Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

On tainnut inspiroida isoa päällikköä prosentti pitoiset aineet ja julkisuuden kaipuu/hankinta omalle kylälleen.

 

Jostain kumman syystä lentokentän saaminen kotipaikkakunnalle inspiroi vaikka keitä poliitikkoja (yleensä demareita)

Muistellaanpa, miten Jouko Skinnarikin teki aikanaan raha-asia-aloitteen eduskunnassa ILS-laitteiden hankkimiseksi ja kiitoteiden päällystämiseksi Vesivehmaalla, perusteluna, että kun lentokoulutus on siirtymässä Malmilta sinne.

 

Viimeisin demaripoliitikon lausunto tästä aiheesta kuultiin viime keskiviikkona (14.5.) eduskunnassa, joka täysistunnossaan keskusteli VAT:sta eli valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista ympäristövaliokunnan keskustelualoitteen pohjalta

 

Keskustelussa käytettiin 73 puheenvuoroa. Ja yllättävän monessa niistä otettiin esiin myös pääkaupunkiseudun 2. lentokenttä.

 

Ja tässä se lohjalainen puheenvuoro:

Matti Saarinen /sd (vastauspuheenvuoro): Puhemies! Olen iloinen, kun täällä on Lohjakin mainittu. Lohja haluaa tulla mukaan Pääkaupunkiseudun yhteistyöhön 40 000 asukkaan painovoimalla, ja tässä mielessä esimerkiksi Lohjan kaupunginvaltuusto on eilen kokouksessaan suhtautunut varsin ymmärtäväisesti Helsingin toisen lentokentän rakentamistarpeisiin, että jos ei se kelpaa Itä-Uudellemaalle, niin se kelpaa mahdollisesti läntiselle Uudellemaalle nimenomaan Lohjan alueelle. (Välihuuto) - Jos sellainen johonkin tehdään, niin me emme pyllistä sille hankkeelle niin kuin porvoolaiset.

Maakuntakaavojen merkityksestä: Turha niitä sitten on laatia, jos niitä ei ole tarkoituskaan noudattaa. Minkä tähden sellaiset organisaatiot ovat olemassa? Laitetaan sitten lappu luukulle, jos näin menetellään, että se, joka huutaa koviten, saa sitten tahtonsa läpi. Eihän Etelä-Suomessa ole tänä päivänäkään market-tasoisten kaupallisten palvelujen puutetta. Jos rahaa on, niin ostettavaa löytyy. Ongelmana on pikemminkin pienyrittäjien ja pikkukauppojen säilyminen ja niitten kaupallisten palvelujen saatavuus. Siellä meillä on ongelmia haja-asutusalueilla, kun viimeinenkin kauppa menee kiinni, ja sitä enemmän niitä menee kiinni, mitä suurempia yksiköitä rakennetaan.

 

"Kanki-Kaikkonen" on näköjään ymmärtänyt, mistä ihmiset tykkää. Hän sanoi:

Antti Kaikkonen /kesk (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Vielä haluaisin oikeastaan ministeri Vapaavuorelta kysyä, että kun näyttää siltä, että te ehdoin tahdoin haluatte tuon Malmin lentoaseman siirtää jonnekin perukoille ja Vihdin Ideapark ei saa syntyä minnekään perukoille, niin mikä logiikka tässä nyt sitten oikein on. Malmin asemahan on hyvällä paikalla ja hyvien yhteyksien päässä jne. Maakuntakaavassakaan ei taida löytyä semmoista paikkaa, ed. Saarinen, mihin se olisi merkitty ja minne se haluttaisiin. Miksei se ei voi olla siinä, missä se on?

 

Asuntoministeri Vapaavuori viittasi lentokenttäkysymykseen kahdessakin puheenvuorossa:

Asuntoministeri Jan VapaavuoriArvoisa puhemies! Kommentti vain muutamaan asiaan täällä.

On pelätty sitä, miten tämä rajoittaa ja vaikeuttaa elämää eri puolilla Suomea. Ensimmäisenä peruslähtökohtana voidaan todeta se, että ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttävät toisinaan tiettyjä rajoitteita, ja näin pitääkin olla. Mutta samaan hengenvetoon sanon, että kaikkein suurimmat ongelmat ovat ylivoimaisesti Helsingin seudulla, ja ne rajoitteet, sikäli kuin täältä tulee velvoitteita, kohdistuvat ennen kaikkea tänne seudulle sen takia, että täällä väestöä on suhteellisesti kaikkein eniten ja rakenne pahiten hajautunut ja se on suurin ilmastopoliittinen ongelma tästä näkökulmasta.

 

Täällä on kiinnitetty huomiota Helsingin seudun niin sanottuun kakkoslentokenttään. Ei näissä vateissa oteta kantaa, mihin sen pitää tulla. Täällä lähdetään siitä, että sijaintipaikka on osoitettava Helsingin seudun lentokentälle, selvitettävä vaihtoehdot. Se on nyt seudun haaste, jota on aika pitkään pyöritelty, ja uskon, että moni ottaa myönteisesti vastaan tämän ed. Saarisen ilmoituksen uudesta halukkaasta sijaintipaikasta.

 

ja

Asuntoministeri Jan Vapaavuori (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Ed. Kaikkonen kyseli Malmin lentokentästä. Tämän tarkistuksen mukaan "alueidenkäytön suunnittelussa on osoitettava sijaintipaikka Helsingin seudun lentokentälle tätä koskeviin selvityksiin ja vaikutusarviointeihin perustuen". Tähän liittyen konkreettiseen kysymykseen vastaus: ei ole mitään estettä sille, etteikö se näitten mukaan voisi olla Malmilla. Semmoisia piruetteja en kuitenkaan pysty itse kehittämään, että osaisin luoda jonkun yhteyden tämän ja Vihdin Ideaparkin välille.

 

Vielä kannattaa huomata edustaja Arhinmäen mielipide:

Paavo Arhinmäki /vasHerra puhemies! Minusta on hyvä, että näissä valtiollisissa alueidenkäyttötavoitteissa on keskitytty nimenomaan Helsingin alueeseen ja suurimpiin kaupunkeihin, koska nimenomaan suurten kaupunkien ja erityisesti Helsingin reuna-alueiden ympäryskuntien tiiviys on oleellista, jos haluamme toimia ilmastonmuutosta vastaan. Palvelut ja asuminen pitää kaavoittaa tiiviisti, yhdyskuntarakennetta pitää tiivistää, asumisen ja palveluiden pitää olla jo valmiiden joukkoliikenneyhteyksien, mielellään raideliikenneyhteyksien päässä. Esimerkiksi keskustelu Vihdin Ideaparkista on sillä lailla omituinen, että on ehkä siellä joku varaus, mutta joskus pitkällä tulevaisuudessa. Joukkoliikenneyhteyksien pitää olla silloin kun palvelut tulevat, silloin kun asuminen tulee.

Minusta on äärimmäisen tärkeää, että nyt lähdetään torjumaan Nurmijärvi-ilmiötä, sitä, että meillä hajoaa yhdyskuntarakenne niin, että palveluihin ja työpaikkoihin pitää hakeutua yksityisautoilla, perheiden kahdella yksityisautolla. Muistan, kun pääministeri Matti Vanhanen aloitti ensimmäisen virkakautensa. Hän nimenomaan kehui Nurmijärveä hyvänä ratkaisuna. Vähän nyt Vihti-puheiden jälkeen vaikuttaa siltä, että hän on palannut sinne lähtöpisteeseen ja uudestaan ihastunut Nurmijärvi-ilmiöön. Kyllä annan tukeni ympäristövaliokunnalle ja ministeri Vapaavuorelle siinä, että pyritään nimenomaan hyvien raideliikenneyhteyksien, joukkoliikenneyhteyksien ääreen, palvelut, asuminen, tiivistäminen.

 

Täällä ed. Kaikkonen kysyi, eikö Malmin lentokenttä ole nimenomaan hyvää, tiivistä palvelua. Vaihtoehto on Malmin lentokentälle vähintään 10 000 ihmiselle asunnot joukkoliikenneyhteyksien, raideliikenneyhteyksien ja erittäin hyvien palveluiden vieressä. Tämähän on nimenomaan sitä ilmaston kannalta kestävää tiivistämistä hyvien yhteyksien päähän. Minä olen tyytyväinen ja toivottavasti nämä valiokunnan mietinnön ajatukset menevät eteenpäin nimenomaan myös valtioneuvostossa.

 

Millähän ihmeellä myös helsinkiläiset kunnallispoliitikot saisi haluamaan Malmin lentoaseman tarjoamia työpaikkoja ja monipuolisia liikennepalveluja ja nähtävyyksiä.  :(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovat nuo mäet ja vuoret valtansa huumassa ja voimansa tunnossa.

Asuntoja sinne sun tänne, ihan sama minne kunhan vaan paljon.

Rakentakoot perhanat kauppatorin ja senaatintorin, sitten kaivarin. Pohjoisen ja eteläisen puistotien väliin mahtuisi hyvin tunkea kerrostalo. Vanha messuhalli on tietenkin pakko purkaa ja sen paikalle ja parkkialueelle lisää taloja, lisää lisäälisäälisää

 

Kohta ollaan kuin Lontoossa tai Ateenassa, karseessa ahtaudessa.

 

Todellakaan ei tarvita älyä ollakseen poliitikko. Sopivasti kiero luonne ja sujuva supliikki. "Kyllä se on niiii ihana kun se hymyilee" Kannattaa äänestää hymyä - hymyä joka sitten sotkee elämäsi ja ympäristösi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin ulkomuistista keräsin nämä tähän mennessä ehdotetut kohteet

 

http://dy.fi/7wp

 

Mitäs tuolta kartalta vielä puuttuu?

 

t. Timo

 

Ja Malmin kenttäähän ei siirretä mihinkään  ;) 

 

Humppila noista vaihtoehdoista kyllä tuntuisi sijaintinsa puolesta kaikkein parhaimmalta  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Länsi-Uusimaa lehden gallupin mukaan vastustavat asukkaat kenttähanketta..

 

 

Pitäisikö Malmin korvaava lentokenttä sijoittaa Lohjalle?

 

 

kyllä 27%    ei 73%

 

Siis oikeasti...

 

Jos päättäjät ovat niin typeriä, että rahaa haaskataan, tuhoamalla vanha käyttökelpoinen kenttä. Ja sitten tehdään kokonaan uusi kenttä.

 

Eivät ne päättäjät ole varmastikaan tehtäviensä tasalla, saati sitten äänestäjien luottamuksen arvoisia. Näkeehän noista gallupeistakin mikä on kansan mielipide asiasta.

 

Ja mitä Malmin kenttän "meteliin" tulee, niin Lahdenväylä/ Porvoonväylä sekä Kehä1 aiheuttavat huomattavasti enemmän mekkalaa.

 

Toivotaan, että oikeus ja terve järki tuossa asiassa lopulta pääsevät voiton puolelle.

 

-jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis oikeasti...

 

Jos päättäjät ovat niin typeriä, että rahaa haaskataan, tuhoamalla vanha käyttökelpoinen kenttä. Ja sitten tehdään kokonaan uusi kenttä.

 

 

Mokailu on jo päättäjille arkipäivä. Heti lonkalta voi sanoa pari vastaavanlaista mokaa; musiikkitalo (yli 100milj. euroa) ja Espoon metro (väh. 530milj euroa). Malmin 150milj euron siirto ei tunnu missään, herroille on pääasia että grynderit saa heille luvatut maat ja herrat puhdistettua maineensa gryndereiden silmissä :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nostin vain ylös, että huomataan tämäkin :thmbup:

 

Aivan oikein tehty :thmbup:.

 

On se ihmeellinen tuo politrukin mieli :o.

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuuppavat kenttää jonnekin Inkooseen  ;D ;D

 

Sielläpäin ei olekkaan vielä suututettu väestöä. ;D

 

Käsittämätöntä sohellusta  :thmbdn:

Inkoon kunta on sanonut jo 25.5.2001 EI !

Tätä asiaa  ajetaan kuin käärmettä pyssyyn.

 

Tänään aamulla (3.6.) oli yle.fi -sivuilla uutinen, jossa kerrottiin ympäristöhallinnon teettävän lentokenttä YVA:n  Backaksesta, Malmilta ja Inkoosta. Halukkaita uudeksi lentokenttäpaikaksi mainittiin myös Lohja. YVA pitäisi valmistua vuoden 2010 loppuun mennessä.

Samana iltana  tuota uutista ei enään löydy.  :o MIKSI?  :thmbdn:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Inkoon kunta on sanonut jo 25.5.2001 EI !

Tätä asiaa  ajetaan kuin käärmettä pyssyyn.

 

Tänään aamulla (3.6.) oli yle.fi -sivuilla uutinen, jossa kerrottiin ympäristöhallinnon teettävän lentokenttä YVA:n  Backaksesta, Malmilta ja Inkoosta. Halukkaita uudeksi lentokenttäpaikaksi mainittiin myös Lohja. YVA pitäisi valmistua vuoden 2010 loppuun mennessä.

Samana iltana  tuota uutista ei enään löydy.  :o MIKSI?  :thmbdn:

 

 

Siksi varmaankin, että asiavirheitä korjataan.

 

Ei kannata olla niin kamalan huolissaan kaikista näistä uusista "ehdokkaista" kentän paikaksi...nehän ovat vaan näiden kuntien (tai jonkun niiden sisällä) heittoja omiksi ehdotuksikseen. Ei tässä mitään käärmettä varmaankaan pyssyyn ajeta. Se, että joku ilmoittautuu vapaaehtoiseksi ottamaan "uuden kentän", ei tarkoita sitä, että valtio tätä kyseistä paikkaa nyt suunnittelisi Malmin korvaajaksi.

 

Virallinen selvitystyöhän on jo päättänyt, että se on joko Backas tai Malmi....ja toivomme tietenkin että järki voittaa ja se on Malmi (maltillisesti kehitettynä, eikä mitään kiitoteitä kääntäen).

 

Antaa ehdottajien mellestää, hehän siinä vain itsensä naurunalaiseksi tekevät... ;-)

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö sittenkään asiavirhe, sieltähän tuo löytyy edelleen (on vain vaipunut jo pois etusivulta).

 

http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=ContentBF479

 

Mainittakoon, että LVM:n asettaman ns. Piiraisen työryhmän raportissa (2000) Inkoon Innanbäck sai "korvaavan" kentän paikkana seuraavat arvosanat:

- ilmatilan käytöstä "tyydyttävä = itsenäisten lähestymisten toteuttaminen edellyttää esim. kiitoteiden suuntaamista Helsinki-Vantaan liikenne huomioiden"

- saavutettavuudesta "tyydyttävä = ajoaika Helsingin keskustasta 50-60 minuuttia"

- sijainnistaan yhdyskuntarakenteessa "huono = ei lentokenttää tukevia palveluja kohtuullisella etäisyydellä".

 

Mitä enemmän tätä sähellystä katsoo, sitä enemmän ihmetyttää, minkä takia toiminnan jatkuminen Malmin nykyisillä kiitoteillä jätettiin lentokenttäselvityksessä kokonaan tutkimatta ja hyvin heppoisin perusteluin. Selvityksen tehtävänannossahan puhuttiin nimenomaan mm. Rajavartiolaitoksen, poliisin ja ammattilentäjäkoulutuksen toimintaedellytysten turvaamisesta pääkaupunkiseudulla sijaitsevalla kentällä. Missä vaiheessa matkan varrella se vääntyi rahti- ja halpalentoyhtiöiden isoja suihkareita palvelevan kentän paikan etsimiseksi ympäri Uuttamaata? Tehty selvityshän vastaa aivan asian vierestä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinähän käy kuten olen ajatellu, joku poliittinen/rakennusbisnes jää lähes kiikkiin ja minä voin Jaakon kans kävellä Malmin pihalla vielä 40 vuoden kuluttua, ehkä hitaammin mutta tupakkia poltellen ja ehkä kupponen. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lohja hylkäsi lentokenttähankkeen, asukkaiden kovan vastustuksen vuoksi  :thmbup:

 

Niin noh, ei tuo nyt välttämättä niin hyvä asia ole kokonaisuutta tarkastellen. Mielestäni jokainen lentokentän hylkäys on  :thmbdn:

 

Ei pitäisi  kaivauta Malmin puolustuksessa niin syviin poteroihin, että samalla sahataan omaa oksaa lisäämällä lentokentille vihamielistä suhtautumista. Toki on hyvä asia, jos Malmi säilyy alkuperäisessä käytössään lentokenttänä, mutta se ei tarkoita sitä, että olisi ollenkaan hyvä asia ettei niitä voisi rakentaa muuallekin. Ilmailijayhteisön pitäisi ennemminkin tukea jokaista hanketta, jossa jonnekin muuallekin perustetaan lentokenttä. Sehän lisää harrastusmahdollisuuksia  ja parantaa tilannetta matkalentämisen suhteen: olisi enemmän paikkakuntia missä voisi vierailla lentokoneella.

 

Se että täällä aina iloitaan kohisten jokaisesta uutisesta, jossa kenttähanke on jossain muualla hylätty, ei tee hyvää ilmailulle. Eikö se pikemminkin vain anna sen viestin ulkopuoliselle tarkkailijalle, että Malmin väki ei niinkään ole kiinnostunut lentämisestä kuin itse Malmin kentän säilyttämisestä? Näin kai ei sentään asian laita ole. Ymmärrän toki Jaskan näkökannan, että jos malmin korvaava kenttäsuunnitelma menee nurin, niin sitten Malmi ei niin helposti siirry muualle. Mutta eihän Malmi edes voi siirtyä. Malmi joko pysyy tai se lakkautetaan, tuli uusia kenttiä muualle tai ei. Ilmailijan kannalta olisi joka tapauksessa parempi, että niitä uusia kenttiä syntyisi muuallekin. Ilmailijan kannalta ei ole ollenkaan hyvä asia, että kenttähankkeita vastustetaan yhtään missään. Jos asukkaat vastustavat jossain kenttää ja täällä sille hurrataan, niin mikä tekee tilanteesta erilaisen täällä? Eikö samoilla perusteilla myös täkäläisillä asukkailla ole silloin oikeus vastustaa kenttää Malmilla? Emme voi hyväksyä vastustusta muuallakaan, jos sitä ei hyväksytä Malmilla. Pitää olla johdonmukainen. Tällä menolla Suomeen ei kohta voi perustaa uutta kenttää mihinkään tai edes kunnostaa vanhoja, mikäli kaikki vähänkään mahdolliset kentänpaikat leimataan sopimattomiksi jopa ilmailijoiden taholta ja sitten vielä päälle hurrataan kun joku vastustaa kenttähankkeita. Ei hyvä, ei.

 

Pidetään Malmi Malmina ja annetaan kenttähankkeiden kukkia muuallakin. Ennemminkin noita jokaista muuta hanketta pitäisi tukea ilmailuyhteisön puolelta, sillä vain siten voidaan levittää lentokenttämyönteisyyttä julkisuuteen. Me Malmin kentän vieressä asuvat tiedämme, ettei siitä kentästä käytännössä ole juuri edes äänihaittaa. Pahiten meluaville koneillekin voidaan tehdä paljon parantamalla moottorin äänenvaimennusta ja valitsemalla potkuri fiksummin. Ja lentomenetelmillä voidaan sitten paikata sekin, mikä ei muuten teknisesti onnistu. näkisin mielelläni paljon, paljon enemmän pienlentokenttiä ja lentopaikkoja Suomessa ja jopa pääkaunkiseudulla. Nyt lentokenttä nähdään aina kauheana peikkona, jota paikallisten ihmisten tulee vastustaa henkeen ja vereen. Asian voisi nähdä toisinkin. Lentokenttä naapurissa toisi alueelle statusta, työpaikkoja, uusia harrastemahdolllisuuksia ja uuden liikennöintivälineen ja kulkuyhteydet. Kenttäalue vieressä takaa laajan avonaisen viheralueen, jota ei rakenneta täyteen kerrostaloslummia. Lentokenttä toimii alueen henkireikänä ja rikastuttaa biodiversiteettiä. Harrastajille useampi kenttä tai lentopaikka tarjoaa lisää lentokohteita ja harrastepaikan lähempää omaa kotia. Myös koneiden säilytykseen tulisi enemmän tilaa, sillä uusille lentopaikoille voisi rakentaa paljon uusia halleja. Suurin etu olisi kuitenkin se, ettei harrastamaan tarvitsisi lähteä niin kauas. Melkein pitäisi velvoittaa jokaista riittävästi maata omistavaa lentäjää raivaamaan mailleen kiitorata ja perustamaan pieni yksityinen lentopaikka. Näin myös suuren yleisön harhaluulot lentokenttien haitoista voisivat hälventyä, kun kentätä olisivat yleisempiä ja lentokenttiin epäluuloisesti suhtautuvilla voisi olla mahdollisuus aloittaa lentoharrastus kotinsa vieressä - kunhan lupakirjan hankkiminen ja lentäminen vain jollain konstilla saataisiin halvemmaksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lohja hylkäsi lentokenttähankkeen, asukkaiden kovan vastustuksen vuoksi  :thmbup:

 

Minäkin kuulin tuollaisen uutisen tänään iltapäivällä radiosta, mutta en löytänyt netistä mitään vahvistusta sille. (Eli kuulinko oikein?)

Mutta Lohjan kaupungin nettisivuilta tosiaan löytyy tällainen uutinen

http://www.lohja.fi/ajankohtaista.asp?id_tiedote=410&kieli=246

---------------

10.6.2008

 

YLEISÖTILAISUUS LENTOKENTTÄSELVITYKSESTÄ PERUTTU

 

Lohjan valtuustoryhmät ovat päätyneet esittämään, että kaupunginhallitus peruuttaisi liikenne- ja viestintäministeriölle ja Uudenmaan liitolle annetut myönteiset kannanotot Lohjan kaupungin alueelle mahdollisesti sijoitettavan lentokentän YVA-menettelyn käynnistämisestä.

 

Asia käsitellään uudelleen kaupunginhallituksessa 16.6.2008.

 

Lentokenttäasiaa koskeva yleisötilaisuus Laurentius-salissa 16.6.2008 klo 19 perutaan valtuustoryhmien kannanoton vuoksi.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juhalla ihan kauniita ajatuksia siitä, että Malmia ei voi siirtää eikä korvata. Mutta juuri sillä perusteellahan uusia kentän paikkoja tällä hetkellä esitetään, "Malmi siirretään" tai "Malmin kentän korvaava kenttä". Kyllä nämä esitykset pitää tyrmätä, koska ne johtavat Malmin kentän lakkauttamiseen.

 

Ei ole minusta ollenkaan kyse mistään epäjohdonmukaisuudesta siinä, että Malmia puolustetaan ja uusia kentän paikkoja vastustetaan. Tuetaan olemassa olevien rakenteiden olemassaoloa ja kehittämistä, vastustetaan radikaaleja muutoksia yhdyskuntarakenteessa. Aivan samalla tavalla voi vastustaa Vihdin Ideaparkkia ja samalla tukea ostoskeskusten laajentamista asutuksen keskellä.

 

Aivan eri asia olisi sitten, jos päätettäisiin säilyttää Malmi ja etsittäisiin paikkaa uudelle kentälle laajentamaan lentokenttäverkostoa. Tottakai silloin pitäisi kaikin keinoin tukea uuden kentän rakentamista - edellyttäen että hankkeelle olisi järkevät perustelut.

Minä en ole vielä nähnyt yhtään järkevää perustelua uuden kentän tarpeelle. Malmi ja Vantaa riittävät vallan mainiosti, kunhan niitä molempia vain kehitettäisiin.

 

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin tämänpäiväinen uutinen "Kotimaa"- osastossa on hieman ristiriidassa tämän keskusteluketjun otsikon kanssa.  :o:(:-[:-\ :'( >:(

--------------------------------

 

Huolestuneet kuntalaiset tyrmäsivät lentokentän tulon Lohjalle

 

Malmin kentälle ei ole löytynyt korvaavaa paikkaa

 

...

Lentokenttää Lohjalle tyrkytti Uudenmaan maakuntaliitto, joka on haeskellut korvaajaa kuolinuhan alla kamppailevalle Helsingin Malmin-lentokentälle. Kenttää ehdittiin jo tarjota Porvoolle, joka kieltäytyi kunniasta oikopäätä.

 

"Lohjalle ajateltu paikka oli liikenneyhteyksien ja läheisyyden puolesta niin hyvä, ettei tule mieleen toista", toteaa aluekehittämisen johtaja Pertti Rauhio Uudenmaan liitosta. Hänen mukaansa maakuntaliitto ei enää etsi uutta paikkaa kentälle.

 

"Jos hanke tulee ajankohtaiseksi, se on valtion asia."

 

Malmin kentän toimintaa ei voida enää laajentaa nykyisestä. Koko lentokentän tulevaisuus on ollut auki sen jälkeen, kun Helsinki ilmoitti, ettei se enää halua jatkaa kentän vuokrasopimusta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt iski kuningas-ajatus :thmbup:

Siirretään maa-alue kartalla Helsingistä vaikka Vantaalle tai Sipoolle kuuluvaksi. Silloin ei Helsingin päättäjät voi irtisanoa Malmin vuokrasopimusta.

 

Hehee, ei tuo paljon auttaisi. Kenttä siirtyisi vain toisten kunnallispoliitikkojen pelinappulaksi. Malmin asiassa äänekkäimpinä hääräävät juuri tällaiset paikallistason lappusilmäpoliitikot ja virkamiehet, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä ilmailun suoritusportaan todellisuudesta.  >:(

 

Malmin siirtäminen valtion omistukseen olisi eri juttu. Helsingin Malminkartanosta maanvaihtokaupalla saman kokoinen alue valtion maita Helsingin kaupungin omistukseen ja myllerrettäväksi, ja Malmin lentokenttäalue valtion omistukseen ja saman tien hallinnollisesti osaksi Helsinki-Vantaata (se kun on käytännössä jo vuosikymmeniä ollut pääkaupungin lentoasemakapasiteetin kevyttä liikennettä palveleva osa - kuten sen rooli jo 40-luvun lopulla ajateltiinkin). Näin Malmin törkeät käyttömaksut voitaisiin saman tien laskea muun Suomen yleisilmailun tasolle, kun ei enää olisi tarpeen tehdä älytöntä varojen siirtelyä Finavian sisällä yksiköstä toiseen. Ja kas, jo loppuisi yleisilmailun keinotekoinen ahdinko. Kenen kuningasajatus lie alun perinkään ollut pistää yleisilmailukenttä samalle bisnestoiminnalliselle viivalle reittiliikenteen kaupallisten yksiköiden kanssa (niistäkin suurin osa tosin on tappiollisia).

 

Ai niin, Malmilla ei ole vuokrasopimusta, vaan maanluovutussopimus kevääseen 2034. Helsingin kaupunkihan älisi pari kolme vuotta sitten, että vuokrasopimus voidaan sanoa irti sillä perusteella ettei kentästä makseta vuokraa kuten laki edellyttäisi. Ei tullut ilmeisesti luetuksi edes sopimuspapereiden otsikkoa.  ::)

 

Helsingin kaupungin nykyinen yritys sanoa maanluovutussopimus yksipuolisesti irti vuonna 2010 on lähinnä huvittava. Voinhan minäkin tietysti vaikka sanoa liikennepoliisille päättäneeni yksipuolisesti, etteivät nopeusrajoitukset enää koske minua  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meikäläistä on aina "huvittanut" se, että Helsingin kaupunki on halunnut irtisanoa tämän sopimuksen sillä perusteella, ettei Malmia käytetä enää siihen tarkoitukseen, joka sille on siinä sopimuksessa sovittu. Siis mitäköhän ilmailua esim. siviilipuolen lentäjien koulutus on jos ei siviili-ilmailua, koska sotilasilmailua se ei ainakaan ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tämä ollut jo täällä?

 

 

Ihan mielenkiintoinen gradu. Valitettavasti  tekijä ei ehtinyt saada mukaan Korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä, jonka perusteeella Helsingin yleiskaava 2002 ei saanut lainvoimaa Malmin kenttäalueen osalta. Tuo päätös perusteluineen ja taustamateriaaleineeen olisi tuonut lisää näkökulmaa käsiteltyyn "konfliktiin".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas, keitä tulossa MLY:n Malmi70-juhliin? ;)

 

Tällä hetkellä ilmoittautuneita on runsas sata ja lisää tulee koko ajan. Pyöreään mukavasti sopiva maksimimäärä on noin 200 henkeä. Tämän hetken tietojen mukaan ilmoittautuneiden joukko koostuu Malmin vakiokäyttäjistä, eri yhteistyötahojen edustajista, Malmin veteraaneista sekä laajasti tulkitusta kentän ystäväjoukosta.

 

Hopealintu tarjoaa hyvät buffet-ateriat ja Sanoma Combo soittaa nostalgista viihdemusiikkia. Paikalla on myös Finnairin retroemännät.

 

Ilmoittaudu sähköpostilla osoitteeseen malmi70@pelastamalmi.org tai puhelimitse numeroon

050-326 6880. Ehdottomasti viimeinen ilmoittautumispäivä on 12.11.

 

Illalliskortin hinta on 29 e/henkilö (buffetpöytä, alkumalja ja lasi lempeää juomaa). Illalliskortit tulee maksaa MLY:n tilille (Sampo

800016-70989368). Kirjoita viestikenttään "Malmi70", maksajan nimi ja illalliskorttien

lukumäärä. Pukeutuminen: smart casual.

 

Tervetuloa mukaan epäviralliseen, mutta tyylikkääseen tapaamiseen.

 

Raine Haikarainen

MLY/pj

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiintoinen gradu. Valitettavasti  tekijä ei ehtinyt saada mukaan Korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä, jonka perusteeella Helsingin yleiskaava 2002 ei saanut lainvoimaa Malmin kenttäalueen osalta. Tuo päätös perusteluineen ja taustamateriaaleineeen olisi tuonut lisää näkökulmaa käsiteltyyn "konfliktiin".

 

Tekijä on malmin lentoaseman taloudellista kannattavuutta arvioidessa unohtanut yhden tärkeän asian, lain ilmailulaitoksesta... ei nyt varsinainen virhe, mutta olisi ollut syytä mainita...

 

Valtion laitoksiltakin edellytetään nykyisin kustannustehokkuutta. Ilmailulaitos on liikelaitos,

jonka toiminnan tulee oltava taloudellisesti kestävällä pohjalla. Halutaanko Malmin kentän

ylläpitoa jatkaa on Liikenne- ja viestintäministeriön päätettävissä, Ilmailulaitoksen

ylitarkastaja toteaa Helsingin sanomien haastattelussa (HS 5.12.2004).

Malmin toimintojen liiketaloudellinen tappiollisuus saattaa tuoda omalta osaltaan paineita

löytää uudenlaisia ratkaisuja Malmin kentän toiminnoille ja niiden rahoitukselle.

 

Laki ilmailulaitoksesta 1245/2005

 

4 §

Ilmailulaitoksen julkiset palvelutehtävät

 

Ilmailulaitoksen erityisenä tehtävänä on tarjoutua järjestämään 2 momentissa tarkoitettuja toimialaan liittyviä julkisia palvelutehtäviä.

 

Ilmailulaitos voi toimialaan liittyvänä julkisena palvelutehtävänä hoitaa:

 

1) valtion lentoasemaverkoston liiketaloudellisesti kannattamattomien osien ylläpitoa;

 

 

Eli Malmin ei tietenkään tarvitse tuottaa itse voittoa. Toiminta on taloudellisesti kestävällä pohjalla, koska siihen tuodaan rahoitusta muualta... Itseasiassa, taitaa melkein jokainen (finavian) lentoasema tässä maassa tuottaa tappiota, jossain esitettiin, että efhk on ainut voittoa tuottava... ja se kustannustehokkuusvaatimus tämän takia koskee käytännössä Finaviaa kokonaisuutena, ei yksittäisiä kenttiä/asemia, joita hoidetaan "julkisena palvelutehtävä".

 

 

ps. "malmin lentokentän ystävät ry" ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään