavassa vaiheessa. Lentotehtäväkohtaista uutta avioniikkaa tulee kaikenaikaa julkisuuteen. Kehitysvauhti ilmeisestikin vain kiihtyy kun uusien nanotekniiikoiden sovellutukset valloiitavat avaruus- ja ilmailutekniikan seuraavan vuosikymmenen kuluessa. Elämme mielenkiintoisia aikoja. Teknisiä mahdollisuuksia alkaa olla milteinpä kaikkeen mikä pystytään kuvittelemaan. Sietämättömän kallista, mutta välttämätöntä ? Elävän mieli kun on eteenpäin.

 

Jussi Salminen

 

Mitähän tuohon nyt sanoisi? No, pannaan vaikka että "joo".  ;)

 

PR

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sietämättömän kallista, mutta välttämätöntä ?

 

Hyvä kysymys :thmbup:

 

Välillä tuntuu, että superuuden koneen ampuu alas sen oma hintalappu ennen ensimmäistäkään tosikoitosta. Eikä ultramodernista "fak-pee-aa"-kalustosta ole välttämättä toimiessaankaan voiton takeeksi, kuten on nähty, kun suurvallat ovat lopulta joutuneet luikkimaan pitkittyneistä sodista uskottavuus-, legitimiteetti- ja kotirintamasyistä.

 

Joskus ehkä on kannattavampaa keksiä molotovinkoktaili ja halko ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämmentävässä määrin jonkun näköinen ?

 

Taistelukoneiden eri sukupolvet lähtevät samoista lähtökohdista. Taustalla samat teoriat & tutkimukset, jotka perustuvat yleiseen,  yhteiseen jatkumoon. Kukaan ei tee peruskonsepteja täysin eri tavalla. Käytännön erot johtuvat siitä miten knowhow sovelletaan käytäntöön. Siinä näkyvät mm. kulttuurierot. Joskus vaan on niin, että ylivoimaisista specseistä ei ole hyötyä. Varsinkaan nykytilanteessa, jonka jenkit arvioivat siten, että F-35 saattaa olla viimeinen miehitetty torjuntahävittäjä. UCAV.eita kun on jo koelennettykin jo muutaman vuoden ajan. Miehittämättömät UCAV-järjestelmät pystytään specsaamaan miehitettyjä paremmiksi.  Uusimmat kokeilut koskevat autonomisia järjestelmiä. Autonomisia muodostelmia (swarming) kehitellään seuraavassa vaiheessa. Lentotehtäväkohtaista uutta avioniikkaa tulee kaikenaikaa julkisuuteen. Kehitysvauhti ilmeisestikin vain kiihtyy kun uusien nanotekniiikoiden sovellutukset valloiitavat avaruus- ja ilmailutekniikan seuraavan vuosikymmenen kuluessa. Elämme mielenkiintoisia aikoja. Teknisiä mahdollisuuksia alkaa olla milteinpä kaikkeen mikä pystytään kuvittelemaan. Sietämättömän kallista, mutta välttämätöntä ? Elävän mieli kun on eteenpäin.

 

Jussi Salminen

Jepjep, nykyaikana ja tulevaisuudessa vaan on niin helppo tehdä toisesta puolustuskyvytön... kun kaikki toimii sähköllä. Tarvitaan vaan suuremmanluokan ydinpommi räjäytettäväksi ylempään ilmakehään niin saadaan super-kokoinen elektromagneettinen pulssi, sillon tulee kaikki hilavitkuttimet alas taivaalta...

Ja anteeksi offtopicista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepjep, nykyaikana ja tulevaisuudessa vaan on niin helppo tehdä toisesta puolustuskyvytön... kun kaikki toimii sähköllä. Tarvitaan vaan suuremmanluokan ydinpommi räjäytettäväksi ylempään ilmakehään niin saadaan super-kokoinen elektromagneettinen pulssi, sillon tulee kaikki hilavitkuttimet alas taivaalta...

Ja anteeksi offtopicista.

 

Tarinat kertovat itäisen naapurin mikroelektroniputkista. Tiedä sitten mihin niillä todellisuudessa ylletään... siis millainen laskentatehon ja painon/tilavuuden suhde syntyy mikroelektroniputkista näperretyillä laitteilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irkustkilainen paikallisaviisi teki vertailun F-35 lightning II ja PAK FA välillä, nojaten julkisesti saatavilla oleviin tietoihin:

 

http://news.babr.ru/?IDE=83660

 

                                    F-35    ПАК ФА

 

Miehistö..........................1            1

Pituus, m....................15,5          22

Korkeus, m.................5,28        6,05

Kärkiväli, m...................10        14,2

Siipipinta-ala, m.........50,2        78,8

Maksiminopeus, km/h..2000      2600

Toimintasäde, km.......1100       1800

Lentomatka, km..........2200      4000

Lakikorkeus, m..........19200    20000

Nousunopeus, m/min.12000     19500

Tykki, 30 mm......GAU-12/U   ГШ-301

Ripustimien määrä...........8          10

 

Edit:Lehti on sitä mieltä, että turhaa touhua, maalla ei ole varaa ostaa niitä, koska määräahoja, joukkoja ja kalustoa supistetaan muutenkin koko ajan. Lehden mukaan, jos kone joskus valmistuu, niin pääosa menee vientiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään