Jouni Laukkanen

Kesäauto jenkeistä.

6 viestiä aiheessa

 

 

Onko kellään omakohtaisia kokemuksia siitä, miten kannattaisi Yhdysvalloissa toistaiseksi asuvan henkilön (kaksoiskansalaisuus) menetellä, jos hän toisi tulevaksi kesäksi vähän stydimmän jenkkirekisterissä olevan kesäauton käyttöönsä 2 kuukauden ajaksi. Joka sitten mahdollisesti tulisi aikanaan siirrettyä omistajan omaan ja pysyvään käyttöön Suomessa, ehkäpä jo seuraavana vuonna.

 

Ns. turistiautona sitä ei voi tuoda, koska auto on kuitenkin tarkoitus saattaa suomirekisteriin. Turistiautonahan autoa olisi saanut käyttää kuin 6 kk yhteen pötköön tai vastaava aika 12 kk sisään ja sitten viedä takaisin. Autoa tuskin voisikaan pitää jenkkirekisterissä ja  sen pitempään jos sikäläiset viranomaiset eivät hyväksy eurooppalaista emissiotestiä.

 

Tällä hetkellä vaihtoehdoksi on jäänyt se, että auto voidaan tulin leimaamalla käyttöilmoituksella olla käytössä 3 kk ilman veroja, mutta mitäs sitten? Pitääkö autovero + alv maksaa välittömästi 3 kk päätyttyä (omistaja kun palaa talveksi Jenkkilään) vai riittääkö kun hän seuraavana vuonna palaa takaisin ja rekisteröidessään sen suomalaiseen rekisteriin maksaa?

 

Aion kyllä kysyä tullin neuvovasta puhelimesta tulkintaa tähän, mutta olisi mielenkiintoista tietää mitä käytännön kokemuksia asiaan liittyy. Vai onko muita vaihtoehtoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autoa tuskin voisikaan pitää jenkkirekisterissä ja  sen pitempään jos sikäläiset viranomaiset eivät hyväksy eurooppalaista emissiotestiä.

 

Autojen rekisteröinnit ja smogit on osavaltiokohtaisia juttuja.

 

Esimerkiksi Kaliforniassa on kaikki smog-testiasemat suoraan yhteydessä DMV:n tietokantaan ja rekisteröintiä ei voi maksaa ellei tietokannasta löydy hyväksyttyä smogia.

 

Minkä ikäisestä autosta on kyse?

 

Kaliforniassa on smog-testistä vapautettu 1975 ja vanhemmat bensiinikäyttöiset sekä 1998 vanhemmat diesel autot. Jos smogin kanssa pystyykin kikkailemaan, niin miten mahtaa olla sitten vakuutusten laita?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä vaihtoehdoksi on jäänyt se, että auto voidaan tulin leimaamalla käyttöilmoituksella olla käytössä 3 kk ilman veroja, mutta mitäs sitten? Pitääkö autovero + alv maksaa välittömästi 3 kk päätyttyä (omistaja kun palaa talveksi Jenkkilään) vai riittääkö kun hän seuraavana vuonna palaa takaisin ja rekisteröidessään sen suomalaiseen rekisteriin maksaa?

 

Autovero pitää olla maksettuna kun auto rekisteröidään suomeen. Eli kun autoveropäätös tulee se pitää maksaa ennenkuin se rekisteröidään. Muistaakseni autoveropäätöksen jälkeen on pari päivää aikaa maksaa ennenkuin ajelut pitää lopettaa.

 

Jos auton haluaa joskus suomen rekisteriin, pitää se tuoda heti muuttoautona. Muistaakseni oli vielä joku säännös siitä että henkilö tuo auton ennenkuin muuttaa pysyvästi suomeen. Olikohan että autoa ei saa tuoda yli puoli vuotta ennenkuin tulee itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autojen rekisteröinnit ja smogit on osavaltiokohtaisia juttuja.

 

Esimerkiksi Kaliforniassa on kaikki smog-testiasemat suoraan yhteydessä DMV:n tietokantaan ja rekisteröintiä ei voi maksaa ellei tietokannasta löydy hyväksyttyä smogia.

 

Minkä ikäisestä autosta on kyse?

 

Kaliforniassa on smog-testistä vapautettu 1975 ja vanhemmat bensiinikäyttöiset sekä 1998 vanhemmat diesel autot. Jos smogin kanssa pystyykin kikkailemaan, niin miten mahtaa olla sitten vakuutusten laita?

 

 

 

 

2006 Ford Mustang GT:stä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari irtonaista asiaa tulee mieleen:

 

Onko -06 GT:lle olemassa EY-tyyppihyväksyntätodistusta niillä varusteilla jotka autossa maahantuontihetkellä ovat, kuten valot, lasit, turvavyönkiristimet, turvatyynyt, jarrujärjestelmä, pakokaasunpuhdistus etc? Jos ei niin auto kannattaa tuoda ensisijaisesti muuttoautona jolloin on voimassa helpotuksia veronkannon lisäksi rekisteröinnissä edellytettäviin E-vaatimuksiin. Tyyppihyväksynnän olemassaoloa ei takaa se että samanlainen auto on vaikkapa rekisteröity Belgiassa koska jokaisella EU-maalla on omat poikkeusmenettelytapansa eli muualla Euroopassakaan rekisteröityä autoa ei automaattisesti voida hyväksyä Suomessa rekisteriin samoilla varusteilla.

 

Tulkinnat vaihtelevat eri paikkakuntien rekisteröintikatsastuksissa edelleen tilanteessa jossa EU-maan ulkopuolelta tuotua autoa, joka on ensin ollut asianmukaisella ilmoituksella tulliin liikennekäytössä Suomessa omistajansa toimesta joka asuu EU-alueen ulkopuolella, sitten poistettu rekisteröintivaltiossa rekisteristä mutta auto jäänyt vuodeksi Suomeen. Auto ei ole ollut tuona aikana liikennekäytössä. Osa rekisteröintitoimipaikoista on tulkinnut tällaisessa tilanteessa auton olleen luvatta maassa ja osa tulkinnut ettei väliä kunhan ei ole ollut liikennekäytössä...

 

Auton omistajan kansalaisuus ei vaikuta ajoneuvon käyttöoikeuteen suomessa, ainoastaan vakituinen asuinpaikka.

 

-Rami

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi auton parereista näkyvän onko autolla CoC dokumentti, (certificate of conformity).

 

Tämä dokumentti takaa että auto OK ainakin Ruotsiin,tiedän kyllä että asia tehty hmmmm hieman erilailla Suomessa.Viranomaisen valta rajaton kuten pitääkin. :(

 

Ruotsiinhan saa tuoda autoja miten lystää,käytettyt ilman lvv

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään