Jussi Kakko

Kannuspyöräkokemusta hankkimaan?

8 viestiä aiheessa

Moi,

 

lensin viime vuonna PPL:n ja nyt on kasassa 71h tiimaa. Taskussa on myös GPL paperit joissa saman verran tiimaa. Tässä vaiheessa tuli mieleeni että olisi kiva päästä kouluttautumaan myös kannuspyöräkoneilla. Silmissä kiiltelee hinauslentäjän paperit jossain vaiheessa ja hinauslentokoneet monesti ovat kannuspyöräkoneita. Hetken aikaa konetilannetta selviteltyäni totesin kannuskoneiden olevan aika vähissä. Olisiko kenelläkään tietoa, missä tai miten voisin "ansaita kannukseni"? Onko jollain lentokerholla käytössä kannuspyöräkoneita tai tiedättekö jonkun yksityisen, jolta voisi konetta vuokrata? Suomen kannuspyörä C150:set -threadikin näyttää olevan aika lyhyt ja ytimekäs...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

lensin viime vuonna PPL:n ja nyt on kasassa 71h tiimaa. Taskussa on myös GPL paperit joissa saman verran tiimaa. Tässä vaiheessa tuli mieleeni että olisi kiva päästä kouluttautumaan myös kannuspyöräkoneilla. Silmissä kiiltelee hinauslentäjän paperit jossain vaiheessa ja hinauslentokoneet monesti ovat kannuspyöräkoneita. Hetken aikaa konetilannetta selviteltyäni totesin kannuskoneiden olevan aika vähissä. Olisiko kenelläkään tietoa, missä tai miten voisin "ansaita kannukseni"? Onko jollain lentokerholla käytössä kannuspyöräkoneita tai tiedättekö jonkun yksityisen, jolta voisi konetta vuokrata? Suomen kannuspyörä C150:set -threadikin näyttää olevan aika lyhyt ja ytimekäs...

 

 

LIY:ltä(Lappeenrannan ilmailuyhdistykseltä) löytyy DHC1-Chipmunk - hinauskone, että ota yhteyttä kerhoon jos haluat kannuspyöräkelpuutuksen/hinauslentäjäkelpuutuksen lentää. 100h PPL-tiimaa on vaadittu, että hinauskelpuutuksen saa, sekä siihen, että Chipmunkilla voi lentää. Täältä löydät yhteystietoja yms:  http://www.liy.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=18&Itemid=21

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LIY:ltä(Lappeenrannan ilmailuyhdistykseltä) löytyy DHC1-Chipmunk - hinauskone, että ota yhteyttä kerhoon jos haluat kannuspyöräkelpuutuksen/hinauslentäjäkelpuutuksen lentää. 100h PPL-tiimaa on vaadittu, että hinauskelpuutuksen saa, sekä siihen, että Chipmunkilla voi lentää. Täältä löydät yhteystietoja yms:  http://www.liy.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=18&Itemid=21

 

Lähteekö nykyisin niin vähällä? Sitä aikoinaan sanottiin, että kun runko on suunniteltu "väärinpäin" käyvälle Gipsy Majorille, tekee "oikeinpäin" pyörivä Lycoming siitä hankalan lentää.

 

Mahtaakohan LIY todella tarjota satunnaiselle lentäjälle eroavaisuuskoulutusta ihan noin vaan? Tampereellakaan ei Hinua tarjota ihan kelle tahansa, joka vaan haluaa "tyypittää" konetta - siinä joutuu aina sitoutumaan hinauslentämiseen. Hinu on kyllä tyyppinä helpoimmasta päästä, mutta erittäin hieno kone lentää.

 

Hyvä tapa hankkia kannuspyöräkokemusta voisi olla mopulla, tarkemmin sanottuna Grob 109:llä lentäminen, joita sitten onkin tarjolla enemmän. Grobilla kun osaa laskea, eivät useimmat kannuskoneet tuota ongelmia ja varsinaiseen eroavuuskoulutukseen ei enää paljoa tarvita. Esimerkiksi Pawnee ja Hinu ovat helppoja Grobin jälkeen. Mielestäni muutenkin suomalaisissa purjelentokeskuksissa pidetään Grobi-tiimaa arvossaan, nimenomaan tässä kannustiimamielessä potentiaalisia hinauslentäjiä arvioitaessa.

 

Muutoin Cessna 170 olisi oikein hyvä kone treenaamiseen, mutta niitä ei taida olla lentokouluilla enää yhtään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähteekö nykyisin niin vähällä? Sitä aikoinaan sanottiin, että kun runko on suunniteltu "väärinpäin" käyvälle Gipsy Majorille, tekee "oikeinpäin" pyörivä Lycoming siitä hankalan lentää.

 

Mahtaakohan LIY todella tarjota satunnaiselle lentäjälle eroavaisuuskoulutusta ihan noin vaan? Tampereellakaan ei Hinua tarjota ihan kelle tahansa, joka vaan haluaa "tyypittää" konetta - siinä joutuu aina sitoutumaan hinauslentämiseen. Hinu on kyllä tyyppinä helpoimmasta päästä, mutta erittäin hieno kone lentää.

 

 

Kyllä siihen(Chipmunkiin) on päässyt tyyppejä lentämään kunhan 100h kokemuksen on hankkinut. Ensin tietenkin rullausharjoituksia ajamaan ja vasta sitten lentämään ja laskuharjoituksia tekemään. Ensisijaisesti koneella koulutetaan tietenkin hinauslentäjiä, mutta kyllä sillä on "pelkkiä" tyyppejäkin saanut ajaa jos tämä ei ole ollut pois koneen hinaustoiminnasta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinkään Grobi on mainiota kannuspyörätreeniä, Pena voi varmaan viedä Kiemurtelemaan :D

 

Näin kannuspyörälentäjänä en ihan hahmota sitä vaikeutta, lensin tosin vasta lokakuussa ensimmäisen kerran nokkapyöräkoneella. Kyllä se kannuskonekin ohjautuu ja tottelee kättäjalkaa pienellä treenillä.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs Räyskälässä majaa pitävä harrasteilmailun koulutusorganisaatio myy hinauskelpuutuskurssia ilman suurempia sitoumuksia. Viimekesänä ko koulutus järjestettiin kannuspyöräkoneella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo,

 

eka opettaja (Tammilehdon Matti) on jo kuollut, on tainnut pari muutakin matkan varrella opettanutta. Purjekoneillahan tuo kannusrullailu on tietenkin aika lyhytaikaista.

 

Grobi on aivan mainio kannusharjoittelukone, pitkä, raskas, hirvittävän pitkät siivet, tuulelle herkkä sivuvakaaja ja mitä vielä. Onneksi siinä on jarrut erikseen molemmille pyörille, kiemurtelu hilliintyy ajallaan kun oppii.

 

Joo on se aivan liian vaikeaa nokkapyöräkuskeille, kunnioittakaa kannuspyörälentäjiä.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Grobi on aivan mainio kannusharjoittelukone, pitkä, raskas, hirvittävän pitkät siivet, tuulelle herkkä sivuvakaaja ja mitä vielä.

 

Ainakin pienillä nopeuksilla tehottomahkon sivuperäsimen voisi vielä lisätä

 

Onneksi siinä on jarrut erikseen molemmille pyörille, kiemurtelu hilliintyy ajallaan kun oppii.

 

Siinä amatööri-Grobissa on vieläpä varvasjarrut molemmille pääpyörille. Kelpo A-mallissa joutuu potkimaan koko polkimia, jos vaan yhtä pyörää mielii jarruttaa.  ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään