Erkki Pulkkinen

Kesä tulee, koneet edelleen lukkojen takana

45 viestiä aiheessa

Kesä tulee ja ilmailijoiden askeleet vievät GA-platoille. Viimevuosina vaan on ollut ongelmaa päästä koneelleen kun näillä isommilla kentillä harrastetaan varmuuden maksimointia.

Kotikenttäni on EFOU rullaportteineen ja turvatarkastajineen, useammin kuin monesti olen mielessäni kironnut tuota järjestelmää, jolla yleisilmailijoita päästetään platalle, kiirettä ei auta olla jos sattuu esimerkiksi vuoronvaihdon aikaan portille.

Ihmettelen suuresti miksi porteille ei voi laittaa nykyajan kulunvalvontalaitteita ja jakaa kortteja tai muita kulkuun oikeuttavia tunnuksia esimerkiksi lupakirjan omaaville (vähän niinkuin tuolla sääpalvelussa tehtiin). Lupakirjojen haltijat ovat väittääkseni kaikki luotettavia henkilöitä ja voisivat vastata mukanaan tuomista kulkijoista. Samalla säästettäisiin kenttähenkilökunnan työaikaa johonkin oikeaan asiaan. Lisäksi väitän että tämän tyylinen järjestely lisäisi oikeasti turvallisuutta lentoasemilla, koska ilmailijoiden motivaatio turvallisuuden omavalvontaan kasvaa.

 

Onko maassamme lentoasemia, joissa tämä homma toimii jollain järjestelyllä?

Kokemukseni mukaan kulkeminen eri lentoasemilla on todella mielenkiintoista, koskaan ei tiedä pääseekö satunnainen kulkija platalta ulos, jos on päässyt niin takaisin tulo on vaatinut toisinaan melkoista mielikuvitusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla pelataan kuitattujen avainten kanssa tai käydään pokkaamassa kenttäpäivystäjälle.

 

Tai kävellään päiväsaikaan lekohallin läpi ilman pokkaamista.

 

Turuussa pääsi platalle kun soitti ovipuhelimella, kai se johonkin konttuuriin/briiffinkihenkilölle meni.

 

Vantaalla ylläripylläri kävellään turvan läpi, josta olenkin tässä miettinyt, että mitenhän se nesteiden kuljetus menee koneelle siinä tapauksessa, että limupulloa ei päästetä läpi.. Mihin saa jättää ruumaan menevät matkatavarat ja kuka ne tarkastaa, missä ne tarkastetaan ja tuoko joku ne sitten koneelle, jossa sama henkilö joka sitä pulloa oli kantanut ennen turvaa, lastaa sen... No, on sinne limupullon saanut luojan kiitos vielä viedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seinäjoella platalle pääsee omilla sähköisillä avaimilla. Avaimen saamisen edellytyksenä on turvallisuuskoulutus.

 

Seinäjoella on otetta asiassa, kunhan tuo leviäisi koko maahan ja sama avain toimisi kaikilla lentoasemilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai kävellään päiväsaikaan lekohallin läpi ilman pokkaamista.

 

Turuussa pääsi platalle kun soitti ovipuhelimella, kai se johonkin konttuuriin/briiffinkihenkilölle meni.

 

Vantaalla ylläripylläri kävellään turvan läpi, josta olenkin tässä miettinyt, että mitenhän se nesteiden kuljetus menee koneelle siinä tapauksessa, että limupulloa ei päästetä läpi.. Mihin saa jättää ruumaan menevät matkatavarat ja kuka ne tarkastaa, missä ne tarkastetaan ja tuoko joku ne sitten koneelle, jossa sama henkilö joka sitä pulloa oli kantanut ennen turvaa, lastaa sen... No, on sinne limupullon saanut luojan kiitos vielä viedä.

 

Miehistön jäsenet on onneksi vapautettu nesterajoituksista koko EU:ssa. Ongelma voi siis tulla vain sinnä, miten todetaan miehistön jäsenyys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Turuussa pääsi platalle kun soitti ovipuhelimella, kai se johonkin konttuuriin/briiffinkihenkilölle meni.

 

 

EFTU:lla vieras lentäjä tosiaan pääsee ulos ja sisään platalta tornin alapuolella olevasta ovesta sisäpuhelinta käyttämällä. Numero on sisäpuhelimen päällä esillä.  Kotikentän harrastajilla/ammattilaisilla on sitten tiukan valvonnan alla kuitattuja avaimia jonkin verran käytössä omien hallitilojen kautta kulkemiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFTU:lla vieras lentäjä tosiaan pääsee ulos ja sisään platalta tornin alapuolella olevasta ovesta sisäpuhelinta käyttämällä.

 

Käkäkä, ulos platalta menin muiden matkustajien mukana kun siinä joku finncomm purki porukkaa ulos, jäi koko sivuovi huomaamatta ja siinä vaiheessa ku valitsin ei tullattavaa -kaistan ni alko jo tuntua, että tänne varmaan ois ollu joku simppelimpikin reitti. Toisaalta ei tarvinut harrastaa sosiaalista kanssakäymistä kenenkään kanssa tai näpytellä mitään numeroita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuopiossa homma toimii kerhojen jäsenien suhteen pääosin heidän omilla henkilökohtaisilla avainkorteilla. Kortteja on eriasteisia. Lentäjillä kortti on käytännössä mallia "pääsy sinne, minne mahdollista", eli kerhotiloihin, lekohalliin ja yleisilmailuplatalle. Tai vastaavasti kenttäpäivystys päästää tiloihin, kun henkilötodistus esitetään ja nimi löytyy heille toimitetusta listasta...

 

Muualta tulevat lentäjät pääsevät itse ulos yleisilmailuplatan sähköisestä portista nappia painamalla. Sisään pääsee ottamalla yhteyttä päivystykseen saman portin pielessä olevan porttipuhelimella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seinäjoella on otetta asiassa, kunhan tuo leviäisi koko maahan ja sama avain toimisi kaikilla lentoasemilla.

 

Seinäjoki ei ole Finavian kenttä vaan sitä ylläpitääkin rengonharju-säätiö.

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFTU:lla vieras lentäjä tosiaan pääsee ulos ja sisään platalta tornin alapuolella olevasta ovesta sisäpuhelinta käyttämällä. Numero on sisäpuhelimen päällä esillä.  Kotikentän harrastajilla/ammattilaisilla on sitten tiukan valvonnan alla kuitattuja avaimia jonkin verran käytössä omien hallitilojen kautta kulkemiseen.

 

EFOU:lla on rullaportti, josta pääsee ulos, sisäänpääsyä varten siinä portin pielessä on porttipuhelin, jolla saa yhteyden kunnossapitoon ja he kiihdyttävät paikalle punaisella golffillaan heti kun kerkiävät. Henkilökunta päästää rullasta sisään ja suorittaa ruumiintarkastuksen sekä tutkii matkatavarat, jos kynsiviilaa suurempaa ei ole mukana niin voi kävellä koneelleen.

Kuitattuja avaimia oli ennen, mutta avaimeen sopiva portti on poistettu ja sähköinen rullaportti tuotu tilalle. Eli kukaan ei voi välttyä tältä nykyiseltä käytännöltä.

 

Siis aika isoja eroja eri kentillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulu ja Vantaa taitavat olla tiukimmat. Oulun turvatarkastukseen jäi mullakin matkajuomat ja tuulilasinpesuaerosoli. Turhaa oli selittää, että lasi on täynnä itikoita ja tarttis pestä - säännöt on kuulemma sääntöjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulu ja Vantaa taitavat olla tiukimmat. Oulun turvatarkastukseen jäi mullakin matkajuomat ja tuulilasinpesuaerosoli. Turhaa oli selittää, että lasi on täynnä itikoita ja tarttis pestä - säännöt on kuulemma sääntöjä.

 

Pikkukoneelle menossa siis,uskomatonta....... :thmbdn:

 

Takaan ja alleviivaan että muutos mahdollinen jopa Suomessa näihin älyttömiin sääntöihin.Miten kuuluu sääntö että kippari ei saa ottaa mainittuja nesteitä koneeseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kysyivät vielä, miksi yritän viedä painepulloa tarkastuksesta läpi, ja miksi en jättänyt sitä tullessani koneeseen. Yritin siinä sanoa, että ostin pullon just tebikseltä ja en mielelläni jätä painepakkauksia koneeseen kesällä, jos kone joutuu seisomaan auringon paahteessa platalla, jolloin sisälämpötila voi kohota arvaamattoman korkeaksi. Turha oli selitellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kysyivät vielä, miksi yritän viedä painepulloa tarkastuksesta läpi, ja miksi en jättänyt sitä tullessani koneeseen. Yritin siinä sanoa, että ostin pullon just tebikseltä ja en mielelläni jätä painepakkauksia koneeseen kesällä, jos kone joutuu seisomaan auringon paahteessa platalla, jolloin sisälämpötila voi kohota arvaamattoman korkeaksi. Turha oli selitellä...

 

Taitaa olla moinen älyttömyys seuraus siittä että yleisilmailu sotketaan matkustajaliikenteeseen.Jos oikein muistan niin Oulussa oli kyllä oma tarkastus yleisilmailijoille,mukavia heppuja olivat vahdit,haastelin heidän kanssaan puolituntisen.Kuljettivat vielä koneelle.Syyttömiä ovat henkilökunta typeryyksiin,noudattavat ohjeita vain.

 

Mitä tekee etujärjästö SIL asian hyväksi?

 

Saako kalastusvälineet viedä koneeseen? Miten saan haulikon mukaani?

 

Onko säännöt samat miehistölle kuin matkustajille?

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinähän se GA- tarkastuskoppi on tornirakennuksen vieressä. Ja koneelle sain kyydin minäkin, kun eihän siellä kentällä saa enää kävellä ollenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Miten saan haulikon mukaani?

 

Kuule Olle, kohta haulikot ja muut aseet viedään sulattoon. Ne ovat kuulemma erittäin vaarallisia.

 

:'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten saan haulikon mukaani?

 

Lastaamalla kaikki 5 haulikkoa (meillä osa oli haulikkorihloja) Hyvinkäältä pikkukoneeseen ja lentää reuhautat Ouluun?  :P

Anna etukäteen vinkki sopttereille niin saatte rakentavaa (?) keskustelua aikaiseksi..tai sitten ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuule Olle, kohta haulikot ja muut aseet viedään sulattoon. Ne ovat kuulemma erittäin vaarallisia.

 

:'(

 

Joo,ollaan hiljaa.

 

Minulla on aina räjähteitä,teräaseita ym muuta mukavaa mukana kun lennän pohjoisessa,Ruotsin puolella laki vaatii ne.Ei auta ottaa koneesta ulos niin ei huomaa kukaan.Saatavissahan ne on eli laittomia "airside"

 

Tutkiskelin pykäläviidakkoa siellä,taitaa olla homma karannut lapasesta turvallisuuden haussa.Ruotsissa on AOPA ainakin tehnyt jotain asian eteen.

 

Täällä kuljetan koneeseen mitä haluan/tarvitsen.

 

Rakentavassa mielessä ehdotan että yksityislentäjät Oulussa voisivat käyttää ground handling firmaa tuulilasinpesunesteen toimittamiseen koneelle,samalla menisi virvokkeetkin.

 

Edit/lisätty d

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lastaamalla kaikki 5 haulikkoa (meillä osa oli haulikkorihloja) Hyvinkäältä pikkukoneeseen ja lentää reuhautat Ouluun?  :P

Anna etukäteen vinkki sopttereille niin saatte rakentavaa (?) keskustelua aikaiseksi..tai sitten ei.

 

Valitan,en ymmärrä........

 

Oletin että Oulusta lähtee pikkukoneella metsästäjiä,kalastajia reisuun.Miten siis vehkeet mukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän aseiden kuljettaminen on pelkkää kuljettamista, ei kantamista. Kuljettamiselle on kuitenkin oltava hyväksyttävä syy ja sellainenhan on esimerkiksi metsästämään meno.  :thmbup:

Pakko niiden vartijoiden on päästää aseetkin kulkemaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oikeasti koetetteu onnea. Jätettiin osa porukasta noutamaan vuokra-autoa ja lennettiin Oulu Domesticille eli Ahmosuolle josta autoryhmä sitten noukki meidät aviaattorit kyytiin.

Palatessa -tietenkin tussareiden kanssa- piipahdettiin Oulunsalossa tankilla, säitä ei tankkausvälilaskun aikana viitsitty tarkistella paikallisbriefingistä sen kummemmin ääliömäisen porttisysteemin takia. Ne kun sai pienemmällä kävelyllä tarkistettua puhelimitse EFHK briefingistä. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakentavassa mielessä ehdotan että yksityislentäjät Oulussa voisivat käyttää ground handling firmaa tuulilasinpesunesteen toimittamiseen koneelle,samalla menisi virvokkeetkin.

 

Johan tuo Ari Aho tuolla ylempänä totesi, että miehistön jäsenet on vapautettu nesterajoituksista...?

 

Ja mitä tulee sitten näihin kemikaaleihin, niin ne ehkä sitten GH:n kautta itse sopimalla tai tiedustelemalla siellä pahaisella portilla/millälie tarkistuspisteellä, notta kukas täällä tarkastaa nämä ruumaan menossa olevat tavarat...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turvallisuuden nimissä pidän mukana mm. linkkaria ja toistaiseksi se on saanut olla mukana, myös Oulussa. Olen tainnut tässä vuosien varrella käyttää turvallisuutta myös perusteluna kun jotain on pyydetty poistamaan lentolaukusta. Linkkuveitsen voi perustella ja se on tarpeellinen jos joutuu onnettumuuteen ja pitää pystyä leikkaamaan turvavyöt poikki kun kone on vaarassa syttyä tuleen.

Bensan vientiä koneelle en pysty perustelemaan lentoturvallisuudella koska sopivaa bensaa saa myös paikanpäältä.

Jos jostain turvallisuuteen liittyvästä, mielestäsi välttämättömästä, tavarasta tulee vaatimus poistaa niin se kannattaa pyytää kirjallisena. Sellaista vastuuta kukaan turvatarkastaja ei halua ottaa että poistetun linkkarin takia niitä turvavöitä ei saataisikaan katkaistua onnettomuustilanteessa ja se johtaisi sitten jonkun kuolemaan.

 

-Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan tuo Ari Aho tuolla ylempänä totesi, että miehistön jäsenet on vapautettu nesterajoituksista...?

 

Ja mitä tulee sitten näihin kemikaaleihin, niin ne ehkä sitten GH:n kautta itse sopimalla tai tiedustelemalla siellä pahaisella portilla/millälie tarkistuspisteellä, notta kukas täällä tarkastaa nämä ruumaan menossa olevat tavarat...

 

Kyllä,tarkoitin vain että vältytään ongelmalta määritellä miehistön jäsenyyttä,menee samalla ruumaan kaikki.  :laugh:

 

Miehistön jäsenet on onneksi vapautettu nesterajoituksista koko EU:ssa. Ongelma voi siis tulla vain sinnä, miten todetaan miehistön jäsenyys.

 

Euroopan kentillä on lähes pakollinen GH palveluiden osto,ja mikäli kentällä peritään matkustajamaksu ovat muut kuin päälikkö lähes aina matkustajia.Näin maksimoidaan palvelun hinta.

No,odotellaan vain milloin handling tulee pakolliseksi myös pohjolassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään