Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/10/heinaluoma_santahaminan_asumiskaytto_myos_puolustusvoimien_etu_2925706.html

Malmin kentälle paikka itäiseltä Uudeltamaalta

 

Heinäluoma ehdottaa Malmin korvaavan lentokentän sijoittamista itäiselle Uudellemaalle. Lentokentän yhteyteen hän visioi monipuolista vapaa-ajan keskittymää, joka vastaisi kasvavan venäläisturismin tarpeisiin.

 

- Pietarin alueella on hyvin kasvava elinvoimainen kysyntä, puhutaan useamman miljoonan ihmisen vapaa-aikatarpeesta, josta Suomi ja itäinen Uusimaa ja koko Uusimaa voisi ottaa oman osansa. Jos siinä olis vielä lentokenttä, josta pääsisi ulkomaille, niin mikä sen parempi.

 

Heinäluoma on kaupannut ajatustaan Itä-Uudenmaan päättäjille, mutta toistaiseksi se on ottanut heikosti tuulta alleen.

 

- Olen tarjonnut pohdittavaksi, että siinä voisi olla tämmöinen pidemmän ajan visio, joka toisi työpaikkoja ja hyvinvointia ja vihreätä kuluttamista, siis ekologista turismia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä, että edes Itä-Uudenmaan päättäjillä (?) on järki tallella, vaikka lieneepä Heinäluomalla itselläänkin ollut vaikeuksia pitää naamaansa peruslukemilla tätä konseptia esitellessään.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sauli Rouhinen Malmi-seurasta toistaa jo vuosi(kymmeni)ä jatkamaansa tarinaa

 

http://static.metrolive.fi/nakoislehdet/vartti/HB/VAR20111109/ sivu 20

 

t. Timo

 

Ja ympäristönsuojelupiirin vastauksesta poiminta:

 

"Toiveissa on vielä saada vaikeutettua Helsinki-Vantaan lentotoimintaa ja samalla rajoitettua sitäkin kautta entistä enemmän Malmin lentoja"

 

No huh!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin kannanoton, saa nähdä mahtuuko jo seuraavaan lehteen.

- - -

 

Malmi International Airport käyntiin

 

Sauli Rouhinen kirjoitti Vartissa huolistaan Malmin lentokentän suhteen. Rouhinen toistaa jälleen lausuntojaan vuosien takaa (mm. Malmi-seuran lausunto 2008). Hän haluaisi siirtää lentokentän sen aiheuttaman melun takia jonnekin muualle, muiden harmiksi. Ymmärrän kyllä, että kiitotien jatkeella asuvalle tämä melu saattaa muuttua kärsimykseksi, tuskin kuitenkaan fyysiseksi.

 

Pertti Sundqvist Uudenmaan ympäristönsuojelupiiristä kertoo mielenkiintoista tietoa piirin toiminnasta ja kannasta. Piirin ”toiveissa on saada vielä vaikeutettua Helsinki-Vantaan lentotoimintaa” ja ”Sellaiset lentokentät ovat hyviä, joilla ei voi lentää”. Lausumat kuulostavat nykyaikaisen liiketoiminta- ja yhteiskuntarakenteen kannalta absurdeilta, jopa anarkistisilta. Oudolta kuulostaa myös se, ettei piiri melumittauksissa  ”ole ikinä luottanut tuollaisiin selvityksiin”. Mutu-menetelmälläkö näitä pitäisi tutkia?

 

Rouhinen mainitsee myös, että Malmi-Seura on kolmen eri puheenjohtajan kaudella esittänyt kentän rakentamista asuinkäyttöön. Hän ei kerro sitä, että esitys on suurelta osin hänen käsialaansa ja säilynyt eri puheenjohtajien aikana samanlaisena. On myös syytä huomata, että muut alueen asukasyhdistykset (Tapanila-Seura, Puistola-Seura) ovat johdonmukaisesti esittäneet jo paljon pidempään kentän kehittämistä lentotoiminnan keskuksena ja alueen henkireikänä. Nämä esitykset perustuvat asukkaiden toiveisiin ja mielipiteisiin. Malmillakin mielipidetutkimukset osoittavat, että suurin osa asukkaista kannattaa kentän säilyttämistä nykykäytössään. Eikö Malmi-Seura kuuntele asukkaita?

 

Tämä poteroihin kaivautuminen on vaikuttanut taannuttavasti koko koillisen Helsingin kehitykseen. Sen sijaan että lentokenttä olisi koettu mahdollisuudeksi ja sen toimintaa olisi kehitetty ja käytetty hyväksi, on kaikin voimin pyritty kampittamaan kaikki kehityshankkeet jotka olisivat piristäneet mitä tahansa toimintaa lentokentän vaikutuspiirissä. Voi vain arvailla miten paljon tämä vastustus on tullut maksamaan Malmin alueen liiketoiminnalle. Jos Malmilla olisi toimiva citylentokenttä, se olisi jo koonnut ympärilleen huiman määrän arvokasta liiketoimintaa ja saattanut jopa siirtää Helsingin ydintä tänne koilliseenkin.

 

Lähdetään siis joukolla ajamaan kentän käytön vapauttamista ja kehittämistä. Poistetaan rakennuskiellot ja annetaan alueelle tulla työpaikkoja ja uusia virkistymismahdollisuuksia. Lentokenttä tulee pysymään paikallaan vielä vuosikymmeniä ja miksei vielä pidempäänkin. Käytetään tätä arvokasta omaisuuttamme hyödyksi mahdollisimman hvin. Muista Sauli vanha totuus: jos et voi voittaa vihollistasi, liittoudu hänen kanssaan. Sieltä voi löytyä aivan uudenlaista iloa elämään.

 

Timo Hyvönen

Diplomi-insinööri

Tapanila-Seuran puheenjohtaja

Kentän lähiasukas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä!

 

Voisikohan tuota artikkelia saada vielä parannettua vetoamalla vaikka Göteborgin City Airportiin (ESGP / GSE) ja sen positiivisesta vaikutuksesta paikalliselle liike-elämälle? Tai vaikka Brommaan (ESSB / BMA). Tunnetustihan mikään ei Suomessa vetoa kansallistunteeseen enempää kuin jääminen kakkoseksi ruotsalaisille. Malmi pitäisi vain saada takaisin lentoyhtöidenkin käyttöön, mikä tosin vaatisi enemmänkin kentän laajentamista kuin supistamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meni jo lehteen. Saa nähdä, mahtuuko siihen tämä lähettämäni citylentokenttäkuva mukaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin kannanoton, saa nähdä mahtuuko jo seuraavaan lehteen.

 

Hyvä Timo  :thmbup:

Hieno kirjoitus.

 

Tärkeänä asiana on myös että Malmi pitää saada jälleen käyttöön myös niille, kenellä ei ole lunastettuna "Malmihintaista" kausikorttia koneellaan. Asiassa vielä riittänee töitä Finavian suuntaan. Saavat perustella, miksi se on hinnoitelltu reilusti yli tuplahintaiseksi kuin esimerkiksi Tampere tai Oulu. Kovin monet ovat sanoneet tuosta että ovat alkaneet käydä Helsingissä autolla, vaikka koneellakin voisi kulkea (minäkin olen yksi heistä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Timo napakasta ja myös yhteistyöhakuisesta kirjoituksesta.

 

Malmin kentän ja sen toimintojen kehittäminen on  monien ilmailusta kiinnostuneiden ajatuksissa. Mitä tuo kehittäminen käytännössä merkitsee, on jo monimutkaisempi asia. Keskusteluissa esiintyvä Helsinki City Airport -konsepti vaatii sekin tarkkaa harkintaa.

 

Aina silloin tällöin vilahtava ajatus Brommasta tai Lontoon City Airportista Malmin kehittämisen malleina  ei ole täysin ongelmaton. Näitä kahta kenttää yhdistää  raskaalla kalustolla (esim. Avro RJ85, Saab 340/2000) tapahtuva säännöllinen reittiliikenne. Tällainen liikenne Malmilla ei toisi samanlaista lisäarvoa, kuin Lontoossa tai Tukholmassa, missä pääkentät ovat kaukana ja matkustajavolyymit suuremmat. Jatkoyhteyksienkin kannalta on huomattavasti järkevämpää käyttää Helsinki-Vantaata. Asukasyhdistysten myönteiset asenteet saattaisivat  nekin nopeasti muuttua, jos suihkarit pyyhkisivät viidessä sadassa jalassa Puistolan kattojen yli. Aavistelen, että ympäristölupien saanti olisi myös kiven alla. Ainakin lentotoimintaa rajoitettaisiin voimakkaasti.

 

Sen sijaan pidän mahdollisena, että Malmi voisi kehittyä nykyisen toiminnan lisäksi kevyenä taksikenttänä. Aikaisemmin esille ollut kiitotien kääntösuunnitelma näyttää olevan käytännössä mahdoton toteuttaa.  Mikäli pääkiitotielle saataisiin kuitenkin toimivat mittarimenetelmät, jotka tyydyttäisivät myös Vantaan liikennesuunnittelijoita, olisi  jo paljon voitettu. Siinä lienee kysymys enemmän poliittisesta tahdosta, kuin teknisten vaikeuksien voittamisesta.

 

Itse ajattelen, että Malmin tulevaisuus on yleisilmailussa, viranomaistoiminnassa ja kevyessä ansioliikenteessä. Kriittisinä menestystekijöinä on toiminnan sopeuttaminen tiivistyvään kaupunkirakenteeseen. Tämä merkitsee erityisesti entistä tehokkaampaa melukontrollia. Varsinaisen lentämisen ohessa alueelle pitää saada sopivaa historiallista, kulttuurista, opetuksellista ja elämyksellistä tarjontaa. Tällöin Malmin olemassaolon pystyisivät hyväksymään helpommin myös ne, joille  lentäminen edustaa eri syistä ei-toivottavaa toimintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos siihen joskus tulee jokin asuin alue, niin minun veikkaukseni on sitä, että kenttä saadaan poistettua ja siinä on sitten iso monttu monta vuotta jonka jälkeen aletaan etsimään rakennuttajaa. Sitä etsitään monta vuotta ja vasta sitten saadaan sellainen uusi "pahamainen" alue(uusi Tapulikaupunki, Jakomäki, Kontula). Menisi vähintään 5-10 vuotta tästä päivästä, ennen, kuin alue olisi asuinalue. Siitä viel monta vuotta ennen, kuin alueeseen alkaa tottumaan :-\

 

Oikeasti noita rakennuspaikkojahan on missä vain muuallakin. Kuten Viikissä. Sinne Viikkiin mielummin, kuin malmille.

 

Ei noin vilkasta kenttää saa ottaa pois. Kyllä sitä kesäsin huomaa, että siellä tulee koko päivän koneita. Jos Malmi airport siirretään Porvooseen, niin kuinkahan moni jaksaa lähteä aina sinne Porvooseen lentämään GA-koneella?

 

Sitten se "Helsinki City Airport(HCA)" olisi aika hyvä idea. Jos jollain ATR:llä(ei kovin meluinen) lentäisi vaikka lentoja välillä HCA-Bromma-HCA  :thmbup: Uskoisin, että tämä saattaisi olla esim. FlyBe:lle hyvä siirto. Liikematkustajat juna/bussi/taksilla kentälle, check in, turvatarkastus ja sitten pääsisi koneeseen nopeasti. Huonoja puolia taitaa ollaa kaikki De-Icing jutut, navigointi jne...Lähestyminen 18:lle pitäisi varmaan muuttaa suoremmaksi, koska nythän ne laskeutuu kääntymällä aika myöhään. Saataiskohan me shakkilautalähestyminen :P

 

Uskon, että Malmin kentän tuleaisuus on GA-kenttä seuraavat 10 vuotta jonka jälkeen aletaan harkitsemaan taas kentän asuinalueeksi muuttamista.

Toivoisin, että kentältä aloitettaisiin reittiliikenne esim. kohteina Tukholma Bromma, Riika, Pietari ja muutamia kenttiä suomessa(Turku, Tampere...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen sanonut tämän ennenkin: sinä päivänä kun Malmille aletaan ajamaan liikenneluokan lentokoneilla, minusta tulee Malmin vastustaja.

 

Juha

from pahamaineinen Tapulikapunki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen sanonut tämän ennenkin: sinä päivänä kun Malmille aletaan ajamaan liikenneluokan lentokoneilla, minusta tulee Malmin vastustaja.

 

Juha

from pahamaineinen Tapulikapunki

 

Olen täysin Juhan mielipiteen kannalla.

 

Kyllä Malmin kenttää tulisi tarjota ja kehittää aivan toisin argumetrein, kuin liikenneluokan koneiden välilaskupaikkana.

Malmin kentän historia on arvokas ja lentäjien toiminta siellä esim. sodan aikana oli ainutkertaisen arvokasta Suomen itsenäisyydelle.....jatkan

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...jatkan.

Mitä tulee kentän alas-ajoa yrittäneiden poliitikkojen; Törnudd, Tuomioja ,Paavo Lipponen/Siimes-komitea + yksittäiset huuhaa-heikit.

Törnudd hiljeni suureen vastustukseen

Tuomioja hiljeni, kun sieltä ei saanut lisä-aaniä

Lipponen/ Siimekesen komitea loppui omaan mahdottomuuteensa ja lähes 60 000 allekirjoittajan adressiin "kentän puolesta"

 

Nyt kenttää uhkaavat nuo julkisuuden kipeät "touhoserkut" eri tahoilta, tosin hyvin heiveröisin tiedoin ja hatusta vedettyine perusteluineen.

Melu; muistamme hyvin silloisen Lentoaseman päällikön Raimo Seppäsen kuuluisan lausahduksen virallisen melumittauksen aikana.

"hyvät herrät , hiljentykäämme kuuntelemaan lentomelua"Kannattaa huomioida, ettei tuota kyseistä melumittausta voinut suorittaa katkottomasti, piti odottaa että lintujen laulu taukoaisi edes hetkeksi.

 

jatkuu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jatkuu...

Mitä tulee Trafi/Finavian ryöstökalastamiin maksuihin, eivät ne alene kentän toiminnan muuttamiseksi liikenneluokan mölypaikaksi.

Niitä voi yrittää kohtuullista jonkin liittoutuman kautta, muilla keinoin se ei ole edes mahdollista

( paitsi eduskunta )

Kannattaa muistaa, että kenttäalue on suota.

Tätähän eivät grynderit ja heitä ihannoivat tahot myönnä. Rakentaminen sinne on tuhottoman kallista ja sehän sopii heille.

 

Ihan lyhyesti  ::)Malmin Lentoaseman toimintaa ei saa ajaa alas poliitikkojen ja palkka-virkamiesten toimesta.

Visantikin vastasi kenrran ihmetykseeni Malmin Lentokenttäalueen suunnittelusta asumiskäyttöön ja ihmetystäni hänelle, kuinka kallista on jo pelkkä suunnittelu. Hän sanoi vain tekevänsä työtä, jota esimiehet ovat hänelle määränneet.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo,

 

taitaa ympäristölupa estää reittiliikenteen, mutta eihän se estäisi sitä että kenttä olisi hieno ja siisti. Liikenneluokan koneitahan tuolla pyörii jo nyt harva se viikko, isoista Cessnoista Räikkösen härpättimeen. Onhan toi kyllä aika noloa että kenttää ei hyödynnetä tämän enempää, rapistuu vain kun siellä voisi olla koko kansan elämysseikkailupuistokeskus kylpylöineen ja elämyslennätyksineen, paikalle vaikka omalla lentsikalla. Tai ihan mitä vain, toimisto- ja tutkimus- ja mitävaintilaa.

 

Sain sen verran viestiä Vartista että lentokenttäjuttuja on useampaankin lehteen.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin fiksu mielipide Raine Hakkaraiselta edellä.

Tähän asti on lähinnä näkynyt niitä "mitäs muutitte tänne", "muuttakaa maalle" ja"kenttä oli täällä ennen teitä" mielipiteitä,

joilla kentän "puolustajat" tehokkaasti kääntävät mielipiteitä vastaansa.

 

Noin arrogantteja ja töykeitä tyyppejä vielä pitää hyysätä melkein keskellä kaupunkia. Tällaisenkin lausahduksen olen kuullut.

 

Kaupunki kehittyy ja muuttuu, sen tajusivat jo 30-luvulla Malmin kentän perustajat, jotka sijoittivat kentän silloisen kaupungin ulkopuolelle.

 

Toivon hartaasti, että siviili- ja harrasteilmailu jatkuu ja voi hyvin maassamme, mutta muuttuvat paikalliset olosuhteet on vain pakko jossain vaiheessa ottaa huomioon.

Myös ilmailuväen meidän muiden lisäksi. Koko ympäröivää kaupunkirakennetta ei sentään voida suunnitella yhden lentokentän ehdoilla.

 

Selvyyden vuoksi, en todellakaan kannata minkäänlaisia suunnitelmia kenttäalueen ottamiseksi rakennuskäyttöön.

 

Tekniikan keinot (esim. melunhallinta) ovat ilmeisesti vasta kehityksensä alussa.

Olen tämän vuoden aikana muutaman kerran pannut merkille erään, perusväriltään vaalean, koneen (en tunnista tyyppiä), joka on erityisen hiljainen.

Tuohon suuntaan jos asiat kehittyvät, niin kentän vastustajilla on yksi argumentti vähemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo,

 

taitaa ympäristölupa estää reittiliikenteen, mutta eihän se estäisi sitä että kenttä olisi hieno ja siisti. Liikenneluokan koneitahan tuolla pyörii jo nyt harva se viikko, isoista Cessnoista Räikkösen härpättimeen. Onhan toi kyllä aika noloa että kenttää ei hyödynnetä tämän enempää, rapistuu vain kun siellä voisi olla koko kansan elämysseikkailupuistokeskus kylpylöineen ja elämyslennätyksineen, paikalle vaikka omalla lentsikalla. Tai ihan mitä vain, toimisto- ja tutkimus- ja mitävaintilaa.

 

Ei siellä kyllä liikenneluokan koneita juurikaan pyöri, ja ihan hyvä niin... pienet bisneskoneet (esim. cessna 525 (citation jet)) eivät ole liikenneluokan ilma-aluksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tämän vuoden aikana muutaman kerran pannut merkille erään, perusväriltään vaalean, koneen (en tunnista tyyppiä), joka on erityisen hiljainen.

Tuohon suuntaan jos asiat kehittyvät, niin kentän vastustajilla on yksi argumentti vähemmän.

 

Suurinta osaa valittajista häiritsee enemmän "visuaalinen melu" kuin se koneen oikeasti päästämä ääni. Koneen hiljaisuus ei näihin tapauksiin juurikaan auta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muistaa, että kenttäalue on suota.

Tätähän eivät grynderit ja heitä ihannoivat tahot myönnä. Rakentaminen sinne on tuhottoman kallista ja sehän sopii heille.

 

Olemme vääntäneet tästä suoasiasta Jaskan kanssa ennenkin, eikä tämä argumentti vieläkään pidä paikkaansa! Tattarinsuo nimiselle paikalle aikoinaan rakennettu lentokenttä rakennettiin viljeltyjen peltojen päälle. Pohjatutkimuksissa todettiin jo aikoinaan turvekerroksen olevan ohut, eikä sen alla oleva savikerrostuma ennen kovaa pohjaa poikkea syvyydeltään mitenkään merkittävästi alueen muusta savikosta. Siis savikosta jonka päälle myöhemmin on rakennetttu Ala-Malmin vanhat ja Fallkullan uudet kerrostalot: http://www.fallkulla.com/ Rakentamisen kalleudella ei ole mitään merkitystä rakennuttajalle niin kauan kun asukaat maksavat ostamansa asunnot.

 

Muuten olen kyllä Jaskan kanssa 100 % samaa mieltä siitä, ettei alueen toimintaa pidä ajaa alas -sillä rakentamatonta aluetta Stadissa kyllä riittää vuosikymmeniksi eteen päin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Malmin kenttää tulisi tarjota ja kehittää aivan toisin argumetrein, kuin liikenneluokan koneiden välilaskupaikkana.

 

Näin on. Ihan vaan ajatuksena taas kerran heitän, että mitä jos Malmi yhtenä iltana viikossa pyhitettäisiin "jokamiesten" hiljaisille ilmailulajeille. Lennettäisiin vintturista purjekoneella, vedettäisiin mönkijällä liitimiä ja lennätettäisiin liidokkeja sekä sähkömoottorillisia RC -koneita. Avattaisiin Malmi myös sellaisille, joilla ei ole mahdollisuutta tai intoa maksaa harrastuksesta 150 eur / h. Tehtäisiin yhteistyötä alueen partioiden, koulujen, seurakuntien ja muitten nuorisotyötä tekevien tahojen kanssa. Etuina tästä olisi:

 

  • Malmista saataisiin ihan oikeasti kokokansan ilmailukeidas. Alennettaisiin kustannuskynnys niin matalaksi kuin mahdollista. 12 eur / lento purjekoneella on paljon vähemmän kuin 150 eur / h Cessnalla.
  • Lentomelusta tulisi taukoa edes yhdeksi illaksi.
  • Tuotaisiin harrasteilmailu "keskelle" metropolia pois korpikentiltä ja pusikoista. Lajit on tuotava sinne missä on ihmisiä. Ilmailun harrastamisen perusedellytys ei voi olla se, että omistaa ajokortin, auton ja asuntovaunun, jotta pääseen kentälle ja voi viettää siellä viikonlopun harrastuksen parissa. Ilmailua pitää pystyä harrastamaan myös bussilipulla.
  • Turvattaisiin kaikkiin ilmailulajeihin terve kasvupohja.
  • Luotaisiin lähikoulutuspaikka pk-seudun purjelento- ja liidinlajien kerhoille. Monien lajien esim. alppilajit pohja luodaan pienissä kukkuloissa asutuskeskusten läheisyydessä eikä esim. Alpeilla. Ihan samoin voidaan ilmailun pohja rakentaa lähikentällä ja matalilla liitolennoilla.

 

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Muuten olen kyllä Jaskan kanssa 100 % samaa mieltä siitä, ettei alueen toimintaa pidä ajaa alas -sillä rakentamatonta aluetta Stadissa kyllä riittää vuosikymmeniksi eteen päin.

 

Miksi kaupungit pitää olla niin ahtaita ja taloja täynnä. Kuten nyt vaikka nuo etelän meranranta kaupungit, joissa ei merta ja merenrantaa näe kun ne on kerrostaloja täynnä.

(....Ja minä näin Leviatania-pedon nousseen merenrannan hiekalle ihmettelemään ja tukkineen koko merenrannan taloineen....).

 

Kyllä Malmikin kenttänä ja avoimena alueena olisi parempi kuin taloja täynnä.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

12 eur / lento purjekoneella

 

Vaikka tavoite on hyvä en silti usko, että mikään taho on millään lentoonlähtötavalla valmis pidemmän päälle tarjoamaan lentoja purjekoneella tuohon hintaan. Mainittu hinta on ns. omakustannushinta, jossa toimintaa pyörittävä taho kustantaa lennon, ei se 12 eur maksava henkilö.

Muuten kyllä kannatan ajatusta. Markkinoinnin nimissä sitä voi tempauksena tehdä mutta kestävällä pohjalla homma ei ole tuolla hinnalla.

 

Eli jonkun se lentäminen pitää maksaa ja mieluummin sen, joka lennolle menee. Muutoin sorrumme valheelliseen markkinointiin.

Kyllä ihmisille pitää lajia markkinoidessa antaa totuudenmukainen kuva sen hinnasta.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään