Guest julle1970

Bucker Jungmann pakko-otettuna - maalattiinko hakaristit?

36 viestiä aiheessa

UPS toi tänään pienoismallin Bücker 131B "Jungmann", mukana suomi-tunnukset OH-SIK. Ilmavoimille pakko-otettu kone oli kuitenkin OH-SIL? Ilmavoimat.fi sivuilla on kuva kuitenkin OH-SIK?

IMG_9663.JPG

IMG_9664.JPG

IMG_9665.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

airhistory.org.uk :n mukaan OH-SIL ja OH-SIL ovat kaksi eri konetta (valmistusnumerot 814 ja 872), ja pakko-otettu kone olisi OH-SIL. OH-SIK tuhoutui jo 1938Capture.thumb.JPG.3bd73de0649849e4e520ea24d6bb6b4e.JPG 

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2.12.2019 at 23.44, Mika Laakso kirjoitti:

UPS toi tänään pienoismallin Bücker 131B "Jungmann", mukana suomi-tunnukset OH-SIK. Ilmavoimille pakko-otettu kone oli kuitenkin OH-SIL? Ilmavoimat.fi sivuilla on kuva kuitenkin OH-SIK?

OH-SIK on niin väärin.

OH-SIL se olla pitää:

OH-SIL.JPG

OH-SILa.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Tekstiä siistitty
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-SIL, 27.4.1939 päivätyn lentokelpoisuustodistuksen valokuva. Lähde: Kansallisarkisto

Koneeseen liittyviä asiapapereita, korjausselostuksia, katsastustodistuksia ym. löytyy täältä:

http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=227200

EDIT: Mitä tulee tämän ketjun otsikon kysymykseen, niin OH-SIL:ssä ei ollut koskaan hakaristejä. Kone maalattiin pakko-otettuna kyllä Ilmavoimien harjoituskone-suojaväreihin, eli vihreä päältä ja harmaa alapuolelta. Siinä oli takarungossa keltainen itärintamatunnus eli pystyjuova. Koneessa oli mustalla rungossa edelleen tunnus OH-SIL, mutta ei siis Ilmavoimien kansallisuustunnuksia (hakaristejä) rungossa eikä siivissä.

Jungmannien vaiheista Suomessa on hyvä artikkeli SIHL-lehden numerossa 2/2013, Jukka Raunion käsialaa. Jutussa on hyvä kuva Jämiltä kesällä 1943, jossa OH-SIL on yllämainitussa suojamaalauksessa.

Jukka

02A1ADBD-ADAB-47AF-849C-F6C2A8A670EE.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
täydennys
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 2/2013. Niin sieltähän löytyi Ilmavoimien lentäjäkin tälle koneelle! vänr. Joel Savonen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuvarikon/Koelentueen ohjaajia koneella LBü, OH-SIL, olivat:

11.06.40. Res.vnr Halme. Koelento Tampereella. 0:25 h.

18.06.40. Konetekn Peltomäki. Koelento Tampereella. 0:35 h.

18.06.40. Ltn Itävuori. Kokeilulento Tampereella. 0:35 h.

01.07.40. Ltn Räty. Koelento Tampereella. 0:20 h.

03.07.40. Ltn Räty / Ins Raade. Purjehduslento Tampere-Helsinki. 1:20 h. (Ins Uolevi Raade tuli myöhemmin tunnetuksi Neste Oy:n pääjohtajana).

 

IMG_0125.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Jungmann OH-SIL on nyrjäyttänyt vasemman nilkkansa. Paikasta en ole varma, olisiko Jämiltä? Kuva Raimo "Rami" Uusihaudan albumista.

Ainakin 28.10.1949 on kone valmistunut Karhumäki Oy:ltä laajasta peruskorjauksesta, jossa korjattu myös vasemmanpuolista telinettä sekä myös potkuri uusittu. Uskoakseni tämä kuva on kuitenkin otettu 1950-luvun puolella. Koneelle on sattunut useampiakin kaputteja ja erilaisia korjauksia on tehty matkan varrella. Voi olla vaikka oheinen korjaus vuodelta -53, jos kuva on syksyllä otettu.

Jukka

Jungmann ja muuta.jpg

OH-SILBu_53(1).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tämä Jukan esille tuoman kuvan tapaus?

Hirth -moottorin N:o 411089 -kirjasta: "10.7.47. Kone teki sakkalaskun, minkä jälkeen moottori irroitettiin koneesta ja suojavoideltiin". Näyttäisi moottorikirjan mukaan, että seuraava lento OH-SIL:lla tehtiin vasta 3.2.48?

"Moottori [N:o 411089] katsastettu koneessa OH-SIL 26.8.48 Jämijärvellä, K.J. Temmes".

Edellämainittu moottori on välillä ollut irroitettuna OH-SIL:sta, kunnes 24.1.50 moottori otettiin käyttöön OH-SIL:ssä, jota seurasi; 50 h. huolto 21.4.50; 25 h. huolto 27.6.50; 100 h. huolto 14.8.50.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä oheinen katsastuspöytäkirja. Se ei todellakaan ole ainoa tapaus, kun selaa läpi koneen historiaa. Lähes joka vuosi on uusittu ja korjattu vaikka mitä. Joten en ole varma onko kuvassa sama tapaus.

http://digi.narc.fi/digi/slistaus.ka?ay=227200

Koneen maalauksia ja merkintöjä eri ajoilta pitäisi tutkia. Kuvia ja ajankohtia löytyy esim. Ilmailu -lehdistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään