Mika B Virolainen

Kiinalainen juttu: Hong Kong CLK

10 viestiä aiheessa

Päästiin toisen spotterin kanssa tekemään pahojamme Hong Kongiin. Tämä kenttä lukeutuu liikenteeltään erittäin mielenkiintoisiin kenttiin, ja sinne piti sitten päästä.

 

Hong Kongin Chek Lap Kok on rakennettu puoliksi saarelle ja puoliksi merelle. Sitä ympäröi meri kolmelta suunnalta, joten kuvauspaikkoja ei ole mitenkään runsaudenpulaksi asti. Kaksi rinnakkaista kiitotietä, 25L/R ja toistappäi. Terminaalialue välissä, ja rahtiterminaali eteläisemmän kiitotien eteläpuolella. Rahtiterminaali onkin tällä kentällä merkittävä juttu, sinne nimittäin riittää liikennettä... Laaja tekninen alue sijaitsee myös kiitoteiden välissä, länteen terminaaleista.

Keli ei suosinut liiemmälti. Kuvausetäisyys on enimmässä osassa paikoista suuri, joten lämpöväreilystä tulee ongelma. Lisäksi tähän aikaan vuodesta kentän ympäristössä on usein utua ja muuta suttua ilmassa.

 

Kuviin:

kiitoteiden 07 ollessa käytössä ensin menimme lentokonehallien (HAECO) kulmille kuvaamaan laskeutuvia 07L:lle (laskuun yleensä pääasiassa pohjoisempi kiitotie, poikkeuksena normaalisti vain rahtikoneita).

Jo tässä vaiheessa pyydän anteeksi suurta laajarunkopitoisuutta... :(

 

[ attachment removed / expired ]

China Airlinesin A330-300 B-18305 joku hemmetin pläntti kyljessään... China AL kuuluu kentän "peruskauraan" ja kaikki konetyypit ovat edustettuina.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Valas lentää tällä hetkellä kerran pvässä HKG:iin keskipäivän jlk. Singapore Airlinesin A380 9V-SKG.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Dragonair on yksi Hong Kongia kotikenttänään käyttävistä yhtiöistä. Laivastossa heillä A330 ja A320-sarjaa. Kuvassa A330-300 B-HWG jotain kirottuja läiskiä kyljessään..

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Koreasta paikkurilla Hong Kongiin. Asiana Airlinesin B747-400 HL7428.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

SAA lentelee pirun pitkällä vekottimella. Tässä bussissa pitäis jo olla nivel. South African Airwaysin A340-600 ZS-SNG.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Sitten spotteribingistä Kiinan malliin, kiitoteitä vaihdettiin ja 25:t käyttöön. Taas pohjoinen laskuihin. Terminaalista pääsee erään rakennuksen katolla olevalle kattoterassille, jossa kuvaus jatkui. Tämä paikka on lähempänä pohjoista kiitotietä ja melko korkealla, joten kuvausmahdollisuudet ovat paremmat.

Kuvassa Cathay Pacificin A340-300 B-HXG oneWorld-väreissä.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Tämän jo kerran menetettyämme, tuli se saman pvän aikana toista kertaa käymään. Kiitos!

China Airlinesin B747-400 B-18210.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Kattoterassilta näkymä 25L.lle tulevaan koneeseen. Taustat ovat hauskat. Etäisyyttä eteläiseen kiitotiehen enemmän, mutta kuvaus silti vielä onnistuu.

Cathay Pacificin rahti-B747-400 B-HUL.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Toinen päivä valkeni pilvisenä ja suttuisena. Kuvauspaikaksi valitsimme 07R line-up -paikan, joka vaati pienen venematkan, mutta oli sen arvoinen. Etäisyys kiitotielle voisi taas olla lyhyempi..

Omat-koneet-hiiohoi ja rahtari nokat vastakkain. Kumpi vie voiton? Rahtiterminaalilta on siis rullimatieilman kiitotien ylitystä 07R/25L line-uppiin.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

China Easterniä oli todella paljon, kerran holdingissa oli pelkästään ao yhtiön koneita.  :o A320 B-2203.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

China Airlinesin normiväreissä oleva B747-400 B-18203.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Kuvauspaikan yli lensi useitä Government Flying Servicen valvontakoptereita tehdessään lähestymistä homebaseen (rahtiterminaalin vieressä). B-HRN.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Paikkurilla Koreasta.... Korean Airin B777-300 HL7782.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

Näitä Hong Kongissa riittää! Cathay Pacificin B777-300 B-KPF "Career Buster" erikoisvärinen ylivenytetty isokannuinen meisseliperä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
China Easterniä oli todella paljon, kerran holdingissa oli pelkästään ao yhtiön koneita.  :o A320 B-2203.

 

Ottaen huomioon, että teksti oli kuvan alapuolella, niin eikö se pitäisi olla enemmänkin "yo yhtiön koneita"? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas runkoa ja kannua vaikka missä väreissä!

Luulin että Chek Lap Kokin kentällä kuvaaminen ei onnistuisi juuri ensinkään, mainituista syistä. Näyttääpä vaan kuitenkin löytyvän senverta paikkaa että kuvaa tulee.

 

Cathay Pacificin rahtarikuva aivan erityisen maukas, siitä iso peukku  :thmbup:

Ei noita ternassikuvia lisää sattuisi olemaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vaan kommenteista.

Joo kyllähän siellä kuvia saa, vaatii vaan enempi yritystä joskus. Tosin homma pelittää hyvinkin jos on 25:t käytössä, ei muuta kuin partsille ja sarjaa...

 

Dzonkin vuokraaminen ei juuri auta, koska paikallinen rescue-väki on varustettu venein ja kuulemma melko mustasukkaisesti vahtii finaalien tienoota. Johtuu myös osaltaan erilaisista varoalueista jotka liittyvät lentotoimintaan. Toki sitä voi aina kokeilla, ja kommentit sitten tänne!  ;)

 

Terminaalin sisältä muuten onnistuu kuvaaminen melko hyvin. Lasit ovat isot ja suoraan platalle, esteettömästi lähes koko terminaalin mitalta. Toki lasin läpi kuvaaminen on aina hiukan...no jaa, semmosta. Mutta jos on kiinnostusta ja sattuu esim koneenvaihto HKG, niin kannattaa varautua!

 

Niin, piti laittamani linkki myös kuviin FAPissa, mukana myös Jartsan kuvat:

CLK-kuvia FAPssa

Siellä on myös partsilta lisää kuvia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla