Veli-Martti Koivunen

Mistähän nämä on pois?

36 viestiä aiheessa

Tämä ensimmäinen härpäke on kiinnostanut minua erityisesti, kun se on ollut edesmenneen lentäjän "romulootasta" jossa oli muutakin ilmailuaiheista tavaraa. Se on sinänsä simppeli laite eli se on ollut ruuvattuna (18mm jenka) johonkin koneeseen kiinni ja siinä on pieni jalka jota jokin on liikuttanut jolloin vastajousella oleva viisari on liikkunut. Mitään asteikkoa tahi tekijän puumerkkiä en ole löytänyt. Kierreosassa on sinistystä.

 

Olisi mukava ajatella että se on peräisin jostain Fokker kolmitason aikalaiseta, jos se nyt on jostain maamoottorista niin olkoon sitten, mutta vitriiniin sillä perusteella ei pääse.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Samasta lähikuva.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Entä mistä lentovehkeestä tämä on pois? Jotain paineita se näyttää ja skandejakin on nähtävissä, mutta tätä mittaria Safiirisssa enkä Draakenissa muista nähneeni. Tämä taitaa olla kuitenkin asiantuntijoille helpompi pala kuin tuo ensimmäinen.

 

Mielenkiintoisia vastauksia odotellessa, nyt jo kiittäen. VMK

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

M18 on yleinen tulpan kierre lekomoottoreissa, joten ensimmäinen lienee mekaanikon työkalu. Kierretään tulpan reikään ja osoittaa männän asennon sylinterissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jes, pääsee näkemään tarkasti koska ollaan yläkuolokohdassa, siinä missä viisari vaihtaa suuntaansa. Kierteen pituus, avainväli, jne osoittaisi kyllä kovasti tulpanreikään...

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo mittari  on Smiths Industrialin tekemä eli vuodelta 1944 tai sen jälkeen, samana vuonna perustettiin Smiths Aircraft jne.Eli onkohan yleensä lentokoneesta.Smiths oli olemassa toki ennen mutta tuolloin jakoivat tehtaan ja syntyivät nämä erilliset osastot.Onhan tietty mahdollista että mittarit olivat niin yhteensopivia että tuo olisi lentokoneeseen laitettu saatesanoilla, ihan sama laite se on?Olen jossain nähnnyt tuon ATMÖ lyhenteen mutten vain muista.Jos ö kirjainta ajatellaan, öljy suomessa, öl saksassa, mitäs nuo B ja L ovat ja K alaosassa, kompressor?

Tuosta osoitinhärvelistä voin olla samaa mieltä, onkohan peräti suomessa tehty työkalu, hyvin on sinistetty tuo mutteri, laite on käytetty mutta avain ei ole lipsahtanut.

Nämä nyt näin keittiöstä ajateltuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mahtaneeko tuolta mittarin takaosasta löytyä mitään suuntaa-antavaa kuten mallinumeroa tms.? Ainakin sieltä pitäisi löytyä kolme erillistä paineliitäntää jos kolmesta mittarista on kyse ja mahdollisesti niihin jopa merkintää että minne kuuluisivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaneeko tuolta mittarin takaosasta löytyä mitään suuntaa-antavaa kuten mallinumeroa tms.? Ainakin sieltä pitäisi löytyä kolme erillistä paineliitäntää jos kolmesta mittarista on kyse ja mahdollisesti niihin jopa merkintää että minne kuuluisivat.

 

Josko näistä kuvista olisi apua. Itse en KVG-tekniikalla saanut koodeista selville mistä mittarista on kyse, mutta onhan tämä SMITHS vanha mittarinvalmistaja ja varmaan tehtaan silloisella nimellä voi päätellä ainakin valmistusvuoden. Mistä tai minkä maalaisesta koneesta on kyse, niin ratkaisu löytyy varmaan paineiden määrästä ja käyttötarkoituksesta.

 

Tuo oli mukava kuulla että ensimmäinen härpäke on mekaanikon työkalu ja on varmaan ollut mukavampi poistaa se ennen koneen käynnistystä  :D. Eli pääsee vitriiniin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin että kyseessä voisi olla yhdistelmämittari, jossa on kolmen eri järjestelmän hydraulipaineen osoitus. ATMÖ viittaisi mielestäni enemmän Saksaan kuin Ruotsiin. Muistaisin ruotsalaisten käyttävän useammin sanaa (olje)tryck.

 

Merkitykset voisivat olla näin:

K = Klappen (laskusiivekkeet)

B = Bremsen (jarrut)

L = Landestellung (laskuteline)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jounilla ihan hyvä ehdotus, mietityttää kuitenkin tuo industrial, eli teollisuusmittari, laittaisiko joku saksalaiseen koneeseen 1944 jälkeen englantilaisen teollisuusmittarin.Ehkä tuolla aiemmin esittämälläni periaatteella.Mites Vihurin mittaristo, niissähän oli vaihtelevia esityksiä, eli ota mistä saat sopivan, tuossa tapauksessa voisi mennä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin että kyseessä voisi olla yhdistelmämittari, jossa on kolmen eri järjestelmän hydraulipaineen osoitus. ATMÖ viittaisi mielestäni enemmän Saksaan kuin Ruotsiin. Muistaisin ruotsalaisten käyttävän useammin sanaa (olje)tryck.

 

Merkitykset voisivat olla näin:

K = Klappen (laskusiivekkeet)

B = Bremsen (jarrut)

L = Landestellung (laskuteline)

Saksaksi ehkä enemmän ata ja atü (atm abs., atm überdruck). Miten samaan mallin, atmö = atm  övertryck?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksaksi ehkä enemmän ata ja atü (atm abs., atm überdruck). Miten samaan mallin, atmö = atm  övertryck?

 

Arminin kommentit saivat minut miettimään erästä kolmatta vanhempaa SAAB-tyyppiä mitä Suomessa oli myös käytössä:http://aircraftwalkaround.hobbyvista.com/saab17/DSCN0220.jpg

 

Mittaritaulussa on samantyyppinen yhdistelmämittari. En jaksanut kaivaa esille, mikä oli SAAB 17:ssa ko. järjestelmien käyttövoima, mutta varmaan Kössi valistaa kohta lisää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittari on velivenäläisen lentokoneesta,luultavasti ilmanpaine mittari.L= vasen B=oikea K= pääpaine

 

Männän yläkuolokohdan haku oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin että kyseessä voisi olla yhdistelmämittari, jossa on kolmen eri järjestelmän hydraulipaineen osoitus. ATMÖ viittaisi mielestäni enemmän Saksaan kuin Ruotsiin. Muistaisin ruotsalaisten käyttävän useammin sanaa (olje)tryck.

 

Merkitykset voisivat olla näin:

K = Klappen (laskusiivekkeet)

B = Bremsen (jarrut)

L = Landestellung (laskuteline)

 

Mielenkiintoisia olettamuksia Jounilta. Täysin ilman mitään takuita vapaita pohdintoja seuraavassa:  ATMÖ ennemminkin "atm övertryck" kuin saksaa, missä se on atü.

 

K= Klappen mutta myös ruotsiksi klaffar

 

B = Bremsen mutta myös ruotsiksi bromsar

 

L = voisi olla Landegestell, ei Landestellung, yleensä kuitenkin Fahrwerk, mutta myös ruotsiksi landingstället

 

Mittarin asteikko näyttää tyyliltään liian vanhalta ja karkealta ollakseen SAAB 17:stä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärrä tekniikasta mitään, ja erityisesti lentokonetekniikasta surkean vähän, mutta eikö ATMÖsfär ole ilmakehä på Finska, eli ilmanpainemittari Ruotsista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha on niin nuori mies, ettei hän muista enää vanhoja paineen yksiköitä atm ja at. Atm vastasi "normaali-ilmakehän" painetta = 1,033kp/cm2. At taas oli nk "tekninen ilmakehä" = 1,0 kp/cm2, vaikka jokapäiväisessä kielenkäytössä nämä yleensä sotkettiin yhdeksi- "niin ja niin monen ilmakehän paineeksi". Nykyisin olen kuullut jopa lennonjohtojen kutsuvan paineyksiköitä hektopascaleiksi, mutta muuten en tiedä tämän modernin tavan levinneisyydestä.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minuakin mietityttää tuo aiemmin esiin tullut "industrial"-eli teollisuus-sana mittarissa. Yhtiön historia kertoo, että se jakaantui vuoden 1944 lopulla useaan tytäryhtiöön:

 

"Approving a comprehensive strategic plan near the end of 1944, management reorganized the entire firm, first by changing the name to S. Smith & Sons, Ltd., and then by dividing its commercial operations into four subsidiaries: Smiths Motor Accessories, Ltd., Smiths Aircraft Instruments Ltd., Smiths English Clocks, Ltd., and Smiths Industrial Instruments, Ltd. In addition, the company formed a joint venture to manufacture car radios, as well as another joint venture, the Anglo-Celtic Watch Company."

"Smiths Aircraft Instruments"-yhtiö oli valmistanut lentokoneinstrumentteja sillä nimellä mainosten mukaan jo ainakin 1937 lähtien, aiemmin nimellä Smiths & Son. Siksi mietityttää hieman tuo kuvan "teollisuusmittari"-teksti eli 1944 perustettu "Smiths Industrial Instruments" tuossa mittarissa... Onko se lentokoneesta ollenkaan? Miksi ei ole siis "Smiths Aircraft Instruments Ltd.":n tekemä, jos on lentokoneessa ollut?

 

http://www.fundinguniverse.com/company-histories/Smiths-Industries-PLC-Company-History.html

 

http://www.gracesguide.co.uk/wiki/Smiths_Aircraft_Instruments

 

Vuonna 1950 oli Smiths-yhtiön rakenne ja tilanne tämä:

 

http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1950/1950%20-%200981.html

 

Tällaista spekulointia vaan...Voihan olla, että sota-ajan tuotantoa on jaettu firmassa eri osastojen kesken, jos ei kapasiteetti ole riittänyt. Lentokonemittareita valmistettu  "teollisuuspuolella" tässä tapauksessa. Jotenkin edelleen mietityttää tuo asia kuitenkin. Jos tuo mittari on edes sota-ajalta, voihan se olla myöhemminkin tehty. Kukahan tämänkin arvoituksen selvittäisi...

 

Jukka

 

EDIT: Tämän saman asian Arne tuossa edempänä toikin myös jo esille. Tuli luettua ketjua hieman liian hätäisesti, sorry. Mutta samoilla linjoilla ollaan siis Arnen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyisin olen kuullut jopa lennonjohtojen kutsuvan paineyksiköitä hektopascaleiksi, mutta muuten en tiedä tämän modernin tavan levinneisyydestä.

 

 

Tämä johtuu taas siitä, että ilmanpaineen virallinen yksikkö on nykyisin hehtopascal [hPa]. Ref. AIP GEN 2.1 /Mittajärjestelmä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä niin. Lentäjälle AIP on tietenkin pyhää sanaa, jolle tulee olla kuuliainen, mutta SI-järjestelmä tuntee vielä perinteisen baarinkin, jonka tuhannesosalla (hPa = mb) monet meistä varttuneemmista joutuivat kentän pintaa etsimään - usein onnistuenkin. Iskelmäntekijä on sattuvasti kuvannut tätä yleismaailmallista ongelmaa, jota kutsutaan kehitykseksi, seuraavin sanoin: "Nimet muuttuu vaan, ja niillä peitetään, ettei mikään muutu lain, ihminen säilyy entisellään..." (Istanbul - Konstantinopoli).  :)

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gauntletin ohjaamokuvassa näyttää olevan jonkinlainen jarrumittari,

 

Molemmat pystyssä osoittavat viisarit olisivat jarrujen left/right, asteikko 0-200

Alemmassa viisarissa lukee SUPPLY, asteikko 0-700

 

Lisäksi näyttäisi olevan valmistajan logo sinisella(epäselvä) ja jos arvaan oikein niin siinä lukee SMITHS

 

t. Esa

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gauntletin ohjaamokuvassa näyttää olevan jonkinlainen jarrumittari,

 

Molemmat pystyssä osoittavat viisarit olisivat jarrujen left/right, asteikko 0-200

Alemmassa viisarissa lukee SUPPLY, asteikko 0-700

 

Lisäksi näyttäisi olevan valmistajan logo sinisella(epäselvä) ja jos arvaan oikein niin siinä lukee SMITHS

 

t. Esa

 

 

Saisiko osasuurennosta isommalla resoluutiolta tuosta mittarista? Gauntletin mittaritaulu ei ole alkuperäinen vaan Suomessa tehty konetta kunnostettaessa ja varmaan suurin osa mittareistakin on jälkeenpäin konetta restauroitaessa asennettuja, ei alkuperäisiä. Joten tuonkin mittarin alkuperäinen osoite saattaa olla aivan toinen kone.

 

Löytyi kuin löytyi hieno kuva! Voi vielä suurentaakin.

 

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gloster_Gauntlet_OH-XGT_Cockpit_from_left_Kymi_Finnland_20060627.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään