Guest Nicket

Clevelandin lennonjohto palkittiin hypoksian tunnistamisesta

5 viestiä aiheessa

Mielenkiintoinen tapahtuma, joka onneksi päättyi onnellisesti. Kyseessä oli Kalitta Flying Servicen Learjet 25.

 

Due to the extraordinary circumstances this event had also been chosen as a classroom teaching aid at the Civil Aerospace Medical Institute in Oklahoma City

 

Avheraldista löytyy selostus tapahtumasta:

http://www.avherald.com/h?article=428a428b&opt=0

 

Youtubesta löytyy lentäjien ja lennonjohdon käymä keskustelu:

 

 

Tämän olisi voinut varmaan laittaa moneen muuhunkin paikkaan foorumilla, mutta menköön nyt tänne yleiselle ilmailu puolelle omaksi aiheekseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen tapahtuma, joka onneksi päättyi onnellisesti. Kyseessä oli Kalitta Flying Servicen Learjet 25.

 

Avheraldista löytyy selostus tapahtumasta:

http://www.avherald.com/h?article=428a428b&opt=0

 

Youtubesta löytyy lentäjien ja lennonjohdon käymä keskustelu:

 

 

Tämän olisi voinut varmaan laittaa moneen muuhunkin paikkaan foorumilla, mutta menköön nyt tänne yleiselle ilmailu puolelle omaksi aiheekseen.

 

Huh kun kuulosti häijyltä kuunnella hypoxia-mongerrusta :-\ Mutta onneksi tilanne päättyi onnellisesti, olisi voinut käydä huonosti. En kuullut missään vaiheessa lennonjohtajalta selvitystä 11000 ft. Vai menikö se minulta ohi? Hienoa toimintaa jokatapauksessa :thmbup:

 

Ville

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuntelin samaisen pätkän muutama kuukausi takaperin. Erittäin mielenkiintoista.. Ja tosiaan, onneksi ei käynyt kuinkaan  :thmbup:

 

Sitä vain jäin ihmettelemään, että miksi lentäjä ei käyttänyt/miksi häntä ei neuvottu käyttämään lisähappea?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuntelin samaisen pätkän muutama kuukausi takaperin. Erittäin mielenkiintoista.. Ja tosiaan, onneksi ei käynyt kuinkaan  :thmbup:

 

Sitä vain jäin ihmettelemään, että miksi lentäjä ei käyttänyt/miksi häntä ei neuvottu käyttämään happimaskia?

Hypoxiassa (varsinkin korkeuksilla FL360, vai missä se Leari lensikään) ei ole pitkäkään aika, enintään kymmeniä sekunteja/minuutteja, ennenkuin olo alkaa tuntua hassulta. Silloin aivan yksinkertaisetkin toimenpiteet voivat olla ylitsepääsemättömiä. Varsinkin jos kone on kipparilla käsiohjauksessa ja perämies sätkii vieressä hallitsemattomasti johtuen hapenpuutteesta, samalla koskien ohjaimiin. Toisaalta, happimaskin käyttöäkin varmaan harjoitellaan, mutta kukin toimii tavallaan tällaisessa "paniikki" tilanteessa.

Ihmisestä tulee hypoxiassa melko avuton. Kuten nauhaltakin kuului, puhuminen alkaa tuottaa ongelmia, saatikka kehon liikkeiden hallitseminen kontrolloidusti. Puhumattakaan hypoxiassa tehtyjen ratkaisujen varmuudesta.

 

Hrrr...Toivottavasti ei tarvitse ikinä tuollaista kokea.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hui sheitana, olipas creeping kamaa :o

 

"Ei pysty pitämään korkeutta, suuntaa eikä nopeutta, mutta muuten kaikki A-OK".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään