Pauli Hankonen

Belgradin ilmailumuseo (oli, Keskiviikkokyssäri)

28 viestiä aiheessa

avion 451, erikoisen näköinen laite

 

No löytyihän se oikea tyypppi kun vähän kyseli.

 

Tuli vedettyä balkanin läpijuoksu (viisi maata viikossa) ja Belgradin ilmailumuseo osui matkan varrelle. Museo on Belgradin kansainvälisellä lentoasemalla ja ihan käymisen arvoinen paikka jos siellä päin maailmaa sattuu liikuskelemaan. Yllättävän paljon Jugoslavialaiset ovat saaneet aikaiseksi lentokoneiden suhteen, omia suihkareita ja kaikkee. Minulta pyydettiin myös tuomaan aihetta käsitteleviä opuksia mukanani museosta kun siellä vierailen. Harmittavasti vaan museon pienessä kaupassa ei ollut mitään kirjallisuutta koneista myytävänä, ainoastaan joitain väsyneitä lippiksiä ja t-paitoja. Jos joku sattuisi tietämään mistä saisi kirjallisuutta Jugoslavialaisista lentokoneista, niin nyt saa kertoa. Ei ole kuulema väliä vaikka olisi Serbokroatian kielisiä kirjoja.

 

Mielenkiintoinen laite tuo Avion 451 (tai Ikarus 451 miten vaan haluaa), mitenköhän mukava tuolla on lennellä kun mahallaan tuossa moottoreiden välissä makailee ja konetta ohjaa  ???

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yritin jotain kuvailla, mutta museossa oli vaikea valo, eikä Ixus vieläkään ole mikään valokuvauksen riemuvoitto. Tässä nyt kuitenkin jotain museosaalista.

 

Museo itse

[ attachment removed / expired ]

 

Sisäänkäyntiä vartioi Soko J-21 Jastreb

[ attachment removed / expired ]

 

Ulkona myös oikeita lentokoneita. Tämä kaunotar ei esittelyja kaipaa

[ attachment removed / expired ]

 

Museon yläkerrassa on muutamia näyttelyitä JAT:n, Aviogenexin ja yleisesti Jugoslavian (Serbian) siviili-ilmailun historiasta. Lisäksi siellä on kattoon ripustettuja koneita. Tässä nyt jokunen.

 

UTVA 65S näytti mielestäni Cessna 188 tai Piper Pawneen lisenssituotteelta, mutta ei kai noilla sitten kuitenkaan mitään tekemistä toistensa kanssa ole?

[ attachment removed / expired ]

 

Letov Ljubljana KB-6

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä Nieuport N.XI C1 on replika. Mutta mielenkiinto heräsi koneen aseeseen.

[ attachment removed / expired ]

 

Miten tuolla ammuttiin? Noustiin seisomaan sauva jalkojen välissä ja toivottiin että kone menee sinne minne se haluaa ja kuula vihulaiseen?  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Alakerrasta löytyy lisää koneita.

 

Messerschmitt Bf 109 G-2

[ attachment removed / expired ]

 

Supermarine Spitfire Mk.Vc Trop

[ attachment removed / expired ]

 

Yakovlev Yak-3 (museon vahtimestarin mukaan maaliman ainua säilynyt yksilö)

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä paneeli löytyy kun kurkistaa koneeseen nimeltä FA Utva "Utva-66 H"

[ attachment removed / expired ]

 

Utva on siis eräänlainen "teko cessna"  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Hiilikuitua..

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää muovia..

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Ihmisten tappamiseen suunniteltu kone

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Mahtaa Keniä harmittaa?

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Museossa on sisällä paljon muitakin koneita, postasin tähän nyt vaan muutaman jotta saa vähän käsitystä museosta. Jugoslavialaisia koneita on todella paljon, mikä sinänsä on mielenkiintoista. En edes tiennyt että he ovat olleet niin tuotteliaita lentokoneteollisuuden saralla. No aina oppii uutta kun on pois kotoa.

 

Pihalta vielä muutama. Kyllä Kamov on aina Kamov! (Kаmоv Kа-28PL)

[ attachment removed / expired ]

 

Ennen oli miehet rautaa, lentokoneet oli aaltopeltiä, hiio-hoi!

[ attachment removed / expired ]

 

Mig-21R

[ attachment removed / expired ]

 

Ilyushin Il-14P

[ attachment removed / expired ]

 

Takapihalta löytyi tällainen. Olisikohan kyseessä joku Lockheedin tuote?

[ attachment removed / expired ]

 

Belgrad on muutenkin ihan hauska stadi jonne voi ihan hyvillä mielin lähteä vaikkapa pitkäksi viikonlopuksi (tuoppi 0,86 EUR ravintolassa). Itse olin vain kaksi yötä Belgradissa ennen kuin jatkoin matkaa junalla etelään.

 

Tämmöistä jälkeä tulee kun ihmistentappokone osuu maaliinsa. Belgradin keskustassa on jätetty muutama osumia saanut mökki pystyyn muistoksi vuoden 1999 Nato pommituksista.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

UTVA 65S näytti mielestäni Cessna 188 tai Piper Pawneen lisenssituotteelta, mutta ei kai noilla sitten kuitenkaan mitään tekemistä toistensa kanssa ole?

[ attachment removed / expired ]

 

 

Oikeastaan kaikki nykytuotannossa olevat lantakoneet perustuvat enemmän tai vähemmän Texas A&M Universityssä Fred Weickin johtaman tutkimusryhmän tuloksiin, jotka fyysisesti hahmottuivat tyyppinä AG-1 AG-1 Airplane Weick kehitteli edelleen konetyypin AG-3, joka oli Piper Pawnee prototyyppi. Sen jälkeen lantakoneet ovat muistuttaneet toisiaan hyvin paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Belgradin ilmailumuseo osui matkan varrelle.

Museo itse

[ attachment removed / expired ]

 

Kiersit varmaankin koko"pömpelin" ympäri, sattuiko linssin eteen , elikkä oliko vielä paikallaan  :o  70101    DHC-2  Beaver, tuossa kuvassa sen pitäis näkyä, hämärästi olen näkevinäni Kamovin takana, ainakin kellukkeet  8)

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiersit varmaankin koko"pömpelin" ympäri, sattuiko linssin eteen , elikkä oliko vielä paikallaan  :o  70101    DHC-2  Beaver, tuossa kuvassa sen pitäis näkyä, hämärästi olen näkevinäni Kamovin takana, ainakin kellukkeet  8)

 

  Risto

 

Kyllä siellä mielestäni Beaveri seisoi. Ajateltiin kiertää koko tönö, mutta jostain syystä serbi oli sulkenut puolet pihasta, ts Caravellen ja sen ympärillä olevien koneiden sekaan ei päässyt pyörimään. Ja kun juuri se Caravellen hyväily olisi ollut kaikkein mieluisinta puuhaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia mielenkiintoisista kuvista.

Muistan joskus lukeneeni että ao. museossa propakandana esillä F-117 palasia.

En ole koskaan kuitenkaan kuullut, että englantilais- tai yhdysvaltalaismuseoissa pyöriviä risteilyohjusten ja täsmäpommien osumavideoita kutsuttaisiin propagandaksi.

Kai se on kiinni siitä, kummalla puolen ex-rautaesiriippua ollaan ???

 

Itsellä muhinut ajatus vierailusta samaan suuntaan ensi syksynä, mutta ilmeisesti Kreikan ilmavoimien 80-vuotis näytös on peruuntumassa.

Sieltä olisi ollut hyvä jatkaa Belgradiin ja eteenpäin Frecce Tricolorin 50-vuotis juhliin Rivolto AB:hen Italiaan.

 

Oliko kyseessä työmatka vai keräiletkö vain eri maita plakkariin, 5 valtiota viikossa kuulostaa kovalta tahdilta ;)

 

Yritin jotain kuvailla, mutta museossa oli vaikea valo, eikä Ixus vieläkään ole mikään valokuvauksen riemuvoitto. Tässä nyt kuitenkin jotain museosaalista.

Aika kumma miten nuo ulkokuvat näyttää kuin rasvaisen linssin läpi otetulta?

Itse olen ollut Ixus 860 IS kameraani todella tyytyväinen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia mielenkiintoisista kuvista.

Muistan joskus lukeneeni että ao. museossa propakandana esillä F-117 palasia.

En ole koskaan kuitenkaan kuullut, että englantilais- tai yhdysvaltalaismuseoissa pyöriviä risteilyohjusten ja täsmäpommien osumavideoita kutsuttaisiin propagandaksi.

Kai se on kiinni siitä, kummalla puolen ex-rautaesiriippua ollaan ???

 

Itsellä muhinut ajatus vierailusta samaan suuntaan ensi syksynä, mutta ilmeisesti Kreikan ilmavoimien 80-vuotis näytös on peruuntumassa.

Sieltä olisi ollut hyvä jatkaa Belgradiin ja eteenpäin Frecce Tricolorin 50-vuotis juhliin Rivolto AB:hen Italiaan.

 

Oliko kyseessä työmatka vai keräiletkö vain eri maita plakkariin, 5 valtiota viikossa kuulostaa kovalta tahdilta ;)

Aika kumma miten nuo ulkokuvat näyttää kuin rasvaisen linssin läpi otetulta?

Itse olen ollut Ixus 860 IS kameraani todella tyytyväinen.

 

 

Ihan lomamatkalla ja maitahan tossa keräiltiin. Toi viisi valtiota viikossa on kyllä liian kova tahti  :P

 

Ixus on hyvä pokkari, mutta mun Ixukseni ei oo valokuvauksen riemuvoitto, koska säilytän sitä huonosti taskun pohjalla ja se kulkee mukana 365 vuorokautta vuodessa. Siksi se on täynnä pölyä ja naarmuja ja kuvien laatu sen mukaista. Mutta saa sillä noita matkamuistokuvia ja se mikä Ixuksessa on kehuttavaa että se on erittäin kestävä kamera, joskin mun käytössä ne on kulutuskamaa..

Videolaitteistoa ja EOS järkkäriä kohtelen arvokkaammin, mutta ne eivät olekaan aina mukana  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kuukkelin käännös selvittää meille hyvinkin tarkasti mistä on kyse, hesus sentään näitä käännöksiä. ::)

Niinpä mutta onhan tuo kuitenkin "ymmärrettävämpää" kuin tuo kyriilinen Moskovan murre...ainakin mulle

Vaikuttas muuten, että tuo raato ois tähtimoottori-sarjaversio.

Markku

P.s.

Löytyhäntuosta tekstiä Lontoonmurteellakin ja kuvassa nuo tähtimoottorit

http://1000aircraftphotos.com/Contributions/KleinBernhard/9682.htm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun tutkailee noita Paulin hienoja kuvia museon mielenkiitoisesta kalustosta vähän tarkemmin niin:

Mistähän palasista tuo Bf-109G-kakkonen on entisöity? Laskutelineen pyörissä "pölykapselit" siiven patit ja lasinen niskapanssari ois kotoisin enemmänkin G-kuutosesta tms...

Tuo Nieuport 11:n kuularuisku ja sen asennus on toteutettu myös vähän sinnepäin:

http://i123.photobucket.com/albums/o319/SPA124BRUNO/NIEUPORT11.jpg

eli kyllä Levis-kk.ta meni vaijeri tuonne kapiiniin  ettei pilottin tarvinut seisaallaan ammuskella.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän palasista tuo Bf-109G-kakkonen on entisöity? Laskutelineen pyörissä "pölykapselit" siiven patit ja lasinen niskapanssari ois kotoisin enemmänkin G-kuutosesta tms...

 

Taitaa olla useammasta koneesta koottu. Esimerkiksi moottoripelti taitaa olla F:stä, koska siitä puuttuu se toinen nokan pienistä ilmanottoaukoista. Kuhmulla varustettu siipi sen sijaan voi olla oikein, koska myöhemmässä erässä Suomeenkin ostetuissa G-2:ssä oli samanlaisia. Saattoi olla jopa niin, että toinen siipi oli mallia G-2 ja toinen G-6. Kuhmuhan johtui siitä, että G-6:ssä siirryttiin käyttämään paksumpaa rengasta, jonka tunnistaa (kuten Markku sanoikin), tuosta puolattomasta (levy)pyörästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Mersusta ja sen kulkeutumisesta tuohon kuntoon netistä ei hirveästi tietoa oo tarjolla. Jossakin mainittiin jotta tuo moottoripelti ois peräisin G-nelosesta ja siivet G-kuutosesta. Peruskorjauksissa jo sodan aikaan Saksanmaalla saatettiin G-2:n panna tuo pattisiipi. OMutta onko tuo perua sieltä vai "ylientisöintiä", olihan Jukoslaaveilla sodanjälkeen kyllä käytössään G-kakkosia, kuutosia ja kymppejä. Mistä tuo lasinen niskapanssari ois peräisin? Semmoista ei ollut ainakaan Suomeen tulleissa G-2:ssa...

Toisaalta Suomessakin vaihdettiin esim. korkeita puisia peräsimiä normaalin mallisiin yms. Onko kellään tietoa mitä tuossa esittelytaulussa seisoo. Tuskin ainakaan lisävalaistusta asiaan?

Markku   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhänseon. Tuskin Mersun rakentajat/käyttäjät olivat näinkään tarkkaan tuolloin 6-70vuotta sitten selvillä tai edes kiinnostuneita kaikenkarvaisista alatyypeistä. Tuo niskapanssaripropleemi oli varmasti helppo hoitaa rintamalaivueissa joissa vaurioituneista koneista mieluusti kannipalisoitiin käyttökelpoisia osia. Mutta noiniikuin noita erinäisten entiseerattujen museokoneiden kuvia katsellessa tulee kyllä väkisin mieleen enämpi tuo "ylientisöinti"...

http://www.air-and-space.com/20050514%20Minter/DSC_0516%20HA-1112%20M1L%20NX109W%20left%20front%20l.jpg

Tuostakin Buchósta on "yritetty" tehdä enemmän Sataysin näköinen... :'(

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta noiniikuin noita erinäisten entiseerattujen museokoneiden kuvia katsellessa tulee kyllä väkisin mieleen enämpi tuo "ylientisöinti"...

http://www.air-and-space.com/20050514%20Minter/DSC_0516%20HA-1112%20M1L%20NX109W%20left%20front%20l.jpg

Tuostakin Buchósta on "yritetty" tehdä enemmän Sataysin näköinen... :'(

Markku

 

 

Tätähän se tuppaa aina olemaan..... laitetaan täysin fiktiivinen maalaus ja esitellään "Mersuna" Just just. Ei siinä mitään, hyvä että yleensäkin entisöidään.... mutta olisipa mielenkiintoista kerrankin nähdä Buchon joka ei olisi saksalaisväreissä......

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa vaan näyttää "kevyeltä" ilman niskapanssaria, vaikka aikamoinen tuotos tuokin G-6 on ulkolaisten saittien mukaan  ;).

 

Madridin museo on kyllä aukko "ilmailumuseosivistyksessä",Belgradin museon ohella, mutta täytyy yrittää paikata se aukko jossain välissä... Mitä tulee vielä noihin Epspanjan väreihin, niin oikea suunta on jo löytynyt! Viime kesänähän pistettiin Münchenissä CASA 2.111B (He 111H-16) näytille Espanjan ilmavoimien väreissä.

 

 

Suattaapi ollahi ihan oikea kuomu, ei olis ensimmäinen kerta kun näen omiani. BoB CASA 211 koneista puheen ollen, koskahan se tuo "meän kylän" CASA pääsee entisöinnin alle? Toisaalta alkaa kohta olla kyseenalaista että kannattaako, koska se on edelleen filmausten aikaisissa väreissä. Oma historiallinen arvonsa silläkin?

 

Ei nyt sattunut työkoneelle parempaa kuvaa mutta.....

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla