Guest TLinkku

Kyssäri magneetoista.

29 viestiä aiheessa

Tässäpä tuumailen teoriaa lukiessani, että...

 

...moottorilentokoneen moottorihan (mäntä sellainen) käy magneettojen asennolla both, right ja left - asennossa off ei pitäisi käydä. No mikäs perustelee sen, että moottori pitää sammuttaa vetämällä seos laihalle? Miksei off -asentoon kääntämällä?

 

Mopu ainakin sammutetaan ihan vaan virta-avaimesta (G109A ja B).

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä tuumailen teoriaa lukiessani, että...

 

...moottorilentokoneen moottorihan (mäntä sellainen) käy magneettojen asennolla both, right ja left - asennossa off ei pitäisi käydä. No mikäs perustelee sen, että moottori pitää sammuttaa vetämällä seos laihalle? Miksei off -asentoon kääntämällä?

 

Mopu ainakin sammutetaan ihan vaan virta-avaimesta (G109A ja B).

 

TLi

 

Laihentamalla saadaan kaasutin tyhjäksi polttoaineesta. Jos sitten unohdat lennon jälkeen magneetot on-asentoon ja pyörität potkurista niin moottori ei tahattomasti lähde käyntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sammuttamalla moottori seosvivusta varmistetaan se, että moottorista palaa kaikki bensa pois joten kun pyöräytät sammuksissa olevaa moottoria potkurin lavasta on vähemmin todennäköistä, että moottori lähtee käyntiin ja lyö lavassa roikkuvaa lentäjäsankaria näpeille. Kun se magneettojen maadoituskaapeli voi olla vaikka rikki...

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaasutin ei tyhjene seosvivun cut-off asentoon laitolla.

Ainoastaan suuttimelle menevä kanava tukitaan, jolloin moottori pysähtyy.

 

Sillä kokokammiossa olevalla pa:lla moottori käy about 2min (reilulla 1000rpm:llä)

 

Moottorihan pyörii aika monta kierrosta sammuttuaan, siinä ajassa ehtisi pa:ta livahtaa moottoriin reilusti.Joka sitten jäisi odottelemaan jonkun onnettoman päätä, tai sitten vaan jysähtää spadarissa ja pahimmassa tapauksessa hajoittaa vaimentajan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin eli kohokammioon jää tietysti bensaa. Seossäätimen nuppi painaa tapin (seossäätimen) kohokammiossa olevaan reikään (josta seos säädetään) - näin ollen bensaa ei pääse sekoittumaan ilmaan, kun on vaan pelkkää ilmaa. Kurkussa ei siis cut-offin jälkeen ole bensaa?

 

Jos vääntää avaimen OFF -asentoon niin ei magneetto ei anna tulpille virtaa.

 

Kysymys kuuluu ymmärtääkseni edelleen, miksi ei käytetä moottorin sammuttamiseen avaimen kääntämistä off -asentoon. Avainhan (ainakin täällä meillä) otetaan aina pois virtakolostaan.

 

TLi

 

EDIT: eli kyllähän mullekin opetetaan sammutamaan moottori seosvivulla, ja näinhän sitä tehdään. Rupesin vaan täällä pohtimaan, kun opettajaakaan ei ole tavoitettavissa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mopu ainakin sammutetaan ihan vaan virta-avaimesta (G109A ja B).

Johtuen siitä, ettei Limbachissa ole seossäätöä.

Sama rotaxeissa.

Muutenkin VW pohjaisissa moottoreissa on yleensä vain yksi magneetto, johtuen taas sylinterinkannen rajallisesta tilasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun annettiin aikoinaan ymmärtää, että jos sammutetaan virta-avaimesta, niin potkuri pyörittää edelleen moottoria ja jonkin tulpan hehkuminen tms voi aiheuttaa sen, että sylinterit syttyvät väärässä järjestyksessä ja voivat hajoittaa koko moottorin, josta seuraa major overhaul, eli kalliiksi käy...Voinhan olla väärässäkin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun annettiin aikoinaan ymmärtää, että jos sammutetaan virta-avaimesta, niin potkuri pyörittää edelleen moottoria ja jonkin tulpan hehkuminen tms voi aiheuttaa sen, että sylinterit syttyvät väärässä järjestyksessä ja voivat hajoittaa koko moottorin, josta seuraa major overhaul, eli kalliiksi käy...Voinhan olla väärässäkin

 

Täytyy sanoa, että ensimmäistä kertaa kuulen tällaisesta. Olen mieltänyt, että syy on ensisijaisesti se, ettei potkurista tule vahingossa lihaleikkuria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen myös kuullut sellaisesta käytännöstä että ennen seosvivun kiinnivetämistä käytetään avainta nopeasti off-asennossa. Tällöin tulee todetuksi magneettojen maadoituksen toiminta. Varsinainen sammutus tapahtuu tämän jälkeen normaalisti seosvivulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota, tuli luettua moottorioppia v. 1970 joten silloiset tietoni voivat vähän heittää..

Joka tapauksessa magneetoista sammuttaminen oli ehdottomasti kiellettyä. Joku looginen selityshän tähän täytyy löytyä?

 

Silloisissa mopoCessnoissa oli muuten yksilöitä, joissa oli erillinen käynnistyshantaaki, josta vedettiin...ja joissakin jopa manuaaliset laipat, muistaakseni mm. OH-CSW:ssä joka on vieläkin rekisterissä

 

Vielä ei ole kukaan esittänyt järkevää syytä siihen, miksi mäntämoottorikoneet sammutetaan laihentamalla seos, oli sitten tavallinen kaasari tai ruiskukone...Kuka tietäisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ihan täysin entisen mopomiehen (siis mopo=mopedi alle 50cc, kaksipyöräinen) logiikalla, tuollaisen moottorin sammuttaminen virtakytkimestä aiheuttaisi todella bensan virtaamisen polttokammioon, sillä potkuri hidastaa pyörimisen pysähtymistä. Tällöin, vaikkei seos syttyisikään, voi käynnistäminen myöhemmin olla hieman vaikeaa, kun kone kastuu. Ja eihän tuo seos vahingossa syttyessäänkään voi tehdä mitään hyvääkään.

 

Joten siis miten niin ei ole vielä esitetty järkevää syytä..? ???

 

edit: lisätty -kään.. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota, tuli luettua moottorioppia v. 1970 joten silloiset tietoni voivat vähän heittää..

Joka tapauksessa magneetoista sammuttaminen oli ehdottomasti kiellettyä. Joku looginen selityshän tähän täytyy löytyä?

 

Silloisissa mopoCessnoissa oli muuten yksilöitä, joissa oli erillinen käynnistyshantaaki, josta vedettiin...ja joissakin jopa manuaaliset laipat, muistaakseni mm. OH-CSW:ssä joka on vieläkin rekisterissä

 

Vielä ei ole kukaan esittänyt järkevää syytä siihen, miksi mäntämoottorikoneet sammutetaan laihentamalla seos, oli sitten tavallinen kaasari tai ruiskukone...Kuka tietäisi?

 

Suora lainaus mäntämoottorioppikirjasta:

"Lentomoottori pysäytetään sulkemalla seoksensäätöventtiili. Se pysähtyy polttoaineen puutteeseen. Mikäli moottori pysäytettäisiin "automaisesti" katkaisemalla sytytysvirta, siitä saattaisi seurata hehkusytytyksen aiheuttama takapotku. Takapotkut voivat vahingoittaa apulaitteita ja niiden käyttimiä sekä sytyttää kaasutinpalon."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurkiitos, järkevä selitys.

 

Tuli myös mieleen, että mopojen moottoreita sammutettaessa esiintyi aika usein jälkikäyntiä...Ehkä seossäädin ei täysin sulkenut bensan tuloa tai sitten tulpat hehkuivat? Mutta ei ne moottorit siitä nyt sentään rikki menneet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuossa nyyssiryhmiä kuukletin, sain tällaisen threadin esille: http://groups.google.fi/groups?hl=...%26rnum%3D2

uups...

 

Tärkein syy näytti olevan se, ettei sylintereihin jää syttymisherkkää seosta jos vaikka joku sattuisikin vääntämään potkurista magneettokytkimen vioituttua. Tässä on sitten huomattava, että tällä tavalla ei saa testattua toimivatko ne kytkimet oikein. Useimpien koneiden huoltolistoissa sitten onkin koekäytön yhteydessä tehtävä magneettojen kytkeminen pois hetkeksi, jolloin kytkimien toiminta tulee tarkastettua.

 

Toinen pätevä syy oli tuo takaiskun välttäminen. Omien kokemusteni mukaan, tällaisen takaiskun mahdollisuus on erittäin pieni. Ensiksikin monet vanhat (=pienet) Continentalit sammutetaan magneettokytkimestä siksi kun niissä ei ole seosvipua jolla sen tekisi. Näissä koneissa ei ole ilmennyt ongelmia, vaikka niiden pyörivien osien massa on suhteellisen pieni.

 

Toisekseen ominaisuus tuli vastaan PIK-23 -tyyppisessä lentokoneessa. Siinä on Archerin moottori O-360-A4M, jossa ei ollut yhdessä vaiheessa starttiavainpesää, vaan kaksi erillistä magneettokytkintä. Avaimesta käännettävän startin idea on siinä, että se maadoittaa vain ns. käynnistysmagneeton, joka pienillä kierroksilla siirtää sytytyshetkeä tavallista (25 eykk) myöhäisemmäksi, jolloin pienillä kierroksilla pyörivän moottorin käynnistyminen on varmempaa. PIK-23:ssa olikin erityisen tärkeää suorittaa käynnistys vain vasemmalla magneetolla, ettei takaiskua sattuisi.

 

Näitä kuitenkin sattui ja ominaisuudesta tuli merkittävä siksi koska koneessa oli puupotkuri. Puupotkuri on inertialtaan pienempi kuin metallinen ja saattoi oikeasti lähteä takaisin päin pyörimään. Tätä sattuikin pari kertaa, mutta vauriot eivät tulleet takakoneistoon, vaan starttikehälle: bendixin työntämä starttihammaspyörä oli kehää vahvempi ja siksi jouduttiin pariin otteeseen vaihtamaan hammaskehä (lämpökutistusliitos) Palomäen Lasse-vainaan suosiollisella avustuksella. Vastaavaa hampaiden rikkoutumista ei tietääkseni ole esiintynyt metallipotkurilla.

 

Kolmas esitetty syy oli se, ettei sylinteriputkiin jäänyt polttoainetta seinonnan aikana tarpeellista öljykalvoa huuhtomaan.

 

 

edit/Janne: lyhensin tuota linkkitekstiä hieman jotta sivun taulukkotaitto ei mene särki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on vastaus sitten tullu - kiitos.

 

Pitääpä kysästä opettajalta - tuleekohan oikea vastaus?

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun starttihammaspyörä oli kehää vahvempi ja siksi jouduttiin pariin otteeseen vaihtamaan hammaskehä (lämpökutistusliitos) Palomäen Lasse-vainaan suosiollisella avustuksella.

 

Lasse Palomäki kuollut? Sepä ikävä uutinen... Siinä oli rehti mies joka oli kokonaan omistautunut ilmailun huoltotoiminnalle ja teki useampaa kuin yhtä työtä. Tyypillinen Lassen sanonta oli, että sellaiset pilotit, jotka tekivät koneen kanssa mokan x, pitäisi hirttää munistaan....Jään kaipaamaan hänenlaistaan tinkimätöntä ilmailun turvallisuudesta huolta pitävää henkilöä...

Viimeisin googlella löytämäni merkintä Lassesta oli lokakuulta 2000

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyypillinen Lassen sanonta oli, että sellaiset pilotit, jotka tekivät koneen kanssa mokan x, pitäisi hirttää munistaan....Jään kaipaamaan hänenlaistaan tinkimätöntä ilmailun turvallisuudesta huolta pitävää henkilöä...

 

Teekkariplantun kokema (kuulema) pahin mahdollinen kasti oli se (kun kuparipastaa eli never-seizea oli tungettu tulpan kierteiden lisäksi kärkiin) oli se, että ko. kaveri pitäisi tunkea takaisin v..tuun ja n..sia uudestaan. Siinä oli nuorelta opiskelijapojalta veri seisahtua.

 

Lassen sai aina lopulta neuvomaan. Kärsivällisesti hän suhtautui joka kerta vaikka vastentahtoisuus oli alkuun suurta ja kysymyksetkin niin mahdottoman tyhmiä - Lassella oli liian paljon hommia ja liian vähän aikaa. Pääasia oli, ettei mennyt tekemään mitään, mitä ei osannut. Kysyä sai.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tärkein syy näytti olevan se, ettei sylintereihin jää syttymisherkkää seosta jos vaikka joku sattuisikin vääntämään potkurista magneettokytkimen vioituttua.

 

Näin on muuten käynyt etelä-suomalaisella lentopaikalla n 50km Hesasta pohjoiseen ;)

Eräs lentävä taxikuski pyöritteli aikansa kuluksi mopun potkuria hallissa. Niinhän se lähti käymään. Siinä sitä oli totinen paikka selän takana ovi kiinni ja edessä pyörivä potkuri. Spinneristä sai tuupattua konetta aina takaisin sen ryömiessä eteenpäin. Oli varmaan miettimistä ehtiikö avata kuomun ja sammuttaa koneen ennenkuin kone törmää seinään, ehti :P

 

Myös Ultria joudutaan pyörittämään potkurista ennen öljyn tarkastusta, kannattaa varmaan ottaa pyöritettäessä huomioon, että se saattaa lähteä käymään. C42 magneettokytkimissä on ollut vikoja eli kone on jouduttu sammuttamaan polttoainehanalla.

HS

 

 

SP - lainaus korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teekkariplantun kokema (kuulema) pahin mahdollinen kasti oli se (kun kuparipastaa eli never-seizea oli tungettu tulpan kierteiden lisäksi kärkiin) oli se, että ko. kaveri pitäisi tunkea takaisin v..tuun ja n..sia uudestaan. Siinä oli nuorelta opiskelijapojalta veri seisahtua.

 

Lassen sai aina lopulta neuvomaan. Kärsivällisesti hän suhtautui joka kerta vaikka vastentahtoisuus oli alkuun suurta ja kysymyksetkin niin mahdottoman tyhmiä - Lassella oli liian paljon hommia ja liian vähän aikaa. Pääasia oli, ettei mennyt tekemään mitään, mitä ei osannut. Kysyä sai.

 

Lassen "alaisuudessa" tuli puuhattua 85-96, ja paljosta on kiittäminen ukkoa.

 

Kyllä siinä nöösipoika oppi tavoille kun Kanasen, Lassen ja Paakarin sekä parin muun jäärän kanssa tuli oltua samoissa piireissä.

 

Tänä päivänäkin on elävästi mielessä sanonta "voi v***n idiootit", kun joku käsittämätön kämmi oli sattunut. (Ne jotka Lassen tunsivat, muistavat sen venyttävän tavan lausua tuo em. totuus)

:)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan kyllä sen lauseen kimittävällä tyylillä:Vooi vi.....du ;D

T:Pygmi

PS:Ja mustat gabriel redi haalarit!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lassen "alaisuudessa" tuli puuhattua 85-96, ja paljosta on kiittäminen ukkoa.

 

Kyllä siinä nöösipoika oppi tavoille kun Kanasen, Lassen ja Paakarin sekä parin muun jäärän kanssa tuli oltua samoissa piireissä.

 

Muistuuko Jounin mieleen esim. Laitokselta tuttu "Maadoittaja-Matti" ???;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä. Tunnettiin myös nimellä Matti-A. :)

 

Nuo katsastushommat oli aina jännittäviä tilanteita, riippui tietysti katsastajasta miten takertui lillukanvarsiin.

 

Hauska sattuma kun BF:ssä oli korjaamotarkastus ja tietysti paikkoja oli siistitty, takakämpän pöydälle oli epähuomiossa jäänyt sylinteri jossa ei ollut jostain syystä serviceable-tägiä. No tarkastaja oli jo sen verran yrittänyt hiostaa Lassea että tällä oli selkeästi ns. tappi kasvamassa otsaan... :(

 

Pytyn huomatessaan tarkastaja kysyi tärkeänä "mikäs se tuokin on?", tähän tuli selkeä vastaus "se on sylinteri, etkö tiedä" ;D

 

Yleensä viranomaiselle ei tarvi paljoa avautua niin jo menee vaikeaksi, tässä ko. tapauksessa tilanne kumminkin jollakintapaa laukesi ja homma hoitui loppuun ihan asiallisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuuko Jounin mieleen esim. Laitokselta tuttu "Maadoittaja-Matti" ???;D

 

Minäkin Jounina vastaan, vaikka en ole kysymyksessä tarkoitettu. Tässä Matti lentämässä J-3 -tyyppejä eräälle kesäteekkarille kesällä 1988. Lennonopettajahan istuu tässä tyypissä edessä. Kilpeläis-linjalle on huhujen mukaan löytynyt viriili jatkaja.

 

[ Attachment removed / expired ]

edit: kuva unohtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs sitten kaikkien pilottien kauhu Yrjö M, vieläkö on viriili???

 

Siitä en ole varma. Kuulin juuri taannoin sellaisen minikokoisen uutisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään