Guest rissalar

Kuopion Lentäjät ry:n uusi Cessna 172SP

33 viestiä aiheessa

Viikolla 9/2010 laskeutui Helsinki-Vantaalle Kuopion Lentäjät ry:n hankkima 2002 mallinen ainoastaan 69 tuntia lentänyt Cessna 172SP Skyhawk. Kone on varustettu 180hp ruiskumoottorilla, King:n Navi II paketilla ja KAP140 AP:lla sekä muilla nykyaikaisilla laitteilla ja sisustuksilla. Käytännössä kone on lähes uutta vastaava.

 

Monen vaiheen kautta koneen siirtolensivät Tanskasta Suomeen kerhomme koulutuspäällikkö Mauri Hälinen ja tuore lennonopettajamme Antti Mähönen.

 

Kone hankittiin Ruotsalaisen ja Tanskalaisen ilmailukauppiaiden kautta USA:sta. Ennen siirtolentoa kävivät ALMT:n Markku Roschier ja Mauri Hälinen katsomassa ja lentämässä konetta Ruotsissa.

 

Nyt vihdoinkin säiden salliessa  keskiviikkona 24.03.2010 Kuopion Lentäjät ry:n historiassa kääntyy uusi sivu kun kerhomme uusi OH-KLE laskeutuu Mauri Hälisen ohjaamana Rissalaan.  :)

 

Koneen hankinta projekti aloitettiin reilu puoli vuotta sitten ja tässä sitä nyt sitten ollaan. Monta vaihetta on asiassa ollut, monta meiliä ja puhelinsoittoa asiansuhteen tehty, mutta viimeinkin uusi koneemme saapuu Kuopioon.

 

Annamme mielellämme lisätietoja "projektistamme" muille tahoille jotka ovat koneen hankintaa suunnitelleet.  :thmbup:

 

Marko Turunen

puheenjohtaja

Kuopion Lentäjät ry

 

ps. kuvia koneesta kun kone on Kuopioon laskeutunut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviationstudio Mikko Maliniemen tekemä piirros koneen tunnuksista  :thmbup:

 

Muu väritys koneessa valmiina poislukien peräsimen kerhon logoa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No NIIN sitä pitää.  On tässä CNF:ään (vai mikä se C172 silloin 80-luvulla olikaan?) verrattuna pientä muutosta havaittavissa ....  :)

 

Onneksi olkoon!

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oh, per...

- KLE on todella siistin näköinen peli! Sinnikäs hankintatyö palkittakoon pitkällä ja onnellisella tiimalla :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Oh, per...

- KLE on todella siistin näköinen peli! Sinnikäs hankintatyö palkittakoon pitkällä ja onnellisella tiimalla :thmbup:

 

:laugh:

 

Sama tuli meikäläisellä mieleen, kele, kele. ;D

 

Hyvältä näyttää väritys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmillisesti tuo PPL maksaa nykyään niin paljon..., muuten olisi varmaan pitänyt muutaman vuoden päästä tulla ajelemaan muutama kymmen tuntia.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskiviikkona 24.3. "kelen" voi bongata Malmilla tankkaamassa klo 13 maissa, siitä sitten alkaa odotettu siirtolento uuteen kotiin Kuopioon

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kone! :thmbup: Mikä mahtaa olla yksilön historia, kun sillä on niin kovin vähän lennetty kahdeksan vuoden iästään huolimatta?

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on ollut Jenkeissä jollain paikallisella ilmailuharrastajalla, koneella lennetty vuosittaiset huolto ja tarkastuslennot kunnes koneen omistaja innostui kokeilemaan konetta ja rullasi siiven kärjen hallin oven pieleen, korjauksen jälkeen kone tuli myyntiin.

 

Jos Malmin suunalla on huomenna kameramiehiä/naisia/bongareita niin olisimme kiinnostuneet koneen kuvista Malmilta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi kone saapui eilen vauhdikkaasti...

[ attachment removed / expired ]

 

Vastaanottokomitea ei meinannut pysyä housuissaan ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Siinä se nyt lepää. Mutta ei kovin kauan. Tänään alkaa tiukka "tyyppikoulutus", joten kone taitaa olla säiden salliessa varsin yleinen näky lähipäivinä Rissalan taivaalla...

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö lipun etureunan kuuluisi olla koneen menosuuntaan päin? Eli tarrat menneet ristiin.

 

Terävä havainto! Heraldiikan sääntöjen mukaan kyllä, mutta ehkä tässä onkin joku kätketty merkitys... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lipun kuuluu myös olla valaistu yöllä  :)

 

PS. Muuten on hieno, purjekoneenomainen, sointuu lumen kanssa yhteen, mutta vaihtaahan se väriä kesäksi, niinkuin jänis?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten noissa uusissa C172:ssa korjattu kuskin penkin säätöä siten, että penkki liikkuu edemmäs? Itse lensin "tyypit" vanhanmalliseen C172:een vuosi sitten ja näin 170 senttisellä varrella penkki jäi etuasennossaan niin kauas, että jarrua ei enää ylettynyt painamaan yhtä aikaa polkimen kanssa. Aika käsittämätön ominaisuus maailman yleisimmälle harrastekoneelle, eikö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten noissa uusissa C172:ssa korjattu kuskin penkin säätöä siten, että penkki liikkuu edemmäs? Itse lensin "tyypit" vanhanmalliseen C172:een vuosi sitten ja näin 170 senttisellä varrella penkki jäi etuasennossaan niin kauas, että jarrua ei enää ylettynyt painamaan yhtä aikaa polkimen kanssa. Aika käsittämätön ominaisuus maailman yleisimmälle harrastekoneelle, eikö?

Kyllä minulla ainakin 170 senttisellä raadolla yltää 172P (-82) polkimen liiskaamaan pohjaan ja vielä antamaan varvastakin samalla.

 

-Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minulla ainakin 170 senttisellä raadolla yltää 172P (-82) polkimen liiskaamaan pohjaan ja vielä antamaan varvastakin samalla.

 

-Harri

 

Sama juttu, samalla pituudella. Ei ole koskaan tullut tämä ongelma sataseitenkakkosessa vastaan. En tosin ole varma, onko kaikissa 60-luvun malleissa säädettävää kuskin istuinta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

70-luvulla oli ongelmaa joissakin yksilöissä istuessa (176 cm pituudella) siten, että jos säädettävän penkin ruuvasi niin ylös, että näki jotain eteenpäinkin, niin varpaat ulottuivat varvasjarruihin muttei alemmas - minkä seurauksena oli muutama tahaton lukkojarrutus tassujen osuessa baanaan, eli ei hyvä asia  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onpa outoa. Vuosimalli, jolla lensin oli 1979, joten kyseessä ei ole edes varsinaisesti vanha vanha. Tosiaan penkki etuasennossa sain painettua polkimen pohjaan mutta jarrua vain kurottamalla, jolloin jarrutus oli töksähtävä. Vertailukohtana voisi olla vaikkapa mopo-Cessna, jossa tämän mittainenkin saa "polvet suuhun". Mutta ehkä noissa on sitten vuosi- ja yksilöeroja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On niissä eroja, tuli lennettyä myös tosi vanhoilla seitenkakkosilla Kanadassa - 172A:sta alkaen ja kyllä niistä löytyi erilaisia penkkejä. Ihmisissäkin on eroja. Pituus ei kerro kaikkea, toisilla on suhteessa lyhyemmät jalat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnea ja menestystä uuden koneenne johdosta,näyttää hienolta. Ulkoiluttakaa sitä tänne Immolaan kun tyyppikoulutukset on ohi. Matkalento,sar ja palolentokone viimeisen päälle. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään