Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/-/view/4137810

Lentoliikennestrategian valmistelu etenee

 

Uutinen 23.01.2013 13.34

 

Liikenne- ja viestintäministeriön asettama lentoliikenteen strategiatyöryhmä selvittää osana työtään Suomen lentoasemaverkoston nykytilaa ja kehittämiskohteita.

 

Lentoliikennestrategiahanke on osa eduskunnan keväällä 2012 hyväksymää liikennepoliittista selontekoa. Strategian on määrä olla valmis vuoden 2014 loppuun mennessä.

...

 

 

http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=2460605&name=DLFE-18654.pdf&title=Esitys%20Finavia%20Oyjn%20lentoasemaverkoston%20kulurakenne%20ja%20hinnoittelu%2023.1.2013

Esitys Finavia Oyjn lentoasemaverkoston kulurakenteen ja hinnoittelun selvityksestä

Lentoasemien välinen vertailu keskeisten vuoden 2011 tunnuslukujen suhteen

•Tappiollisimmat lentoasemat ovat Jyväskylä, Pori, Kuopio, Tampere, Lappeenranta ja Helsinki-Malmi.

 

 

Keskustelua matkustaja- ja operaatiomääristä voinee käydä (toissapäivänä avatussa) Malmin laskeutumisten määrä -keskustelussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun jotkut innokkaat kuvittelevat, että Malmille voitaisiin rakentaa "halpoja asuntoja", niin onko joku tutkinut, kuinka monta kuutiokilometriä maapohjaa menisi vaihtoon vanhan lentoaseman erilaisten kemikaalien ja suopohjan vuoksi? Pohjavedet? Epäilen, että sitä ei ole tutkittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan siitä joku tehnnyt maaperä ym tutkimukset, nykytekniikalla lähes parasta mahdollista rakennusmaata koko entinen suoalue.Täälläkin ollut siitä juttua, en nyt muista missä.

Näin se tekniikka etenee, sitten ihmetellään miksi kellarissa on vettä, kämpät homeessa jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan siitä joku tehnnyt maaperä ym tutkimukset, nykytekniikalla lähes parasta mahdollista rakennusmaata koko entinen suoalue.Täälläkin ollut siitä juttua, en nyt muista missä.

Näin se tekniikka etenee, sitten ihmetellään miksi kellarissa on vettä, kämpät homeessa jne.

 

Nykyisen lentokenttäalueen ja silloisen peltoalueen maaperä tutkittiin 30-luvun alussa, eikä se silloinkaan ollut suota. Sen jälkeisten tutkimustenkaan perusteella alue ei oleellisesti poikkea Helsingin alueen muusta savikosta - eli täysin rakennuskelpoista maaperää, jolle rakennetuille asunnoille myös löytyy maksukykyisiä ostajia.

 

Yhdessäkään Ala-Malmin, Tapanilan tai uuden Falkullan kerrostaloalueelle rakennetussa rakenuksessa ei ole tietääkseni maanalaista kellarikerrosta. Veden esiintyminen tontilla tai maapohjan vajoaminen on ongelma ainoastaan Ala-Malmin vanhojen punatiilisten kerrostalojen pihoilla, missä maapohjan stabilointia ei aikoinaan 70-80 luvun rakennusvaihteessa vaadittu eikä tehty. Tästä aiheutuva harmi on pihakäytävillä lainehtivat sulamisvedet ja maanalaisten viemärilinjojen eläminen. Talot itsessään seisovat kuin tatti paikoillaan, ilman maaperästä johtuvia homeongelmia. Falkullan ja Ala-Malmin uusien kerrostalojen piha-alueet on stabiloitu, joten tätäkään murhetta tuskin enää esiintyy. Tapanilan kerrostalot taas sijaitsevat suurimmilta osiltaan mäellä, eli ns. kovalla pohjalla.

 

Jk. tämän ketjun sivulta 32 taaksepäin löytyy tätä samaa löpinää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se onnistu, se olisi aivan liian kaukana keskustasta!

 

Pääkirjoituksessa näyttäisi olevan muutamia asiavihreitä, korjauksiahan löytyy www.pelastamalmi.org

 

Kirjoitin lyhyen jutun kentän kaavoitustilanteesta lähilehteen (tulee ensi viikolla), https://www.dropbox.com/sh/umthdn6lxav4kgs/H9IWS9bIW4/EFHF75/Malmin%20lentokent%C3%A4ll%C3%A4%20rakennetaan%20rakennuskiellosta%20huolimatta-2.docx

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Hesarissa iso juttu

 

Malmin lentokentän ja Santahaminan varuskunnan alueet pitäisi ottaa huomioon, kun valtio yrittää ratkoa Helsingin seudun asuntotilannetta, esittää asuntoministeri Krista Kiuru (sd). Asuntoministerin mielestä kohtuuhintaisten asuntojen puute pääkaupunkiseudulla vaikeuttaa jo yritysten työvoiman saantia.

 

http://www.hs.fi/paivanlehti/a1360987195562?jako=36388e5907893f296d43b80634f846fb

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onpa ihmeellistä poliittista venkoilua ja joidenkin edustajien pistepussin keräilyä koko Malmin Lentokentän "asioiden ajaminen"  :thmbdn:

 

Tuollaisiako edustajia olemme valinneet vaaleissa.

 

Nuorisolta viedään koulutuspaikka lentäjäksi valmistumiseen  :thmbdn:

 

Päättäjät HÄVETKÄÄ  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy nyt pikku hiljaa kritisoida julkisestikin tuota HS:n uutisoinnin tasoa ja äärimmäistä poliittista aivopesua. "Sitoutumattoman" lehden tarinoissa on pitkään ollut niin voimakkaita kannanottoja milloin minkäkin agendan suuntaan, etten voi kuin hämmästellä. Tämä oli toinen kerta tämän vuoden puolella, kun harrasteilmailijoita oikein pyydettiin lausumaan mielipiteitään kentän kohtalosta ja kummallakin kerralla ne on saatu häivytetyiksi tai kerrassaan vääristellyiksi. Revon Ville lensi kyllä komeassa kuvassa ensimmäisellä aukeamalla ja kuvatekstissä hän pääsi jopa mainitsemaan, että muitakin paikkoja asuntotuotantoon olisi  kuin Malmin lentokenttä. Sen sijaan kyydissä istuneen toimittajan kynästä lähtenyttä tekstiä en ainakaan minä löytänyt lehdestä riviäkään. Enkä kommentteja muilta MIK:n hallituksen jäseniltä, joita taisi olla paikalla useampia vielä lennon jälkeenkin.

 

Etusivulta viitatun artikkelin oli kirjoittanut ihan toinen hahmo ja sehän jo puikin ihmeellisiä asioita. Demariministeriltä nyt voisi sinällään odottaakin pakkolunastuksilla uhkailuja, joskaan ei välttämättä karjalaistaustaiselta Kiurulta, joka on pyrkinyt kalastelemaan äänestäjiä myös kehumalla ymmärtävänsä viime sotien jälkeen tehtyjen pakkolunastusten vääryyden. Mutta se, että demariministeri oikein ehdottaa rakentaville yrityksille tukiaisia menee jo sinne ihmeellisen puolelle. Mm. Pajusen mielipide vielä yritetään esittää silkkana vihreän valon näyttämisenä aktiivisen oman edun tavoittelun pohjalta tehdyn lobbaamisen sijaan.

 

Kummassakin näistä artikkeleistahan päädyttiin lopputulemana siihen, kuinka metropolihallinto olisikin hieno ja kannatettava asia. Tai ainakin pyrkimys vaikuttaa olleen se. Kun nyt katselee näitä pyrkimyksiä kuntien pakkoliitoksiin, metropolihallintoon yms. vallan uusjakoon EU:ssa tapahtuvaan kehitykseenkin peilaten, skeptisempi salaliittoteoreetikko voisi helposti vetää esiin uuden maailmanjärjestyksen pönkittämisen, jossa kaikki paikallinen ja pikkuhiljaa kansallinenkin identiteetti ja oikeus päättää omista asioistaan häviää.  ;) Mutta joka tapauksessa kova näyttää olevan pyrkimys kohti metropolia ja ne pyydetyt lentäjien mielipiteet jäävät aika lailla taka-alalle.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Malmin Lentoaseman puolustajia on yli 55 000 henkilöä  :thmbup:

 

Krista kiurun ja Pajusen kannattaisi syventyä tuohon sanomaan ja sen seurauksiin seuraavissa vaaleissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin juuri suu messingillä Malmille kotiini SUIO:n järjestämältä hauskalta ja hyödylliseltä lentokoneiden hitsaus- ja niittauskurssilta.

 

Valitettavasti menin avaamaan Helsingin sanomat ja lukemaan edelleen Krista Kiurun ajatuksia Malmin "kehittämisestä". Eipä ollut enää suu messingillä.

 

Tästä harmistuneena menin Kiurun blogi-sivustolle, jonka kautta mm. löytyi hänen mottonsa: "Jos ei hyppää, ei lennä". Osuva motto henkilöltä, joka haluaa maadoittaa helsingin.

 

Edelleen Kiurun sivuilta löysin palautepaikan, johon kirjoitin seuraavaa:

 

"Asun Malmilla kentän vieressä. Olette HS:n mukaan ajamassa merkittävää lisärakentamista asuinalueelleni.

 

Todennäköisesti ette tunne alueen tilannetta:

1) Kenttäaluuen koko, johon asuntoja käytännössä voidaan rakentaa on noin 600 x 1100 metriä kokoinen alue + hiukan suoja-aluetta. Ts. alueen rakentamisella ei Helsingin asuntopulaa voida juuri ratkaista. Mainittu 10 000 uutta asukasta on merkittävästi liioiteltu luku normaalilla rakentamisella.

2) Kenttäalueen välitön ympäristö toimii merkittävänä virkistysalueena alueen asukkaille. Kenttää kiertää 5km:n kuntorata runsaan kasvillisuuden keskellä.

3) Kenttä ja Tattarisuo muodostavat melkoisen kaupungin toimintaa edistävän keskittymän. (Paloasema, useat pienyritykset, ilmailun koulutustoiminta jne..)

4) Ilmalu kehittyy jatkuvasti. On varsin todennäköistä, että Malmin kentän lopettaminen todettaisiin 50 vuoden kuluttua suureksi virheeksi ilmaliikennöinnin kannalta.

 

Lisää tekstiä löytyy pelastamalmi.org-sivulta.

 

Toivon hartaasti, että nämä harkitsemattomasti heitetyt ajatukset Malmin tulevaisuudesta eivät saa vastakaikua. Muutoin todennäköisesti laittaisin asuntoni Malmilla myyntiin ja muuttaisin muualle, koska intenssiivinen rakentaminen tuhoaisi täysin asuinviihtyvyyteni Malmilla."

 

Tuskinpa tämä valtavasti asiaa auttaa, mutta sen verran fiilis HS:n kirjoittelusta valahti, että pakko oli jotain tehdä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/kotimaa/Kokoomus+ei+l%C3%A4mpene+Malmin+kent%C3%A4n+h%C3%A4%C3%A4t%C3%A4miselle/a1361069382913

 

Helsingin valtapuolue kokoomus tyrmää asuntoministeri Krista Kiurun (sd) ehdotuksen Malmin lentoaseman ja Santahaminan sotilastukikohdan kaavoittamisesta asuntokäyttöön.

 

Valtuustoryhmän puheenjohtaja Lasse Männistö perää asuntoministeriltä käytännön toimia ideoiden pudottelun sijaan.

 

"Asuntoministerin pitäisi tehdä hänen toimivallassaan olevia konkreettisia tekoja ja uudistuksia sen sijaan, että hän esittää pitkän tähtäimen ylimalkaisia ajatuksia", Männistö kuittaa.

 

.....

 

Kiurun puoluetoveri, sdp:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Osku Pajamäki sen sijaan tarttuu innokkaasti asuntoministerin ajatuksiin.

 

"Tunnustan toki Malmin lentoaseman kulttuuriarvon, mutta totuus on, että asuntopula menee nyt sen edelle."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lainaus

Helsingin valtapuolue kokoomus tyrmää asuntoministeri Krista Kiurun (sd) ehdotuksen Malmin lentoaseman ja Santahaminan sotilastukikohdan kaavoittamisesta asuntokäyttöön.

 

Valtuustoryhmän puheenjohtaja Lasse Männistö perää asuntoministeriltä käytännön toimia ideoiden pudottelun sijaan.

 

"Asuntoministerin pitäisi tehdä hänen toimivallassaan olevia konkreettisia tekoja ja uudistuksia sen sijaan, että hän esittää pitkän tähtäimen ylimalkaisia ajatuksia", Männistö kuittaa.

 

Tuohan hyvä uutinen  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin kommenttipalstalta poimittua, lieneeko trolli:  ;D

 

Eliitti kuriin. Golf-kentät ja lentokentät pitää jyrätä. Tätä on ajettu punainen lippu ojossa jo 70-luvun vappumarsseilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

>Lainaus

Eliitti kuriin. Golf-kentät ja lentokentät pitää jyrätä. Tätä on ajettu punainen lippu ojossa jo 70-luvun vappumarsseilla.

< Lainaus loppu

 

Kannatetaan, saadaan tasaista pintaa lentokentille. Jotkut kentät ovatkin jo tosi kuoppaisia  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmetellä täytyy aina vaan, että näin monen neliökilometrin harvaan asutussa maassa puhutaan talorakennusmaan pulasta. Malmin kentän hinkuaminen asumiskäyttöön on yksi ihmetyksen aihe, toinenkin juttu alkanut nostaa päätään: Helsingin rannoille pitäisi muka saada asuntolaivoja, kun onhan niitä Hollannissakin. On, Hollannissa on, mutta siellä eivät vedet jäädykään, ja on pikkuisen tiuhemmin asuttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen, mitä olen lehdistä lukenut Helsingin asuntorakentamisen ongelmista ja tonttimaiden tilanteesta, niin Malmin jatkuva uhkailu tuntuu suorastaan absurdilta. Eihän sen jyrääminen nyt ratkaise yhtään mitään.

 

Helsinkiläisten poliitikoiden tulisi minusta olla ylpeitä siitä, että Malmin lentoaseman kaltainen ilmailukeidas on hienosti kestänyt kaupungin laajentumisen ja edelleen porskuttaa keskeisellä paikalla. Se on tosi juttu, että alue palvelee olemassaolollaan muitakin kuin ilmailijoita. Ja mielestäni se tuo kaupungin miljööseen sellaista maustetta, jota isot kylät väistämättä kaipaa. Berliinissäkin varmaan Tiergarten pitäisi lanata kerrostaloalueeksi aivan samalla logiikalla.

 

Samoja ajatuksia tulee tuosta Talin golf-kentästä.

 

En tiedä, onko tässä ketjussa vielä semmosta asiaa väläytelty, mutta voisiko näiden Malmin jyräämistoiveiden takana olla myös jotain piilevää painetta kulisseissa näiden ilmatilarikkomusten vuoksi? Tuli vain mieleen, että näissä poliitikoiden puheissa voi olla niin monenlaisia taustavaikuttimia. Eikä ne juuri koskaan näy ns. leipätekstissä.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin menetys Koillis-Helsingin asukkaille olisi alueeseen kohta 80 vuotta vaikuttaneen lentokoneen pörinän (tai lentomelun) katoaminen kylämiljööstä kuten Tero edellä esitti. Meteli alueelta ei tosin lakkaisi 10000 uuden asukkaan asuttamisen ja asumisen myötä  -se vaan muuttaisi muotoaan! Uusien lentäjien koulutus tai viranomaislennot eivät loppuisi kentän lakkauttamiseen. Jos joku näin uskoo niin se on harhaa! Lentäjiä koulutettaisiin ja rajan kopterit pörräisivät meren päällä edelleen, koulutettaisiin tosin ehkä eri yritysten toimesta kuin nyt mutta kuitenkin. Kaksi rajan valvontalentokonetta pystytään huoltamaan aina tarvittaessa Seutulasta käsin.

 

Näiden naisministerivaikuttajien kohdalla ainut paine taitaa olla täydellinen asiantuntemattomuus. Jos Malmin alueelle halutaan asuttaa paljon uutta väkeä, niin ensiksi kannattaisi kaavoittaa ja rakentaa lentokenttäalueen länsipuolella olevat peltoalueet täyteen vaikkapa isoja kerrostaloja. Matkakin radan varteen olisi täältä lyhyempi. Ja jos oikein ollaan asiantuntemattomia, niin nyt kannattaa alkaa häätämään Helsinki-Vantaan lentoasemaa pohjoisemmaksi, sehän tulee raideliikenteen piiriin aivan tuota pikaa. Mitkä mahdollisuudet Seutulan kylän pellot tarjoaisivatkaan ilman hankalia melurajoitusaluita aluerakentamisen grynderiveteraaneille -kai näitäkin vielä on hengissä? ja poliittiset rakennusliikkeet Nopat ja Hakat taas pystyyn tahkoamaan toimintarahaa puolueille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään