Erkki Mikola

Lennuklubista ja AN-2:sta Hesarissa

16 viestiä aiheessa

Tämän aamun HS taas hätkäytti. Iso kuva AN-2:sta ihan "etusivulla" A3 ja vielä suurempi kuva sekä myönteinen tarina kaupunkisivulla C7.

Ja lopussa vielä lennuklubin www-sivujen ja ensi tiistaisen Malmi-TV-ohjelman mainos. 8)

 

Onkohan toimituksessa vihdoinkin huomattu että yleisilmailulentokenttä ja siellä harjoitettava toiminta lisää Helsingin monipuolisuutta, kiinnostavuutta ja kilpailukykyä maailman metropolien joukossa. ::)

 

Kun ei ole niin kovin kauan siitä, kun saman lehden pääkirjoituksessa sanottiin Malmin WMF-statusta pelkäksi tekohengitykseksi. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oli todellakin hämmästyttävän positiivinen juttu Malmista. Onko Hesari nyt kääntänyt kelkkansa?

 

Jutussa oli muuten Tuomas Kuosmasen (tuttu FSNDiscussionista) ottama lentokuva.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, onnittelut Tuomakselle kuvan julkaisusta...Harvemmin sitä taitaa saada värikuvaansa Hesarin sivuille?

Toinen kuvaaja, Timo Kirves, lienee Hesarin oma valokuvaaja? Ei ole ainakaan tällä palstalla tullut ennen vastaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääköhän muuten paikkansa, että AN-2 on maailman yleisin 1-moottorikone?

Yritin etsiä googlella tietoja Cessnojen valmistusmääristä, mutten löytänyt valmistajan sivuilta mitään määriä...Yksi mopoCessnapalsta väitti, että C150/152:sia lentää yhä yli 20000 kpl ympäri maailmaa ja C-172:siakin on tehty paljon jo vsta 1948 ja tehdään edelleen...Jossain mainittiin myös Polikarpov U-2....

Kenelläkään parempaa tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, ja se lieneekin totta, mutta saman sivun "Tietokulma"-osiossa väitetään, että se olisi myös eniten valmistettu 1-moottorinen, tehty 20000 kpl...Samoissa luvuissa kuin mopoCessna???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polikarpov U-2/Po-2

 

Kärkiväli 11,40 m

Pituus 8,17 m

Nopeus 156 km/h

Ensilento 1928

Valmistusmäärä 40000

Maailman eniten valmistettu sotilaskone.

 

Antonov An-2

 

Kärkiväli 18,18 m

Pituus 12,40 m

Nopeus 258 km/h

Ensilento 31.8.1947

Valmistusmäärä 18000

Eniten valmistettu neuvostoliittolainen 2. maailmansodan jälkeinen siviilikone. Viimeinen merkittävä 2-tasoinen matkustajakone.

 

Cessna 150 (150, 152)

 

Kärkiväli 10,17 m

Pituus 6,56 m

Nopeus 200 km/h

Ensilento 1957

Valmistusmäärä 31289

Yksi tärkeimmistä alkeiskoulukoneista 1950-luvulta alkaen.

 

Cessna 172 (172, Skyhawk, 175, Hawk XP, Cutlass, T-41 Mescalero)

 

Kärkiväli 10,92 m

Pituus 8,21 m

Nopeus 232 km/h

Ensilento 1955

Valmistusmäärä 43500

Eniten valmistettu yleisilmailukone.

 

http://personal.eunet.fi/pp/vmhalme/100aircr-fi.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi siis siltä, että C-172:sia olisi tehty eniten..

Mitä kokoon tulee niin ei tule mieleen muita 1-moottorisia kuin Cessna Caravan ja Pilatus PC-12, jotka taitavat olla reilusti pienempiä....Mutta entäs suurin 2-tasokone? Menee miettimisen puolelle...

 

EDIT: googlen "largest biplane" väittää, että se on Vickers Vimy...tosin nykyään lentävä yksilö on googlen mukaan replica eikä alkuperäinen. Jotain vertailutietoja:

kärkiväli 20,75 m

pituus 13,27 m

korkeus 4,76 m

 

Tosin Vimy on 2-moottorinen eikä 1-moottorinen

PS. Vimyllä kuulemma tehtiin ensimmäinen Atlantin ylilento idästä länteen päin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillä Vimyllä kylläkin lennettiin ihan ensimmäinen non-stop Atlantin ylitys ylimalkaan, ja se tapahtui nimenomaan lännestä itään, St. Johns'ista Newfoundlandista jollekin turvesuolle (millepä muullekaan) Irlannissa. Alcock ja Brown v 1919.

Suurimmasta yksimoottorikoneesta sen verran, että sattumoisin männäviikolla juttelin Atlantin länsipuolella vanhemman herrasmiehen kanssa, eläkkeellä oleva lääkäri, edelleen lentämistä harrastava, joka kertoi nuorena miehenä lentäneensä US Navyn suurinta yksimoottorikonetta kautta aikojen. Grumman Guardiania, mtow yli 11 tonnia, iso P&W Double Wasp nokalla. En tiedä löytyykö vieläkin isompia, tietääkö joku muu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurimmasta yksimoottorikoneesta sen verran, että sattumoisin männäviikolla juttelin Atlantin länsipuolella vanhemman herrasmiehen kanssa, eläkkeellä oleva lääkäri, edelleen lentämistä harrastava, joka kertoi nuorena miehenä lentäneensä US Navyn suurinta yksimoottorikonetta kautta aikojen. Grumman Guardiania, mtow yli 11 tonnia, iso P&W Double Wasp nokalla. En tiedä löytyykö vieläkin isompia, tietääkö joku muu?

 

Tässä muutama ehdokas:

 

Lockheed U-2-versiot U-2R, U-2S, TR-1 ja TU-2S mittaavat erään lähteen mukaan kärkiväliä 32 m ja MTOW 40000 paunaa.

 

Jos suuruus mitataan painona, isoin taitaa olla F-105 Thunderchief jolle mainitaan MTOW 40561 paunaa.

Potkuripuolella suurin kärkiväli lienee Grob G520 Egrett:ssä. Kärkiväli on 33,0 metriä eli se hakkaa myös U-kakkosen, mutta sen MTOW on "vain" 4700 kg.

 

/Nils

 

EDIT: "Thud" ei taida enää olla painavin yksimoottorikone. F-16 Block 50:lle ilmoitetaan MTOW 42300 lbs ja Dassault Rafale saa painaa 44090 lbs.

Potkuripuolella sen sijaan näyttää tarkistuksen jälkeen Grumman Guardian toisaan olevan painavin yksimoottorinen ainakin omassa luokassaan eli viimeiset potkurikäyttöiset tukialuspommittajat.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Guardian on/oli mäntäkone. Douglas Skyraiderkin lienee An-2:a isompi, mutta ehkä se on suurin vielä tuotannossa oleva mäntäkone?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillä Vimyllä kylläkin lennettiin ihan ensimmäinen non-stop Atlantin ylitys ylimalkaan, ja se tapahtui nimenomaan lännestä itään, St. Johns'ista Newfoundlandista jollekin turvesuolle (millepä muullekaan) Irlannissa. Alcock ja Brown v 1919.

Joo, piru vie, nopea googlaus ei aina takaa tiedon oikeellisuutta...Sillä saitilla johon ensiksi osuin väitettiin että Vimyllä suoritettiin Atlantin ylitys ensimmäisenä idästä länteen...Toisaalta, eikö tämäkin voisi olla totta? Täytynee kaivaa lisää tietoa....

 

EDIT: Ensimmäinen non-stop Atlantin ylitys idästä länteen (siis vastatuuleen) tapahtui parhaiden googlauskykyjeni mukaan vasta 1928 koneena Junkers W33 L "Bremen"...toivottavasti tämä edes nyt menee oikein. Lukuisat Vickers Vimy-palstat sisältävät maininnan east to west mikä siis ilmeisestikin on puppua. Tarkoittavatkohan "east coast to west coast"???? silloin sen jotenkin ymmärtäisi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On veli venäläinen näköjään tehnyt muitakin isoja 1-moott. mäntäkoneita:

 

Tupolev ANT-25 (RD), tehnyt aikoinaan useita pituuslennon ennätyksiä:

 

kärkiväli 34.0 m

pituus 13.9 m

korkeus 5.5 m

siipipinta-ala 87,9 neliöm

MTOW 11500 Kg

 

Eli aika lähelle menee Grumman Guardiania varsinkin MTOW:n suhteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt vielä tarpeetonta nippelitietoa AN-2:sen ystäville:

 

Bulgarian lomani takia tuli tutkittua Bulgarian ilma-alusrekisteriä, siellä on lentokelpoisia AN-2:sia vielä 75 kpl, AN-12 11 kpl, AN-24 4 kpl ja AN-26 4 kpl

 

Nämä siis ilmeisesti valtion tai yhtiöiden tai kerhojen omistuksessa, koska sarakkeessa "private" oli vain 1 kone, Cessna C-172

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään