Kate Alhola

Medikaalikeskustelua (oli: Ultrakokemuksia..)

48 viestiä aiheessa

Linkittämässäsi raportissa sanotaan, että onnettomuuden todennäköinen syy oli auennut kuomun lukitus.

Joo, siinä sanotaan myös paljon muuta erittäin paljon taustalla vaikuttavia seikkoja. Mainitaan nyt vielä, että sillä ekalla kerralla pilotti pyysi jeesiä radion käytössä. Käsikapula-ICOM:n käyttö oli hieman mennyt hakuseen. Koputinpa myös kuomun sulkemisen jälkeen akkunaan ja osoitin sormella kuomun lukkoa, minkä jälkeen hän kiittäen sen sulki. Jos tämä tähän saakka kirjoittamani ei edelleenkään avaudu, en jaksa kirjoittaa sitä uudelleen. Kaikki eväät ajatukseni ymmärtämiseksi pitäisi jo olla näkösällä.

Syy ei siis ollut auennut kuomun lukitus vaan sulkematta jäänyt kuomun lukitus. Eikä senkään pitänyt olla kuin välillinen syy. Kyllä aika suuri osa tuntuu menevän puutteellisen lennonvalmistelun ja vaatimattoman viimeaikaisen kokemuksen piikkiin, johon lienee yhdistettävä kyvyttömyys toimia äkillisesti ilmenneessä vikatilanteessa.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä on jo niin pahasti aiheen vierestä että tuskin tästä enään pahenee...

Ihmettelenpä vain että mikä tähän foorumikansaan on oikein mennyt. Tuntuu siltä että porukka on pahasti jakautunut kahteen osaan, pahiten se näkyy tuolla Experimentalin käyttöä hinaus/hyppytoimintaan- ketjussa taikka SIL:n vuosikokousketjussa. Mutta näköjään myös täällä.

Toinen porukka on liikuttavan yksimielinen siitä että viranomainen ja pykälät ovat aina oikeassa, ja kaikelta pahalta pelastuu kun vain tarpeeksi tarkasti niitä noudattaa. Ja vaikka joku asia sotisi tervettä järkeä vastaan niin sen ei saa antaa haitata, koska pykälät ovat aina tervettä järkeä korkeammassa asemassa. Paitsi tietysti silloin jos pykälät ovat omasta mielestä liian väljät. Silloin niiden kiristämistä voi pyytää ihan viranomaiselta asti, taikka sitten muuten vaan tulkita kireämmin kuin olisi tarvetta.

Sitten on se toinen porukka joka ymmärtää että maailma ei ole ihan näin mustavalkoinen. Ja joka haluaa ja kykenee myös itsenäiseen ajatteluun, katsoo asioita hieman laajemmassa horisontissa ja uskaltaa kyseenalaistaa asioita. Ja tietysti tähän kohtaan tulee tämä ensimäinen porukka joka iskee sitten semmoisella isolla halolla päähän, semmoisella jonka nimi on "lentoturvallisuus". 

>:(

Itse taidan kuulua tähän jälkimmäiseen. Minua ei yhtään haittaa se että esim. Suomen nykyistä medikaalikäytäntöä harrasteilmailussa hiukan kritisoidaan tai kyseenalaistetaan. Onhan se selvää että kireämmillä vaatimuksilla saatetaan teoriassa muutama onnettomuus estää. Mutta aivan yhtä totta on se että kiristämällä vaatimuksia vielä enemmän, jopa koko harrasteilmailun lopettamiseen saakka, saadaan vieläkin enemmän "turvallisuutta" aikaiseksi.

Ilmailuhan on lähtökohtaisesti vaarallista puuhaa. Joka muuta väittää valehtelee. Osa on ilmeisesti saanut mahdollisen (kuoleman)pelkonsa aisoihin sillä että uskotaan vankumatta että mitään ei voi tapahtua kun vain noudatetaan riittävän tarkasti ja uskollisesti pykäliä. Ja mielellään vahditaan että muutkin niin tekevät. Millään muulla tavalla en pysty selittämään sitä että pienikin kritiikki vallitsevia, tiukahkoja sääntöjä vastaan koetaan hyökkäykseksi jotain pyhää ja rikkomatonta vastaa, jotain mitä on puolustettava hampaat irvessä ja näppäimistö savuten.

Itse koen asian niin että kun olen tuolla ilmassa niin kyllä minä siellä aivan omalla vastuullani olen. Ja jos siellä huonosti käy niin vika on minun, eikä viranomaisten tai liian lepsujen pykälien tms.. muuta älytöntä.

-Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Klip.

Ihmettelenpä vain että mikä tähän foorumikansaan on oikein mennyt.

Klip.

Olen käsityksessä että ongelma on  harrastuksessa liian pitkään jatkunut talvikatkos.  :P

Uskon keskustelun rauhoittuvan jahka lento-hyppy-hinaus-lennokki- tms-kausi pääsee vauhtiin.

M Arkku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsos Janne, kun suurin osa tästä tappelusta ja keskustelusta juontaa juurensa viestijän ja vastaanottajan kyvyttömyyteen ymmärtää toisaan. Yritin tiedustella joitakin esimerkkejä, mistä helevetistä oikein on kyse, kun en tiedä. Minä olen medikaalini saanut tähän saakka ja niin ovat saaneet monet muutkin. Kaikki tuntemani kielteiset tapaukset ovat olleet minusta ihan perusteltuja. Kate on jauhanut samaa s.h.i:n (= sfnet.harrastus.ilmailu -uutisryhmä) ajoista saakka koskaan perustelematta, mihin hän nämä väitteensä valtaisasta vääryydestä ja huonosta käytännöstä perustaa. Vastausta ei ole tullut aiemmin, eikä tunnu tulevan nytkään. Minä en vaan näe mitään outoa siinä, että aika ajoin käydään lääkärissä katsomassa ollaanko sitä terveitä lentohommiin vaiko ei. Ilmailuharrasteurani alussa touhuun tosin riitti yleislääkäri, mikä oli minusta sille tasolle aivan riittävä. Ainakin tarkastukset olivat varmuuden vuoksi olennaisesti perusteellisempia kuin ilmailulääkäreiden suorittamat sittemmin.

Niin paksua ja kirkasta rautalankaa ei taida tästä maasta löytyäkään, mikä saisi kirkastetuksi kaikille harrasteilmailijoille, mihin tämän pelikentän sääntely oikein mahtaa perustua. Lieneekö sillä, että uusien lajien myötä pyörä taytyy keksiä aina uudestaan, jotakin tekemistä asian kanssa. Vanha viisaushan väittää määräysten olevan verellä kirjoitettuja, mutta ehkä se ei ole enää  niin tärkeää, koska maalaisjärkikin kuulemma riittää. Ihan silloinkin, kun sen maalaisjärjen käyttämisen taustalla ei ole välttämättä minkäänlaista tietoa tai ymmärrystä asiaan vaikuttavista seikoista. Luulisi ilmailussa peruslähtökohtana olevan asioiden tekeminen mahdollisimman oikein ja turvallisesti. Useimmathan meistä ovat mokanneet sillä saralla moneen kertaan. Kuka vähemmän, kuka enemmän, mutta jos suunta edes on oikea, voidaan jotain konkreettistakin kaiketi saavuttaa. Kovinkaan moni tuskin uskoo, ettei mitään voi pykäliä noudattamalla tapahtua.

Ja experimental-ketjun tarkoituksena oli nimenomaan avata sitä pelikenttää ja saada kenties sen eri osapuolet valottamaan asioita omista näkökulmistaan. Valitettavastihan se ei ihan onnistunut. Tai ei ole ainakaan vielä onnistunut. Ehkäpä se kaipaa asianosaisilta vielä hieman lisää avautumista. Valotusta tosin on hieman vajavaisessa määrin tapahtunutkin, mutta asenteisiinhan sillä ei näytä olevan vaikutusta puolin eikä toisin.

Jos aihe lipsahtaa liikaa sivuun, moderaattorit voivat sen tietysti siirtää haluamaansa paikkaan. Hyvähän asioista on kuitenkin keskustella, vai mitä?

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki tuntemani kielteiset tapaukset ovat olleet minusta ihan perusteltuja. Kate on jauhanut samaa s.h.i:n (= sfnet.harrastus.ilmailu -uutisryhmä) ajoista saakka koskaan perustelematta, mihin hän nämä väitteensä valtaisasta vääryydestä ja huonosta käytännöstä perustaa. Vastausta ei ole tullut aiemmin, eikä tunnu tulevan nytkään.

Ei niitä muiden sairas- tai terveyskertomuksia tarvitse täällä repostella. Kyllä esimerkkejä ylilyönneistä sekä varsinaisista oikeusmurhista löytyy vaikka kuinka paljon. Minäkin voisin antaa pitkän listan nimiä harrastajista jotka ovat tämän kokeneet, mutta en aio tehdä sitä. Mitäs jos vaan uskoisit, jos me sanotaan että medikaali otetaan Suomessa harrastajalta liian helposti pois ilman perusteltua syytä? Toivottavasti tämä riittää vastaukseksi.

^Janne laittoi tuossa yllä hyvin. Juuri noin asiat ovat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei niitä muiden sairas- tai terveyskertomuksia tarvitse täällä repostella. Kyllä esimerkkejä ylilyönneistä sekä varsinaisista oikeusmurhista löytyy vaikka kuinka paljon. Minäkin voisin antaa pitkän listan nimiä harrastajista jotka ovat tämän kokeneet, mutta en aio tehdä sitä. Mitäs jos vaan uskoisit, jos me sanotaan että medikaali otetaan Suomessa harrastajalta liian helposti pois ilman perusteltua syytä? Toivottavasti tämä riittää vastaukseksi.

^Janne laittoi tuossa yllä hyvin. Juuri noin asiat ovat.

Juu, tämähän se on sitä rakentavaa keskustelua. Usko vaan mitä me sanotaan äläkä kyseenalaista. Kyllä mä tiedän, mutta en kerro. Just. Vastaukseksi se ei riitä, mutta tuskin keskusteluakaan on aiheellista näillä argumenteilla jatkaa. Niin, ja tuohon Jannen "hyvin laittamaan" mainittakoon, että siitä unohtui yksi ryhmä. Ne, jotka luulevat tietävänsä ja ymmärtävänsä ja olevansa jälkimmäisessä ryhmässä, mutteivät sitten ihan kuitenkaan ehkä ole. Minä saatan kuulua siihen, mutten todellakaan ole siellä yksin. Kuitenkin arvelen kansalaisella olevan tapoja perätä oikeusturvaansa, mikäli on joutunut vallan oikeusmurhan uhriksi.

-A-

PS. En tilannut kenenkään sairauskertomuksia. Esimerkkejä voinee jakaa ilman nimeä ja hetuakin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

PS. En tilannut kenenkään sairauskertomuksia. Esimerkkejä voinee jakaa ilman nimeä ja hetuakin?

No eipä minulla ole sen suurempaa intoa alkaa sinua käännyttämään tai yleensäkään vänkäämään, kerroin vain oman näkemykseni asiaan.

Tiedoksesi, näiden ilmailulääketieteellisten oikeusmurhien selvittely menee siten, että hyllytetty pilotti joutuu omin rahoin maksamaan yksityisen erikoislääkärin konsultaation, labrat ym. tutkimukset, ja näillä papereilla lähdetään sitten taisteluun ilmailulääkäriä vastaan. Tiedän tapauksia, joissa on poltetty tuhansia euroja (turhaan). Sellainen on tämä oikeusvaltio.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No eipä minulla ole sen suurempaa intoa alkaa sinua käännyttämään tai yleensäkään vänkäämään, kerroin vain oman näkemykseni asiaan.

Tiedoksesi, näiden ilmailulääketieteellisten oikeusmurhien selvittely menee siten, että hyllytetty pilotti joutuu omin rahoin maksamaan yksityisen erikoislääkärin konsultaation, labrat ym. tutkimukset, ja näillä papereilla lähdetään sitten taisteluun ilmailulääkäriä vastaan. Tiedän tapauksia, joissa on poltetty tuhansia euroja (turhaan). Sellainen on tämä oikeusvaltio.

Tätähän se on.

Olen tutustunut tähän mennessä useampaan Suomen kansalaiseen jotka ovat suosiolla hakeneet ne medikaalinsa ulkomailta. Ongelmana on edelleen se, että kansallinen viranomainen elää JAR-vaatimusten ajassa, jossa määräykset eivät perustu yleiseurooppalaiseen perustekstiin, vaan suomalaiseen käännökseen ja tulkintaan. Tämän on katsottu olevan suurin syy eroihin.

Lähtökohtaisesti JAR-vaatimusten mukaan, jos hakija ei täytä kelpoisuustodistuksen kriteerejä, on tämän hankittava erikoislääkäriltä lausunto asiasta. Jos erikoislääkärin lausunto on puoltava, voidaan hakija hyväksyä. Vaan Suomessa näyttää menevän pääsääntöisesti niin, että homma etenee erikoislääkärille asti kuten muualla JAR-maailmassa, kunnes pultava lausunto kävellään viranomaisyksikössä yli ja kelpoisuustoditusta ei joko myönnetä tai sitten se myönnetään ankarin rajoituksin.

Viisaammat ovat luovuttaneet ajoissa. Eräs tuttu kaveri ei silmälasiensa takia saanut edes PPL-oppilaskorttia Suomessa. Onkin tätänykyä ruotsalaisen JAR-PPL:n haltija.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No nythän sinä, Kristian, ensimmäisen kerran vastaat kysymykseeni. Älä vielä luovuta! Ei mulla ole mitään tarvetta olla oikeassa. Kunhan olen kiinnostunut asioista. Siksi ei tarvitse myöskään käännyttää, vaan jakaa perusteltuja mielipiteitä. Olen ihan valmis muuttamaan kantaani, mikäli sen katson aiheelliseksi, mutta asian vierestä puhumalla ja kysymyksiäni ymmärtämättä asialla ei ole juurikaan onnistumisen mahdollisuuksia. Minullakin on kyllä tiedossani pari sydänjuttua. Toinen lopetti lentämisen, toinen vaati erikoislääkärin vaiko peräti kahden mielipiteen, mutta johti kuitenkin toivottuun tulokseen. Ymmärrykseni mukaan molemmissa oli ihan perusteltu lopputulos.

-A-

EDIT: Kiitoksia myös Jounille. Nämä kommentit valaisevat jo olennaisesti enemmän sitä, mistä purnataan. Purnaaminen ihan purnaamisen vuoksi kun ei juuri auta näkemään valoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisko joku moderaattori ny tkatkaista tuon alkuperäisen ketjun 19.3. Katen puheenvuorosta alkaen, tämähän on pelkkää medikaalia.

Turha kai tähän on sotkea juttuja siitä, mitä ultran kanssa huomioitavaa taas eilen Grobilla lentäessä tuli mieleen.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsos Janne, kun suurin osa tästä tappelusta ja keskustelusta juontaa juurensa viestijän ja vastaanottajan kyvyttömyyteen ymmärtää toisaan. Yritin tiedustella joitakin esimerkkejä, mistä helevetistä oikein on kyse, kun en tiedä. Minä olen medikaalini saanut tähän saakka ja niin ovat saaneet monet muutkin. Kaikki tuntemani kielteiset tapaukset ovat olleet minusta ihan perusteltuja. Kate on jauhanut samaa s.h.i:n (= sfnet.harrastus.ilmailu -uutisryhmä) ajoista saakka koskaan perustelematta, mihin hän nämä väitteensä valtaisasta vääryydestä ja huonosta käytännöstä perustaa. Vastausta ei ole tullut aiemmin, eikä tunnu tulevan nytkään. Minä en vaan näe mitään outoa siinä, että aika ajoin käydään lääkärissä katsomassa ollaanko sitä terveitä lentohommiin vaiko ei. Ilmailuharrasteurani alussa touhuun tosin riitti yleislääkäri, mikä oli minusta sille tasolle aivan riittävä. Ainakin tarkastukset olivat varmuuden vuoksi olennaisesti perusteellisempia kuin ilmailulääkäreiden suorittamat sittemmin.

Mitä minun pitäisi kertoa että uskot ? Pitäisikö minun esittää joku nimilista kaikista sairaskertomuksineen jotka lentävät ulkomaisilla medikaaleilla ? Luulisi ilman nimiä ja sairaskertomuksiakin riittävän todisteeksi että jotain on pielessä että ihmiset joutuvat hakemaan medikaalinsa ulkomailta. Näissä kaikissa tapauksissa siis ulkomaiset ilmai,lulääketieteen edustajat ovat katsoneet että kyseinen henkilö kelpaa lentämään ja suomalaiset viranomaiset katsoneet erikoislääkärien lausuntoja vastaan että ei kelpaa. Onko sinulla kanttia mennä sanomaan että Suomen viranomaiset ovat oikeassa ja kaikki ulkomaiden viranomaiset väärässä ?

En usko että kenenkää sairaskertomuksen retostelu täällä muutenkaan auttaisi koska varmaankaan meillä ei ole riittävää asiantuntemusta lääketieteellisten tietojen analysointiin. Meillä on kuitenkin monen todistajan lausumana tilanne jossa erittäin pätevät ilmailulääketieteen huippuasintuntijat ovat medikaalin myöntäneet Suomen viranomaisten kantaa vastaan.

Edeleen, Suomen kantaa voisi perustella jos meillä olisi tilastollista näyttöä selvästi paremmasta ilmailuturvallisuudesta meidän tiukemman käytännön tuloksena mutta kun olen pistänyt faktoja peliin, näyttöä ei ole.  Jossakin tiheästi asutussa maassa voitaisiin käyttää perusteluna myös riskiä että kone voi tippua jonkun päälle kun pilotti saa sairaskohtauksen mutta Suomi taitaa olla EU:n harviten asuttu maa joten täällä käytännön pitäisi olla päinvastainen.

Edleenkin, jos oikeasti otaisiin huolestuneita lentoturvallisuudesta niin epäämisten sijaan asetettaisiin ehdoksi joko varmistusohjaaja tai pelastusvarjo koneeseen muttta näinhän ei Suomen viranomainen toimi.

Kate

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu ei, kyllähän minä nyt yritin jo myöntyä uskomaan, etteivät tietoni tässä lajissa liene kovin kaksiset. Asian ymmärtämistä ei välttämättä vaan edesauta se, että meillä on kuulemma asiat pielessä ja muualla ne taas eivät ole. Ja ilmeisesti lähestyimme muutenkin tätä asiaa hiukan eri suunnilta, koska monia tuntuu huolestuttavan, etteivät kykenevät saa lentää. Minua taas enempi se, että kykenemättömät saavat.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen käsityksessä että ongelma on  harrastuksessa liian pitkään jatkunut talvikatkos.  :P

Mutku ei ultrailussa tarvi olla mitää talvikatkoksiikaa... ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tietty väärä ihminen osallistumaan, ihmettelen edelleenkin kuten aiemmin aihetta liittyvässä keskustelussa, jos ilmailulääkäri jatkuvasti tekee virheitä, kaikkialla maailmassa muut lääkärit kirjoittavat terveen paperit mutta Suomessa ei millään, pitäisikö jonkun hylätyn terveen oikeasti valittaa asiasta?Täällä on ehdotettu että jokin sairaus pitää jättää mainitsematta jotta sen lupalapun saa?Omasta mielestään monikin mielenhäiriöinen menee täysillä, jos heiltä asiaa kysellään, moni lääkäri taas, myös sukulainen tai tuttava on eri mieltä.Mites jos mennään tuohon, tiedän itse että olen terve ja täysikuntoinen?Turha mielestäni vertailla autoilua ja ilmailua keskenään, ovat kuitenkin kaksi eri asiaa, toisaalta tuleeko jonkun mieleen että pysäköin hetkeksi tuonne ilmatien laitaan ja huilailen?Ymmärrän hyvinkin jos ihminen on terve kaikin puolin ja sekopää lääkäri kirjoittaa hylsyn, silloin ei mene oikein hommat.Tiedän kuitenkin esimerkkinä tapauksen, tuttava oli täysin pihalla, ei kyennyt edes itsestään huolehtimaan, halusi merimiespassin koska aikomuksena oli kapteenin vakanssi isolla laivalla.Kävi sitten merimieslääkärillä jolta sai terveen paperit, Tammiharjun lääkärit kuitenkin olivat herran pitäneet suljetulla osastolla.Vaarallista on mielestäni kuitenkin tuo mielestäni olen täysin terve, asenne.Kuten tuossa aiemmin Antti taisi sanoa, mikähän vikana kun en ole terve lääkärin mielestä.

Jatkakaa tuosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tietty väärä ihminen osallistumaan, ihmettelen edelleenkin kuten aiemmin aihetta liittyvässä keskustelussa, jos ilmailulääkäri jatkuvasti tekee virheitä, kaikkialla maailmassa muut lääkärit kirjoittavat terveen paperit mutta Suomessa ei millään, pitäisikö jonkun hylätyn terveen oikeasti valittaa asiasta?Täällä on ehdotettu että jokin sairaus pitää jättää mainitsematta jotta sen lupalapun saa?Omasta mielestään monikin mielenhäiriöinen menee täysillä, jos heiltä asiaa kysellään, moni lääkäri taas, myös sukulainen tai tuttava on eri mieltä.Mites jos mennään tuohon, tiedän itse että olen terve ja täysikuntoinen?Turha mielestäni vertailla autoilua ja ilmailua keskenään, ovat kuitenkin kaksi eri asiaa, toisaalta tuleeko jonkun mieleen että pysäköin hetkeksi tuonne ilmatien laitaan ja huilailen?Ymmärrän hyvinkin jos ihminen on terve kaikin puolin ja sekopää lääkäri kirjoittaa hylsyn, silloin ei mene oikein hommat.Tiedän kuitenkin esimerkkinä tapauksen, tuttava oli täysin pihalla, ei kyennyt edes itsestään huolehtimaan, halusi merimiespassin koska aikomuksena oli kapteenin vakanssi isolla laivalla.Kävi sitten merimieslääkärillä jolta sai terveen paperit, Tammiharjun lääkärit kuitenkin olivat herran pitäneet suljetulla osastolla.Vaarallista on mielestäni kuitenkin tuo mielestäni olen täysin terve, asenne.Kuten tuossa aiemmin Antti taisi sanoa, mikähän vikana kun en ole terve lääkärin mielestä.

Tiedän että noita valituksia hallinto-oikeuteen on tehty mutta asioiden käsittelyjonot on vuosia. Tässä sit miettii siotten käykö tarkastuksessa ulkomailla ja saa medikaalin käteen nopeasti vai jää odottamaan oikeuskäsittelyä ja ratkaisua vuosikausia. Valitettavasti ne valitukset ei johda mihinkään, oman jutun voi saada kuntoon mutta päätöksen tehneet tyypit pysyy hommissa ja sama meininki jatkuu muiden osalta.   Mikä on vikana jos kaikki muut lääkärit, mukaan luettuna potilasta itse tutkineet erikoisläkärit ja ulkomaiset ilmailulääkärit ja näiden maiden ilmailuhallinto pitävät lentokykyisenä mutta Suomen ilmailuhallinto ei pidä. Onko tämä Suomalainen ilmailuhallinnon lääkäri, joka ei edes potilasta ole nähnyt näistä ainoa joka on oikeassa ?

Itse en tiedä yhtään tappausta joissa olisi ollut kyse psyykkisistä sairauksista, voi niitäkin nyt toki olla. Toisaalta tämä maa on täynnä ihmisiä joilla on terveen paperit ja jotka sitten tappavat (ex)puolisonsa, koulukaverit yms.

Lentokoneessa voi vaikka painaa autopilotin päälle ja huilailla ;)  Vähänkin vilkasliikkeisemmällä tiellä sekunninkin onjausvirhe vie suurella todennäköisyydellä monen muunkin hengen kun auto menee vastaantulijan kaistalle. Pienkoneen tapauksessa on hyvin epätodennäköistä että menisi kenenkään muun henki kuin oma. Kyllä lentokoneella toki voi törmätä taloon tai ihmiseen mutta tällaisen todennäköisyys on olematon verrattuna törmätä autolla vastaantulijaan. Niisstä tapauksista joista itse olen kuullut niin erikoislääkärien mielestä ei ole tilastollisesti merkittävää inkapasitaatioriskiä edes olemassa. Jos taas itse epäilee että on vähänkään riskiä niin kyllä luulisi sen oman henkikullan olevan senverran kallis että lentäisi kaverin kanssa tai hankkisi ainakin pelastusvarjon. Toisaalta, pelkkä oma vahinko se on jos ottaa liikoja riskejä oman terveyden suhteen ja päätyy kuusikkoon. Autolla on paljon suurempi riski vaarantaa kanssaihmiset.

Kate

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä. On menty jo melkoisesti ohi aiheen.

:thmbdn:

Anteeksi jos pilaan nyt peukkualashymiöittelyt .. mutta vinkkaan vain sen verran, että valvojat eivät lue kaikkia ketjuja, joten itse ketjuun ko. kommenttien postaaminen ei yleensä auta. Ja on aivan luonnollista että keskustelun aiheet venyvät ja vanuvat, ja siksi pystymme pilkkomaan ketjuja osiin, tai päinvastoin.

Ainoa mikä tämänkaltaisessa tilanteessa olisi tervetullutta, on vinkki meille asiasta. Jokaisen viestin alakulmassa on linkki "ilmoita valvojalle", josta lähtee nootti kaikille palstan valvojille/ylläpitäjille, ja siihen voi kirjoittaa terveiset myös. Sen perusteella heräämme kivenkolosta ja ratsastamme paikalle tarkistamaan tilanteen, eli tässä tapauksessa jaamme ketjun osiin. (mielellään linkin painallus vielä sen viestin kohdalta josta ketju on lähtenyt sivuraiteille, niin jakaminen on nopeaa)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi hauska tietää miten Ilmailuhillintö, ja sen eksperttilääkärit olisivat suhtautunut allaolevaan tapaukseen. Ilmeisesti medikaalia ei turhaan oteta kuivumaan myöskään ausseissa. Ehkä tässä tilanteessa olisi jo pitänyt. ;D

"Qantasin lentäjällä pakkomielle syöksyä maahan

Tiistai 23.3.2010 klo 14.13

Australialaisen lentoyhtiön lentäjä taisteli kolme vuotta vaarallisen pakkomielteensä kanssa.

Australialaisessa Qantas-lentoyhtiössä työskennellyt lentäjä Bryan Griffin valitti useita kertoja, kuinka hän joutui kamppailemaan itsensä kanssa, jottei olisi sammuttanut matkustajakoneen moottoreita kesken lennon. Griffinin halu syöksyä maahan oli niin voimakas, että hänen täytyi joskus astua hetkeksi ulos ohjaamosta rauhoittumaan, Sydney Morning Herald -lehti paljasti tiistaina.

Vaikka Griffin kertoi terveysongelmistaan useille lääkäreille, hänen annettiin jatkaa työssään. Hän lensi Qantasin matkustajakoneita kolme vuotta 1979-1982, ennen kuin hän lopulta erosi vakavan pakkoneuroosin, ahdistuksen ja masennuksen vuoksi.

Griffinin järkyttävä tarina tuli julkisuuteen vasta nyt, kun työtuomioistuin määräsi Qantasin maksamaan hänelle 110 000 euroa vahingonkorvauksia siitä hyvästä, ettei yhtiö ollut reagoinut hänen ongelmiinsa ajoissa. Tuomioistuimen mukaan Griffinin tila vain paheni, koska hänen annettiin jatkaa työssään

Tuomioistuin totesi myös, ettei Qantas kiinnittänyt riittävästi huomiota vaaraan, jonka Griffinin pakkomielle aiheutti matkustajille ja ihmisille yleensä.

STEFAN LEPPÄNEN

stefan.leppanen@iltalehti.fi"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai pitää yksin lentäviltä heikon terveyden omaavilta ihmisiltä kieltää lentäminen... miksi?

Miksei sairailta kielletä polkupyöräilyä? Tai purjehtimista? Soutuveneilykin on hirveän vaarallista. Autiolla järvellä jos saa sairaskohtauksen, kukaan ei ehkä huomaa päiväkausiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai pitää yksin lentäviltä heikon terveyden omaavilta ihmisiltä kieltää lentäminen... miksi?

Miksei sairailta kielletä polkupyöräilyä? Tai purjehtimista? Soutuveneilykin on hirveän vaarallista. Autiolla järvellä jos saa sairaskohtauksen, kukaan ei ehkä huomaa päiväkausiin.

Unohdit kävelyn. Kunnalliset kadunylitaluttajat on saatava vilkkaimmiile kaduille, esimerkiksi Helsingissä Hämeentielle ja Mannerheimintielle. Taluttajien palvelujen käyttö on pakollista, jos medikaali ei salli itsenäistä kadunylistystä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Medikaalin  tulostaa nykyisin ilmailulääkäri vastaanotollaan suoraan pilotin käteen. Kohdallani sattui toistaiseksi tulostamaton tapaus.

Ilmailulääkärin mukaan minulle voisi ultraan medikaalin tulostaa, mutta käynnilläni 28.11.2016 lääkäri ei saanut yhteyttä Trafin järjestelmään. Hän lupasi lähettää medikaalin huomenissa postitse, kunhan yhteydet toimivat. Joulukuussa lääkäri kertoi yhteysongelman jatkuvan ja hän on pyytänyt Trafilta apuja ongelmaan. Tammikuun kuudes päivä 2017 ilmoitin asiasta Trafille kirjaamoon. Sieltä ei ole vastattu.

Medikaalia ei ole, vaikka ilmailulääkäri sen myöntäisi. Medikaali on lennettäessä pidettävä mukana, joten lentääkö vaiko eikö lentää... >:(

Onko muille medikaalin uusijoille sattunut vastaavaa tulostusongelmaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko muille medikaalin uusijoille sattunut vastaavaa tulostusongelmaa?

Ei aivan, mutta sinnepäin. Pari kertaa on käynyt, että medikaali on mennyt vanhaksi tarkastukseen käydessä. Paperilappu on vanhentuessaan mitätön, en kanniskele sitä mukanani, enkä aio tehdä jatkossakaan. Uutta ei kuitenkaan muka voitu kirjoittaa, ellei vanhaa esitetty. Luulisi, että tarvittavat tiedot olisi järjestelmissä, eikä tallennettuna vanhentuneeseen haltijatodistukseen. Lääkäri otti nokkiinsa ja sanoi, että tulee esittämään pysyväismääräystä vanhentuneen medikaalin esittämisestä. Noudin medikaalin myöhemmin Trafista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Trafista tuli 27.1.2017 postitse LAPL medikaali. Liki kaksi kuukautta vierähti tulostusongelmien kanssa, sillä kävin ilmailulääkärillä 28.11.2016.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään