Guest charger

Jälleen kysymyksiä atpl:stä tulokkaalle :)

23 viestiä aiheessa

moi!

elikkä kovasti olen harkinnut ja miettinyt lentäjän uraa tässä viime kuukausien aikana ja tutkinut aiheesta jonnin verran...kiinnostusta on aina ollut ilmailuun! mutta tässä muutamia kyssäreitä:

eli olen 30-vuotias ja toiminut automekaanikkona vuodesta-99 jota ennen kävin 3 vuotisen automekaanikkolinjan ammattikoulussa. omaan hyvän peruskunnon ja terveyden. myös mielenterveys! ja hyvät käytöstavat. :) todistuksien numerot on vanhan arvosanojen mukaan: englanti, äidinkieli, fysiikka 9 mutta matikka 6! mitä luulette onko mahdollisuuksia? patria kyllä toivotti tervetulleeksi ensikarsintoihin kun sinne soitin....

seuraava kysymys onkin, mitä matikkaa/fysikkaa kannattaa lukea? ilmeisesti sin,cos ja tangentit pitää olla hallussa? onko pelkkää trigonometriaa?

miten toi laina puoli? kuinka herkästi pankit myöntää moisen lainan (laskin että n. 126000e tarvii ennen kuin perämiehen paikalle pääsee??? patrian hinnaston mukaan, mihkä haluaisin mennä). entä miten lainaerät? paljon suurin piirten kuussa? pärjääkö kaiken näköisillä tuilla, vaiko pitääkö olla aamusta 8h koulussa ja sitten 8h töissä??

myös tuo nykyinen lentäjien työtilanne arveluttaa..vaikka sitähän ei tiedä mitä se on 2-3 vuoden päästä. ja hieman aikaa varmasti kestää purkaa toi uusien lentäjien jono mitä muodostuu kokoajan...eikö?

voisitteko hieman edes valoittaa minkälaisia kysymyksiä/laskutoimituksia ym. karsinnoissa kysytään?

kiitoksia paljon jo nyt

 

hyvää kevättä kaikille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Jos et ole lukiota käynyt niin iltalukion matikan kurssit ovat ihan jees. Itse kävin iltalukiossa muutamia pitkän matikan kursseja, sillä kuten itse sanoit tangentti, cosini ja sinikulmat on ihan hyvä tuntea siinä missä muutakin "korkeampaa perusmatematiikkaa". Eli differentiaalilaskennalla ei tietääkseni tee mitään, tai ei ole ainakaan omalla kohdalla ATPL-teorioissa tullut vastaan, mutta tuollainen pitkän matikan geometria/trigonometria kyllä auttaa asiaa. Kuten myös fysiikan ilmiöiden tuntemus. Kemiasta tarvitsee tietää mille kerosiini haisee.

 

Terveydentila eli medikaali I on syytä selvittää ennen suurempien investointien tekemistä, eikä kouluihin juurikaan oteta ennenkuin olet medikaalissa käynyt. Ota yhteyttä ilmailulääkäriin tarvittaessa.

 

Rahaa palaa vallan tolkuttomasti, mutta ei nyt sentään 126 000 euroa. Patria on kallis ja rahaa menee 100.000eur +. SIO on edullinen mutta sinne on vaikea päästä. Modulaarinen opintoreitti on kaikkein fiksuin kustannusten ja joustavuuden puolesta. Voit suorittaa koulutuksen paloissa, eri kouluissa jos haluat. Ensin PPL siihen päälle yölentokelppari, sitten ATPL-teoriat etänä. Päälle 100h PIC-lennot Jenkeissä jossa koneen vuokra on noin puolet eurooppalaisesta ja sen jälkeen CPL/IR/ME -lentovaihe vaikkapa Espanjassa tai Ruotsissa. Miksei Jenkeissäkin. Rahaa kuluu 50.000 - 60.000 euroa riippuu vähän miten tekee ja välissä voi käydä töissä ja edetä muutenkin omaan tahtiin. On myös hyvä syy reissata nimim. 1,5kk Floridan auringossa JAA-PPL kurssilla. Ja loppupeleissä saman lupakirjan saat taskuusi kuin Patrian, SIOn tai Oxford Aviationin integroidun kurssin käynyt oppilas.

 

Jos päälle ottaa tyypit niin sitten hinta ponnistaa 20.000 - 30.000 euroa vähän riippuen. Kuitenkin alle satku - eli edullista kuin kalja Kalliossa :P

 

Pankkivirkailija saa useimmiten sätkyn kun kuulee lainasumman ja vielä suuremman kohtauksen kun kuulee käyttökohteen. Jos takaus on kunnossa niin silloin ei luonnollisesti ole ongelmaa. Muuten ei lainaa oikein heru. Patrialla on se 30% takausohjelma mutta siihenkin täytyy hankkia 70% omaa takausta.

 

Uusille lentäjille ei tällä hetkellä ole ollenkaan töitä, mutta eiköhän kohta ole.

 

Ikä on kaksiteräinen miekka. Joku sanoo että 25 v. on maksimi, toisaalta tunnen tapauksia jotka ovat aloittaneet koulun 35 vuotiaana ja lentävät nyt uraa.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin ja kertakoo ihmeessä, ne jotka koulun käynyt/käymässä ,kokemuksianne myös :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mitens muuten jos nyt joskus sitten sattuisin läpäisemään koulutuksen, olisiko mitään mahdollisuuksia finnairille? kun on tuo ammattikoulu tausta...finnair ilmeisesti vaatii ylioppilas taustan???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mitens muuten jos nyt joskus sitten sattuisin läpäisemään koulutuksen, olisiko mitään mahdollisuuksia finnairille? kun on tuo ammattikoulu tausta...finnair ilmeisesti vaatii ylioppilas taustan???

 

PÄÄSYVAATIMUKSET

-Ylioppilastutkinto tai vastaavat tiedot

-minimipituus 163 cm

-hyvä suomen ja riittävä englannin kielen taito

-miehillä, joilla on Suomen kansalaisuus, asevelvollisuuslain edellyttämä palvelus suoritettuna ennen koulutuksen alkua

-soveltuvuuskokeiden läpäisy.

 

Tuo finnairin sivuilta. Käsittääkseni "vastaavat tiedot" käsittää myös ammatillisen tutkinnon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hhmm totta... mutta kuinkakohan suopeesti katsovat "amis" kaveria jos hakijoita suurin osa ylioppilaita :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hhmm totta... mutta kuinkakohan suopeesti katsovat "amis" kaveria jos hakijoita suurin osa ylioppilaita :)

 

Poikkeuksia varmasti on, mutta pääsääntöisesti edellytetään ylioppilastutkintoa, että pääsee paperikarsinnan läpi Finnairin perämieskurssin haussa. Tuo "vastaavat tiedot" tarkoittaa vähintään 3v:n ammatillista tutkintoa, jolla saavutetaan myös kelpoisuus hakea korkeakouluun vaikka lentäjän koulutuksella ei ole mitään tekemistä korkeakoulun kanssa suomessa olekaan. Finskille voi olla vaikea päästä vähään aikaan, kun jonossa on tällä hetkellä n. 200 kaveria ja SIO:sta valmistuu koko ajan lisää porukkaa jonon jatkoksi tai oikeastaan keulaksi, koska SIO:laisilla on "ohituskaista" Finnairin perämieskursseille verrattuna muualla koulutuksen käyneisiin.

 

Miten ajattelit tuon 126k€ saada kulumaan Patrialla? Opekelpparit integroidun kurssin päälle vai 20k€ ylimääräistä elämiseen kurssin ajalle? Sinäänsä ei varmaan huono vaihtoehto ottaa hieman ylimääräistä lainaa, jotta ei tarvitsisi ihan pelkän opintotuen, asumislisän ja opintolainan (= n. 720€/kk) elää. Töitä ei ensimmäisen 1-1.5 v aikana oikein kerkeä tekemään, mutta kunhan ATPL-teoriat on käyty niin töitä pystyy paiskimaan loppujen lentojen ohessa (vaatii toki joustoa työnantajalta, kun lentoaikatalulut voivat muuttua nopeallakin tahdilla).  Kannattaa varautua, että kurssi kestää 2-2.5 vuotta eli 18kk tahtiin ei kannata hirveästi laskea. Sulla voisi olla mahdollisuus tämän uuden lain perusteella (mikä mahdollistaa työttömänä opiskelun) saada myös ansiosidonnaista koulutuksen ajalta, joten kannattaa myös tutkia sitä vaihtoehtoa. Suurin este monella koulutukselle on lainan saanti. Eli vakuudet/takaajat (max 10k€/henkilötakaaja tms.) pitäisi saada kuntoon. Handelsbankenilla sai ainakin sovittua ensimmäiset 3v lyhennysvapaata lainasta eli opiskelujen ajan maksaa vain korkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuota juuri hain,  thanks :) olin laskevinaan tuolta patrian hinnastosta että n. 120000e olisi.. atpl(a): n.106000e (tarkastuslennot ja viranomaisen teoriakokeet, yhteensä n 2000 euroa), AMC testit maksavat noin 600 euroa, APTL D/L teoriapaketti 5665 € , Yölentokelpuutus NF(A) lennot ja teoria 2941 €, Ohjaamoyhteistyökurssi MCC 7 700 € .....? vai kuuluvatko noi muut "automaattisesti" atpl(a) opintolinjaan? ja että nuo muut hinnat on vain jos opiskelee modulaarisesti??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuota juuri hain,  thanks :) olin laskevinaan tuolta patrian hinnastosta että n. 120000e olisi.. atpl(a): n.106000e (tarkastuslennot ja viranomaisen teoriakokeet, yhteensä n 2000 euroa), AMC testit maksavat noin 600 euroa, APTL D/L teoriapaketti 5665 € , Yölentokelpuutus NF(A) lennot ja teoria 2941 €, Ohjaamoyhteistyökurssi MCC 7 700 € .....? vai kuuluvatko noi muut "automaattisesti" atpl(a) opintolinjaan? ja että nuo muut hinnat on vain jos opiskelee modulaarisesti??

 

Tuohon 106k€ sisältyy kaikki muut paitsi viranomaiskulut ja medikaalin hankkimisesta ja uusinnasta syntyvät kulut. Toki noihin kannattaa varata hieman rahaa, mutta 2-3k€ pitäisi helposti riittää.

 

Tärkeintä olisi realistisesti laskea paljon on minimimäärä rahaa/kk, jotta saat kaikki kiinteät ja pakolliset kulut (asuminen, laskut, ruoka, liikkuminen jne) katettua ja vielä siihen päälle sitten lainan korkokulut (nyt korot alhaalla, mutta kun laskee ja tiedostaa mitä esim. 6% korolla joutuisi maksmaan niin selviää mitä voi ihan hyvin 2v sisällä "worst case scenario" maksamaan) niin saat jonkun summan joka sun sitten pitäisi pystyä raapimaan kasaan. Opintotuki sis. opintolaina tosiaankin on "vain" sen 720€/kk joten hyvin todennäköisesti se ei tule kattamaan kuukausimenoja vaikka kuinka askeettisesti eläisi. Jostain pitäisi se budjettivaje saada katettua ja töiden varaan sitä ei ainakaan kannata heti laskea ellei ihan fakiirksi ala tai työnantaja ole super-joustava ja töitä pystyy tekemään milloin huvittaa (mieluiten iltaisin) ja mieluiten vielä viikonloppuisin. Eli vaatii sopeutumista ja joko säästöjä, vanhempien/kumppanin tukea, ylimääräistä lainaa, amerikanraudasta (jos sellaista on :D) luopumista tai jotain muuta. En väitä, että miljonääri pitäisi olla, mutta vähintään realisti, koska on aika ikävä sijoittaa noin paljon rahaa koulutukseen, jos koulunkäyntiin ei sitten pysty panostamaan 100%, koska pitää ajaa taksia tms. yötä myöten ja silmät ristissä istuu tunneilla. Läsnäolopakko on 100% teoriaopetuksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon 106k€ sisältyy kaikki muut paitsi viranomaiskulut ja medikaalin hankkimisesta ja uusinnasta syntyvät kulut. Toki noihin kannattaa varata hieman rahaa, mutta 2-3k€ pitäisi helposti riittää.

 

Tärkeintä olisi realistisesti laskea paljon on minimimäärä rahaa/kk, jotta saat kaikki kiinteät ja pakolliset kulut (asuminen, laskut, ruoka, liikkuminen jne) katettua ja vielä siihen päälle sitten lainan korkokulut (nyt korot alhaalla, mutta kun laskee ja tiedostaa mitä esim. 6% korolla joutuisi maksmaan niin selviää mitä voi ihan hyvin 2v sisällä "worst case scenario" maksamaan) niin saat jonkun summan joka sun sitten pitäisi pystyä raapimaan kasaan. Opintotuki sis. opintolaina tosiaankin on "vain" sen 720€/kk joten hyvin todennäköisesti se ei tule kattamaan kuukausimenoja vaikka kuinka askeettisesti eläisi. Jostain pitäisi se budjettivaje saada katettua ja töiden varaan sitä ei ainakaan kannata heti laskea ellei ihan fakiirksi ala tai työnantaja ole super-joustava ja töitä pystyy tekemään milloin huvittaa (mieluiten iltaisin) ja mieluiten vielä viikonloppuisin. Eli vaatii sopeutumista ja joko säästöjä, vanhempien/kumppanin tukea, ylimääräistä lainaa, amerikanraudasta (jos sellaista on :D) luopumista tai jotain muuta. En väitä, että miljonääri pitäisi olla, mutta vähintään realisti, koska on aika ikävä sijoittaa noin paljon rahaa koulutukseen, jos koulunkäyntiin ei sitten pysty panostamaan 100%, koska pitää ajaa taksia tms. yötä myöten ja silmät ristissä istuu tunneilla. Läsnäolopakko on 100% teoriaopetuksessa.

 

Käsittääkseni tuohon kurssin hintaan ei myöskään sisälly tarkastuslennot/lentokokeet. Näille voi laskea sen pari tonnia, ainakin.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä juu tota maksupuoltakin kovasti tässä mietitty, ja sellanen amerikanrauta kyllä löytyy tallista ;) sen myytyä saan katettua n. 20% lainasta :) kiitoksia asiallisista vastauksista, kovasti tässä mietitään! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tulee juuri aloitettua 3.5 lentäjäkoulu Patrialla. Testit meni hyvin ja medikaali I saavutettiin. Ikää itselläkin on jo 28 vuotta. Kyllähän tuon rahan kanssa tuli kovasti mietittyä, koska minullakin on hyvä vakituinen työpaikka tällä hetkellä, mutta lentohommat alkoivat polttaa sen verran, että pakko se on mennä....syteen tai saveen, mutta nyt mennään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tulee juuri aloitettua 3.5 lentäjäkoulu Patrialla. Testit meni hyvin ja medikaali I saavutettiin. Ikää itselläkin on jo 28 vuotta. Kyllähän tuon rahan kanssa tuli kovasti mietittyä, koska minullakin on hyvä vakituinen työpaikka tällä hetkellä, mutta lentohommat alkoivat polttaa sen verran, että pakko se on mennä....syteen tai saveen, mutta nyt mennään.

 

Hienoa! aijai! inspiroivaa tekstiä! :D ite en vielä uskoltunut yrittää ees siihen 3.5 alkavaan..huomennahan ois taas esikarsinta päivä! mutta ajattelin kesällä yrittää!  kunhan tulee taas tieto seuraavista karsinnoista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa! aijai! inspiroivaa tekstiä! :D ite en vielä uskoltunut yrittää ees siihen 3.5 alkavaan..huomennahan ois taas esikarsinta päivä! mutta ajattelin kesällä yrittää!  kunhan tulee taas tieto seuraavista karsinnoista...

 

Kyllähän ne testitulokset on voimassa vaikka ei heti seuraavalla kurssilla aloittaisikaan. Tai ainakin ennen ovat olleet. Eli testeihin vaan rohkeasti! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onkos kukaan tietoinen näistä sivuista/ onko kukaan tehnyt ton ipassin? joskus pari kuukautta sitten koetin saada aukeemaan, en saanut sitä toimimaan, en koti enkä työpaikan koneella..

 

http://www.nitex.nl/apst/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onkos kukaan tietoinen näistä sivuista/ onko kukaan tehnyt ton ipassin? joskus pari kuukautta sitten koetin saada aukeemaan, en saanut sitä toimimaan, en koti enkä työpaikan koneella..

 

http://www.nitex.nl/apst/

 

Viime syksynä, kun koitin epätoivoisesti reenailla SIO-hakua varten, tuli tuota hakattua jokunen kerta. FF:llä ei toiminut, mutta Explorerilla skulaa. En osaa sanoa onko tuosta mitään hyötyä, tuskin haittaakaan. Arvosanaksi taisin liki jokainen kerta saada pallopelistä avaragen ja muista hyvän. SIO:n testissä kyvyt riittivät koulupaikkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään