Juha Kalli

Pienkone pudonnut järveen Kittilässä

104 viestiä aiheessa

Ja tarkennetaanpa, että tämä ei sattunut varsinaisesti Kittilässä, vaan täällä Ylläksellä. Äsken tuolla kävin rannassa katsomassa, mutta en paljoa nähnyt, kun kone oli pudonnut järven toiselle puolelle.

Lentäjä oli itse tehnyt hätäilmoituksen ja ilmeisesti sen mukaan koneesta oli siipi murtunut, jonka jälkeen se oli kääntynyt katolleen. Ei siis ollut paljoa tehtävissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolarin Äkäslompolojärveen on tippunut pienkone, lentäjä ja mahdollinen matkustaja ovat vielä kadoksissa.

 

Toivottavasti ei ole käynyt pahemmin. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdistin kaksi samasta asiasta ollutta aihetta.

 

Ja HS kertoo toistaiseksi näin:

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1076153982291

 

"Pienkone putosi Lapissa järveen

Julkaistu 20:13

Päivitetty 20:42

 

Kolarissa on sunnuntaina noin kello 17.30 pudonnut pienkone Äkäslompolojärveen. Kone on järvessä noin kymmenen metrin syvyydessä parinsadan metrin päässä rannasta.

Sukeltajat tutkivat putoamispaikkaa. Poliisin mukaan koneessa saattoi olla kaksi ihmistä. "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No johan

 

Tulin tänään itse pois Ylläkseltä klo 14:30 ... keli oli tänään sunnuntaina tosi matala tunturit pilvessä ja puolesta päivästä alkoi satamaan.

 

Kittilästä lähdettäessä klo 18:00 pilveä riitti noin matkalento korkeuteen.

t:marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä puolestaan linkki Hesarin uutiseen http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1076153982291:

 

"... Illalla ei ollut saatavissa tietoa siitä, mistä lentokone oli lähtenyt, mihin se oli matkalla, millaisesta koneesta oli kyse, montako henkeä siinä täsmälleen oli ollut ja tarkalleen se oli pudonnut. Rovaniemen aluelennonjohdosta kerrottiin kuitenkin illalla, ettei kone missään vaiheessa ollut lennonjohdolta kateissa. ..."

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneesta ei ole yksilöivää tietoa saatavilla (HS, Kaleva klo 24 mennessä), niin voiko olettaa että aluelennonjohdossa on kirjautunut reitti ylös, mutta ei kuitenkaan koneen kutsua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tippunut kone oli Buccaneer amphibio lentokone, tarkempaa tyyppiä en saanut tietooni. Silminnäkijän mukaan koneesta oli repsottanut jotain ennen putoamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa itsekkin oletan :-\

 

Valitettava tapaus, että jälleen on yksi kone ja mahdollisesti kaksi henkeä menetetty.

 

Mutta: Ette kai te jälleen hyvät ihmiset esitä arvailuja siitä, mikä kone on kyseessä!?

Muistelen täällä palstoilla saman tapahtuneen aiemminkin, siis että esitetään arvailuja ja oletuksia siitä, mikä kone on kyseessä jne. Mielestäni tuo on erittäin kyseenalaista....toivoisin kyllä todellakin, ettei tällaisia kirjoitettaisi.

 

Olkaa nyt hyvät ystävät varovaisia näiden arveluiden kanssa, jokaisella koneella on omistaja/omistajia ja kaikilla heillä on omaisia...

 

Suosittelisin odottamaan asian julkistamista tai vähintäänkin varmistumista. Painotan vielä, että itselläni ei ole mitään tietoa tai arveluita kyseessäolleen koneen tunnuksesta, ja vaikka olisikin, en niitä tässä esittäisi.

 

t. tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta: Ette kai te jälleen hyvät ihmiset esitä arvailuja siitä, mikä kone on kyseessä!?

Muistelen täällä palstoilla saman tapahtuneen aiemminkin, siis että esitetään arvailuja ja oletuksia siitä, mikä kone on kyseessä jne. Mielestäni tuo on erittäin kyseenalaista....toivoisin kyllä todellakin, ettei tällaisia kirjoitettaisi.

 

Olkaa nyt hyvät ystävät varovaisia näiden arveluiden kanssa, jokaisella koneella on omistaja/omistajia ja kaikilla heillä on omaisia...

 

 

No jos kone on Buccaneer ja rovaniemeläisen yksityishenkilön omistuksessa (Aamulehti 20.9.2004), ei jää muita vaihtoehtoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka media ei ei tiedä yksityiskohtaisia tietoja, niin kyllähän kone on ollut lennonjohdon tiedossa, jos sieltä on pystytty ilmoittamaan vaikeuksista.

Tieto on varmasti kulkenut niille, joita se eniten koskettaakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väkisinkin tulee mieleen 10 vuoden takainen Buccaneer-onnettomuus, jossa rysäytettiin aivan lähellä olleen Aakenustunturin kylkeen...Ja silloin ei ollut huono sää, vaan muut syyt...Aakenustunturin korkeus kun ei ole enempää kuin 1742 ft MSL eivätkä tajunneet Rovikselta lähdettyään kerätä korkeutta tarpeeksi tunturin ylittääkseen.

 

Tämä siis jos kyseessä nyt todellakin on Buccaneer.

 

Silminnäkijän mukaan siivestä olisi repsottanut jotain... Ettei olisi ollut vain toinen Buccaneerin siipikellukkeista?

 

Aavahelukan kenttäkin olisi ollut vain parin NM:n päässä... Mutta vähän turhaahan näistä on spekuloida. Aina ikäviä tapauksia.

 

Kenelläkään kunnon tietoa siitä millainen sää oli Kittilässä tai Roviksella eilen n. 17:30?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenelläkään kunnon tietoa siitä millainen sää oli Kittilässä tai Roviksella eilen n. 17:30?

 

Tässä metarit EFRO:lta ja EFKT:ltä:

 

2004/09/19 13:50

EFRO 191350Z 09013KT 7000 -RA FEW002 BKN004 BKN006 06/06 Q1000

2004/09/19 14:20

EFRO 191420Z 09012KT 4000 -RA SCT002 BKN004 06/06 Q0999

2004/09/19 14:50

EFRO 191450Z 10012KT 3000 BR SCT002 BKN005 07/06 Q0999

 

2004/09/19 13:50

EFKT 191350Z 10006KT 040V160 7000 -RA FEW007 OVC009 05/05 Q1001

2004/09/19 14:20

EFKI 191420Z 19006KT 130V280 7000 -RA BKN006 12/11 Q1003

2004/09/19 14:50

EFKT 191450Z 10007KT 040V170 4800 -RA BKN007 OVC011 05/05 Q1000

 

- Jari

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään Jarilta lipsahtanut yksi Kajaanin metari tuohon listaan. Tässä Kittilän 14:20 metar:

EFKT 191420Z 09008KT 030V150 7000 -RA FEW006 BKN008 OVC011 05/05 Q1000

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin luotettavaksi arvioimaltani taholta saaman tiedon mukaan:

- sää oli ollut todella kehno

- lentokoneen siivessä ja peräsimessä on ollut muodonmuutoksia ennen laskua

- koneen omistaja on erittäin kokenut lapin maastolentäjä, joskaan tämä tieto ei kerro koneen ohjaajasta yhtään mitään

- konetyyppi on ollut lennonjohdon tiedossa eilisillasta lähtien

 

Tällaisessa tiedonvälityksessä on omat koukeronsa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että näistä kaputeista täytyy voida keskustella. Se on lähinnä inhimillistä, kuten arvostamani ilmailija mainitsi. Valotan hieman tämän tapauksen kääntöpuolta. Eräs eteläsuomalainen ilmailija oli koneellaan Aavahelukan kentällä ja häntä odotettiin saapuvaksi Rovaniemelle. Ilmeisesti sään takia tämä ei ollut lähtenyt, vaan oli jäänyt yöpymään tulille. Tieto kaputista oli kuitenkin saavuttanut lentäjän puolison, mutta hän ei yrityksistään huolimatta ollut saanut kiinni lentäjäpuolisoaan, Epätietoisuutta aiheutti myös se, että viranomaiset eivät antaneet julkisuuteen konetyyppiä, joten kotona on eletty tuskallisia hetkiä.

 

En tällä tarkoita tietenkään sitä, että FSNordic toimisi lentäjien omaisille tiedotuskanavana, mutta asiallisen ja paikkansapitävän tiedon kertominen ei ole tässä mielessä paheksuttavaa. Vastaavasti epämääräisten huhujen levittäminen ohjaajan henkilöllisyydestä ja koneen tunnuksesta on sopimatonta, koska se voi aiheuttaa omaisille ja ystäville tuskallisia hetkiä epätietoisuuden keskellä. Laitoin omat tietoni esille sen mukaan, mitä oli johdettavissa julkisuuteen annetuista tiedoista. Tieto oli arvauksen muodossa, mutta kuten jo mainitsin, muita vaihtoehtoja ei ollut. Ehkä olisin voinut ilmaista asian toisin sanoin.

 

Sitten mitä tulee spekulaatioihin onnettomuuden syistä, en itse näe mitään syytä, etteikö keskustelua voitaisi käydä. Silloin kun kyse on lentämiseen liittyvistä turvallisuusnäkökohdista, ei niistä puhuminen saisi olla tabu.

 

Onnettomuustutkintakeskus tekee omat päätelmänsä riippumatta millaista keskustelua julkisuudessa käydään, joten sen takia ei tarvitse keskustelusta pidättäytyä. Keskustelua kannattaa kuitenkin käydä tapauksen yhteydessä, koska harvoin siihen ryhdytään tutkintakertomuksen ilmestyttyä. Syyt ovat usein aika yksiselitteisiä ja täysin johdettavissa julkisuudessa esiintyneistä tiedoista. Kaikessa on kuitenkin muistettava noudattaa ns. hyvää makua (mitä se sitten lieneekin).

 

Onnettomuuteen liittyvien eri tekijöiden (mekaniikka, aerodynamiikka, säätiedot jne.) spekulointi on mielestäni sopivaa, mutta ohjaajalle tyypillisten epämääräisten toimintatapojen aina välttämättä ei. Nämä viimeksi mainitut tulevat tästä huolimatta melko selviksi tutkimusselostuksia luettaessa ja ovat ennen sitä melko laajan harrastajajoukon tiedossa. Tämä voi kuulostaa armottomalta, mutta useimmiten syy löytyy penkin ja sauvan välistä. Itse en muista tyyppihyväksyttyjen puolelta kuin yhden ainoan puhtaasti teknisestä viasta johtuneen onnettomuuden viimeisten 30 vuoden ajalta (OH-PNP Liperissä).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli, kehnoa säätä tunturiympäristössä lentämiseen...Ja mahdollinen kaasarin jäätymiskeli myös...

 

Itse lensin lauantaina about tunnin lennon tuollaisessa kelissä Pirkkalasta Virroille ja takaisin, eikä se suoraansanottuna mitään herkkua ollut. Voin vain kuvitella mitä se tarkoittaa mäkisessä maastossa.

 

Buccaneerissa on ruiskumoottori (IO-360), joten kaasarin jäätymisriskiä ei tällä tyypilla ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väkisinkin tulee mieleen 10 vuoden takainen Buccaneer-onnettomuus, jossa rysäytettiin aivan lähellä olleen Aakenustunturin kylkeen...Ja silloin ei ollut huono sää, vaan muut syyt...Aakenustunturin korkeus kun ei ole enempää kuin 1742 ft MSL eivätkä tajunneet Rovikselta lähdettyään kerätä korkeutta tarpeeksi tunturin ylittääkseen.

 

Sikäli kun tiedän, kyse ei ollut tajuamisesta.

 

Tässä tulee vaan mieleen, että kun vesikone on yleensä parempi pakkolaskussa maalle kuin maakone, niin Buccaneer välttämättä ei. Omien tietojeni mukaan tämä Kittilän kaputissa menehtynyt tuttu lentäjäveli kuoli jo maahansyöksyssä saamiinsa vammoihin, eikä tulipaloon ja tässä oli tyypin ominaispiirteillä tekemistä. Onneksi se toinen tuttu jäi henkiin. Liekö tämä sitten vaikuttanut eilen laskupaikan valintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään