Olli Luoma

Coupe Aéronautique Gordon Bennett 2010

31 viestiä aiheessa

Gordon Bennett 2010 kilpailun lähtöpaikka tulee olemaan Bristol Englannissa. Lähtöpaikka on haasteellinen. Länsipuolella, minne tuulien toivotaan vievän on ensin Lontoo ja sen jälkeen Pariisi. Paras suunta olisi kohti Skandinaviaa koilliseen. Silloin ollaan pitkään meren päällä.

 

15. maaliskuuta mennessä 11 maata oli ilmoittanut lähettävänsä 22 joukkuetta kilpailuun. Suomesta on ilmoitettu osallistuvan kaksi joukkuetta. Olemme edelleen Benin kanssa hyvissä väleissä, mutta todellakin haluamme saada kaasupallolentämisen laajenemaan Suomessa (emme kuitenkaan usko sen  tapahtuvan räjähdyksenomaisesti). Kaasupallolentäminen on muuten Suomessa voimakkaimmin kasvava ilmailun laji prosentuaalisesti  :thmbup:

 

Kilpailun kotisivut ovat täällä http://www.gordonbennett2010.com//

 

Kilpailun ajankohta saattaa muuttua viikolla aikaisemmaksi kotisivuilla nyt näkyvästä. Uusi ajakohta olisi 17. - 25. syyskuuta. Päätös mahdollisesta ajankohdan muutoksesta tehdään maaliskuun aikana.

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Länsipuolella, minne tuulien toivotaan vievän on ensin Lontoo ja sen jälkeen Pariisi...

 

Itäsuunnasta lienee kuitenkin kyse, vai ovatko kaupungit vaihtaneet paikkojaan. ;) Ja onhan siella idässä/kaakossa muutama muukin vilkkaan lentoliikenteen solmukohta mahdollisesti kisaa häiritsemässä, Bryssel, Amsterdam, Düsseldorf, Köln, Frankfurt...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itäsuunnasta lienee kuitenkin kyse, vai ovatko kaupungit vaihtaneet paikkojaan. ;) Ja onhan siella idässä/kaakossa muutama muukin vilkkaan lentoliikenteen solmukohta mahdollisesti kisaa häiritsemässä, Bryssel, Amsterdam, Düsseldorf, Köln, Frankfurt...

;D  Hyvä huomio!

Näin se on. Lännessä nuo suurkaupungit ovat vähän kauempana. Suurimmat ongelmat itäpuolella todellakin ovat Lontoo, Bryssel ja Pariisi. Ne blokkaavatkin aika hyvin tuon suunnan.

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedote:

 

Maailman vanhin ilmailukilpailu, kaasupallojen matkalentokilpailu Coupe Gordon Bennett järjestetään tänä vuonna 54. kerran. Kilpailun lähtöpaikka on Englannin Bristol. Ensimmäisen kerran kilpailu järjestettiin vuonna 1906 ja siihen osallistui 16 palloa. Tänä vuonna Bristolista starttaa 21 palloa edustaen 12 eri maata. Kilpailun säännöt ovat hyvin yksinkertaiset, kuka lentää pisimmälle lähtöpaikasta on voittaja. Kilpailualueena on Eurooppa.

 

Vuonna 2009 suomalainen joukkue osallistui ensimmäisen kerran tähän kilpailuun. Tällöin lähtöpaikkana oli Geneve Sveitsissä. Suomalaispari Olli Luoma ja Ben Mattson lensivät Genevestä Algeriaan, mutta jäivät ilman tulosta, koska Afrikka oli kilpailualueen ulkopuolella. He lensivät kuitenkin ensimmäisinä maailmassa Euroopasta Afrikkaan kaasupallolla. Lentoaika oli 42 tuntia ja –matka 1050 km. Suomen Ilmailuliitto ry palkitsi heidät arvostetuimmalla palkinnollaan, Harmon patsaalla. 

 

Tänä vuonna kisaan osallistuu kaksi suomalaisjoukkuetta. Suomi I – joukkueen muodostavat Ben Mattsson ja Peter Lindholm Helsingistä. Suomi II – joukkueessa lentävät Olli Luoma Hattulasta ja Markku Sipinen Tikkakoskelta. Kaikki neljä lentäjää ovat erittäin kokeneita pallolentäjiä.

 

Ensimmäinen mahdollinen lentoonlähtöaika on lauantai-ilta 25. syyskuuta. Mikäli sää ei tuolloin salli lentoa, lähtöä siirretään seuraaviin päiviin. Viimeinen mahdollinen lentoonlähtöpäivä on keskiviikko 29. syyskuutta. Suomen joukkueet toivovat Suomeen suuntautuvia tuulia. Vuonna 2006 kilpailun lähtöpaikkana oli Belgian Waasmünster ja tällöin Suomeen lensi toistakymmentä palloa, joten mahdollisuuksia on.

 

Kilpailua voi seurata reaaliajassa internetissä, missä pallokuntien sijainti näkyy koko ajan kartalla. Kilpailun kotisivut ovat http://www.gordonbennett2010.com/

 

Coupe Gordon Bennett – kilpailun historiaa löytyy täältä http://www.coupegordonbennett.org/

 

 

Suomi I

 

Ben Mattsson                       Helsinki

Peter Lindholm                     Helsinki

 

 

Suomi II

 

Olli Luoma                            Hattula

Markku Sipinen                     Tikkakoski

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtapa GB2010 kisa alkaa.

Lentoonlähtö lauantai-iltana n klo 20 UTC alkaen 5 min porrastuksella, arvontajärjestyksessä, 20 palloa yön selkään.

Hysplitin ajautumismallit kuljettaisivat osallistuvia palloja Iberian niemimaalle ja/tai ehkä sitten seuraavaksi Apenniineja kohti, jos range riittää...

Ehkäpä noin 50 tunnin toiminta-aikaan yllämme.

 

Tikkakosken Lukion ilmailuopetuksen sivuille on luvattu hieman blokia toimitella Suomi II:n lennosta, koska siellä joutuvat tämän aikaa ilman ilmailuopea kärvistelemään. :-[

 

http://www.peda.net/veraja/jkllukiokoulutus/tikkakoskenlukio?vp=pagemap. Siellä sitten  lisää.

 

Kisan kotisivuille Olli jo edellä osoitteen laittelikin.

 

Sori tuo pitkä linkki, yritän lyhentää kunhan opin. Olen tottunut tekemään kaiken pitkän kaavan mukaan; lennon suunnittelua tiimityön jäsenenä kahdeksan kuukautta, kouluakin tuli lusittua elinkautinen, ehkä tiimaakin tullee yhden lennon tarpeiksi kahdelle miehelle jne :)

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA2-joukkueeseen ei ole saatu yhteyttä. :'(

Pidetään peukkuja että seikkailijat löytyvät nopeasti ja että he ovat kunnossa.

 

http://www.gordonbennett2010.com/node/3580

>The last tracker report from USA2 was at 05.58 Z (06.58 BST) and ATC Brindisi have had no communication since then. The Italian Maritime Rescue Coordination Centre have initiated an operation with a helicopter and fast boat although no ELT activation has been detected so far. The Croatian authorities and all shipping have been informed. Thunderstorm activity has been reported in the area. We are very concerned, but can only wait for news now

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä linkki BBC:n uutisiin: http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-bristol-11434556

 

USA2-joukkueeseen ei ole saatu yhteyttä. :'(

Pidetään peukkuja että seikkailijat löytyvät nopeasti ja että he ovat kunnossa.

 

http://www.gordonbennett2010.com/node/3580

>The last tracker report from USA2 was at 05.58 Z (06.58 BST) and ATC Brindisi have had no communication since then. The Italian Maritime Rescue Coordination Centre have initiated an operation with a helicopter and fast boat although no ELT activation has been detected so far. The Croatian authorities and all shipping have been informed. Thunderstorm activity has been reported in the area. We are very concerned, but can only wait for news now

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kilpailun johtaja, Don Cameron, antoi seuraavanlaisen tiedotteen 1530UTC:

"We have still not heard any more news from the search authorities. There are now several aircraft circling the area where the balloon of Richard Abruzzo and Carol Rymer Davis was last reported, as well as a fast patrol boat. We have been assured that every effort is being made to locate the balloon and rescue Richard and Carol as soon as possible."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä tapaus. Toivottavasti löytyvät.

 

Voisiko joku asiaa tunteva kertoa millaisilla pelastautumisvälineillä tuollainen pallo on varustettu.

 

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kilpailun säännöistä löytyy ainakin seuraavat:

 

Every balloon must be equipped with the following items for both crew members:

- survival suits

- life jackets

- dinghies or life rafts

 

Ikävä tapaus. Toivottavasti löytyvät.

 

Voisiko joku asiaa tunteva kertoa millaisilla pelastautumisvälineillä tuollainen pallo on varustettu.

 

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Don Cameron, Race Director, has issued this statement at 1530UTC (1630BST) on 29th September 2010:

 

We have still not heard any more news from the search authorities. There are now several aircraft circling the area where the balloon of Richard Abruzzo and Carol Rymer Davis was last reported, as well as a fast patrol boat. We have been assured that every effort is being made to locate the balloon and rescue Richard and Carol as soon as possible.

 

 

:thmbup: :thmbup: :thmbup: peukut pystyssä odotellaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä osa kilpailun viehätystä on se vapaus jota ei ehkä muunlaisessa lentämisessä aina löydä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toimiva linkki

 

Linkissä sanotaan

PRESS RELEASE WEDNESDAY 29TH SEPTEMBER 2010

 

News Announcement 19.00 GMT, Gordon Bennett Control Centre

The balloon flying in the Gordon Bennett race designated USA2, registration

N801NM is still missing as night falls. The pilots are American citizens,

Richard Abruzzo and Carol Rymer-Davis.

 

At 05.58Z this morning (29th September) we received the last signal from the

tracker device, which normally gives us the balloon position every 15

minutes. This position is shown on the web site www.gordonbennett2010.com.

We were contacted around that time also by Brindisi Air Traffic Control who

had lost contact with the balloon. Mr. Luc Trullemans, meteorologist, has

had a conversation with one of the pilots at 06.05Z. No contact has been

established since. The balloon is equipped with satellite telephone, VHF

radios, radar transponder and two mobile telephones. It has not been

possible to make contact on any of these.  Thunderstorms were present in the

area.

 

A search and rescue operation has been launched by the Italian Maritime

Rescue Coordination Centre (MRCC) involving several aircraft and a fast

patrol boat. The Croatian authorities and all shipping in the area have also

been notified. Nothing has been found so far and no signal has been detected

from the Emergency Location Transmitter, which should activate on contact

with water. We have been able to supply the MRCC with some information on

the safety equipment carried and technical aspects of the balloon. The

balloon is equipped with survival suits, lifejackets and two single-person

life rafts.

 

Nineteen other balloons were flying in the event and we have confirmation

that all of these have landed safely and all other pilots are safe and well.

 

We are hoping that good news will come, but are becoming increasingly

concerned as nightfall approaches. We are in close contact with Richard and

Carol’s families.

The search will be scaled down overnight, but will be resumed at first

light. There will be no further bulletins until the search resumes tomorrow.

 

Don Cameron

Flight Director

54th Coupe Aéronautique Gordon Bennett

 

-- ENDS --

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä tapaus. Toivottavasti löytyvät.

 

Voisiko joku asiaa tunteva kertoa millaisilla pelastautumisvälineillä tuollainen pallo on varustettu.

 

AW

 

Abruzzolla ja Davis'illä oli pelastautumispuvut, liivit, 2 kpl 1:n hengen pelastuslautat, ELT, satelliittipuhelin. Lisäksi pallossa oli tietysti trackeri, kuten muissakin palloissa. Radiot ja transponderit tottakai. ELT:n pitäisi ruveta lähettämään automaattisesti joutuessaan veteen.  Luin että USA ryhtyy satsaamaan omia Euroopan resurssejaan etsintöihin. Toivottavasti löytyvät hengissä. Kukaan ei oikein tunnu tietävän mitä on tapahtunut, mutta sen verran tiedetään että sää alueella oli surkea. Ukkosia, mikä on myrkkyä ilmapallolentämiselle. Itse epäilen kuitenkin että tapahtumat ukkoskelissä ovat kehittyneet erittäin nopeasti, koska kaikki yhteydet katkesivat ilmeisesti kutakuinkin kerralla. Tämän enempää ei ehkä ole syytä arvailla. Toivotaan vain että kelluvat pelastuslautoissaan odottamassa noutoa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään