Erkki Pulkkinen

Kesä tulee, koneet edelleen lukkojen takana

45 viestiä aiheessa

Turvallisuuden nimissä pidän mukana mm. linkkaria ja toistaiseksi se on saanut olla mukana, myös Oulussa. Olen tainnut tässä vuosien varrella käyttää turvallisuutta myös perusteluna kun jotain on pyydetty poistamaan lentolaukusta. Linkkuveitsen voi perustella ja se on tarpeellinen jos joutuu onnettumuuteen ja pitää pystyä leikkaamaan turvavyöt poikki kun kone on vaarassa syttyä tuleen.

Bensan vientiä koneelle en pysty perustelemaan lentoturvallisuudella koska sopivaa bensaa saa myös paikanpäältä.

Jos jostain turvallisuuteen liittyvästä, mielestäsi välttämättömästä, tavarasta tulee vaatimus poistaa niin se kannattaa pyytää kirjallisena. Sellaista vastuuta kukaan turvatarkastaja ei halua ottaa että poistetun linkkarin takia niitä turvavöitä ei saataisikaan katkaistua onnettomuustilanteessa ja se johtaisi sitten jonkun kuolemaan.

 

-Mika

 

Juuri näin. :thmbup:

Allekirjoittanut luopunut lapinleukusta ja siirtynyt linkkariin joka joskus unohtuu lentolaukkuun välikentillä.Koneeseen kulkee myös Oulussa.

 

Asiallisesti keskustelemalla homma hoituu,turvamiehet saa kuunella vit""""a päivät pitkät,en minä ainakaan moiseen ala,työtään tekevät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota Oulun systeemiä olen ihmetellyt pitkään. Miten joku osaa tehdä asiat niin vaikeiksi ?

 

Viimeksi kun kävin Pirkkalanssa niinsielläkin oli muuttunus systeemi vaikeammaksi, ei enää päässyt suoraan briefingiin portista vaan piti kiertää kunnossapidon kautta yleisilmailun tuŕvatarkastksen kautta ja kävellä mutama sata metrip briefingiin.

 

Onneksi Pirkkalassa on järkevämpikin tapa, GA-alue on erotettu lentokoneen mentävällä portilla varsinaisesta kenttä-alueesta. Tällöin ei tarvitse mennä kaikkien tarkastusten läpi vaan platalle pääsee rullaamaan kamat ja nesteet koneessa.

 

Jos ei ihmisiä uskalleta platalle päästää niin, tässä olisi ratkaisu muillekkin kenttille. Vaikka kenttä on suljettu, voisi portti olla kauko-ohjattava ja varustaa kameralla. Jossakin aluelennonjohdossa tai 24h kenttällä voisi sitten päivystää miehittämättömiä kenttiä ja avata portti kännykkäsoiton tai radiokutsun perusteella.

 

Autentikointikin olisi aika helppoa, jos kamerassa näkyy lentokone potkuri pyörien niin sillä oletettavasti on oikeus päästä kenttälle, jos taas Opel Kadet ja joukko nuorukaisia mäyräkoirineen tai pitkäpartainen tyyppi kalashnikovin kanssa niin sitten ei avata porttia.

 

Ehdotukset pakollisten GH-firmojen käytöstä taitaisi taas nostaa kustannustasoa ihan järjettömästi. En tiedä mikä keskimääräinen hinta Euroopassa on, Reykjavikissa taisi homma maksaa yli satasen mutta se oli tuontireissun aikana aino ei-amerikkalinen kenttä jossa tuollainen maksu oli. USA:n puolella taas paikalliset FBO:t olivat lähes ilmaisia, polttoaine maksoi ehkä 10 senttiä enemmän gallonalta mutta se ei montaa dollaria tehnyt kun koneen tankit tuli täytetyksi. Tuohon hintaan saikin sitten erinomaiset palvelut hotellien varaamisineen kaikkineen.

 

Olen jo moneen kertaan peräänkuulluttanut SIL:n edunvalvontaa tässä asiassa. Eikö SIL voisi alkaa neuvottelemaan kenttille pääsystä Finavian kanssa. Ensiksi Finavian johdon kansssa yleisistä toiminta-tavoista  ja sitten sen pohjalta kenttien käytännön toteutuksesta.

 

Yksi koko Suomen kenttille käyvä kulkukortti joka toimisi samalla todistuksena siitä että kuuluu ilma.akuksen miehistöön olisi järkevä ratkaisu. En oikein ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeaa toteuttamisen kannalta. Kortit ei maksa paljoa, hakian henkilöllisyyden verifiointi on helppoa. Kamerta, mahneettilukot ja kortinlukijat ei montaa tonnia maksa kenttää kohti joten ei Finavian laskuttamiin maksuihin verrattuna ole paljoa mitään. Käytännössä kausikortin hinnalla taitaisi saada kenttälle kameran jukijan ja magneettilukon.

 

Kate

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olen oikein ymmärtänyt niin EG asetus 1546/2006 antaa melkoiset vapaudet lentoaseman johdolle miten toteuttaa valvonta käytännössä,joka kentällä eri käytäntö.

 

Vielä tästä Oulusta,uteliaisuutta vain,miten toimii lentokerhon jäsenille meno alueelle?Menevätkö ilman tarkastusta kerhorakennuksen kautta?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen mitenköhän homma toimii muualla Euroopassa siis isoilla kentillä josta reittiliikennettä. Entäs USA:ssa ? Joskos sieltä löytyisi toimiva ratkaisu tähän probleemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maarianhaminassa homma on hoidettu siten, että kentän sulkeutuessa lennonjohdosta aktivoidaan platan portin koodilukko. Platalta poistuessa sisäpuolella lukee koodi, jolla pääsee takaisin koneelle. Koodi vaihdetaan silloin tällöin ja kentän ollessa auki kuljetaan terminaalin kautta (platan portin koodilukko deaktivoitu) ja lennonjohto availee ko. ovea valvoen "liikennettä" kameran/ovipuhelimen välityksellä. Jos on epäselvää kuka platalle on menossa niin ovella on pienempi kamera johon voi lätkäistä lentolupakirjan niin ei välttämättä tarvitse torniin tulla tunnistautumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen mitenköhän homma toimii muualla Euroopassa siis isoilla kentillä josta reittiliikennettä. Entäs USA:ssa ? Joskos sieltä löytyisi toimiva ratkaisu tähän probleemaan.

 

Euroopassa toimii,Italia poislukien,hyvin näiden handling firmojen välityksellä.Toisinaan sotketaan GA lentäjät matkustajaliikenteeseen ja menee aikaa,toisissa paikoissa on GA terminaali,palvellaan kuin kuningasta,ei tarvi kuin hengittää. :laugh:

 

Maksaa 50-200 € ,koitin selailla papereitani mutta vaikea sanoa tarkemmin kun nämä agentit laskuttavat välillä myös laskeutumis,parkki ym maksutkin.....

 

Edit/Kokemukseni on kuitenkin vähäinen,vain kymmenkunta eri maata jossa handling pakollinen,palveluja käyttännä reilut satakertaa.

 

"Italia poislukien" ei tarkoita etteikö homma siellä toimisi. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maarianhaminassa homma on hoidettu siten, että kentän sulkeutuessa lennonjohdosta aktivoidaan platan portin koodilukko. Platalta poistuessa sisäpuolella lukee koodi, jolla pääsee takaisin koneelle. Koodi vaihdetaan silloin tällöin ja kentän ollessa auki kuljetaan terminaalin kautta (platan portin koodilukko deaktivoitu) ja lennonjohto availee ko. ovea valvoen "liikennettä" kameran/ovipuhelimen välityksellä. Jos on epäselvää kuka platalle on menossa niin ovella on pienempi kamera johon voi lätkäistä lentolupakirjan niin ei välttämättä tarvitse torniin tulla tunnistautumaan.

 

Onko kauankin toiminut näin loistavasti.Oli hieno uutinen tänne naapuriin. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen mitenköhän homma toimii muualla Euroopassa siis isoilla kentillä josta reittiliikennettä. Entäs USA:ssa ? Joskos sieltä löytyisi toimiva ratkaisu tähän probleemaan.

 

USA:ssa ei ollut ongelmia päästä yhdelekkään kenttälle. Valvotuille GA-kenttille pääsee sisään kuten korpikenttille ilman esteitä. Jos kenttällä on matkustajaliikennettä oli portissa koodilukko ja/tai paikallinen FBO eli handling firma jonka kautta pääsi kenttälle. Koodilukoissa oli koodi luettavissa ovensisäpuolelta eli koodi talteenkun mennään ulos niin samalla koodilla pääsee sisälälle. Sinänsä nuo FBO:t hoisivat myös lentosuunnitteluntilat eli erillistä briefingiä ei ollut. Kenttälle pääsystä ja lentosuunnittulutilojen ja vessojen käytöstä FBO:t eivät laskuttaneet vaan ilmeisesti saivat elantonsa bensa yms myynnillä ihan kuten nyt nämä kotoiset tien varressa olevat huoltoasematkin. Yhdellä ainoallakaankenttällä en joutunut menemään USA:ssa turvatarkastuksen läpi vaikka hyvinkin molnella li säännöllistä matkustajaliikennettä. FBO:illa moninmutkaisin systeemi oli pyytää tiskiltä painamaan nappia että ovi platalle avautui.

 

Sinänsä hassua että kaikki tämä turvaparanoia on muka tulossa USA:n puolelta mutta jotenkin kummasti siitä ei siellä näkynyt jälkeäkään, ilmaisesti kaikki paska on syydetty tänne Eurooppalaisten niskaan. On vaikeaa perustella miksi Suomen sisäiset reittilennot olisivat suuremmassa uhassa terrorismille kuin USA:n sisäiset. Olivat 9/11 lennotkin USA:n sisäisiä lentoja.

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopassa toimii,Italia poislukien,hyvin näiden handling firmojen välityksellä.Toisinaan sotketaan GA lentäjät matkustajaliikenteeseen ja menee aikaa,toisissa paikoissa on GA terminaali,palvellaan kuin kuningasta,ei tarvi kuin hengittää. :laugh:

 

Maksaa 50-200 € ,koitin selailla papereitani mutta vaikea sanoa tarkemmin kun nämä agentit laskuttavat välillä myös laskeutumis,parkki ym maksutkin.....

 

Ei kestä budjetti jos tuollaisia hintoja pitää maksaa, että pääsee koneelta ja koneelle. Ymmärrän kyllä, että rahalla saa ja hevosella pääsee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kestä budjetti jos tuollaisia hintoja pitää maksaa, että pääsee koneelta ja koneelle. Ymmärrän kyllä, että rahalla saa ja hevosella pääsee.

 

Tossa etelänaapurissa saa sen handlingin ja koneen siivouksen ja ties mitä 10-20 eurolla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa etelänaapurissa saa sen handlingin ja koneen siivouksen ja ties mitä 10-20 eurolla ;)

 

Tässä esimerkki eräästä etelänaapurista........

 

Huomioi että kone on alle 1000kg,kilokin ylitse niin lähes kaikki kulut kaksinkertaistuu.

Päälikkö lasketaan kuljetuksessa matkustajaksi.

 

Koneen siivous kannattaa tehdä itse,välttyy yllätyksiltä,ei kannata kysellä paljon muutakaan.Kysyin Kosicessa kerran vettä omaan pulloon kentällä parkissa,jätkä otti pullon,tuli takaisin ja pesi väkisin ikkunan. :laugh:

 

En nauranut kyllä kun sain laskun.

 

Kannattaa aina tarkistaa kaikki kulut ennen lähtöä reissuun niin välttää pahimmat paikat,ei tunnu kivalta esmees maksaa 50 € parkkimaksua jokaiselta alkavalta vuorokaudelta ym

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulussa kaikki yleisilmailuportista kulkevat kutsuvat porttipuhelimella paikalle turvatarkastajan. Sama koskee lentäjiä ja hyppääjiä. Huom! Sama hyppääjä tarkastataan aina uudelleen joka hypylle mennessä.  Toimii kun tottuu !!!! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kestä budjetti jos tuollaisia hintoja pitää maksaa, että pääsee koneelta ja koneelle. Ymmärrän kyllä, että rahalla saa ja hevosella pääsee.

 

Voi myös tehdä niin että laskeutuu isoille kentille vain maahan tullessa/lähtiessä,se vaaditaan melkein aina.Muut lennot tekee pikkukentille,lähes aina ilmaista,ainakin edullista.

 

Koskaan en kyllä ole tätä vaihtoehtoa käyttänyt.

 

Edit/ Ne kentät missä kävellään koneelle on todella vähissä,kielletty kävely ilman kaulassa roikkuvaa lupaa.Kahdenkymmenen metrin matkankin kuljettavat.Warszavassa kysyin asiaa,saa kävellä kun kutsuu handlingin radiolla paikalle,niillä lupalappu kaulassa niin voit kävellä vierellä sen parikymmentä metria. :thmbup:Maksu tulee kuitenkin,luulevat lisäksi että onpas tyhmää porukkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulussa kaikki yleisilmailuportista kulkevat kutsuvat porttipuhelimella paikalle turvatarkastajan. Sama koskee lentäjiä ja hyppääjiä. Huom! Sama hyppääjä tarkastataan aina uudelleen joka hypylle mennessä.  Toimii kun tottuu !!!! :)

 

Juu,ei koskaan voi tarkastaa liikaa........ :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä esimerkki eräästä etelänaapurista........

 

No mutta kyllähän maan suurimmalla lentoasemalla sietääkin maksaa... Maksaa se Vantaallakin =)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta kyllähän maan suurimmalla lentoasemalla sietääkin maksaa... Maksaa se Vantaallakin =)

 

Halpa on huonoo eestinkielessä. :laugh:

 

Vantaan palvelu loistavaa,sain nukkua yön ilmaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halpa on huonoo eestinkielessä. :laugh:

 

Vantaan palvelu loistavaa,sain nukkua yön ilmaiseksi.

 

Jaa sait vai? Missäs? Minua se bisnesterminaalin täti kattoi vaan pahalla silmällä ku vietin puoli yötä paikallisessa briefingissä (odottelemassa että malmi aukeaa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään