Guest Sakke

yksityislentäjän lupakirjasta hyötyä suomen ilmailuopiston hakuun?

12 viestiä aiheessa

Morjensta,

 

Juu eli tällainen kysymys olisi mielessä että onko yksityislentäjän lupakirjasta ollenkaan hyötyä suomen ilmailuopiston hakuun?

Juttelin nimittäin saksalaisen TUI Fly lentäjän kanssa, joka sanoi että ainakin saksassa niillä joilla oli PPL:ä jo tullessa kouluun oli paljon vaikeampaa pysyä tahdissa mukana. Yksinkertaisesti sen takia että oppilaiden päämäärä lentokoulussa oli saada ATPL, eikä aionastaan PPL, ja sen takia oppilaille opetettiin kaiken PPL:stä paljon perusteellisemmin lentokoulussa kuten jossain tavallisessa ilmailuyhdistyksessä.

Olen itse harkinnut yksityislentäjän lupakirjan hankkimista, sekä hakea suomen ilmailuopistoon, joten haluisin tietää mitä mieltä te olette :P.

 

Sakke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota perustelua en oikein tuosta selityksestä ymmärtänyt, mutta uskoisin että aiempi ilmailukokemus on hyödyksi. Ainakin jos sisään pääsee, asioiden omaksuminen on helpompaa. Toinen kysymys sitten on, haluaako "valintaraati" täysin puhtaita alustoja vai jo osin kokeneita, mutta sitähän ei voi tietää.

 

Tuskin aiempi kokemus kuitenkaan ratkaisee valintaa suuntaan tai toiseen, kokonaisuus enemmänkin.

 

Se, kannattaako lupakirja hankkia, riippuu omista valmiuksista ja siitä milloin aikoo pyrkiä. Toisaalta, jos lupakirja on, eikä SIO natsaakaan, on jo pidemmällä omarahoitteisen kouluttautumisen osalta, kun PPL on jo hanskassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo en ymmärtänyt itsekään sen selityksiä, sen takia ajattelin kysyä täältä :P.

 

Mitä muuten tarkoitat sillä että riippuu milloin aikoo pyrkiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo en ymmärtänyt itsekään sen selityksiä, sen takia ajattelin kysyä täältä :P.

 

Mitä muuten tarkoitat sillä että riippuu milloin aikoo pyrkiä?

 

Kimmo tarkoittanee sitä, että SIO:n hakukierrokset kun on kahden vuoden välein, niin mikäli sinulta puuttuu esimerkiksi varusmiespalveus tai muuta, niin voi lykkääntyä SIO:lle haku. Vastaavasti taas PPL:n voi aloittaa 16 vuotiaana ja siinä kokeilla, että onko lentäminen se oma juttu.

SIO:n haku lienee seuraavan kerran 2011, joten esimerkiksi minulla siihen mennessä taitaa PPL olla jo käsissä.

Toisaalta taas jos portti ilmailuopistolle ei aukene, niin PPL taskussa on jo pykälän lähempänä CPL:ää ja ATPL:ää, jotka voi myös suorittaa yksityisellä puolella omarahoitteisesti. PPL:n osuuttahan ei silloin tarvitse enää suorittaa. Eli tie on hiukan nopeammin auki töihin ja toisaalta myös hitusen edullisemmin (PPL on jo maksettu siihen mennessä, joten ei sitä enää siinä mietitä ;) )

Lisäksi lienee kertoa huhua edelleen, että hyvin paljoa yli 30 ikävuoden olevana ei enää ole kovinkaan kovia toiveita päästä isoja koneita lentämään, jos on tuore ATPL-teoria takana muttei aiempaa kokemusta lentämisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota perustelua en oikein tuosta selityksestä ymmärtänyt, mutta uskoisin että aiempi ilmailukokemus on hyödyksi. Ainakin jos sisään pääsee, asioiden omaksuminen on helpompaa. Toinen kysymys sitten on, haluaako "valintaraati" täysin puhtaita alustoja vai jo osin kokeneita, mutta sitähän ei voi tietää.

 

Tuskin aiempi kokemus kuitenkaan ratkaisee valintaa suuntaan tai toiseen, kokonaisuus enemmänkin.

 

Se, kannattaako lupakirja hankkia, riippuu omista valmiuksista ja siitä milloin aikoo pyrkiä. Toisaalta, jos lupakirja on, eikä SIO natsaakaan, on jo pidemmällä omarahoitteisen kouluttautumisen osalta, kun PPL on jo hanskassa.

 

Kerran tuota kanssa kyselin kaverin puolesta ja vastaus oli, että siitä ei sanottavimmin ole hyötyä, jos ei haittaakaan. Ainoastaan ns. tasapelitilanteessa suositaan sitä jolla on voimassa oleva PPL.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ajatella asiaa myös siltä kantilta, että kouluun pääseminen voi olla siitä aikaisemmasta lupakirjasta kiinni. Käsittääkseni nykyään hauissa arvostetaan sitä että on osoittanut todellista kiinnostusta ammattia kohtaan eli vaivautunut harrastamaan ilmailua. Esimerkiksi kun aikanaan hain lennonjohtajakurssille sain yhden "kiinnostus"-pisteen aktiivisesta purjelentoharrastuksesta. Haussa maksimi pistemäärä oli 100 pistettä. Jos olisin saanut yhden pisteen vähemmän olisin pudonnut pois kurssilta.

 

En tiedä mikä on ilmailuopiston kanta aikaisempaan kokemukseen, mutta eiköhän sielläkin "kiinnostus"-pisteitä ole jaossa, jotka voi ratkaista tilanteen sinun hyväksi.

 

Sillä aikaa kun tulevat kurssitoverisi lentävät PPL-lupakirjaa voit PPL:n omaavana kerrata teoriaa, jolloin petaat mahdollisimman hyvän tietotaidon jatkoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ajatella asiaa myös siltä kantilta, että kouluun pääseminen voi olla siitä aikaisemmasta lupakirjasta kiinni. Käsittääkseni nykyään hauissa arvostetaan sitä että on osoittanut todellista kiinnostusta ammattia kohtaan eli vaivautunut harrastamaan ilmailua. Esimerkiksi kun aikanaan hain lennonjohtajakurssille sain yhden "kiinnostus"-pisteen aktiivisesta purjelentoharrastuksesta. Haussa maksimi pistemäärä oli 100 pistettä. Jos olisin saanut yhden pisteen vähemmän olisin pudonnut pois kurssilta.

 

En tiedä mikä on ilmailuopiston kanta aikaisempaan kokemukseen, mutta eiköhän sielläkin "kiinnostus"-pisteitä ole jaossa, jotka voi ratkaista tilanteen sinun hyväksi.

 

Sillä aikaa kun tulevat kurssitoverisi lentävät PPL-lupakirjaa voit PPL:n omaavana kerrata teoriaa, jolloin petaat mahdollisimman hyvän tietotaidon jatkoon.

 

Estääkö SIO sen, ettei muka voisi halutessaan osallistua PPL-jaksolle vaikka PPL-olisikin taskussa? Siinähän voi hyvin kerrata asioita ja saada lisätiimaa varsin edullisesti.:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Estääkö SIO sen, ettei muka voisi halutessaan osallistua PPL-jaksolle vaikka PPL-olisikin taskussa? Siinähän voi hyvin kerrata asioita ja saada lisätiimaa varsin edullisesti.:)

Tietääkseni PPL:n haltioille annetaan ns.yhteneväisyyskoulutus=opetetaan talon tavoille ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL voi auttaa ensimmäisessä karsintavaiheessa ja mahdollisesti haastatteluvaiheessa mutta välivaiheissa siitä ei ole mitään hyötyä. On samantekevää SIO:n tietokonetesteissä oletko lentänyt 200h PIC tiimaa vai 0 tuntia. Voin kokemuksesta nimittäin kertoa.

 

nimim. "tietokonetesteistä karsiutuneena"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL voi auttaa ensimmäisessä karsintavaiheessa ja mahdollisesti haastatteluvaiheessa mutta välivaiheissa siitä ei ole mitään hyötyä. On samantekevää SIO:n tietokonetesteissä oletko lentänyt 200h PIC tiimaa vai 0 tuntia. Voin kokemuksesta nimittäin kertoa.

 

Jep, sen verran pitää korjata oman viestin ajatusta että jos olet muuten soveltuva koulutukseen se aikaisempi ilmailuharrastus voi olla ratkaiseva tekijä koulutukseen pääsyssä. Tämä sillä oletuksella että soveltuvia on haussa enemmän kuin paikkoja koulutukseen. Kuten Tuomo jo totesi se PPL ei todennäköisesti tuo mitään helpotuksia soveltuvuuskokeisiin.

 

Kannattaa myös miettiä onko siinä PPL:n lentämisessä vain SIOon pääsyn toivossa mitään mieltä vai pitäisikö siinä olla jotain muutakin taustalla, kuten tuleva harrastus tai mahdollinen jatko muuhun ammattilentäjäkoulutukseen. Sen verran kallis juttu se PPL kuitenkin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa myös miettiä onko siinä PPL:n lentämisessä vain SIOon pääsyn toivossa mitään mieltä vai pitäisikö siinä olla jotain muutakin taustalla, kuten tuleva harrastus tai mahdollinen jatko muuhun ammattilentäjäkoulutukseen. Sen verran kallis juttu se PPL kuitenkin on.

 

Henri on aivan oikeassa tässä. Jos ilmailu ja lentäminen kiinnostaa niin suosittelisin jonkun lupakirjan, oli sitten purtsikka, ultra tai ppl hankkimista ennen ammattiin hakeutumista. Ilmailu ja lentäminen ammatiksi on sen verran rankkaa, vaativaa ja rasittavaa että jos hakeutuu alalle väärillä perusteilla tuntematta sen reaaliteetteja, voi koulutuksen edetessä ja/tai töiden aloittamisen jälkeen tulla suhteellisen rankka herätys. Toisaalta jos lentämisestä tykkää, ei se harrastuksena ole yhtään hassumpi  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään