Christian Kurkio

Eurocontrol proposals - Standardised european rules of the air

12 viestiä aiheessa

Eiköhän SIL/PT vaikuta EGU:n kautta tähänkin asiaan.

 

Muuten nuo uhkakuvat ovat sen verran surrealistisia, etten niitä hirveän vakavasti ota. Ehkä pitäisi. Haluaisin kuulla aluelennonjohdon reaktion siihen että 100 pursipilottia soittaa sinne lentosuunnitelmiansa lauantaiaamuna. "Aattelin lentää löttöstä pisteiden A, B, C, .... ja Y välillä, mutten välttämättä siinä järjestyksessä, enkä välttämättä pääse niiltä yhdellekään. Lähden joskus klo 9 jälkeen, mutta viimeistään ennen klo 16. Toiminta-aikaa on auringonlaskuun, paitsi jos ei löydy nostoa niin sitten 3 minuuttia..." Ja lentokielto alle 500 jalassa, milläköhän sitäkin valvotaan? Naton AWACSilla? Ottavat varmaan lupakirjan kuivumaan jokaiselta peltoon laskijalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkyy olevan Eurokontrollin ehdotus yhdenmukaistettujen lentosääntöjen käyttöönottosta Euroopan maissa. Ei nuo taida paljon poiketa Suomessa nyt käytössä olevista. Briteissä on ilmailua harrastettu pidempään, joten  niiden käyttämät lentosäännötkin voi  poiketa, jolloin asiasta voi  muodostuu uhka. Poikeaahan niiden tieliikenteen säännötkin, ajavat väärällä puolella tietä! Mutta eikös purjelentoa, myös UK:ssa harrasteta pääsääntöisesti G-ilmatilassa, jonne ei Eurokontrollin kynnet pysty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahaa, lisää määräyksiä tulossa  :P

 

Tuo Eurocontrolin määräysehdotus näyttäisi löytyvän täältä.

 

En ole vielä perehtynyt, mutta jos pitää paikkansa että siinä on vain 67 sivua, sehän on sopivan kevyttä iltalukemista jokaiselle  ;)

 

Ja sikäli kun ymmärrän tuosta BGA:n uutisesta, tarkoitus on harmonisoida lentosäännöt Euroopassa , "seek to unify rules of the air across Europe by cancelling all agreed national differences from current ICAO standards".

 

Mitkä sitten ovat Suomen eroavaisuudet ICAO-määräyksistä? Sikäli kun ymmärrän, ne on koottu AIP:n lukuun GEN 1.7 .

 

Siitäpä sitten lukemaan, mistä on kysymys Suomen osalta. Tai sitten olen ymmärtänyt koko homman väärin...  :P osaavammat täydentäkööt  ;)

 

PS: Tämä ei ole mikään SIL:n virallinen vastaus ketjun aloittajan kysymykseen. Olen kuitenkin kiinnostunut jos lukija löytää sellaisia kohtia, jotka edellyttäisivät lausunnon lähettämistä Eurocontroliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

PS: Tämä ei ole mikään SIL:n virallinen vastaus ketjun aloittajan kysymykseen. Olen kuitenkin kiinnostunut jos lukija löytää sellaisia kohtia, jotka edellyttäisivät lausunnon lähettämistä Eurocontroliin.

 

Mielenkiintoinen peräkaneetti. Meillä on siis Euroliitossa elin, Eurocontrol,  joka harmonisoi liikennesääntöjä eri jäsenmaiden ilmailijoiden parhaaksi, mutta, epäilemättä myös Eurocontrollin oman toiminnan helpottamiseksi ja pyytää siihen kommentteja kotisivuillaan.

 

Vaikea kuvitella että, Euroliitossa, vaikka kovin surrealistinen se liitto on, tällainen on sallittua. On kai olemassa virkamiestie, ei satunnaisten googlailijoitten, ei  SILin kautta,  vaan Liikenteen turvallisuusviraston, Trafin välityksellä, suopeasti pyytää alamaisilta kommentteja tähän melko perustavanlaatuisenn parannusehdotukseen?

 

Toisaalta, maailma on ihmeellisempi, kuin osaamme kuvitellakaan...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nosto :thmbup:

 

Olin jo unohtanut tämänkin lähestyvän rintaman, mutta onneksi Ilmailu-lehti muistutti - tosin nimeämällä säännöt uudestaan Single European Rules of the Air. Onko se kuitenkin lipsahdus käsitteestä Single European Sky?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen peräkaneetti. Meillä on siis Euroliitossa elin, Eurocontrol,  joka harmonisoi liikennesääntöjä eri jäsenmaiden ilmailijoiden parhaaksi, mutta, epäilemättä myös Eurocontrollin oman toiminnan helpottamiseksi ja pyytää siihen kommentteja kotisivuillaan.

 

Vaikea kuvitella että, Euroliitossa, vaikka kovin surrealistinen se liitto on, tällainen on sallittua. On kai olemassa virkamiestie, ei satunnaisten googlailijoitten, ei  SILin kautta,  vaan Liikenteen turvallisuusviraston, Trafin välityksellä, suopeasti pyytää alamaisilta kommentteja tähän melko perustavanlaatuisenn parannusehdotukseen?

 

Toisaalta, maailma on ihmeellisempi, kuin osaamme kuvitellakaan...

 

 

Jos oikein tulkitsin, ihmettelet että miten yksittäisellä kansalaisella on mahdollisuus vaikuttaa lainsäädäntöön mielipiteellään, kun se aiemmin se mahdollisuus on ollut ainoastaan ja vain byrokraatilla.

 

Ainakin EASAn lainsäädäntö perustuu siihen, että yksittäisellä EU-kansalaisella on mahdollisuus vaikuttaa. Lainsäädäntäprosessi on jopa työkalu CRT eli Comment Response Tool, joka on jokaisen käytettävissä. Kääntöpuolena tämä on aiheuttanut sen, että prosessi venyy.

 

Tapa on levinnyt jopa suomalaisen ilmailunormiston tekoprosessiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millälailla?

 

Parina viime vuonna on varsinkin harrasteilmailun määräysten kohdalla kun ne ovat käyneet läpi valmistelevat kierrokset tärkeimpien sidosryhmien kanssa (SIL, Finavia jne.), on Ilmailuhallinnon sivuilla pyydetty suureltä yleisöltä kommentteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oikein tulkitsin, ihmettelet että miten yksittäisellä kansalaisella on mahdollisuus vaikuttaa lainsäädäntöön mielipiteellään, kun se aiemmin se mahdollisuus on ollut ainoastaan ja vain byrokraatilla.

 

Ainakin EASAn lainsäädäntö perustuu siihen, että yksittäisellä EU-kansalaisella on mahdollisuus vaikuttaa. Lainsäädäntäprosessi on jopa työkalu CRT eli Comment Response Tool, joka on jokaisen käytettävissä. Kääntöpuolena tämä on aiheuttanut sen, että prosessi venyy.

 

Tapa on levinnyt jopa suomalaisen ilmailunormiston tekoprosessiin.

 

Tulkitsit väärin. En ollut huolissani EU-kansalaisen mahdollisuudesta vaikuttaa kansallisiin asioihin. Kansallisilla byrokraateilla on tässä oltava oma roolinsa, käytännön syistä.  Jos Eurocontrol haluaa mielipiteen koko EU:ta koskettavista ilmaliikenteen säännöistä, jotka  mahdollisesti koskettavat kaikkia suomalaisia  ilmailijoita, niin asiaan on kysyttävä mielipide myös heitä edustavilta järjestöitä ja virkamiehiltä, jotka omien prosesseidensa mukaan, edelleen saavat mielipiteen jäsenistöltään tai kansalaisilta. Mielestäni ei voida olettaa, vaikka se olisikin toivottavaa, että yksityinen harrasteilmaillija  aktiivisesti seuraisi Eurocontrollin sivuja, tai käyttäisi CRT (Comment Response TOOL) työkaluja, pitääkseen puoliaan asioissa, jotka välttämättä ei edes suoraan liity harrastukseen. Eikö muka tastä asiasta ole tullut virkateitse (Trafi, SIL) mitään kyselyä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oikein muistan, Eurocontrolin SERA-lausuntopyynnön jakelulistalla oli myös Europe Airsports, harrasteilmailun etujärjestönä. EAS onkin ollut asiassa aktiivinen.

 

Kerro lisää EU-tason vaatimuksista: Onko kansallisen viranomaisedustajan, omaa [CAA Finland:n] lausuntoaan varten, kuultava myös sellaisia kansallisia toimijoita [sIL], joilla on kuitenkin mahdollisuus saada näkemyksensä esille omalta EU-tason järjestöltä [EAS] pyydetyn lausunnon kautta? Nythän SIL on joka tapauksessa toiminut oma-aloitteisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa ilmailulaissa annettu velvoite kuulla järjestöä on kevyimpien ilmailulajien määrysvalmistelussa, 6 §.

 

Toki hyvään hallintotapaan kuuluu, että ministeriöt ja viranomaiset kuulevat alansa asiantuntevia tahoja tarpeeksi kattavasti asioita valmistellessaan. Tämä taas hallintolain ja muun ohjeistuksen perusteella.

 

Ja hyvään edunvalvontaan kuuluu tyrkyttää lasuntoja vaikka niitä ei ole erikseen pyydettykään ja muutenkin pitää yhteyttä vaikuttajiin, kuten on paljon tehtykin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään