Harri Nurmi

Wingon liikennöinti keskeytyi...

92 viestiä aiheessa

Mainittakoon edelleen, että OY WINGO XPRS AB on lentänyt ennakonperintärekisteristä ulos 28.2.2010. Tosinsanoen yhtiö ei hoida tai on jättänyt hoitamatta velvoitteitaan yhteiskunnalle (verottajalle). Miten Lappeenrannan kaupunki voi toimia tällaisen yhtiön kanssa yhteistyössä? Mikä on Lappeenrannan virkamiesten vastuu asiassa että yhtiö joka pimitää yhteiskunnalta, on edelleen jonkun suojeluksessa? Meininkihän on kuin Thaimaassa konsanaan.

 

Luottotiedot menivät

 

Wingolle kirjattiin ensimmäinen luottohäiriömerkintä Suomen Asiakastieto Oy:n rekistereihin viime joulukuun 16. päivänä. Kysymys oli mitättömästä 132 euron summasta. Tammikuussa protestiin meni 62 euroa.

 

Tammikuussa verottaja lähetti ulosoton perittäväksi 11388 euron suuruiset tilittämättömät ennakonpidätykset ja arvonlisäveroerät. Maaliskuussa syntilistalle ilmestyi lähes 7000 euron trattasaatava.

 

Wingo Xprs on poistettu verottajan ennakkoperintärekisteristä 28. helmikuuta.

 

Yleensä kunnat ja niiden omistamat yhtiön edellyttävät yhteistyökumppaneiltaan, että verot on hoidettu.

 

Tukea tulee vielä

 

Kannattamattoman lentotoiminnan harjoittamisen tueksi Lappeenrannan kaupunkiyhtiöt tukevat Wingoa huomattavan suurella salaisella rahasummalla tänä vuonna.

 

Kaikkiaan lentotoiminnan edistämiseen kaupunkiyhtiöillä on tänä vuonna rahaa noin 300000 euroa. Siitä osa, ehkäpä noin 100000 euroa menee ulkomaanliikennettä Lappeenrannasta harjoittavien Air Balticin ja Ryanairin kanssa sovittuihin markkinointimaksuihin.

http://www.imatralainen.fi/Uutiset/Kaikki-uutiset/Paauutiset/Ulosottomies-perii-Wingo-Xprs-lta-veroja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattamattoman lentotoiminnan harjoittamisen tueksi Lappeenrannan kaupunkiyhtiöt tukevat Wingoa huomattavan suurella salaisella rahasummalla tänä vuonna.

 

Kaikkiaan lentotoiminnan edistämiseen kaupunkiyhtiöillä on tänä vuonna rahaa noin 300000 euroa. Siitä osa, ehkäpä noin 100000 euroa menee ulkomaanliikennettä Lappeenrannasta harjoittavien Air Balticin ja Ryanairin kanssa sovittuihin markkinointimaksuihin.

 

Oisko se jaettu jotenkin 1/3 jokaiselle, Air Balticille menee 100 000€/vuosi.

lennalomalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakaan Wingon hinnat eivät ole sillä tasolla mitä esimerkiksi Air Balticin halvimmat hinnat ovat jos verrataan esim Oulu-Turku (Air Baltic, halvimmillaan 50e menopaluu) tai Rovaniemi - Tampere (Air Baltic) vs. Oulu-Tampere (Wingo halvimmillaan n. 200e menopaluu)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se pätee näköjään virtuaalilentoyhtiöihinkin, että "miten voi ilmailulla tehdä pienen omaisuuden"?

"Aloittamalla isolla omaisuudella"!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauri toisessa ketjussa vinkkasi Aamulehden artikkeliin, jonka lopussa maininta myös Wingon suunnitelmista:

 

Wingo jatkaa

Lentoyhtiö Wingo tekee alkuviikosta ratkaisun Lappeenranta-Helsinki-Tukholma-reittinsä tulevaisuudesta. Lennot on keskeytetty tämän viikon ajaksi.

Toimitusjohtaja Holger Holm korostaa, että Turku-Tampere-Oulu-reittiä lennetään aivan normaalisti, ja se jatkuu myös syksyllä.

- Tuhkapilvi aiheutti meille melkoisen kassavajeen. Kassavirta oli miltei seis kolmen viikon ajan.

Holmin mukaan Wingo on nyt saavuttamassa tasapainon, ja hän uskoo yhtiön kuittaavan vanhat velkansa viimeistään syksyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wingon seisokki edellisten juttujen mukaan Lappeenrannassa/Helsinki-Vantaalla/Brommassa piti johtua koneen huollosta?

 

Mikä se olikaan se aika joka ajan lentoyhtiön pitää pärjätä ilman sisääntulevaa rahaa? Miten voi siis selitellä jonkun tuhkapilven verukkeella satuja, että kassa on kuiva? Sehän ei saa olla kuiva.

 

Kyllä on pelkkää selittelyä ja kusetusta tämä Wingo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti Wingo jatkaa lentämistä tai muuten pirkkalan jo muutenkin henkitoreissaan riutuva aneeminen lentotoiminta kuihtuu jälleen entisestään. :'(

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wingo anoo lisätukea Lappeenranta - Helsinki - Bromma liikenteeseen

 

yle etelä-karjala

 

Wingo on ehdottanut kaupungille mm. Lappeenrannan ja Helsingin välisistä päivävuoroista luopumista. Toimitusjohtaja Holger Holmin mukaan yhtiö toivoo myös rahallista lisätukea kaupungilta.

Sopimuskumppanin Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy:n toimitusjohtajan Tom Hultinin mukaan kaupungille riittää, että Wingo lentää aamulla Helsinkiin ja illalla Helsingistä Lappeenrantaan. Muut vuorot ovat olleet sopimukseen kuulumatonta ylimääräistä Wingon toimintaa.

- Lisää tukirahaa ei ole kuitenkaan tulossa, vakuuttaa Hultin. - Emme myöskään ole maksaneet tukea peruutetuista lennoista.

Kaupunkiyhtiöiden hallitus keskustelee keskiviikkona siitä, mitä sopimusvelvoitteista lipsuneelle yhtiölle pitäisi tehdä. Hultinin mukaan jatkuvia vuorojen peruutuksia ei enää voida katsella.

Jos Wingon hoitama Helsingin liikenne päättyy, se loppuu kokonaan. Muita toimijoita ei ole Hultinin mukaan saatavissa.

 

Toimitusjohtaja Holger Holm kertoo, että lentäminen keskimäärin 50 prosentin täyttöasteella on tappiollista. Paikoista noin 70 prosenttia pitäisi olla myytyjä. Puolalaisen operaattorin Jet Airin kone on 19-paikkainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko Wingon toiminta on ollut alusta lähtien varsin surkuhupaisan oloista näin maallikon silmin. Koneissa ei vaikuta matkustavan juuri kukaan ja toimintaa varten pitäisi saada tukiaisia. Velkojakin on käsittääkseni varsin mukavasti. Elinkelpoiselta vaikuttaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko Wingon toiminta on ollut alusta lähtien varsin surkuhupaisan oloista näin maallikon silmin. Koneissa ei vaikuta matkustavan juuri kukaan ja toimintaa varten pitäisi saada tukiaisia. Velkojakin on käsittääkseni varsin mukavasti. Elinkelpoiselta vaikuttaa..

 

Ouluun on kuljettu viime päivät jopa kahdella Jetstreamilla, toinen Pirkkalasta ja toinen suoraan Turusta. Usein täydellä koneella - jos se ei ole kannattavaa niin jo on kumma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ouluun on kuljettu viime päivät jopa kahdella Jetstreamilla, toinen Pirkkalasta ja toinen suoraan Turusta. Usein täydellä koneella - jos se ei ole kannattavaa niin jo on kumma.

 

Ok, siinä tapauksessa kirjoitin vanhaa tietoa. Olen vain tottunut Pirkkalassa toteamaan, että "taas meni kokonaista kaksi ihmistä koneeseen". Aivan viime aikojen kehityksestä en tiedä.

 

Silti jatkuvasti uutisista luettava tukien kinuaminen ja velkojen kanssa painiminen pistää epäileväiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun toiminta ja hinnoittelu oli alunperin laskettu sen varaan, että sekä Turku että Tampere - Oulu hoidetaan yhdellä Saab 340:n kokoisella koneella, en ole laisinkaan varma siitä, että kaksi Jetstream 32:tä, joiden operointikustannukset voivat olla yhteensä enemmänkin kuin 1 Saabin kulut (tuplamiehistö, ehkä korkeampi polttoaineenkulutuskin yhteenlaskettuna) olisi kannattavampaa kuin se yhdellä Saabilla operointi, ellei Jet Air sitten lennä alle torihintojen. Kaikki lennotkaan eivät mitenkään voi olla täysiä.

 

Joka tapauksessa luottohäiriöt ja verosaatavien meno perintään kertoo korutonta kieltään siitä, että kassan pohjalla ei ole mitään. Samoin se, ettei Finavian saatavia maksettu pois kokonaan vaan vain "lyhennettiin" kertomatta, kuinka paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Joka tapauksessa luottohäiriöt ja verosaatavien meno perintään kertoo korutonta kieltään siitä, että kassan pohjalla ei ole mitään. Samoin se, ettei Finavian saatavia maksettu pois kokonaan vaan vain "lyhennettiin" kertomatta, kuinka paljon.

 

Samoin se, että sain erään kuvani maksun vasta kun laitoin lakimiehen asialle. Sitten maksu hoituikin nopeasti. Tätä ennen olin soittanut toimitusjohtajalle kahden kuukauden aikana kolmesti, ja kuullut joka kerralla saman "heti huomenna"-fraasin. Kyse ei kuitenkaan ollut kuin muutamasta satasesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittämätöntä miten valtion lafka Finavia sekä nämä Lappeenrannan virkamiehet suojelevat yritystä jolla on asiat hoitamatta. Rakennusalalla yritykset on laitettu kyttäämään toisiaan, pitää esitellä verovelkatodistusta ja eläkevakuutusmaksutodistusta ennenkuin voi toimia toisen kanssa. Ravintola-alalla lähtee anniskeluluvat jos asiat on hoitamatta.

 

Miksi valtio ja kunnat suojelevat tätä Wingo -viritystä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittämätöntä miten valtion lafka Finavia sekä nämä Lappeenrannan virkamiehet suojelevat yritystä jolla on asiat hoitamatta.

 

Ei nyt sanoisi niinkään.

 

yle: Wingon lentojen tulevaisuus ratkeaa torstaina

 

Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöiden hallitus päätti keskiviikkona yksimielisesti, että Wingon on torstaiaamupäivään mennessä annettava selvitys, miten se aikoo hoitaa lennot säännöllisesti ja luotettavasti.

 

Tälle vuodelle tehty sopimus purkautuu ja lennot loppuvat, jos vastaus ei tyydytä, sanoo Kaupunkiyhtiöiden toimitusjohtaja Tom Hultin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, nyt on helppo koittaa puhdistaa kilpeä kun housut on täynnä tavaraa. Asiaan olisi pitänyt puuttua viimeistään silloin kun yritys lensi ennakonperintärekisteristä 28.2.2010. Finavia on julkisten tietojen mukaan vasta 1.4.2010 herännyt siihen että heillä on omia saamisia yritykseltä:

Finavialla on saatavia Wingo Xprs -yhtiöltä noin 100 000 euron arvosta. Tämä sisältää muun muassa maksamattomia lennonjohtopalvelu- ja lentoasemamaksuja. Lisäksi eri yhtiöille on kertynyt saatavia lentokoneiden huolloista ja maapalveluista.

http://www.finavia.fi/medialle/tiedotearkisto/finavia_tiedotteet/finavia_tiedote?id=2463939

 

Näissä hommissa kun on vielä sellainen juttu, että ennakonperintärekisteristä ei lennetä ulos ihan noin vaan sillä se tarkoittaa, että joku asia on ollut jo pidempään hoitamatta yhteiskunnalle. Yleensä se tarkoittaa sitä, että verot on hoitamatta (maksamatta) ja ne ovat jo ulosottovaiheessa. Se voi myös tarkoittaa, että moneen kertaan jo huomautettuja ja kysyttyjä lomakkeita ei ole annettu verottajalle, esim. veroilmoitus on jättämättä.

 

Eli toisinsanoen, Finavia ja kunnat ovat jättäneet vahtimatta yrityksen asioiden hoidon verottajan suuntaan. Finavian osalta se kummastuttaa, sillä Finavia ei ole hoitanut sitä yhteiskunnallista tehtävää joka sen olisi jo 100% omistajansa takia pitänyt tehdä. Tämä samaan aikaan kun täysin yksityisetkin yritykset joutuvat tekemään yhteiskunnan hommia eli kyttäämään onko sopimuskumppani hoitanut velvoitteensa eläkeyhtiöille ja verottajalle.

 

Nyt on aivan liian myöhäistä tehdä asialle mitään. Nyt on vaan tavarat housussa.

 

Wingon tapauksen tekee huolestuttavaksi Finavian ja Lappeenrannan kuntien lepsuilun lisäksi, että Wingo sai tuhlattavakseen veronmaksajien rahaa eikä hoitanut verovelkojaan. Yhteiskunnan rahaa meni jonnekin ja jonkun suojeluksessa. Tämä on sitä julkisen sektorin asioiden hoitoa parhaimmillaan Suomessa; millään ei mitään väliä kun kansa maksaa.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli toisinsanoen, Finavia ja kunnat ovat jättäneet vahtimatta yrityksen asioiden hoidon verottajan suuntaan. Finavian osalta se kummastuttaa, sillä Finavia ei ole hoitanut sitä yhteiskunnallista tehtävää joka sen olisi jo 100% omistajansa takia pitänyt tehdä.

 

??? Ei kyllä mitenkään mene mun kaaliin miksi Finavian muka pitäisi jotain verojen maksua vahtia...? Kunnilta/toimeksiantajilta sen jotenkin ymmärrän, hehän ostavat palvelua jonka varmaan toivovat hoituvan asianmukaisesti.

Jälleen esimerkki siitä että köyhällä ei ole varaa halpaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

??? Ei kyllä mitenkään mene mun kaaliin miksi Finavian muka pitäisi jotain verojen maksua vahtia...?

 

Ei mene minunkaan kaaliin miksi yksityiset yritykset joutuvat kyttäämään toisia yrityksiä, onko asiat hoidettu vai hoitamatta. Hommia jotka pitäisi olla aivan kokonaan yhteiskunnan tehtäviä.

 

Jos Finavia, 100% valtion omistama lafka, ei vahdi omistajansa saamisia samaan aikaan kun muut yritykset joutuvat kyttämään, onko sopimuskumppani hoitanut veronsa centilleen, niin menee pohja koko systeemiltä. Sama koskee ihan samalla tavalla Lappeenrannan kuntaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Off-topic tää nyt on, mutta "joutuvat kyttäämään", mitä se tarkalleen tarkoittaa? Vahtivat omaehtoisesti että kilpailu on tervettä? Vai onko joku lain kirjaimen velvoite että niin pitää tehdä?

Tietysti, vois olla ihan mukavaa työskennellä vaikkapa Finavian veroasioidentarkastusosastolla!  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä toisten kyttääminen jokapäiväisessä elämässä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos yritys A maksaa yritykselle B palvelusta, yritys A on velvollinen tarkistamaan onko yritys B siinä aiemmin mainitussa ennakonperintärekisterissä. Jos on, laskun voi maksaa ilman lisätoimia. Jos yritys B on lentänyt ko. rekisteristä ulos, on yritys A velvollinen pidättämään veron laskun arvonlisäverottomasta summasta. Yleensä tämä summa on 13%. Yritys A maksaa siis B:lle laskun vähennettynä verolla ja tilittää verot valtiolle. Yriyksen A tehtävä on antaa tästä erilliset vuosi-ilmoitukset verottajalle. Jos yritys A jättää rekisteritarkistuksen ja velvoitteen hoitamatta, on se verovelvollinen verosta ja se voidaan ulosoton kautta hakea A:lta.

 

Tämä on siis se kevyt versio. Raskaampi versio on tilaajavastuulaki ja on käytössä rakennusalalla ja se on niin pitkä + raskas asia, että siitä kannattaa lukea täältä:

 

http://www.rakennusteollisuus.fi/RT/Ty%C3%B6markkinat/Tilaajavastuulaki/

 

Siinä ylimääräistä ja täysin yhteiskunnalle kuuluvaa hommaa punnerrettavaksi yrittäjille oman toimen ohella siellä oman firman veroasioidentarkastussosastolla.  :o

 

Se, että yritys lentää ennakonperintärekisteristä ulos, kielii ulospäin sen, että yrityksessa on asiat hoitamatta ja kannattaa esimerkiksi alkaa laskuttamaan ennakkolaskuilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi muuten Wingon saamaa yhteiskunnan jakaman rahan määrää salaillaan? Tämä on myös todella omituista hääräilyä kulissien takana. Lystin maksajat ei pysty selvittämään miten paljon heidän rahojaan työnnetään täysin kannattamattomaan ja pehmeään firmaan ja mitä rahoilla todellisuudessa tehdään. Joku hyötyy yhteiskunnan kustannuksella ja joku salailee ja peittelee jälkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään