Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Malmin lentokentän voisi siirtää Santahaminan eteläkärkeen. Sinne mahtuisi melkein kaksikilometrinen kiitotie. Sitten vaan metro Kampista viiskulman kautta koukaten Katajanokalle ja siitä Laajasaloon ja lopuksi Santikseen. Päätepysäkki uudelle lentoasemalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään esitellään Hesarissa Uudenmaan maakuntakaavan 1. luonnosta, josta siis vuorovaikutusvaihe on vasta alkamassa

 

Erityisesti pisti silmään kohta:

-------------------

Kysymys Helsingin Malmin lentokenttää korvaavasta kentästä jää avoimeksi.

 

"Tilanne on se, että lentokenttää selvitellään, mutta paikkaa meillä ei vielä ole. Hanke on koko ajan vireillä. Neuvotteluja käydään ja selvityksiä tehdään", sanoo Uudenmaan liiton aluesuunnittelun johtaja Riitta Murto-Laitinen.

 

Kaava voidaan lyödä lukkoon joko lentokenttävarauksella tai ilman.

 

 

Malmin korvaavaa kenttää on etsitty varmaan 10 vuotta, eikä sitä ole löytynyt. Mistäköhän se muka voisi vaan yhtäkkiä pulpahtaa esiin?

Koko uuden kentän haku näyttää samanlaiselta touhulta kuin vaikka joidenkin maiden EMU-äänestykset. Aina välillä järjestetään kansanäänestys, mutta kansa äänestää väärin. Mutta, sitten kun politikoilla tärppää, tuleekin 50,1% puolesta, niin sitten ei enää äänestetä lainkaan. Demokratia on merkillistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin korvaavaa kenttää on etsitty varmaan 10 vuotta, eikä sitä ole löytynyt. Mistäköhän se muka voisi vaan yhtäkkiä pulpahtaa esiin?

Korvaavaa paikkaa on etsitty 50-luvulta lähtien. Aina vähän väliä se pomppaa pintaan uudestaan ja uudestaan, viimevuosina jatkuvasti.

Sitä ei löydy siksi, että sellaista paikkaa ei ole olemassakaan. Eikä sellaisia perusteluja, joilla uuden kentän rakentaminen olisi järkevää. Päättäjäthän ei voi tätä uskoa, joten samaa kysymystä veivataan, ilmeisesti maailman tappiin asti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin lentokentän voisi siirtää Santahaminan eteläkärkeen. Sinne mahtuisi melkein kaksikilometrinen kiitotie. Sitten vaan metro Kampista viiskulman kautta koukaten Katajanokalle ja siitä Laajasaloon ja lopuksi Santikseen. Päätepysäkki uudelle lentoasemalle.

 

Malmin kenttää ei voi siirtää mihinkään sillä silloin se ei olisi enään Malmin kenttä.

Santahaminassa on muuten ollut lentokenttä tai ainakin kiitotie.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tonttipula ei voi olla syy siihen että Malmin kentän tilalle haluttaisiin rakentaa asuntoja.

 

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/paakaupunkiseudulla_on_vapaata_rakennusmaata_vuosiksi/

 

Pääkaupunkiseudun asemakaavoissa on noin 25 miljoonan neliömetrin edestä vapaata rakennusmaata vuosiksi.

 

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtajan Raimo Inkisen mukaan rakennusmaata on runsaasti vapaana hyvien liikenneyhteyksien varrella. Myös työpaikkarakentamiseen on varattu paljon maata.

 

Asumiseen tarkoitettua valmiiksi kaavoitettua maata on pääkaupunkiseudulla käyttämättä vajaat kahdeksan miljoonaa neliömetriä. Se riittäisi parin viime vuoden rakennustahdilla asuinkerrostalotuotantoon seitsemäksi ja pientalotuotantoon 22 vuodeksi.

 

Vapaasta kerrostalojen rakennusmaasta lähes kaksi kolmannesta on Helsingissä. Pientalomaata on eniten Espoossa, mutta lähes yhtä paljon Vantaalla ja Helsingissä.

 

Kaikkiaan pääkaupunkiseudulla oli vuoden alussa kaavoitettua rakennusmaata runsaat sata miljoonaa neliömetriä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä onkin toinen kysymys, kun puhutaan Helsingistä tai pääkaupunkiseudusta. Helsinki nimenomaan haluaa uusia maksukykyisiä veronmaksajia tai toinen mahis, jota samat tyypit jotka Malmin rakentamista agresiivisemmin ajavat on että pääkaupunkiseudun muut kaupungit (Vantaa ja Espoo) liitettäisiin Helsinkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaupunkisuunnittelukeskuksen sanailua Malmin lentoasema kohtalosta:

Helsingissä on voimassa oikeusvaikutteinen yleiskaava 2002 Malmin lentokenttäaluetta lukuun ottamatta. Kentällä on voimassa yleiskaava 1992. Sen mukaan kenttä on liikennealuetta, joka muutetaan asuntoalueeksi, jos nykyinen toiminta siirtyy alueelta pois.

 

Malmin lentokenttäalueen kaavoittaminen ei etene ennen päätöstä nykyisten toimintojen poistumisesta alueelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin lentoasema nyt myös postimerkissä joka laskettiin liikkeelle 1.4.2011 eli n. 2 viikkoa sitten

 

Merkeissä kuusi tunnettua rakennusta

Valtion rakennustoiminta täyttää syksyllä 200 vuotta. Venäjän keisari perusti armollisella julistuksellaan 3.9.1811 Intendentinkonttorin, jonka tehtävänä oli rakennustaidon valvonta. Intendentinkonttoria ovat seuranneet Yleisten rakennusten ylihallitus, Rakennushallitus, Valtion kiinteistölaitos ja nykyinen liikelaitosmuotoinen Senaatti-kiinteistöt.

 

Pekka Piipon suunnittelemassa postimerkkivihkossa on kuvituksena kuusi valtion omistuksessa olevaa tunnettua ja omaa aikakauttaan kuvaavaa rakennusta: Valtioneuvoston linna vuodelta 1828, Säätytalo vuodelta 1890, Malmin lentoasema vuodelta 1938, Suomen New Delhin suurlähetystö vuodelta 1985, Metlan Joensuun tutkimuskeskus vuodelta 2004 ja vuonna 2011 Helsinkiin valmistuva Musiikkitalo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istun juuri nyt Malmin parkkialueella auton penkillä ja täytyy sanoa että malmin lentoasema ei elänyt ikuisesti.

Täällä on hirmu hieno lentokeli, koneita platta täynnä, ketään ei paikalla, ihan hiljaista, kuin aavekaupunki, juuri äsken ambulanssi ja paloauto lähti kunnossapidosta, joten ilmeisesti ainoat elossaolevat hylkäsivät paikan.

 

Jos tällaisena aikana tullaan esimerkiksi EFOU:n GA-platalle, niin siellä on varmasti jotain elämää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se määrätietoinen Malmin alasajo, mitä Ilmailulaitos Talvitien aloittamana on harjoittanut jo lähes 20 vuotta alkaa vihdoin tuottaa tulosta. Nyt vain alkaa olla niitä vuokrasopimuksen jäljelläolevia vuosia niin vähän, ettei Helsingin kaupunki enää liene halukas maksamaan suuria kompensaatioita ennenaikaisesta haltuunotosta verrattuna 10-20 vuoden takaiseen tilanteeseen. Sipoon maa-alueiden ostaminen ratkaisi paljon. Helsingin kaupunki lienee pikkuhiljaa kypsynyt heille halvimpaan ratkaisuun, että olkoon kenttänä vuokrasopimuksen loppuun. Siinähän sitten ilmailulaitoksen väki ihmettelee tilannetta, kun tulot koko ajan vähenevät eikä Helsingin kaupunki osoita kummoistakaan kiinnostusta Malmin ennenaikaiseksi lunastamiseksi. Hintojen korotuksilla katettavaksi kuviteltu talouden tasapainoittaminen näyttää menevän aivan ennustettua rataansa eli päin seiniä. On myös vaikeaa kuvitella, että yritystoiminnan vaikeuttamisella olisi lentokentän toimintaan piristävä vaikutus.   

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istun juuri nyt Malmin parkkialueella auton penkillä ja täytyy sanoa että malmin lentoasema ei elänyt ikuisesti.

Täällä on hirmu hieno lentokeli, koneita platta täynnä, ketään ei paikalla, ihan hiljaista, kuin aavekaupunki, juuri äsken ambulanssi ja paloauto lähti kunnossapidosta, joten ilmeisesti ainoat elossaolevat hylkäsivät paikan.

 

Jos tällaisena aikana tullaan esimerkiksi EFOU:n GA-platalle, niin siellä on varmasti jotain elämää.

 

Olisit tullut aamulla. Vilkasta toimintaa riitti pitkälle iltapäivään saakka  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istun juuri nyt Malmin parkkialueella auton penkillä ja täytyy sanoa että malmin lentoasema ei elänyt ikuisesti.

Täällä on hirmu hieno lentokeli, koneita platta täynnä, ketään ei paikalla, ihan hiljaista, kuin aavekaupunki, juuri äsken ambulanssi ja paloauto lähti kunnossapidosta, joten ilmeisesti ainoat elossaolevat hylkäsivät paikan.

 

Äläs ny, mä tulin juuri noihin aikoihin laskuun yhden toisen kollegan perässä ;)

 

...mutta yllättävän hiljaista tosiaan keliin nähden :-\

 

(Toisaalta eiköhän se Malmi edelleen kuittaa Suomen toiseksi vilkkaimman kentän tittelin EFHK:n jälkeen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se määrätietoinen Malmin alasajo, mitä Ilmailulaitos Talvitien aloittamana on harjoittanut jo lähes 20 vuotta alkaa vihdoin tuottaa tulosta. Nyt vain alkaa olla niitä vuokrasopimuksen jäljelläolevia vuosia niin vähän, ettei Helsingin kaupunki enää liene halukas maksamaan suuria kompensaatioita ennenaikaisesta haltuunotosta verrattuna 10-20 vuoden takaiseen tilanteeseen.

 

Seppo

 

Vuosia on jäljellä vielä ~20 pörrätkää nyt niin perkeleesti!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisit tullut aamulla. Vilkasta toimintaa riitti pitkälle iltapäivään saakka  ;)

 

Minusta alkaa tuntumaan että te vain vakuuttelette  ::)  ensikerralla kun tulen malmille, on parasta olla lauma lentokoneita ilmassa ja toinen lauma starttailemassa platalla lähtöä varten, siihen asti epäilen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta alkaa tuntumaan että te vain vakuuttelette  ::)  ensikerralla kun tulen malmille, on parasta olla lauma lentokoneita ilmassa ja toinen lauma starttailemassa platalla lähtöä varten, siihen asti epäilen.

 

Se on vasta kesällä, kun niitä koneita on paljon  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän Malmilla vilskettä on ainakin viime vuoden toukokuussa oli pienkoneita, helikoptereita ja DC3 ym ym. Mutta vain aurinkoisena aamuna, sateisena aamuna taas ei näkynyt oikein mitään liikettä, mutta kun aurinko alkoi paistamaan niin taas alkoi pörinä kuulumaan.

 

Oli muuten todella upean näköinen kenttä sinä sateisena aamuna, kun oli hieno tunnelma muutenkin. Taisi ukkostaakin... Olin siinä kiitoradan päässä lumenkeräyspaikan edessä aidan takana. Ja suora näkymä koko kiitoradalle. DC3 lensi aivan suoraan yli ja tuntui että korvat poksahtavat  :laugh:.

 

Hieno kenttä.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudenmaan seutukaava esitellään torstaina, Hgin xxxlautakunnan puhis on sitä mieltä että kenttä pitää vapauttaa asuntorakentamiselle.

 

En löytänyt linkkiä, radiouutiset klo 13.30

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudenmaan seutukaava esitellään torstaina, Hgin xxxlautakunnan puhis on sitä mieltä että kenttä pitää vapauttaa asuntorakentamiselle.

 

En löytänyt linkkiä, radiouutiset klo 13.30

 

t. Timo

 

En löydä minäkään linkkiä tuohon radiohaastatteluun, mutta täältä lukemalla voi arvailla, mitä hän sanoi

 

Mielestäni aika paksua tekstiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä teksti:

- - -

Malmin lentokentän tilanne

 

Malmin lentokentän tilanteen epäselvyys haittaa koillisen Helsingin

kehittämismahdollisuuksia.

 

Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden (VAT) mukaan Malmin

lentokentälle on osoitettava vaihtoehtoinen sijainti. Lentokentän

korvaavien toimintojen sijoittaminen Uudellemaalle on kysymyksenä

edelleen ratkaisematta. Vaihemaankuntakaavaluonnoksen valmistelu

ei ole toistaiseksi luonut ratkaisulle edellytyksiä. Tältä osin

maakuntakaava ei täytä VAT:n vaatimuksia.

 

Helsinki on jatkanut rakennuskieltoa lentokentän alueella useaan

otteeseen, aina kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Jatkuvalla

epävarmuudella on alueellisia vaikutuksia, jotka heijastuvat koko

Helsingin koillisen alueen ja osin Vantaankin

kehittämismahdollisuuksiin. Malmi on Yleiskaava 2002:n mukainen

Helsingin toinen aluekeskus. Koillisella alueella on jo nykyisellään

havaittavissa kehitystä, joka ei kaikilta osin ole myönteistä. Alueella on

mm. jäänyt runsaasti liiketiloja tyhjilleen. Malmin merkitys

asiointipaikkana on heikentynyt, mikä heikentää yrittäjien

toimintaedellytyksiä alueella. Niin ikään asuntokaavoitus on vähäistä

lukuun ottamatta toteuttamisvaiheessa olevia Alppikylän ja

Ormuspellon alueita, jotka suunniteltiin keskenjääneestä lentokentän

yleiskaavaprosessista ainoina mahdollisina erillisinä

asemakaavakohteina.

 

Malmin aluekeskuksen merkitystä seudullisessa kaupunkirakenteessa

tulee joka tapauksessa vahvistaa uudistamalla aluetta toiminnallisesti

ja täydentämällä sitä myös asuntotarjonnan vaihtoehtojen osalta.

Monet keskeiset liikenteelliset ja toiminnalliset ratkaisut ovat sidoksissa

nykyisen lentokenttäalueen kehittämismahdollisuuksiin eikä niitä siksi

ole voitu tehdä. Pysyväisluontoisen ratkaisun löytyminen lentokentän

sijoittumiselle on siksi sekä yleispiirteisen maankäytön suunnittelun että

alueen kehittymismahdollisuuksien kannalta ensiarvoisen tärkeää eikä

sitä voi kysymyksenä väistää. On oletettavaa, että ratkaisun edelleen

lykkääntyessä kielteiset taloudelliset ja sosiaaliset aluevaikutukset

pahenevat.

 

- - -

 

Kaupunginsuunnittelulautakunnan kokous lienee 9.6. ja tämä teksti vilisee sekä virheitä että suorastaan totuuden vastaisia lausuntoja. Olisikohan nyt syytä valaista esim. liiketilojen tyhjyydestä (Nova on juuri avattu remontoituna) ja asuntokaavoituksen todellisesta määrästä - esim. Tapanilaan rakennetaan juuri useaa pien- ja kerrostaloa. Muutenkin teksti on enemmän mielipiteen kuuloista.

 

Jaksaakohan kukaan valistaa lautakunnan jäseniä...

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään