Tero Knuth

Blue1 yt-neuvottelut ja uusi konetyyppi

25 viestiä aiheessa

Blue1 aloittaa YT neuvottelut korkeintaan 21 henkilön vähentämiseksi: http://www.blue1.com/fi/fi/Blue1/Lehdisto/tiedotteet/Blue1-kaynnistaa-yhteistoimintaneuvottelut-toiminnan-tehostamiseksi/

 

Lentotoiminnassa muutokset johtuvat kahden Avro RJ85 –leasingsopimuksen päättymisestä sekä toiminnan uudelleen organisoinnista liittyen uuden lentokonetyypin käyttöönottoon.

 

Yhteistoimintaneuvottelut kohdistuvat Kaupalliseen yksikköön sekä Operatiivisessa yksikössä lento-osaston hallintoon ja lentäjiin.

 

Vähennystarpeeksi arvioidaan enintään 21 henkilöä.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poiminta tuolta megaketjusta.

 

http://www.blue1.com/fi/fi/Blue1/Lehdisto/tiedotteet/Blue1-kaynnistaa-yhteistoimintaneuvottelut-toiminnan-tehostamiseksi/

 

2010-03-18

Blue1 käynnistää yhteistoimintaneuvottelut toiminnan tehostamiseksi

 

Blue1:ssa käynnistetään yhteistoimintalain mukaiset neuvottelut. Blue1 haluaa tehostaa toimintaansa sekä varmistaa ja vahvistaa kilpailukykyään muuttuvassa toimintaympäristössä. Neuvottelujen perusteena ovat tuotannolliset, taloudelliset ja toimintojen uudelleenjärjestelyistä johtuvat syyt.

 

Blue1 haluaa tehostaa myyntitoimintaa ja miehistön suunnittelua sekä saavuttaa synergiaetuja tukifunktioissa. Lentotoiminnassa muutokset johtuvat kahden Avro RJ85 –leasingsopimuksen päättymisestä sekä toiminnan uudelleen organisoinnista liittyen uuden lentokonetyypin käyttöönottoon.

 

Yhteistoimintaneuvottelut kohdistuvat Kaupalliseen yksikköön sekä Operatiivisessa yksikössä lento-osaston hallintoon ja lentäjiin.

 

Vähennystarpeeksi arvioidaan enintään 21 henkilöä.

 

Mikä mahtaa olla uusi konetyyppi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Villi veikkaus Long Beachin tuotosten jatkumosta elikkä 717.

 

Tämä, jos nyt ei aivan tyrmätty, niin ainakin todettiin hyvin epätodennäköiseksi vaihtoehdoksi Tom Christidesin toimesta joulun alla, kun asiaa suoraan kysyttiin. 737-600 vastaavasti nähtiin potentiaalisena vaihtoehtona...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Villi veikkaus Long Beachin tuotosten jatkumosta elikkä 717.

Niitä onkin Palma de Mallorcalla Spanairin jäljiltä odottamassa 5kpl, rekisteritkin jo siirretty Ruotsiin. Omistaja löytyy Irlannista ja koneiden haltijaksi ilmoitettu SAS.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niitä onkin Palma de Mallorcalla Spanairin jäljiltä odottamassa 4kpl, rekisteritkin jo siirretty Ruotsiin. Omistaja löytyy Irlannista ja koneiden haltijaksi ilmoitettu SAS.

 

Tuossa olisi se hyvä puoli, että type rating on hyvin lähellä MD-90:n vastaavaa, joten samat pilotit voisivat lentää molempia hyvin pienellä lisäkoulutuksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD90 on kumma laite ? Liian pieni chartterille mutta liian iso reitille ? Ei kai vaan MD87:ja isoilla moottoreilla ole nyt tulossa kun ei "silloin viimeksikään"

 

-  :'( -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa olisi se hyvä puoli, että type rating on hyvin lähellä MD-90:n vastaavaa, joten samat pilotit voisivat lentää molempia hyvin pienellä lisäkoulutuksella.

Itseasiassa B717 on aika kaukana ohjaamoltaan MD90:stä. MD80-sarja ja MD90 on lähellä toisiaan. B717:ssa on McDD:n ACF - Advanced Common Flightdeck joka on lähinnä MD11:n kanssa hyvin samanlainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa B717 on aika kaukana ohjaamoltaan MD90:stä. MD80-sarja ja MD80 on lähellä toisiaan. B717:ssa on McDD:n ACF - Advanced Common Flightdeck joka on lähinnä MD11:n kanssa hyvin samanlainen.

 

Onhan MD90:stä myös olemassa sellainen versio.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Md-90_Sva_04092003_F.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Md-90_Sva_04092003_Oh.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1:n MD90:t ovat jokatapauksessa kuitenkin sillä perinteisemmällä ohjaamolla.

 

Blue1:n koneet ja muut SAS:ltä peräisin olevat ovatkin varmaan ainoat, koska SAS halusi ne aikoinaan mahdollisimman samanlaisiksi kuin MD80:t ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1:n koneet ja muut SAS:ltä peräisin olevat ovatkin varmaan ainoat, koska SAS halusi ne aikoinaan mahdollisimman samanlaisiksi kuin MD80:t ...

 

Taitaa olla kuitenkin niin että MD-90:n ohjaamo on alunperin suunniteltu samanlaiseksi kuin MD-80:n ohjaamo. Ainoastaan Saudia Arabian Airlinesin koneet on varustettu lasiohjaamolla. Johtunee varmaan siitä että avioniikka on pitkälti samanlainen kuin MD-11:sta joita kyseinen yhtiö myös operoi. Aikasempien linkkien kuvat näyttävät myös olevan juuri kyseisen yhtiön koneesta.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla kuitenkin niin että MD-90:n ohjaamo on alunperin suunniteltu samanlaiseksi kuin MD-80:n ohjaamo. Ainoastaan Saudia Arabian Airlinesin koneet on varustettu lasiohjaamolla.

 

No niimpäs onkin, minulle oli uskoteltu päinvastoin, enkä tarkistanut ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Blue1:lla tarkoitus siirtyä käyttämään vain yhtä konetyyppiä? 737-600 ja 717 ovat aika samankokoisia, molempiin menee vähän reilut 100 matkustajaa, toimintasäde on molemmilla sama(n.2500km) lukuunottamatta 717:n ER-versiota(n.3700km). Molemmat on suunniteltu lähes samaan aikaan 90-luvulla, vaikkakin 717 perustuu MD-80/90/DC-9 - koneisiin, tosin perustuuhan 737-600:kin vanhoihin 737-versioihin, joita on tehty suunnilleen 60-luvulta lähtien. Erona on ainakin se, että 737-600:a valmistetaan vielä, mutta 717:a ei, joten ainakin varaosien yms. saannin luulisi olevan edullisempaa ja helpompaa 737:lla. MD-90 taitaa tosiaan olla liian iso pohjoisen kotimaanlennoille, mutta kyllä se taitaa vielä mennä keski - ja etelä-euroopan lennoilla "normaaleina aikoina". Kovemman matkailukauden aikana se lienee kuitenkin liian pieni ainakin Etelä-Euroopan lennoille. Mutta miksi niitä Avroja ei sitten enää liisata, eikös ne ole kuitenkin aika kompaktin kokoisia, jotka soveltuvat niin Keski- ja Pohjois-Euroopan reiteille - kuin myös Suomen kotimaanreiteille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtalaisen viisas veto olisi itse asiassa ottaa taas turbopropit käyttöön, Avrot kun ei näillä Skandinavian ja kotimaan lyhyillä reiteillä ole kovin kannattavia operoitavia, ysikymppisistä nyt puhumattakaan (jos jätetään hiihtolennot ja osa Oulun ruuhka-ajan vuorot pois luvuista).

 

Eikös SASilla ollut vielä jotain hyvityksiä saatavana Bombardierilta sen Dash-8 fiaskon jäljiltä, voisivat saada noita edukkaasti. Hyviä koneita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Golden Air alkaa lentämään Turku/Tampere/Vaasa-Arlanda kolmella S2000:lla Blue1:lle

 

Golden Air börjar flyga

för finska Blue1 (100319)

 

Det finska flygbolaget Blue1 trafikerar

idag sina flyglinjer till Stockholm/Arlanda

från Tammerfors, Vasa och Åbo med

inhyrd flygkapacitet från andra flygbolag.

 

Fram till den 27 mars flyger det

svenska flygbolaget Avia Express

för Blue1 från Tammerfors och Vasa

till Arlanda, med två stycken Fokker 50.

 

Linjen Åbo - Arlanda trafikeras

fram till den 27 mars med inhyrd

flygkapacitet från det danska

flygbolaget DAT, med en ATR-72.

 

Från den 28 mars kommer de tre

flyglinjerna trafikeras med inhyrd

flygkapacitet från det svenska

flygbolaget Golden Air, som kommer

trafikera linjerna med tre SAAB 2000.

 

http://www.svenskaflygbolag.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs se vanha Kar-Airin atikka ex.KRD nykyään OY-RUD joka lentää ainakin Turkuun, jossa on Blue1 tarrat? Eikös atikoilla vois korvata sitten ainakin osaa Avroista?

 

Tuossahan tuo aikaisemmin mainittiin:

 

Linjen Åbo - Arlanda trafikeras

fram till den 27 mars med inhyrd

flygkapacitet från det danska

flygbolaget DAT, med en ATR-72.

 

Non DATin operoimia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään