Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Minä kannatan näiden lentokenttien lähellä olevien "seis - kielletty - hus!" kylttien vaihtamista - kuten joku jo ehdottikin.

 

En minä ainakaan koskaan uskaltanut mennä edes lähelle noita selvästi kalliilla erikoisluvan hankkineita Lentäjiä. En ennen kuin olin teoriat maksanut ja sittenkin "ohjastetuna". Olen itsekkin nyt "ilmailijana" (en ole isolla kirjaimella) monesti havainnut että katsojilla olisi halua jutella mutta suomalaiseen jurouteen kun lisätään venäläisperintönämme saamamme viranomaispelko ...

 

 

Sama täällä, tietysti asematasolle meno voisi olla hiukan rajoitetumpaa ihan koneiden säilymisen kannalta, mutta asematason ulkopuolella pitäisi olla infotaulussa ohjeita siitä, kuinka tavoitat oikeita ilmailijoita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ikimaailmassa ainakaan Caravania reittiliikenteeseen: yksimoottorinen kone, jossa moottorihäiriö == onnettomuus! Siksi kai Caravan onkin aika 'hyvin' edustettuna onnettomuustilastoissa. Eikä ymmärtääkseni edes mikään hiljainen kone. Mutta onhan niitä pienempiä kaksimoottorikoneita, Jetstream 31, Beechcraft 1900, jne., jos Saabbikin on liian iso.

Hehe,

 

Aika perusmaista legomatikkaa. Pohjoisamerikassa on lennetty tosiaan kaupallista ilmakuljetusta koko hyvä tovi. Jos olet törmännyt onnettomuustilastoissa Caravaaneihin, niin kiinnitäpä huomiota pariin asiaan:

1) Cardeja on tehty oli 2000 kpl, joista n. 1800 on liikenteessä. Esim Twinottereita lentää alle 600 ja SAAB 340:siä 430 ja Jetikoita niin ikäään muutama sata. Jopa Pilatus Porter jää reippaasti alle tuhannen ja niitä on niitattu kasaan sentään jo 60-luvulta.

 

2) Pohjoisamerikassa koneelle on kertynyt 6,7 miljoonaa lentotuntia. Yhtään ihmishenkeä ei ole menetetty loss of power- syistä

 

3) Kaikkiaan Caravaaneilla on maailmalla lennetty lähes 12 miljoonaa lentotuntia, joka on pikkukonefleetille ihan pirun paljon.

 

Kaikkiaan - varsinkin Harrin mainitsemiin dokumentteihin perehtyneenä - laittaisin lapseni tuntuvasti mielummin yksimoottorisen Caravaanin kyytiin kuin minkään mäntätwinin (pois lukien DC3 ja Convair)

 

Ja niin: melko pienellä järjellä maailmaa tosiaan hallitaan, kun suuressa viisaudessaan valtaosa maista ei salli CAT-operointia SET-koneilla.

 

P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan off-topiccia:

 

En ymmärrä, miksi yksimoottorisen potkuriturbiinikoneen vertailukohtana pitäisi käyttää kaksimoottorista mäntämoottorikonetta; ei se ainakaan reittiliikenteessä ole mikään todellinen vaihtoehto.

 

Kun Harrin lainaama tutkimus ei löytänyt yhtään tehonmenetyksestä johtuvaa fataalia onnettomuutta, niin tuossa on pari Caravania esimerkiksi:

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20060324-0

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20080824-1

 

(Totta, ne ovat tapahtuneet luultavasti tuon tutkimuksen julkaisemisen jälkeen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohta "Contributing factors" on ensimmäisessä rapsassa kovasti mielenkiintoinen. Tiedä vaikka jälkimmäisessä olisi jotakin samansuuntaista taustalla. Ihan en menisi tuolta pohjalta yleistämään.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan off-topiccia:

 

En ymmärrä, miksi yksimoottorisen potkuriturbiinikoneen vertailukohtana pitäisi käyttää kaksimoottorista mäntämoottorikonetta; ei se ainakaan reittiliikenteessä ole mikään todellinen vaihtoehto.

 

En tiedä maltoitko perehtyä missä määrin mainitsemiini julkaisuihin? (NPA-OPS 29):

 

"Nevertheless, where SETs are likely to replace piston twins (maximum estimate no greater than 20%), evidence has shown clearly that safety will be significantly improved. Existing operators of piston twins will have an additional option of switching to SETs, as well as twin turboprops, should they consider such a change to be justified. The safety record of light piston twins has been such that their progressive replacement in commercial operations should not be discouraged."

 

Kannattaa ehkä myös huomata, että esim. NPA-OPS 29 pyrki käyttämään saatavilla olevaa dataa siten, että toiminta olisi operatiivisen vaatimustasonsa osalta jollain tavalla vertailukelpoista kuviteltujen Eurooppalaisten CAT-olosuhteiden kanssa. Minäkään en tosin tunne esim. Ecuadorissa tai Guatemalassa noudatettavia lentokoneiden lentokelpoisuuden ylläpitoon, huoltamiseen tai korjaamiseen liittyviä vaatimuksia tai muita olosuhteita, joilla saattaa olla oma vaikutuksensa esim. mainitsemiisi mainittuihin tapahtumiin.

 

Harri

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vapaasti assosioiden heittelen idean tynkää ilmoille...

 

Unohtui mainita, että esimerkiksi kerran tai kaksi kertaa vuodessa järjestettävä avoimien ovien Malmin ilmailuharrastuksien esittelypäivä (jossa halukkaat toki saisi ym. elämyspalveluita kokeilla) olisi tehokkaimpia keinoja saada suurta yleisöä mukaan ja Malmin merkitystä nostettua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku kesäsunnuntainen fly-in jolloin laskukierroslentäminen olisi sulki ja Erkki saisi tulla ilmaiseksi niin, että koneita tulisi miljoona näytille?

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku kesäsunnuntainen fly-in jolloin laskukierroslentäminen olisi sulki ja Erkki saisi tulla ilmaiseksi niin, että koneita tulisi miljoona näytille?

 

t. TImo

 

No ei tosiaan mikään fly-in jolloin niitä cessnoja ja piiperöitä pörisi tuhottomasti. Ei tämä ole suunnattu jo lupakirjan omaaville harrastajille vaan sille suurelle yleisölle. Ei siinä fly-innit auta pennin vertaa...

Siis siksi en suosittele fly-inniä, koska niitä meluvalittajia siis on Malmin lähettyvillä, muutoin olen kaiken ilmailun puolella :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan off-topiccia:

En ymmärrä, miksi yksimoottorisen potkuriturbiinikoneen vertailukohtana pitäisi käyttää kaksimoottorista mäntämoottorikonetta; ei se ainakaan reittiliikenteessä ole mikään todellinen vaihtoehto.

Kun Harrin lainaama tutkimus ei löytänyt yhtään tehonmenetyksestä johtuvaa fataalia onnettomuutta, niin tuossa on pari Caravania esimerkiksi:

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20060324-0

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20080824-1

 

Juu ensimmäisessä on varsin mielenkiintoinen reportaasi..

 

Off-Topiccia tämäkin:

Olisko vertailukohtana kokoluokka (pax) ja operointikustannukset  vrt. twin- mäntämoottorikoneilla.

2-moottorisen turbopropin operointikustannus on aivan toista luokkaa..

 

Näistä vaihtoehdoista ja niiden kannattavuudesta nyt löytyy esimerkkejä elävässä elämässä ihan Suomestakin.

 

Ilmavoimilta ja niiden henkilöstöltä kuuluu pelkkää hyvää loistavasta 1-moottori turbopropista ja sen luotettavuudesta :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Off-Topiccia tämäkin:

Olisko vertailukohtana kokoluokka (pax) ja operointikustannukset  vrt. twin- mäntämoottorikoneilla.

2-moottorisen turbopropin operointikustannus on aivan toista luokkaa..

 

Niin'mutku tässä on puhuttu säännöllisestä reittiliikenteestä, siis vähintään commuter-categorian (FAR 23) koneista; ei sellaisessa toiminnassa mitään twin-mäntämoottorikoneita ole aikoihin ollut!

 

"Nevertheless, where SETs are likely to replace piston twins (maximum estimate no greater than 20%), evidence has shown clearly that safety will be significantly improved. Existing operators of piston twins will have an additional option of switching to SETs, as well as twin turboprops, should they consider such a change to be justified. The safety record of light piston twins has been such that their progressive replacement in commercial operations should not be discouraged."

 

Jos tuon tutkimuksenkin skooppi on ollut twin-piston engine vs. single turboprop, kuten Harrin viimeinen lainaus antaisi ymmärtää, ei sekään kovin relevantti ole.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin'mutku tässä on puhuttu

 

Niin'mutku tässä on puhuttu NPA OPS 29:sta. Joko luit, vai onko pointtisi käydä asiakeskustelun sijaan "mutku musta tuntuu" -keskustelua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin'mutku tässä on puhuttu säännöllisestä reittiliikenteestä, siis vähintään commuter-categorian (FAR 23) koneista; ei sellaisessa toiminnassa mitään twin-mäntämoottorikoneita ole aikoihin ollut!

 

 

Jaa. Kyllä kai Turussa lennetään tänäänkin mäntämoottorikoneella ihan aikataulunmukaista reittiä mäntätwinillä. Ainakin eilen lennettiin. Ei siinä varmaan mitään järkeä ole, mutta lennetäänpä kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin'mutku tässä on puhuttu NPA OPS 29:sta. Joko luit, vai onko pointtisi käydä asiakeskustelun sijaan "mutku musta tuntuu" -keskustelua?

 

Kertoisitko ihmettelevälle, kun sinulla tuntuu olevan tuota dataa, niin miten tuo OPSi vaikkutaisi Malmin liikenteeseen?

(Kysyn siksi kun en tunne tuota NPA OPS 29 tai se koodiyhdistelmänä ei vaan ohjaa minua ymmärtämään mistä nyt on kyse)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoisitko ihmettelevälle, kun sinulla tuntuu olevan tuota dataa, niin miten tuo OPSi vaikkutaisi Malmin liikenteeseen?

(Kysyn siksi kun en tunne tuota NPA OPS 29 tai se koodiyhdistelmänä ei vaan ohjaa minua ymmärtämään mistä nyt on kyse)

No, jospa tähän lyhyesti:

 

Olen samaa mieltä kun aika moni kirjoittajista edellä. Malmin infra ei yksinkertaisesti ole riittävä edes 30+ paikkaiselle liikennöinnille. Mutta asia saa kokonaan toisen valon jos kuvaan tuodaan aikataulunmukaista liikennettä vaikkapa 9-paikkaisella Caravaanilla. Esim Tallinna-Malmi 20 min/69€ ja ole paikalla varttia ennen koneen lähtöä on mielenkiintoinen kuvio. Malmilta olet autolla tai taksilla tuntuvasti nopeammin ulkostadilaisissa toimistokeskuksissa kuin esim Hernesaaresta. Jopa Sörnäinen/Kalasatama/Arabia ovat kymmenen minuutin päässä.

 

Olen aika vakuutuunut siitä, että jonkinmoinen aikataulunmukainen liikenne takuulla elävöittää Malmia ja tarjoaa sille paremmat asetelmat kädenvääntöön kun eloonjäämisestä oikeasti aletaan puhua. Melukuorma moisissa nykyaikaisissa turbopropeissa on tuntuvasti pienempi kuin vaikkapa Cirruksessa.

 

P

 

P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei tosiaan mikään fly-in jolloin niitä cessnoja ja piiperöitä pörisi tuhottomasti. Ei tämä ole suunnattu jo lupakirjan omaaville harrastajille vaan sille suurelle yleisölle. Ei siinä fly-innit auta pennin vertaa...Siis siksi en suosittele fly-inniä, koska niitä meluvalittajia siis on Malmin lähettyvillä, muutoin olen kaiken ilmailun puolella :)

 

Mika puhuu asiaa  :thmbup:

Jättäkää noi flyi-innit suosiolla,sunnuntaisin, muille kentille, koska niistä saattaa tulla asukkaiden silmissä fyi-innejä.

 

Jätetään se pyhäpäivä eli sunnuntai meluttomaksi ja tehdään arkipäivisin noi työlennot, siitä asukkaat tykkäävät enemmän.

 

Ihan offia tuo jutustelu potkuri/potkuriturbiini/monimoottori/suihkukone, sopivat vaikka muulle foorumille.

Ei Malmin kehittäminen ole kaivannut tollasia säännöllisiä mölyttäjiä. Ei noi uudet "superhiljaiset" suihkarit poista sitä, että kun asukas näkee ja kokee sen lisääntyneeksi meluksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi muuten MLY ei mainosta Vapepan etsintälentoja :thmbdn:? Vapepan sivujen mukaan sellaisia on ainakin viime vuonna tehty, tai ainakin annetaan ymmärtää näin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei tosiaan mikään fly-in jolloin niitä cessnoja ja piiperöitä pörisi tuhottomasti. Ei tämä ole suunnattu jo lupakirjan omaaville harrastajille vaan sille suurelle yleisölle. Ei siinä fly-innit auta pennin vertaa...

Siis siksi en suosittele fly-inniä, koska niitä meluvalittajia siis on Malmin lähettyvillä, muutoin olen kaiken ilmailun puolella :)

Hmm...10 konetta sunnuntaina 10 läpäriä per kone = 100 suoritusta

 

50 konetta fly-iniin = 100 suoritusta (eikä jatkuvaa)

 

Kumpikohan nyt häiritsis enemmän?

 

Ja hei, niitä meluvalittajia on 2 ja toinen muutti jo Kivikosta jonnekin muualle. Toinen asuu 09 jatkeella eli jos sitä ei käytetä, no problem.

 

Vai ajetaanko kenttä tälleen hiljalleen alas? Ajattelkin kyllä, että mulla ois vielä 2034 (kiitos Raine korjauksesta) jälkeen vielä lupakirja...

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...10 konetta sunnuntaina 10 läpäriä per kone = 100 suoritusta

 

50 konetta fly-iniin = 100 suoritusta (eikä jatkuvaa)

 

Kumpikohan nyt häiritsis enemmän?

 

t. Timo

 

Ai miksi hiivatissa pitää melukuormaa keksiä sunnuntaihin  :thmbdn:

 

Kyllä Malmin kentän tärkeys korostuu normaalitoiminnalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrastusilmailuahan harrastetaan lähinnä iltaisin ja viikonloppuisin, sen sijaan Malmilta kaiketi kannattavin liikennelentokuvio ajoittuisi työajalle arkisin (esimerkiksi businesslennot aamuksi tai iltapäiväksi palaveriin Tukholmaan tai Tallinnaan ja päivälliseen mennessä kotiin).

 

Jos harrastusilmailutoimintaa jotenkin saataisiinkin houkuteltua Malmille merkittävästi lisää niin väittäisinpä että tästä aiheutuisi selvästi enemmän haittaa ja meluvalituksia kuin muutamasta päivävuorosta hiljaisella potkurikonekalustolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eri liikenneviranomiset ovat laittaneet nettiin Eläköön.fi- nimisen sivuston, jossa jokainen voi esittää ideoita liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Sivustossa on neljä eri aihetta eli maantieliikenne, meriliikenne, rautatieliikenne ja ilmaliikenne. Itse vastasin jokaiseen aiheeseen.

 

Ilmailuaiheeseen vastasin että on tärkeää säilyttää Malmin lentoasema ja perustelin mielipiteeni.

 

Käykää katsomassa mielipidettäni Eläköön.fi- sivuilta. Voitte antaa mielipiteelle tukea äänestämällä sitä. Sivuston eniten ääniä saaneet ehdotukset viedään eteenpäin. Osoite on http://www.elakoon.fi/#.

 

yES :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai miksi hiivatissa pitää melukuormaa keksiä sunnuntaihin  :thmbdn:

 

Kyllä Malmin kentän tärkeys korostuu normaalitoiminnalla.

 

Tuohan hiljentaisi sunnuntaita paljonkin, kyllä sunnuntaisinkin rundissa on paljon enemmän kuin 10 konetta

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On mielestäni ihan takaperoinen ajatus tuoda Malmille lisämelua, kehittämisen nimellä.   

 

Mikäli lentomelu olla syy kieltää lentokenttä toiminta, minä haluta kieltää Helsinki-Vantaa lentokenttä. Minän koti yläpuoli lentää usea iso lentokone ja tehdä paljon melua.....

 

En asua Vantaa...... ;)

 

Minä aidosti en ymmärtää, miksi Suomi haluta tuhota Suomi-historia  :'(

Tallinna kaupunki ymmärtää historian tarkoitus saada turismi......

 

Tyhmä Cathy

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ratkaisu Helsingin seudun toisen lentokentän sijaintipaikasta lykkääntyy tulevaisuuteen. Uudenmaan liitto ei selvitä asiaa käynnissä olevalla maakuntakaavakierroksella.

 

Uusimaa.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Tänään tulee kuluneeksi 75v. siitä kun ilmavoimien Tuisku-kaksitaso laskeutui ensimmäisenä koneena Helsingin vielä keskeneräiselle lentoasemalle Malmin Tattarisuolla. Tuona päivänä kenttä avautui myös reittiliikenteelle,kun AB Aerotransportin Junkers JU-52 "Södermanland" saapui Tukholmasta,Turun kautta Helsinkiin. http://www.pelastamalmi.org/fi/tiedotteet/liikenne75.html  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään