Juha Klemettinen

Stigu! Pura ja kokoa!

8 viestiä aiheessa

Ilmailumuseoyhdistys hankki vuonna 2000 Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz-koneen raadon. Yhdeksän vuotta kestänyt entisöinti valmistui yhdistyksen 40-vuotisjuhlanäyttelyyn joulukuussa 2009. Entisöintiryhmä Tiistaikerho käytti n.6500 työtuntia koneen entisöintiin, kaikki tunnit vapaaehtoistyönä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näyttelyn jälkeen koneelle oli löydettävä uusi sijoituspaikka. Suomen Ilmailumuseo ei tällä hetkellä voinut tilanpuutteen takia ottaa konetta näytteille.

 

Helmikuun lopussa tilanne oli tämä:

[ attachment removed ]

 

Sitten pihaan ajoi rekka-auto...

[ attachment removed / expired ]

 

Kangasverhoiltujen puusiipien liikuttelussa kannattaa olla varovainen...

[ attachment removed / expired ]

 

ja kuorma lastata hyvin.

[ attachment removed / expired ]

 

Siipien jälkeen oli vuorossa runko...

[ attachment removed / expired ]

 

Hiio-o-hoi! Ja runko kyytiin noin!

[ attachment removed / expired ]

 

Koneella ja saattajilla oli edessä neljän tunnin ajomatka. Seuraavana aamuna Stieglitz huomasi saapuneensa uuteen paikkaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Runko autosta purun jälkeen odottamassa siirtoa varastointipaikkaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Kone odotti kaksi viikkoa osiin purettuna varaston nurkassa. Viime perjantai aamuna tutut miehet tulivat siirsivät sen jälleen uuteen paikkaan...

[ attachment removed / expired ]

 

Kokoaminen alkaa alasiivistä... Ensimmäinen

[ attachment removed / expired ]

 

ja toinen.

[ attachment removed / expired ]

 

Sen jälkeen tulee yläsiipi...

[ attachment removed / expired ]

 

ja toinen yläsiiven puolisko.

[ attachment removed / expired ]

 

Siivet kiinni siipipukkiin ja sitten alkaa tukien virittely.

[ attachment removed / expired ]

 

Aluksi tuet...

[ attachment removed / expired ]

 

ja sitten jänteet. Jänteiden asentaminen ja virittäminen vievät paljon aikaa...

[ attachment removed / expired ]

 

mutta kahden päivän työskentelyn jälkeen kone alkoi olla jälleen kasassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Potkurin asennukseen saimme apuvoimia  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

Lauantai-iltana illallispöydäsä saattoi olla muutama tavallista vakavampi naama...

 

Sillä sunnuntaina kello kuusi aamulla alkoi viimeinen ja vaativin ponnistus.

[ attachment removed / expired ]

 

Ketjut kattoon ja kone nostotelineelle.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vaiheessa alkaa tekosyyt olemaan vähissä, on toiminnan aika.

[ attachment removed / expired ]

 

SZ-18 nousee ilmaan vuosikymmenien jälkeen. Ihmeen rauhallinen kaveri tuo Stig-pilotti.

[ attachment removed / expired ]

 

Ketjut kiinni...

[ attachment removed / expired ]

 

ja siellä roikkuu  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

SZ-18 on nähtävillä Veljekset Keskisen Kyläkaupassa Tuurissa seuraavat kolme vuotta, käykää katsomassa.

 

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi jospa olisi saanut olla mukana. Stiku on aina siitä lähtien kun olin harmaissa Hämeenlennostossa ja sain olla tunnin

Stikun kyydissä helmikuun pakkasessa, ollut se kone jota aina muistan.

Ohjaaja oli kersantti Selovuo.

Hieno teko että Stiku saa olla siellä kaupan katossa riippumassa, kaiken kansan nähtävänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees, näin sitä pitää tuoda ilmailuhistoriaa kansan pariin :thmbup:

 

Onhan koneen yhteydessä hyvät infolaput kertomassa sen vaiheista ja kunnostustyöstä? Kävipä vielä mielessäni, että - mikäli se käytännössä teknisesti on yleensä mahdollista - koneen voisi ripustaa vinoon (ikäänkuin kaartoon), jolloin siitä näkyisi kiertelijälle enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan koneen yhteydessä hyvät infolaput kertomassa sen vaiheista ja kunnostustyöstä?

koneen voisi ripustaa vinoon (ikäänkuin kaartoon), jolloin siitä näkyisi kiertelijälle enemmän.

 

Koneen alapuolelle tulee kolmen taulun kokonaisuus jossa esitellään Stieglitz konetyyppinä, entisöinti ja yhdistys sekä suomalaisia ilmailumuseoita.

 

Nuo kuvat vääristävät hieman, kone on vähän kallellaan. Tätä vinoon ripustamista räknättiin sunnuntaiaamuna joukolla, ja lopputulos oli tämä. Käytännössä kallistus pitäisi hoitaa noiden nokasta ylöpsäin lähtevien ketjujen pituutta muuttamalla. Mutta eiköhän kone pääse oikeuksiinsa näinkin.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen alapuolelle tulee kolmen taulun kokonaisuus jossa esitellään Stieglitz konetyyppinä, entisöinti ja yhdistys sekä suomalaisia ilmailumuseoita.

 

Nuo kuvat vääristävät hieman, kone on vähän kallellaan. Tätä vinoon ripustamista räknättiin sunnuntaiaamuna joukolla, ja lopputulos oli tämä. Käytännössä kallistus pitäisi hoitaa noiden nokasta ylöpsäin lähtevien ketjujen pituutta muuttamalla. Mutta eiköhän kone pääse oikeuksiinsa näinkin.

Juha

 

Asiaa! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla