Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Jos Malmille tulee suurempaa liikennettä, niin käykö kuten Brommalle aikoinaan...

Eihän sinne uskaltanut mennä kun kaiken maailman gansterit oli huumebisneksissä siellä liikesuihkareineen...

Think positive, ainakin siinä tulisi rahaa kentälle. Olis muuten kohta aika hulppeat terminaalit kuriireille.

 

Mikähän lisätoiminta sopisi tuohon ympäristöön hyvin? Ilmailumuseohan sinne sopisi hurjan hienosti (jopa lentävä sellainen) vrt. Lelystad

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Think positive, ainakin siinä tulisi rahaa kentälle. Olis muuten kohta aika hulppeat terminaalit kuriireille.

 

Mikähän lisätoiminta sopisi tuohon ympäristöön hyvin? Ilmailumuseohan sinne sopisi hurjan hienosti (jopa lentävä sellainen) vrt. Lelystad

 

t. Timo

 

Hm. Minusta näyttää että Malmi itsessään ja koneineen ON yksi suuri ilmailumuseo. Ihan hyvä ja hieno sellainen. Olen itse aloittanut ilmailun Helsingissä v 1980 ja näköjään suuri(n) osa Malmin koneista oli siellä jo silloin.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan kannata ajaa tuota ilmailumuseoajatusta, joku vielä keksii että museoksi riittää kentän päärakennus. Kunnes joku huomaa että Vantaalla jo on ilmailumuseo (ja joitakin muitakin ympäri maata). Moottorikonekaluston suhteenhan harrastepuolella suuri osa kalustosta olisi ikänsä puolesta museoikäistä Suomessa muutenkin -- ilmailumuseo löytyy jokaisesta hangaarista.

 

Suomi olisi jo valmiiksi lentävä ilmailumuseo, jos porukoilla olisi varaa tankata ja lennelläkin vehkeillään.  :-[

 

Heh, siinähän olisikin markkinarako- tehdään Kuubat; Kuubaan menevät monet autoharrastajat ihastelemaan 50-luvun amerikkalaista autokalustoa, Suomeen ulkomaalaiset voisivat tulla ihmettelemään 70-luvun Cessnoja. Mitenhän tuota voisi markkinoida  ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hm. Minusta näyttää että Malmi itsessään ja koneineen ON yksi suuri ilmailumuseo. Ihan hyvä ja hieno sellainen. Olen itse aloittanut ilmailun Helsingissä v 1980 ja näköjään suuri(n) osa Malmin koneista oli siellä jo silloin.

 

Peter

 

Niinpä. 80-luvulla ostettiin kyllä uusia koneita, jotka sattuneesta syystä myytiin 90-luvulla takaisin ja jäljelle jäi nämä, joilla ei ollut silloinkaan myyntiarvoa. Käyttöarvoa kylläkin, kun ovat edelleen käytössä. Ekologista kuluttamista???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan kannata ajaa tuota ilmailumuseoajatusta, joku vielä keksii että museoksi riittää kentän päärakennus. Kunnes joku huomaa että Vantaalla jo on ilmailumuseo (ja joitakin muitakin ympäri maata). Moottorikonekaluston suhteenhan harrastepuolella suuri osa kalustosta olisi ikänsä puolesta museoikäistä Suomessa muutenkin -- ilmailumuseo löytyy jokaisesta hangaarista.

No, ehdotin aikanaan sen vantaan museon siirtoa Malmille mutta poterosta tuli sarja kohti, se on kuulema paras paikka siellä Vantaan metsässä.

 

Oispahan hulppeaa kun siellä pyöreää vastapäätä kiitoteiden kulmassa olisi iso lasihalli jossa DC-3 ja kaikki ilmailumuseon lentävät talvehtisivat, käynti voisi olla tattiksen mikroradan puolelta katsomaan lentävää ja museoitua kalustoa...tai pyhitettäisiin vanha iso halli museolle, saataisiin käyttökoneille uusi lämmönpitävä sopivan korkuinen halli. Olisihan sitä tilaa siellä rajan hallin takanakin käyttökoneille, vois parkkeeratakin helpommin niillä halvoilla paikoilla siinä ylempänä.

 

Kaikkeahan sitä voi mietiskellä. Peter, ne ei-museokoneet on sijoitettu sinne kakkosasematasolle.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oispahan hulppeaa kun siellä pyöreää vastapäätä kiitoteiden kulmassa olisi iso lasihalli jossa DC-3 ja kaikki ilmailumuseon lentävät talvehtisivat....

tulee mieleen vastikään Saksan Paderbornissa avattu Quax-Halli jossa Stigu, Klemm ja muitakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paras Malmin koneiden sijoituspaikka on nykyisten lentokoneiden toiminnan jatkuvuus Malmin lentoasemalla, nykyisin ehdoin.

 

Ihan utopistiselta ajatukselta tuntuu tollaset "lentävä museo" haaveet.

Malmihan on jo nyt lentävä museo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paras Malmin koneiden sijoituspaikka on nykyisten lentokoneiden toiminnan jatkuvuus Malmin lentoasemalla, nykyisin ehdoin.

 

Ihan utopistiselta ajatukselta tuntuu tollaset "lentävä museo" haaveet.

Malmihan on jo nyt lentävä museo.

"Kun on aina tehty näin" niin sen on pakko toimia? Ei se vaan niin mene.

 

Tuttu sanonta töistä. Ehdin pelastaa jonkin verran, mutta nyt sielläkin joudutaan karsimaan rankasti.

 

Jos jää tuleen makaamaan, kuolee. Nyt olisi hyvä sauma tehdä jotain uutta ja lisää.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kun on aina tehty näin" niin sen on pakko toimia? Ei se vaan niin mene.

 

Tuttu sanonta töistä. Ehdin pelastaa jonkin verran, mutta nyt sielläkin joudutaan karsimaan rankasti.

 

Jos jää tuleen makaamaan, kuolee. Nyt olisi hyvä sauma tehdä jotain uutta ja lisää.

 

t. Timo

 

Höpön löpö ,pelkkää sanahelinää ja kuluneita fraaseja , ei kannata keksiä ruutia uudestaan.

 

Malmin Lentoasema on ja pysyy paikallaan, jos siellä ei melskata mm. "uudistusten" nimissä ihan mitä huuhaata tahansa.

Malmi on KOULUTUSKENTTÄ ja siinä sen tärkeys ja ansiot ovatkin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpön löpö ,pelkkää sanahelinää ja kuluneita fraaseja , ei kannata keksiä ruutia uudestaan.

 

Malmin Lentoasema on ja pysyy paikallaan, jos siellä ei melskata mm. "uudistusten" nimissä ihan mitä huuhaata tahansa.

Malmi on KOULUTUSKENTTÄ ja siinä sen tärkeys ja ansiot ovatkin.

 

 

Okei no mulle ihan sama, annetaan olla niin kuin nyt.

 

Vedonlyöntejä siitä, jatkuuko tällä mallilla vuokra-ajan jälkeen?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei no mulle ihan sama, annetaan olla niin kuin nyt.

 

Vedonlyöntejä siitä, jatkuuko tällä mallilla vuokra-ajan jälkeen?

 

t. Timo

 

Mulle ei ole ihan sama, jatkuuko.

Olen ja tulen tekemään kaikkeni, että kenttä säilyy nykyisessä paikassa ja käytössä. Tässä työssä on MLY ry mukana

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, hienoa olisi jos jatkuisi. "Ihan sama" viittasi siihen, että antaa sitten olla niin kuin nyt, mitä sitä keksimään uusia.

 

En vaan ihan usko, että tällä mallilla kenttä jatkuu. No, senhän näkee 2038, viimeistään.

 

Joo MLY tekee, oon ollut nyt jotain 7 vuotta tms sen viskaalina.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, hienoa olisi jos jatkuisi. "Ihan sama" viittasi siihen, että antaa sitten olla niin kuin nyt, mitä sitä keksimään uusia.

 

En vaan ihan usko, että tällä mallilla kenttä jatkuu. No, senhän näkee 2038, viimeistään.

 

Joo MLY tekee, oon ollut nyt jotain 7 vuotta tms sen viskaalina.

 

t. Timo

 

MLY täyttää ensi keväänä 10v.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En vaan ihan usko, että tällä mallilla kenttä jatkuu. No, senhän näkee 2038, viimeistään.

 

Itse asiassa jo hieman aikaisemmin. Käyttösopimus umpeutuu 10.5.2034. Se solmittiin vuonna 1935 ja tuolloin ei ollut mahdollista tehdä 99 vuotta pidempiä sopimuksia. Sopimuksen sanamuodossa sanotaan, että kenttää käytetään siviili-ilmaliikenteen tarpeisiin "niin pitkäksi ajaksi kuin valtio katsoo sen tarpeelliseksi ja sitä käytetään sanottuun tarkoitukseen". Helsingin kaupunki  on kuitenkin yrittänyt yksipuolisesti purkaa sopimuksen ja asetti käytön loppumisen takarajaksi aikoinaan 31.12.2010. Hallinnollista päätöstä ei ole purettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmisen korvan herkkyys ja myös melun mittaukseen käytettävä desibeliasteikko ovat logaritmisiä ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Desibeli ). 10 desibelin lisäys tarkoittaa painetason lisääntymistä kymmenkertaiseksi, 20 dB 100-kertaiseksi. Jos lentolaitteessa on yhden moottorin sijaan kaksi samanlaista moottoria, painetaso nousee lähtökohtaisesti noin 3 dB. Terasseilla ja pihoilla melutaso ei saisi päivällä ylittää arvoa 55dB ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Melu ) joten 3dB muutos ei ole suositellun melutason suhteen merkittävä (ellei muutenkin mennä rajoilla). Ilman vertailukohtaa eroa vastaavaan yksimoottoriseen ei helposti edes huomaa konetta näkemättä. SLK lennätti hyppääjiä ennen Caravania Twin Otterillakin, joka on kaksimoottorinen, kuten myös Malmilla majaillut Airveteranin DC-3:kin tai Cessna 402. Näidenkään ääntelystä ei kansanliikettä ole syntynyt.

 

Tässä nyt menee appelsiinit ja omenat sekaisin. Tuo 55dB tarkoittaa Lden http://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=68&pagetype=70&gid=69&faqid=403 arvoa kun taasen moottorin aiheuttama melu (LAmax) mitataan, tai ehkä oikeammin olisi sanoa, lasketaan aivan eri tavalla.

 

Jo nyt Malmin aiheuttama melu ylittää tuon 55dB asutulla alueella, että siitä voi päätellä mitä tapahtuu jos se ylittyy entistä enemmän ja suuremmalla alueella. Malmin 2003 melupaperin mukaan 25% liikenteen kasvu nostaa Lden:iä 1dB http://www.finavia.fi/files/finavia2/ymparistoraportit_pdf/Malmi2003.pdf.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Tuo 55dB tarkoittaa Lden http://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=68&pagetype=70&gid=69&faqid=403 arvoa kun taasen moottorin aiheuttama melu (LAmax) mitataan, tai ehkä oikeammin olisi sanoa, lasketaan aivan eri tavalla....

 

 

Kerros vielä onko nelilapainen potkuri hiljaisempi kuin kaksilapainen? Onko näissä pikkukoneiden (vaikka Cessnan) nelilapaisissa potkureissa aina vakionopeuspotkuri vai käykö se kun vain ruuvaa nelilapaisen paikalleen?  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerros vielä onko nelilapainen potkuri hiljaisempi kuin kaksilapainen? Onko näissä pikkukoneiden (vaikka Cessnan) nelilapaisissa potkureissa aina vakionopeuspotkuri vai käykö se kun vain ruuvaa nelilapaisen paikalleen?  :D

 

Useampilapaisen potkurin hiljaisuus perustuu siihen, että sama työntövoima saadaan aikaan pienemmällä halkaisijalla, jolloin lavan kärjen nopeus pienenee ja siten myös melu. Hyötysuhde tosin samalla hieman huononee kun lapojen virtaus alkaa häiritä toisiaan, mutta niin tapahtuu myös jos kärjen nopeus kasvaa lähelle äänen nopeutta, siksi nopeissa koneissa (Saab 2000, Q400) on paljon lapoja ja pieni pyörintänopeus. Lapojen määrä/halkaisija vaikuttaa samoin oli potkuri kiinteä tai säädettävä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useampilapaisen potkurin hiljaisuus perustuu siihen, että sama työntövoima saadaan aikaan pienemmällä halkaisijalla, jolloin lavan kärjen nopeus pienenee ja siten myös melu...

 

LIY:llä (Lappeenrannan ilmailuyhdistys ry) oli käytössä jossain koneessa nelilapainen potkuri. Sanoivat hiljaiseksi.

Eikö näitä sitten voisi laajemmaltikin käyttää Malmilla, jos lentomelu joitakin häiritsee? Tietysti potkurin täytyisi olla hyväksytty tyyppi. En tiedä onko näitä ihan kaikkiin koneisiin tyypitetty ja mitä kustantaisi...   :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LIY:llä (Lappeenrannan ilmailuyhdistys ry) oli käytössä jossain koneessa nelilapainen potkuri. Sanoivat hiljaiseksi.

Eikö näitä sitten voisi laajemmaltikin käyttää Malmilla, jos lentomelu joitakin häiritsee? Tietysti potkurin täytyisi olla hyväksytty tyyppi. En tiedä onko näitä ihan kaikkiin koneisiin tyypitetty ja mitä kustantaisi...   :-\

 

Kyllä valitettava fakta lienee, että sillä hinnalla, mitä tuollainen potkurimodifikaatio maksaa, lentomelu on monelle koneen omistajalle yhdentekevää. En mitään tarkkoja hintoja tiedä, mutta tuskin erehdyn, jos väitän, että se on reilusti useampia tuhansia, mitä jo pelkästään vaikkapa johonkin mopo-Cessnan potkurimodifikaatioon uppoaisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä valitettava fakta lienee, että sillä hinnalla, mitä tuollainen potkurimodifikaatio maksaa, lentomelu on monelle koneen omistajalle yhdentekevää.

 

Mikko on oikeassa. Melun vähentäminen on mahdollista, mutta se maksaa. Siihen ei monikaan kovien kustannuspaineiden aikana taivu vapaaehtoisesti. Myöskään Malmin voimassaoleva ympäristölupa ei vaadi koneiden teknisen meluvaimennuksen parantamista. Melua vaimennetaan sen sijaan rajoituksia lisäämällä. Tätä taustaa vasten on  myönteistä, että jotkut ovat täysin vapaaehtoisesti parantaneet kalustoaan. Patria ansaitsisikin ympäristöpalkinnon uusista hiljaisista Tecnameistaan.

 

Koneyksilöiden melutasoa on myös vaikea verrata. Äänen intensiiviteetillä mitattuna yksi meluisimmista lienee DC-yhdistyksen Kolmonen. Sen ääni on kuitenkin tasoltaan matalaa ja melukuormitus kestään vain hetken. Moni kokee sen jopa esteettisenä. Huomattavasti suurempi ongelma on esim. hyppykoneena käytetyn Caravanin yllättävänkin voimakas potkuriääni. Raskaassa lastissa oleva, korkeutta minuuttitolkulla keräävä kone kuuluu yli koko pohjoisen ja koillisen Helsingin. Tietojeni mukaan tähän meluun on myös kiinitetty huomiota. Caravaniin on nykysin sertifioitu uusi monilapainen potkuri. Sellainen maksaa maltaita, mutta voisi vaimentaa melua tehokkaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C-185:n nousu kellukkeilla tyyneltä järveltä on melkoinen äänielämys :thmbup: Okei, ei liity Malmiin, mutta lentomeluun kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C-185:n nousu kellukkeilla tyyneltä järveltä on melkoinen äänielämys :thmbup: Okei, ei liity Malmiin, mutta lentomeluun kyllä.

 

Ja tämä siis nimenomaan kaksilapaisella vesilentopotkurilla, joka on muistaakseni kolmisenkymmentä senttiä suurempihalkaisijainen kuin standardi. Nykyisinhän niistä moneen on vaihdettu pienihalkaisijainen kolmilapainen ja elämyksellisyys on lieventynyt ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerros vielä onko nelilapainen potkuri hiljaisempi kuin kaksilapainen? Onko näissä pikkukoneiden (vaikka Cessnan) nelilapaisissa potkureissa aina vakionopeuspotkuri vai käykö se kun vain ruuvaa nelilapaisen paikalleen?  :D

 

Tämä, ilmeisesti sinua suunnattomasti huvittava näkemys, että ilmailijoiden ei tarvitse tehdä yhteisen ongelman eteen mitään on minun mielestä erittäin vahingollinen.

 

Et sinä saa ajaa autollakaan joka meluaa ja säännökset ovat tiukentuneet vuosien saatossa. Minusta tämä suuntaus meluvalleineen on erittäin tervetullut. Myös teollisuudelle ja vesiliikenteelle on asetettu raja-arvoja y.m.

 

Miksi ihmeessä pitäisi sitten saada lentää tarpeettomasti meluavalla lentokoneella? Tai ehkä se lentokenttä sitten pitää sijoittaa paikkaan jossa ei käy sielukaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä, ilmeisesti sinua suunnattomasti huvittava näkemys, että ilmailijoiden ei tarvitse tehdä yhteisen ongelman eteen mitään on minun mielestä erittäin vahingollinen...

 

Et sinä saa ajaa autollakaan joka meluaa ja säännökset ovat tiukentuneet vuosien saatossa...

 

 

Ei minua suunnattomasti huvita valitukset lentomelusta... päinvastoin.

Minähän laittaisin koneeseeni itse vuolemani monilapapotkurin jos se vähentäisi melua, mutten kai saa laittaa...se minua huvittaa... Toisaalta kun ei ole sitä omaa konettakaan, niin se taas itkettää....

Tässä on kyllä juuri yritetty löytää kipinää sen lentomelun pienentämiseksi... ja kysytty rehellisesti potkureihin liittyvistä asioista kun en itse tiedä riittävästi niistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään