Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Ohoh, seuraavaan Varttiin on tulossa jo niin monta lentokenttäjuttua että mun jutska menee seuraavaan.

 

Mielenkiintoista nähdä, mitä kommentoidaan..

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on. Ihan vaan ajatuksena taas kerran heitän, että mitä jos Malmi yhtenä iltana viikossa pyhitettäisiin "jokamiesten" hiljaisille ilmailulajeille. Lennettäisiin vintturista purjekoneella, vedettäisiin mönkijällä liitimiä ja lennätettäisiin liidokkeja sekä sähkömoottorillisia RC -koneita. Avattaisiin Malmi myös sellaisille, joilla ei ole mahdollisuutta tai intoa maksaa harrastuksesta 150 eur / h. Tehtäisiin yhteistyötä alueen partioiden, koulujen, seurakuntien ja muitten nuorisotyötä tekevien tahojen kanssa.

 

Kaunis ajatus, mutta purjelennon osalta kaatuisi jo pelkästään siihen että HK:n TMA alkaa 700 jalan korkeudesta ja toiseksi kelvollisia maastolaskupaikkoja ei taida löytyä 5-10km säteeltä.

 

Tuolla oli joskus keskustelua aiheesta, mm. purjekoneista ja vinttureista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi kaupungit pitää olla niin ahtaita ja taloja täynnä. Kuten nyt vaikka nuo etelän meranranta kaupungit, joissa ei merta ja merenrantaa näe kun ne on kerrostaloja täynnä.

(....Ja minä näin Leviatania-pedon nousseen merenrannan hiekalle ihmettelemään ja tukkineen koko merenrannan taloineen....).

 

Kyllä Malmikin kenttänä ja avoimena alueena olisi parempi kuin taloja täynnä.  :-\

 

Joo ja ehkä jo 20-40 vuoden kuluttua 60-70-luvuilla rakennetut elementtilähiöt joudutaan rakentamaan uudestaa. Joten kyllä hommia ja alueita riittää rakentajille tulevaisuudessakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka tavoite on hyvä en silti usko, että mikään taho on millään lentoonlähtötavalla valmis pidemmän päälle tarjoamaan lentoja purjekoneella tuohon hintaan.

 

No hintahan voi olla, tai oikeastaan pitäisi olla, vaikka 5 eur / keikka, kunhan saadaa yht.työ.kumppanit JA julkinen sektori mukaan. Eihän kukaan julkisten liikuntapalveluiden käyttäjä (uimahallit, urheiluhallit, jäähallit, ladut, hyppyrimäet) maksa ns. käypää hintaa palveluiden käytöstä, vaan kaikkia näitä subventoidaan verorahoista. Itse asiassa ilmaluharrastuksesta saisi halvan lisän liikuntaharrastuksiin, koska infra on olemassa ja pitää vain ostaa ASK-13 ja vintturi. Noi maksaa ihan pähkinöitä verrattuna mitä esim. jäähallin rakentaminen JA ylläpito maksaa.

 

Kyllä ihmisille pitää lajia markkinoidessa antaa totuudenmukainen kuva sen hinnasta.

 

Kyllä, olen samaa mieltä. Malmi olisi sellainen purjelentoesikoulu ja sitten maakunnissa (Nummela, Hyvinkää, Räyskälä) olisi varsinaiset lentokeskukset, joissa perittäisi kulut kattavat maksut niin kuin nykyään.

 

 

Helsingin TMA on kyllä lähellä ja maastolaskupaikkoja ei ole Malmin lähistöllä, mutta Malmin rooli olisi sama kuin Kauniaisten laskettelurinteen. Ihan lajin perusteiden opettaminen lapsille, nuorille ja aloittelijoille. Eli EI ole tarkoitus lentää korkeita termiikkikeikkoja, EI ole tarkoitus poistua kentän läheisyydestä, VAAN hinkata nousuja/laskuja ja päästä homman alkuun. Jos saatais vaikka ostettais ASKiin tarnsponderi ja saatais muutama sata jalkaa lisäkorkua Malmin päälle aina keskiviikkoiltaisin, niin se riittäisi ihan hyvin.

 

Jos joku muukin on tästä innostunut, niin polkastaanko projekti pystyyn?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso osa kansasta, esimerkiksi heti Malmin kentän vieressä olevassa Jakomäessä, pitää harrasteilmailua herraskaisena huvina ja rikkaiden kakaroiden verukkeena käyttää RayBaneja (tai mitkä nykyään sitten lienevätkään lentäjän valintoja). Näitä miettiessään synkissä aatoksissaan työttömät kansalaiset epäilemättä kokevat jonkin Malmin kentän varsin turhaksi jakajaksi valtion vähille varoille- kenttä nurin ja säästöillä lisää työttömyyskorvauksia, joilla sentään saataisiin vaikka BB24 -kanavakin näkymään joka putkessa :P

 

Tämän johdannon jälkeen voi tietysti todeta että Jakomäessä ei pahemmin äänestetä tai kapinoida muutenkaan ympäristön suurista epäkohdista, kuten vaikkapa lentomelusta. Viinakin on nykyään niin halpaa että BigBrother -tyyppistä kännäämistä voi harrastaa ihan livenäkin. Juoppojen naapurien tai perheenjäsenten aiheuttamat ongelmat ovatkin paljon kouriintuntuvampia ongelmia tällaisilla alueilla.

 

Ongelma onkin paremman (mutta lähinnä sen ei-harrasteilmailevan) väen asuinalueet, joiden täydellisyyden ja seurapiirien suosion takapihalle ajoittain kuuluva lentokoneiden pörinä luonnollisesti tuhoaa. Tämän torjumiseksi on vain luonnollista, että luottokansanedustajat ja kaupunginvaltuutetut rotariveljet laitetaan hiljentämään viereinen kenttä. Kaikki kentän elinkykyä ja tarpeellisuutta oleellisesti parantavat, mutta mahdollisesti lisähaittoja aiheuttavat muutokset torpedoidaan yleensä takuuvarmasti.

 

Tällaisten vaikutusvaltaisten NIMBYjen mielipiteen kääntämiseksi kannattaisi miettiä keinoja. Esimerkiksi kevyen liikennelentotoiminnan aloittamisen Malmilta voisi aloittaa Tallinnaan ja esitellä asukkaille, kuinka näppärää on hypätä koneeseen Malmilla ilman Helsinki-Vantaan ruuhkia ja jonotusta, shoppailla Tallinnassa ja palata vielä illaksi kotiin nykyaikaisella potkurikoneella, joka on mukava eikä meluakaan tule juuri enempää kuin kentällä nykyäänkin jatkuvasti lentävistä pikkukoneista. Kun ympäristö toteaisi muutoksen olevankin ihan positiivisen, ja tuottavan iloa ja elämyksiä myös muillekin kuin harrasteilmailijoille, suhtautuminen kentän olemassaolon oikeutukseen ja ehkä laajentamiseenkin alkaisi todennäköisesti hiljalleen kerätä lisää kannatusta.

 

Ehkä edellä esitetty ajatuskulku on turhan suoraviivainen ja ehkä vähän karrikoitukin, mutta onpahan edes yksi looginen johtopäätös sille, kuinka Malmin vaipuminen täyteen selvitystilaan voitaisiin kääntää parempaan suuntaan. Kenttä toimii ympäristönsä ehdoilla, ei päinvastoin. Kentän olemassaolon oikeutus ja hyöty on siis pystyttävä perustelemaan muillekin kuin vain rajalliselle harrastajajoukolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi kevyen liikennelentotoiminnan aloittamisen Malmilta voisi aloittaa Tallinnaan ja esitellä asukkaille, kuinka näppärää on hypätä koneeseen Malmilla ilman Helsinki-Vantaan ruuhkia ja jonotusta, shoppailla Tallinnassa ja palata vielä illaksi kotiin nykyaikaisella potkurikoneella, joka on mukava eikä meluakaan tule juuri enempää kuin kentällä nykyäänkin jatkuvasti lentävistä pikkukoneista.

 

Erittäin kiinnostava ehdotus ! Ilmoittaudun maksavaksi matkustajaksi tällä puheella, jos matkan hinta saadaan pidettyä kilpailukykyisenä.

Millaista kalustoa tällaiseen tarkoitukseen voisi ajatella ? Täällä kun, jos missä, on asiantuntemusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väitän, että säännöllinen reittiliikenne olisi tehokkain tapa saada Malmi tapettua.

Olihan siellä nyt viime vuoden ajan säännöllistä reittiliikennettä eikä se vielä kuollut.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Tallinnassa ja palata vielä illaksi kotiin nykyaikaisella potkurikoneella, joka on mukava eikä meluakaan tule juuri enempää kuin kentällä nykyäänkin jatkuvasti lentävistä pikkukoneista.

 

Ihan mielenkiinnosta: mainitsetko pari tällaista "nykyaikaista potkurikonetta"?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei ole mainos, mutta olen ihan oikeasti sitä mieltä, että helikopteriyhteys on ylivertainen Helsingin ja Tallinnan välinen lentoyhteys. Tämä tietenkin edellytyksellä, ettei kyse ole jatkoyhteydestä suuntaan tai toiseen, jolloin lentokoneyhteys Vantaalta on järkevämpi. Toivon vilpittömästi menestystä uudelleen aloitetulle helikopteriyritykselle.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan siellä nyt viime vuoden ajan säännöllistä reittiliikennettä eikä se vielä kuollut.

 

t. Timo

 

Älä viisastele   :thmbdn:

 

Kyllä se on ymmärretty tosiasia, että jatkuva säännöllinen reittiliikenne, ihan oikeilla liikennekoneilla, tappaisi melullaan koko kentän toiminnan.

Muistan ajan, jolloin RV-Aviation lensi säännöllistä rahtiliikennettä Malmilta käsin. Oli siinä asukkaille selittämistä miksi möyrytään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä viisastele    :thmbdn:

 

Kyllä se on ymmärretty tosiasia, että jatkuva säännöllinen reittiliikenne, ihan oikeilla liikennekoneilla, tappaisi melullaan koko kentän toiminnan.

Muistan ajan, jolloin RV-Aviation lensi säännöllistä rahtiliikennettä Malmilta käsin. Oli siinä asukkaille selittämistä miksi möyrytään..

Kopterin melu on yleensä paljon kovempaa kuin tavallisten lentsikoiden, tässä tapauksessa tuo punainen kopteri oli tosi hiljainen, suorastaan uskomattoman. Satuin joskus kentälle kun se lähti eikä ääntä kaheasti kuulunut.

 

Mitkähän olisivat "hiljaisia" pikku matkustajakoneita? ATR-42? Jokin pikkuturbiini 20 hengelle? Saab? Maarianhaminan ja Tallinnan reitit 09 ja 14 ja takaisinpäin, eipä taitaisi vielä kauheasti melukuorma kasvaa.

 

Reittiliikenteen spekulointi kuitenkin lienee aika turhanaikaista. Kentälle kun saisi aktiviteettia muuten niin vot.

 

Aika jännä että kentän säilyttämiselläkin on NIMBY-poterot. Itse asun kilsan kentästä ja kuulen kaiken melun, jota sieltä ei kuulu enää nykyään oikeastaan lainkaan. Ai joo viikonloppuna lensi OH-PKC(en muista kyllä oliko just toi) tms. 2-moottorinen vantaalta kohti Malmia, muuten ollut aika hiljaista.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Reittiliikenteen spekulointi kuitenkin lienee aika turhanaikaista. Kentälle kun saisi aktiviteettia muuten niin vot.

 

 

Sepä se! Harrastusilmailupuolella moottorilennon volyymien ei kuitenkaan voi olettaa kasvavan, eikä purjelentokentäksi Malmista ole. Laskuvarjohyppyjen suhteen tilanne on parempi.

 

Tässä on muuten mielenkiintoista huomata että hyppääjien kuljetus taivaalle suoritetaan Malmilla eri puolilla maailmaa myös reittiliikenteeseen käytettävällä lentokonetyypillä (Cessna Grand Caravan), eikä tästä toiminnasta, kuin myöskään Rajavartioston kopteritoiminnasta ole käsittääkseni aiheutunut tähän mennessä varteenotettavia meluvalituksia. Toki Caravan ei välttämättä ole paras vaihtoehto reittiliikenteeseen Malmilta(kaan), mutta käynee esimerkiksi odotettavissa olevasta melutasosta Malmilla kyseeseen tulevilla reittikonetyypeillä.

 

On muuten hyvä pointti, että kopteriliikenne Helsingin ja Tallinnan välillä on luultavasti järkevämpää kuin reittiliikenne potkurikoneella Malmilta Tallinnan kentälle. Entäpä esimerkiksi reitti Malmilta Brommaan? Matka-aika Helsingin keskustasta Tukholman keskustaan voisi tälle reitille sopivalla potkurikoneella olla hyvinkin kilpailukykyinen verrattuna suihkuliikenteeseen Vantaan ja Arlandan välillä jonotuksineen ja maakuljetuksineen, jolloin reitti varmasti herättäisi liike-elämän mielenkiinnon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä rajan Dornierit vaikkei ne malmilla kovin usein käykkään, mutta esim viime viikolla kävelin kotiin niin pään yli meni Dornier :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä rajan Dornierit vaikkei ne malmilla kovin usein käykkään, mutta esim viime viikolla kävelin kotiin niin pään yli meni Dornier :thmbup:

 

Pari kertaa olen tuon kokenut tosi matalalla ja aikamoinen hetkellinen metakka siitä syntyy.....

Mutta harvassa ovat kerrat olleet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki Caravan ei välttämättä ole paras vaihtoehto reittiliikenteeseen Malmilta(kaan), mutta käynee esimerkiksi odotettavissa olevasta melutasosta Malmilla kyseeseen tulevilla reittikonetyypeillä.

 

Käsittääkseni reittiliikenteessä käytettävän liikennelentokoneen on oltava kaksimoottorinen? Haluaisin edelleen kuulla mitä konetyyppejä tässä reittitoiminnassa käytettäisiin?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kertaa olen tuon kokenut tosi matalalla ja aikamoinen hetkellinen metakka siitä syntyy.....

Mutta harvassa ovat kerrat olleet.

 

Noi rajan Dornierien Garretit kiljuvat maassa kuin palosireenit, ilmassa ovat ihan siedettävän hiljaisia.

Starttikin on vain yhtä hiljaista puhinaa, lennolta ei kuulu mitään ääniä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni reittiliikenteessä käytettävän liikennelentokoneen on oltava kaksimoottorinen? Haluaisin edelleen kuulla mitä konetyyppejä tässä reittitoiminnassa käytettäisiin?

Juha

 

No ainakin minulle tulee Saab aika hakematta mieleen  8)

 

[ attachment removed / expired ]

(kuva Wikimediasta)

 

Suuri ongelma taitaa vaan olla Malmin aukioloajat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei ole mainos, mutta olen ihan oikeasti sitä mieltä, että helikopteriyhteys on ylivertainen Helsingin ja Tallinnan välinen lentoyhteys. Tämä tietenkin edellytyksellä, ettei kyse ole jatkoyhteydestä suuntaan tai toiseen, jolloin lentokoneyhteys Vantaalta on järkevämpi. Toivon vilpittömästi menestystä uudelleen aloitetulle helikopteriyritykselle.

 

Seppo

 

Mielestäni ne ovat kaksi täysin eri asiaa. Jollain 200 €/suunta (mikä a.o. ketjussa oli mainittu) ei koskaan saada mitään volyymejä. Jos tavoitellaan myös turisteja, reissutyöläisiä, viikonloppumatkaajia, jne., hinnan pitäisi olla esim. 39 €/suunta tjsp., minkä noin lyhyellä välillä uskoisi olevan mahdollistakin, pienemmilläkin koneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Suuri ongelma taitaa vaan olla Malmin aukioloajat.

 

 

JOS Malmille tuodaan säännöllistä reittiliikennettä, ei aukioloajat ole mikään ongelma.

Silloin ei niitä aukioloaikoja ole enää ollenkaan. Ympäristön vastustuksen johdosta loppuu pian koko lentotoiminta.

Tätä on syytä välttää, sillä normaalitoiminta, koululentoineen, pienemmällä kalustolla on tärkeämpää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin aukioloaikoja ja maapalveluja pitäisi luonnollisesti miettiä reittiliikenteenkin näkökulmasta, varmasti jotain turva-alueita ja -rakenteitakin pitäisi rakentaa vaikka reitit pysyisivät Schengen-alueella. Aikataulut sekä lähestymis- ja lähtöreitit ja -menetelmät pitäisi tietenkin miettiä myös meluntorjuntaa silmälläpitäen. Vastaavia yksityiskohtia olisi ratkaistava melkoinen määrä ennen kaupallisen reittiliikenteen aloittamista, mutta se on yksityiskohtien näpertämistä eli raakaa työtä päämäärän saavuttamiseksi (tässä Malmin lentokenttäalueen pitämiseksi lentotoiminnan piirissä).

 

Ihmisen korvan herkkyys ja myös melun mittaukseen käytettävä desibeliasteikko ovat logaritmisiä ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Desibeli ). 10 desibelin lisäys tarkoittaa painetason lisääntymistä kymmenkertaiseksi, 20 dB 100-kertaiseksi. Jos lentolaitteessa on yhden moottorin sijaan kaksi samanlaista moottoria, painetaso nousee lähtökohtaisesti noin 3 dB. Terasseilla ja pihoilla melutaso ei saisi päivällä ylittää arvoa 55dB ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Melu ) joten 3dB muutos ei ole suositellun melutason suhteen merkittävä (ellei muutenkin mennä rajoilla). Ilman vertailukohtaa eroa vastaavaan yksimoottoriseen ei helposti edes huomaa konetta näkemättä. SLK lennätti hyppääjiä ennen Caravania Twin Otterillakin, joka on kaksimoottorinen, kuten myös Malmilla majaillut Airveteranin DC-3:kin tai Cessna 402. Näidenkään ääntelystä ei kansanliikettä ole syntynyt.

 

Melkeinpä merkittävämpää on äänen laatu / ärsyttävyys; Mieleen tulee Fouga Magisterin ahtimen ininä, joka on kertaluokkaa ärsyttävämpää kuin jonkin Drakenin tai Hornetin miehekäs meteli, vaikka melumittausten perusteella Fougan melutaso on selvästi pienempi. Jonkin ATR:n (tai Dornierinkin) tasainen hurina kuulostaa maahan melkeinpä miellyttävältä, paitsi jos laskussa käytetään reverssejä, jolloin kieltämättä syntyy melko ikävä parkaisu. Ei kuitenkaan liene aivan mahdotonta suorittaa normaalia laskua Malmille ilman reverssejäkin. Jos mahdollisesti lisääntyneellä jarrujen kulumisella voidaan välttää turhat meluvalitukset, niin tämä voisi olla järkevää.

 

Sopivia konetyyppejä on valittavaksi asti, vaikka pitäydyttäisiin 2-moottorisissa potkuriturbiinikoneissa. Tässäkin säikeessä on jo mainittu ATR, Dornier, ja Saab. Lisää löytyy vaikka googlaamalla hakusanaa "twin engine turboprop", jos vain viitsii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos käytetään Vantaallakin tuttua "vihreätä" laskua(CD-lasku) niin kai se meluakin vähentää?

 

ATR:lle nousumatka ei kovin paha ole. Eikä olisi Avrollekkaan(Malmi air show), mutta tuskin Malmilta mitään suihkukoneita ala operoida.

 

Sitten se B-taxiway(oliko se sen niminen. Siis se mikä menee platalta 18-radan päähän) pitäisi varmaan leventää. Kun ei se DC-3:kaan pysty sitä pitkin rullaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Malmille tulee suurempaa liikennettä, niin käykö kuten Brommalle aikoinaan...

Eihän sinne uskaltanut mennä kun kaiken maailman gansterit oli huumebisneksissä siellä liikesuihkareineen...

 

Lentomelusta: Onko se nelilapanen potkuri hiljaisempi, vai onko vain luulottelua...

(siinäkö bisnes jollekin kun muuttaa kaikki Malmin koneet nelilapaiseksi...?)  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen Jaskan kanssa samaa mieltä että reittiliikenne kuuluu Vantaalle. Malmille saisi tulla sitten kaikki muu lentotoiminta.

Matkalle lähtiessä ei ole suurta merkitystä ajaako Malmille vai Vantaalle, sillä puolestaan on merkitys että Malmilla on toimiva ympäristö (myös kiitotien lisäksi) kaikkeen muuhun toimintaan, mitä puolestaan Vantaalle ei voi edes kuvitella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään