Juha Paulavuo

Ivalon lentoliikenne jumissa

14 viestiä aiheessa

Ongelmia on ollut koko päivän huonon sään takia. Sää Ivalon lentokentällä on myrskyisä. Näkyvyys on erittäin huono. Lisäksi laskeutumista ovat vaikeuttaneet kova tuuli ja sade.

Rovaniemeltä Ivaloon matkustajia hakemaan saapunut tyhjä kone joutui vetämään ylös vain kymmenen metriä ennen laskeutumista. Lentokone palasi takaisin Rovaniemen kentälle.

 

Finnairin viestintäpäällikkö Maria Mrou kertoo, että kaksi  konetta on käynyt jo aikaisemmin päivällä kokeilemassa laskeutumista Ivalon lentokentällä. Nekin ovat joutuneet toteamaan, että laskeutuminen on ollut mahdotonta. Koneet ovat palanneet matkustajat kyydissä takaisin Rovaniemen lentokentälle.

 

Tilanne hankaloittaa satojen matkustajien matka-aikatauluja. Rovaniemen ja Ivalon välille on toistaiseksi järjestetty korvaavat bussikuljetukset. Matka bussilla kestää kolmesta neljään tuntia kaupunkien välillä. Mrou arvioi, että jumissa oleva lentoliikenne voi aiheuttaa pahimmassa tapauksessa matkustajille puolen vuorokauden myöhästymisen. Tarvittaessa lentomatkustajille järjestetään hotellimajoitus.

 

iltalehti

 

EFIV 281420Z 06011KT 030V090 1800 SN VV005 M05/M06 Q1002

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Rovaniemeltä Ivaloon matkustajia hakemaan saapunut tyhjä kone joutui vetämään ylös vain kymmenen metriä ennen laskeutumista." :o :o :o . Nojoo, tai sitten minimeistä ja kilsan päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se on mahdollista vetää yli kymmenenkin metrin korkeudelta. Ei pilven alaraja tai vaakanäkyvyys ole ainoa kriteeri ylösvedolle. Joskus tuuliolosuhteet yhdistettynä kiitoradan kuntoon voivat vaihdella niin, että lentävä pilotti päättää keskeyttää laskeutumisen hyvinkin matalalla. Siitä ne palkankin maksaa, että osaa tehdä päätöksiä kun tilanne niin vaatii, matalallakin. Ei se ylösveto matalallakaan ole minkäänlainen suorituskykyongelma. Onnittelut heille, jotka eivät riskeeranneet, vaan osasivat tehdä oikean päätöksen.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, toki voi vetää ylös vaikka läpärinä. Mutta tuo nyt sattuu olemaan taas toimittajan kalajuttu. Tarkoitan että juttuhan kuullostaa paljon hurjemmalta näin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, toki voi vetää ylös vaikka läpärinä. Mutta tuo nyt sattuu olemaan taas toimittajan kalajuttu. Tarkoitan että juttuhan kuullostaa paljon hurjemmalta näin...

Miltäs korkeudelta sitten ylösveto tehtiin, sulla kun taitaa olla tarkempaakin tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo ihan ILS22 minimeistä taisi lähteä. Liian kovan myötätuulen vuoksi. Ja ratkaisuhan on ehdottomasti ainoa oikea. Huvittaa vain tuo tarinan värittäminen, viime vuonna saatiin lukea kauhunhetkistä Ivalossa kun kone lähti NDB04 minimeistä ylösvetoon- Ei saanut valoja näkyviin. Ja lehdet kertovat miten matkustajat olivat kauhuissaan, kun kone lähti latvojen alapuolelta takaisin taivaalle. Ei meillä nyt ihan 700 jalan puita ole täälläkään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin palautetta Iltalehteen kysyen onko heillä jotakin faktaa vai onko tuo tyypillistä keltaisen lehdistön liiottelua. Sain seuraavan vastauksen:

 

Hei,

 

Kiitos palautteesta. Tietomme perustuvat pariinkin luotettavaan lähteeseen, muun muassa paikalle olleeseen lentokonemekaanikkoon. Juttuun oli tosin jäänyt "hetki sitten", joten jos olitte lukeneet jutun yhdeksän maissa, niin kyseessä on saattanut olla eri lento.

 

Ivalon lennonjohto kommentoi tapahtumia Lapin Kansalle, joka kirjoitti "Alkuillasta Rovaniemeltä Ivaloon matkustajia hakemaan saapunut tyhjä kone yritti laskeutua myötätuuleen tarkkuuslähestymislaitteiden avulla, mutta joutui viime tingassa vetämään takaisin ylös, koska myötätuulta oli liikaa."

 

Eli kyse ei ole liioittelusta, vaan faktasta.

 

Terveisin,

Iltalehti.fi -toimitus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun näkö kantani ei oikeastaan liity lentämiseen :-[ mutta oli kyllä melko myräkkä, kun käytiin kelkkailemassa 6h lenkki inarin järvellä näkyvyys maan pinalla huonoimmillaan n,50m ja sitä lunta tuli tosissaan :laugh: Olisiko ollut tämän talven kovin lumi myräkkä ???

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin palautetta Iltalehteen kysyen onko heillä jotakin faktaa vai onko tuo tyypillistä keltaisen lehdistön liiottelua. Sain seuraavan vastauksen:

 

Millä firmalla siellä on mekaanikko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti kone oli sitten jo kenttäaidan sisäpuolella, kun kerran aloitti ylösvetonsa kymmenestä metristä. Tässä vielä kuva korkeudesta jossa keskimäärin ollaan kun liu'ussa jo aitojen sisäpuolella. (Ohjaajan) minimi silmänkorkeus kynnyksen yläpuolella on 54 jalkaa eli 16,5 metriä, joten kone on varmaankin tehnyt tästä päätellen ylösvedon siinä kynnyksen paikkeilla tai myöhemmin.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään