Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Nyt se kaivattu uusi aihe on aloitettu.

 

Elämä jatkuu Malmilla.

 

Malmi on pelastettu.

 

KIITOS Tero, Erkki & co

 

........ja eikun pelastajien nimilista juhlallisesti esille.........

 

 

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=32124;start=540

 

Kun saadaan lopullinen päätös, on yhdistyksen velvollisuus järjestää kunnon pippalot Malmilla.

 

itse en viinasta perusta, mutta lupaan vetää kunnon lärvit niissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kannattaa lukea toi edellinen Malmiin liittyvän ketjun kaksi(2) viimeistä viestisivua joista pääsee kärrylle aika hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun saadaan lopullinen päätös, on yhdistyksen velvollisuus järjestää kunnon pippalot Malmilla.

 

itse en viinasta perusta, mutta lupaan vetää kunnon lärvit niissä.

 

Eihän tuossa lärvien vetämisessä ole mitään järkeä. Ei viina ja ilmailu oikein sovi yhteen.

 

Ennemmin Malmilla pitää järjestää kunnon ilmailunäytös. Sehän se sopii paremmin lentoasemalle kuin lärvien vetäminen. Koska Malmi on pelastettu ilmailulle, niin tottakai pippaloissa ilmaillaan!

Lärvit olisi voinut siellä vetää jos Malmi olisi muutettu asuinalueeksi. Pussikaljaa ja paikalliseen pusikkoon örisemään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä edellisen kanssa. Lärvien vetämisellä ei juhlita mielestäni mitään. Miksi ihmeessä viinakset ym. täytyy sekoittaa joka juhlaan. Kohta joulun kunniaksi vedetään kaatokännit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No johan alkaa mennä ihme raittiuskeskusteluksi. Se että Malmin lentolenttä elää ja säilyy ikuisesti on nyt pop, eikä tässä siksi tarvi alkaa juomatottumuksista jauhamaan.

 

Ei muuta kun kolminkertainen eläköön huuto Malmin lentoasemalle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvoisa Malmi-keskustelun porukka!

 

Lupaan järjestää (MLY:n puitteissa) kaikille ilmailijoille juhlat Malmin säilymisen kunniaksi kunhan vielä nuo "muodollisuudet" saadaan hoidettua pois päiväjärjestyksestä.

 

Kiitos Jaskalle kiitoksista, pyrin välittämään niitä eteenpäin kaikille osallisille. Kiitos myös Jaska Sinulle!

 

Tulevissa pippaloissa tulee sitten olemaan ohjelmaa ilmailijoille, Malmin ei-ilmaileville ystäville ja kaikille muillekin. En ota tässä kantaa juhlien "kosteusasteeseen", mielestäni jokaiselle pitää olla siellä jotakin ja kaikilla pitää olla hauskaa...esim. sopivan myöhäiseen kellonaikaan Malmille voidaan siellä myös kilistellä, kun esim. lapsille ja nuorille järjestetyt ohjelma-osuudet ovat ohi.

 

Jokatapauksessa nämä tulevat olemaan "kerran elämässä" bileet, sillä toivottavasti enää koskaan ei tarvitse taistella Malmin olemassaolon puolesta, vaan se on nyt hoidettu kerta kaikkiaan!

 

t. tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuossa lärvien vetämisessä ole mitään järkeä. Ei viina ja ilmailu oikein sovi yhteen.

 

Ennemmin Malmilla pitää järjestää kunnon ilmailunäytös. Sehän se sopii paremmin lentoasemalle kuin lärvien vetäminen. Koska Malmi on pelastettu ilmailulle, niin tottakai pippaloissa ilmaillaan!

Lärvit olisi voinut siellä vetää jos Malmi olisi muutettu asuinalueeksi. Pussikaljaa ja paikalliseen pusikkoon örisemään...

 

Menkääpä kesäisenä viikonloppu aamuna Malmille katsomaan miten viinakset ja malmi liittyvät toisiinsa...

Arvatkaa hävettikö pari viikkoa sitten kävellä saksalaisten vieraiden kanssa pyöreältä hallille kun parkkipaikka oli täynnä kaljaa kittaavia ja mölyäviä (polttari?)porukoita. Tai plattakierroksen jälkeen katsella kun Cessnaan tungettiin kaveri frakissa ja shortseissa (?!) kännissä olevan kannatusporukan öristessä iloisesti verkkoaidan takana...

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun on aika juhlia, juhlitaan kunnolla, se on jokaisen oma asia mitä niissä juhlissa tekee.

 

Tuosta olen samaa mieltä. Tarkoitukseni ei ollut mollata juomatapojasi.

 

Ihmettelin vain ideaa, että ensin tehdään kauheasti työtä Malmin lentokentän säilymiselle ilmailukäytössä ja sitten sitä juhlitaan jotenkin muuten kuin ilmailemalla. Jotenkin tuntuu kornilta...

 

Muistan ilmailun alku-urallani juhlat Malmilla.

Ne oli jotkut "laskuvarjon hankkimisjuhlat". Niitä muisteltiin 40 vuotta.

 

Tein siellä mm. Edw. Wegeliuksen kanssa sinunkaupat tornin rappusilla, ottamalla hänen hopeisesta pikarista paukun.

Hän oli mua huomattavsti vanhempi, jo silloin.

 

Hyvää lentonäytöstäkin voi muistella 40 vuotta. Vai eikö juhla ole muistelemisen arvoinen jos ei ole viinaa ja tyhmiä tempauksia sen takia?

 

Minä en nuorempana ilmailijana tiedä kuka ko. Edw. Wegelius on, mutta ilmeisesti joku suuri ilmailijapersoona...

 

Se on iha eri asia kuin ryyppääminen Malmin puskissa.

 

Ryyppääminen Malmin puskissa oli tarkoitettu tilanteeseen kun lentokenttä on menetetty, ei missään nimessä juhlimiseen sen pelastamista.

 

En jatka Jukan mollaamista, vaikka sanavalmiina mulla olis montakin herjaa.

 

Kuten myös, mutta herjaaminen ei kuulu herrasmiehille ja ilmailijat ovat mielestäni herrasmiehiä.

 

Jukka voisi vetää ne seuraavat lentonäytökset Malmilla, itse olen vetänyt kaksi viimeisintä näytöstä.

 

Hyvin voisin, jos sattuisin asumaan jossain alle 2000 km päässä Malmin kentästä.

 

En tosin ymmärrä miten tämä liiittyy asiaan. Oli juhlat millaiset tahansa, niin kyllä niitä aina jonkun pitää olla järjestämässä. Tottakai lentonäytöksen järjestämisessä on paljon työtä, mutta eikö Malmin pelastaminen ilmailulle ole sen arvoista. Kumpi on vanhan LENTOaseman arvolle sopivampaa? Vetää lärvit vai nauttia ilmailusta?

 

Mutta eiköhän minun näkökantani tullut selväksi. Lentoasemalla kuuluu ilmailla ja lentoaseman juhliin kuuluu ilmailu edes jossain muodossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis voihan niissä juhlissa ottaa sitten lasillisen kuohuvaa ja kohottaa maljan Malmin kunniaksi ;)

 

Jonkinmoinen pieni lentonäytös voisi olla hieno homma. Olisi ainaskin hyvä näyttö, että Malmi elää, ikuisesti.

 

Ja eihän tähän Malmin ystävien toiminta tähän pääty. Uskon, että yhdistyksellä on tulevaisuudessa työsarkaa ja paljon. Yhdistys voisi alkaa ajamaan malmille lisää ilmailutoimintaa toiminnallaan jne jne.

 

 

Lausukaamme kolminkertainen eläköön huuto Malmille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on juhlien aika, eikä pilkunviilauksien.

 

Totta. Juhlia pitää. Ja jokainen saa sen tehdä sillä tavalla minkä parhaaksi näkee.

 

Oletkos Jukka, Hesarin toimittaja kun noin vaahtoat.

 

Alkoihan sitä herjaa sieltä tulemaan ;D

 

Ei en todellakaan ole, enkä mielestäni juurikaan vaahdonnut. Yritin selvittää mielipidettäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi varmastikin aiheellista alkaa junailla "avoimien ovien päivää" Malmilla, kuten oli pari vuotta sitten. Melkoisia yleisömenestyksiä molemmat.

 

Kiitos Tero ja kumppanit tekemästänne työstä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PARHAIMMAT ONNITTELUT Vaasasta kaikille Malmin pelastajille. Ja DC-3 porukalle hyviä lentoja tulevaisuudessakin historiallisella koneella Malmin historialliselta kentältä. :)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Transponderi älähti luettuaan HS:n pääkirjoituksen, jossa oli vedetty ihan omia johtopäätöksiä taannoisesta LvM:n lausunnosta, jolla Malmi tulee säilymään varmuudella...jotenkin HS onnistui vääntämään asiat uuteen uskoon vaikka valtion kanta oli ihan erilainen ;-)

 

t. tero

 

*****

 

UUSI PARANNELTU TOTUUS

 

Helsinskaja Pravda toteaa pääkirjoituksessaan 19.6.2005, että "Malmin

lentokentästä on hyvä ottaa aikalisä". Kummallinen asennemuutos ja

outoa selkärangattomuutta! Onhan maan suurin puolueeton ja

riippumaton päivälehti aiemmissa pääkirjoituksissaan johdonmukaisesti

toivottanut Malmin "harrastelijat" mahdollisimman pikaisesti matkoihinsa

"kipeästi tarvitulta tonttimaalta".

 

Nyt Helsinskaja Pravda kuitenkin ilmoittaa, ettei Malmin

asuinrakentamisella olekaan edes Helsingin kaupungin mielestä mitään

kiirettä ainakaan ennen vuotta 2015. Voidaan kaikessa rauhassa

keskittyä etsimään pääkaupunkiseudulta kuntaa, joka haluaa

Rajavartiolaitoksen helikopteritukikohdan alueelleen.

Liikenneministeriön myös edellyttämästä koulutuslentokentästä

pääkaupunkiseudulla Helsinskaja Pravda ei katso tarpeelliseksi mainita,

kuten oikein onkin. Onhan turha rasittaa lukijoiden yksinkertaista mieltä

tällaisilla monimutkaisilla asioilla, jotka saattaisivat tuoda

helikopteritukikohdan lisäksi uuden vilkasliikenteisen pienkonekentän

pääkaupunkiseudulla aivan kotinurkille, jos Malmi lakkautetaan.

 

Miten tällainen yhtäkkinen täyskäännös Malmin kentän

asuttamistarpeessa ja Helsinskaja Pravdan neutraalissa kannassa on

perusteltavissa? Vanhaa jämäkkää asennettaan lehti sentään väläyttää

toteamalla, että viulujen maksajan löytyminen poistaisi merkittävimmän

esteen Malmin kentän lakkauttamiselle. Näinhän asia kieltämättä onkin:

aivan samoin voitaisiin urhea suomalainen kosmonautti - esimerkiksi

Helsinskaja Pravdan päätoimittaja - lähettää Marsiin tuota pikaa, jos

suomalainen veronmaksaja talutettaisiin kassalle hankkeen

rahoittajaksi.

 

Helsinskaja Pravda toteaa tyytyväisenä, että uuden selvitysaikataulun

ansiosta kentän tulevaisuudesta päättää seuraava hallitus. Tämä onkin

lehden mukaan viisasta, koska "nykyisen hallituksen ministereistä

pääministeri Vanhanen (KESK) ja alue- ja kuntaministeri Manninen

(KESK) ovat liputtaneet Malmin kentän säilyttämisen puolesta" - Pravda

tosin unohtaa mainita ympäristöministeri Enestamin (RKP). Kukaan

mainituista ministereistä ei ole kotoisin Malmin seudulta eikä edes

Helsingistä, eikä heillä ole henkilökohtaisia tunnesiteitä tai muita

intressejä asiassa. Niinpä he ovat joutuneet muodostamaan

mielipiteensä kentästä saatavilla olevan virallisen ja osin kansainvälisen

selvitys- ja tietoaineiston perusteella. Sehän ei suinkaan sovi

päätöksenteon pohjaksi! On vain oikein, kohtuullista ja järkevää, että

päätökset Malmin kentän kohtalosta tekee sellainen hallitus, jonka

ministerit liputtavat kentän lakkauttamisen puolesta tai eivät ainakaan

ole perehtyneet asiaan.

 

Mikä onni onkaan, ettei maan suurimman päivälehden esitystä

todellisuudesta häiritse yksikään varteenotettava kilpailija. Näin

kansalaisten ei tarvitse muodostaa käsitystä asioiden laidasta ja

verorahojensa käytöstä oman vajavaisen arvostelukykynsä pohjalta.

 

Transponderi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt naurattaa;

Hesarin toimittajat eivät huomanneet mitä on tapahtunut. ;D ;D ;D ;D

Kyllä siellä huomattíin niin kuin edellä olevasta näkyy, asiat täytyy vain muotoilla siinä lehdessä vähän eri tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin lentoaseman ystävät ry

Lehdistötiedote

Julkaisuvapaa 21.6.2005 klo 17:00

 

Sekuntia liian aikaisin laitoit tiedotteen tänne ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin jotkut arvostavat Malmia:

 

Nyt näyttää löytyvän syyt ja selitykset WMF:n omiltakin sivuilta

http://wmf.org/html/programs/watchlist2004.html

Linkissä on vielä luku 2004, mutta kyllä se vuoden 2006 listalle johtaa ;)

 

Ja niille, jotka eivät halua etsiä Malmia sieltä listalta, tässä suora linkki

http://www.wmf.org/html/programs/resources/sitepages/finland_helsinki_malmi_airport.html

 

Ja tässä mielenkiintoinen äänite vuodelta 2003, jossa WMF:n presidentti Bonnie Burnham kertoo, mistä syistä ja millaisia kohteita he listalleen valitsevat

http://203.15.102.140/news/worldview/worldnews.php3?choser=2003-09-26

http://203.15.102.140/elg/f26072500.mp3

 

Edit: Ja nyt löytyy myös WMF:n oma lehdistötiedote http://www.wmf.org/html/programs/2006Watchrelease.pdf

sekä uuden listan "Fact sheet" http://www.wmf.org/html/programs/Watch2006facts.pdf, jossa Malmi mainitaan kohdassa:

-----------

Twentieth-century Sites

Nine examples of modern architecture are listed: the historic center of Asmara (1916–1941),

Eritrea; the Ennis Brown House (1924), United States; Melnikov’s House Studio (1927–29),

Russia; the Narkomfin Building, Russia (1928); the Helsinki-Malmi Airport (1936), Finland;

the Teatro Capitolio (1925–1931), Portugal; the Cyclorama Center at Gettysburg National

Military Park (1958–1961), United States; 2 Columbus Circle (1960–1964), United States; and

the International Fairground at Tripoli (1963–1975), Lebanon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa tämänpäiväinen tiedotteemme tiedoksi myös tänne (Sorry Erkki, en pidä tuon toisen ketjun otsikosta, olen sitä mieltä että Malmin lähtölaskenta ei ole alkanut vaan nyt on ihan toinen ääni kellossa...siksi jatkan tämän tähän ketjuun).

 

t. tero

 

Lehdistötiedote 25.11.2005

Malmin lentoaseman ystävät ry

Julkaisuvapaa: heti

 

MALMIN LENTOASEMAN YSTÄVÄT PALKITSIVAT ANSIOKASTA TOIMINTAA

 

Malmin lentoaseman ystävät ry palkitsi 24.11. pitämässä

syyskokouksessaan Sten-Olof Niemisen pitkäjänteisestä ja pyyteettömästä

työstä Malmin lentoaseman puolesta. "Stenkku" on myös Suomen

ilmailumuseon aktiiveja ja tuttu näky museon vastaanottotiskillä. Hän on

jakanut väsymättömästi museovieraille tietoa Malmin kentästä sekä

vastannut mm. kentän yleisötilaisuuksien yhteydessä järjestetyistä

ilmailuhistoriallisista valokuvanäyttelyistä. Syyskokouksessa Niemiselle

luovutettiin Malmin lentoaseman ystävät ry:n kunniakirja numero 2.

 

Kokouksessa luovutettiin myös yhdistyksen järjestämän valokuvakilpailun

pääpalkinto Tuomas Kuosmaselle. Kuosmanen palkittiin Malmin lentoasemaa

esittävällä Kimmo Pälikön numeroidulla värigrafiikkatyöllä.

 

Syyskokouksessaan yhdistys valitsi myös erovuoroisten osalta vuoden 2006

hallituksensa.

Puheenjohtajana jatkaa Tero Auranen. Erovuoroisista uudelleenvalittiin

Raine Haikarainen, Pertti Nykänen, Kauko Koskinen, Matti Korjula ja

Seppo Sipilä. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin Eila Partanen.

Hallituksen muut jäsenet ovat Hilkka Saarinen, Rita Landén, Erkki

Mikola, Jussi Paju, Ossi Leander sekä Marko Tähtivaara.

 

Malmin lentoaseman ystävät ry on vuonna 2002 perustettu yhdistys, jonka

toiminnan tarkoituksena on Malmin historiallisen lentokentän toiminnan

säilyttäminen nykyisellä paikallaan sekä lentokentän

toimintaedellytysten kehittäminen, edistäminen ja tukeminen. Yhdistyksen

keräämään kansalaisaddressiin kentän puolesta on kertynyt nimiä jo lähes

40 000. Nimet on julkaistu yhdistyksen internet-sivuilla osoitteessa

www.pelastamalmi.org

 

Lisätietoja:

Puheenjohtaja

Tero Auranen

 

Varapuheenjohtaja

Raine Haikarainen

 

www.pelastamalmi.org

 

Tuomas Kuosmasen voittokuvan tuomariarvostelu:

"Koko kisan voittajaksi kohosi Tuomas Kuosmanen upealla otoksellaan

aamu-usvaan kietoutuneesta kenttämiljööstä. Rohkeasti rajattuun

sommitelmaan on vangittu juuri oikealla hetkellä ja upeassa

valaistuksessa kaikki oleellinen - aamuauringon kultaama

lennonjohtotorni, unenomainen aamu-usva ja miljöön luonnetta korostava

Cessna. Kuvasta voi suorastaan aistia odotuksen, jolla lentäjät

kenttäravintolassa aamukahvin äärellä seuraavat sään selkenemistä

päästäkseen taivaalle."

 

Lupia voittajakuvan julkaisemiseksi on saatavilla yhdistykseltä,

yhteystiedot yllä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Uutisissa (siis ilmaislehdessä) oli sivulla 4 artikkeli "Museovirasto tappaa kaupingin asuntopolitiikan.

Väite siinä on että museovirasto olisi muutanut mielipiteensä (EDIT: joka mun mielestä ei ihan pitä paikaansa):

 

"Aiemmin viranomaiset harkitsivat suojeltaviksi ainoastaan kenttärakennukset, mutta eivät itse kentän toimintaa. Nyt taas tärkeintä on toiminnalisen kokonaisuuden suojeleminen! Tuliviiripolitiikan takia historialliset suojeluperusteet asettuvat kysenalaisiksi." (sitaati Helsingin Uutiset 27.11.2005).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Aiemmin viranomaiset harkitsivat suojeltaviksi ainoastaan kenttärakennukset, mutta eivät itse kentän toimintaa. Nyt taas tärkeintä on toiminnalisen kokonaisuuden suojeleminen! Tuliviiripolitiikan takia historialliset suojeluperusteet asettuvat kysenalaisiksi." (sitaati Helsingin Uutiset 27.11.2005).

 

Kieltämättä minäkin hämmästyin, kun näin tämän radiouutisen mutta onneksi satuin kuulemaan eilen aamulla kun YLE:n Aikaisen toimittaja haastatteli Museoviraston tutkijaa tuosta kansallisesti merkittävien kulttuurihistoriallisten paikkojen ja kohteiden luettelosta, joka nyt on laajalla lausuntokierroksella (mm. Helsingin kaupungin lausuntoa siitä odotetaan) Toimittaja koitti tiukata, onko palautettavilla lausunnoilla mitään vaikutusta itse luetteloon, ja kuka päättää pudotetaanko esim. Malmin lentokenttä pois listalta, jos kaupunki sitä ehdottaa. Vastaus oli, että listaa modifioivat vain Museoviraston asiantuntijat, mutta ellei lopullinen lista tyydytä valtioneuvostoa 2008, se ei mene läpi vaan palaa valmisteluun. Sen takia museovirasto ei voi olla huomioimatta poliittisen vallan tahtoa. Hän sanoi erityisesti Malmista, että jos lentotoiminta siirtyy kentältä pois, ei kiitoteitä ole varaa säilyttää siellä käyttämättöminä, vaan siinä tapauksessa varmaan aluetta käytettäisiin rakentamiseen. Museovirasto haluaa nimenomaan suojella Malmin lentoaseman sellaisena, että siellä lennetään. Näin ymmärsin.

 

Mutta sitä en ymmärtänyt, miten YLE sai väännettyä tuosta haastattelusta sellaisen uutisen, että Museovirasto ei vaadikaan lentokentän suojelua.

 

Helsingin Uutisten syytös, että Museovirasto harjoittaisi tuuliviiripolitiikkaa, on mielestäni kohtuuton. Kyllä he jo vuoden 1993 listauksessa halusivat säilyttää lentoaseman myös toiminnallisena kokonaisuutena. Ongelmana on vaan se, ettei Museovirasto voi vaatia ketään harjoittamaan jotain toimintaa ikuisesti. He voivat vain vaatia että toimintaan käytettyjä rakennuksia ja rakennelmia (=kiitoteitä) ei saa tietoisesti hävittää. Ja siinäkin asiassa heidän vaatimuksensa ovat vain virkamiesten asiantuntijalausuntoja, joiden pitää kelvata vallankahvassa oleville poliitikoille.

 

Tuossa HU:n pääkirjoituksessa oli asia esitetty aika raflaavasti (rakennusliikkeiden näkökulmasta): "Lakisääteistä tehtäväänsä hoitava Museovirasto tekee työtään maan hallituksen alaisuudessa, mutta samalla se estää hallituksen Helsingille ja sen ympäryskunnille antaman tehtävän hoitaa asuntopolitiikkaa, eli riittävän tonttitarjonnan turvaamisen."

 

Totuushan on se, että

- ei hallitus vaadi tonttitarjontaa (ainakaan pientalotontteja) lisättäväksi Helsingissä, vaan ainoastaan pääkaupunkiseudulla. Se on Helsinki itse, joka haluaa pysäyttää "hyvien veronmaksajien" paon ympäristökuntiin.

- edes Helsingin tonttitarjonta ei ole siitä kiinni rakennetaanko Malmin lentokentälle taloja vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään