Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Ylen tv-uutiset uutisoivat tänään valtion vuokra-asuntotuotannosta, jossa mainittiin myös Kiurun heitto rakentaa taloja Malmin lentokentälle. Kiuruhan totesi kentälle mahtuvan 10 000 asuntoa (25-30 000 henkeä) mikä lähes tuplaisi koillis-Hgin asukasmäärän. Soininvaara puhui 20 000 asunnosta (50-60000 asukasta).

 

Ylen uutisissa http://yle.fi/uutiset/resources/player?clip=1832772 kohdassa 16.30 eteenpäin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattui silmään Harkimon talkshowssa, että Stephen Elop on innokas harrasteilmailija. Ei muuta kuin Steukkaa kysäisemään Malmi Fly-In suojelijaksi/keulakuvaksi. Sekä luonnollisesti myös Malmin säilyttämisen puolustajaksi. Olisi medianäkyvyys taattu :)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittämätöntä on se into, himo ja halu, jolla jotkut haluaisivat hävittää olemassaolevan ja toimivan lentoaseman. Suomessa on asukaslukuun suhteutettuna valtava määrä maata. En ymmärrä, miksi maan populaatio pitäisi väkisin tunkea ahtaalle pääkaupunkiseudulle. Haluaako joku poliitikko todella kyseenalaisen sulan hattuunsa "Minä hävitin Malmin kentän" ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylen tv-uutiset uutisoivat tänään valtion vuokra-asuntotuotannosta, jossa mainittiin myös Kiurun heitto rakentaa taloja Malmin lentokentälle. Kiuruhan totesi kentälle mahtuvan 10 000 asuntoa

 

Ylen uutisissa http://yle.fi/uutiset/resources/player?clip=1832772 kohdassa 16.30 eteenpäin.

 

Tuossa YLE:n uutisessa Kiuru ei sano muuta kuin että tontit voidaan ottaa Malmin lentokentästä. Sen sijaan joku tietäväinen uutistoimittaja kertoo, että kaupungin vuokra-asuntojonossa on 25 000 perhettä ja että nyt (=uuden asuntopoliittisen linjauksen ansiosta) heillle voidaan alkaa rakentaa asuntoja vauhdilla 2 500 asuntoa / vuosi.

 

Kovasti ovat luvut suurentuneet siitä kun Helsinkiin tehtiin yleiskaavaa 2002. Silloin puhuttiin muistaakseni 10 000 asukkaan majoittamisesta Malmin lentokentälle. Eli n. 2500 asunnosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittämätöntä on se into, himo ja halu, jolla jotkut haluaisivat hävittää olemassaolevan ja toimivan lentoaseman. Suomessa on asukaslukuun suhteutettuna valtava määrä maata. En ymmärrä, miksi maan populaatio pitäisi väkisin tunkea ahtaalle pääkaupunkiseudulle. Haluaako joku poliitikko todella kyseenalaisen sulan hattuunsa "Minä hävitin Malmin kentän" ?

 

Ei sitä väkisin pidä PK- seudulle tunkea, kyllä ne tulijat taitaa enimmäkseen vapaaehtoisesti tänne haluta. Ymmärrän itse hyvin, että ihmiset haluavat kunnollisten palvelujen ääreen, vaikka sitten asuntojen hinnat ja vuokrat onkin kovia. En minä lähtisi täältä ihan äkkiä mihinkään pienempään kaupunkiin muuttamaan.

 

Sen sijaan en ymmärrä sitä, että pääkaupunkiseudulla on pilvin pimein rakentamatonta maa- aluetta mitä voitaisiin ottaa hyötykäyttöön ilman, että suuremmin hävitettäisi virkistysalueita yms.. Miksi ihmeessä ne asunnot välttämättä pitää tunkea Malmin kentälle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa YLE:n uutisessa Kiuru ei sano muuta kuin että tontit voidaan ottaa Malmin lentokentästä. Sen sijaan joku tietäväinen uutistoimittaja kertoo, että kaupungin vuokra-asuntojonossa on 25 000 perhettä ja että nyt (=uuden asuntopoliittisen linjauksen ansiosta) heillle voidaan alkaa rakentaa asuntoja vauhdilla 2 500 asuntoa / vuosi.

 

Tuli vielä sellainenkin näkökohta mieleen, että kaupunkisuunnittelussa pyritään nykyään välttämään segregaatiota eli sitä, että vähävaraiset ihmiset asutetaan eri alueille kuin rikkaat ja hyvin toimeentulevat. Jos siis Malmin kentälle aiotaan rakentaa 25 000 kohtuuhintaista (=markkinahintoja halvempaa) vuokra-asuntoa, joita jaetaan kaupungin vuokra-asuntojonossa oleville, niin samalle alueelle pitää rakentaa ainakin saman verran normaalihintaisia (=vapaasti ostettavissa olevia) asuntoja, jotta alue ei leimautuisi köyhällistöalueeksi, ja jotta sinne ei ilmaantuisi sosiaalisia ongelmia.

Eli aina mahdottomampi on asuntoministerin ehdotus (tai hänen suuhunsa pantu ehdotus), että pääkaupunkiseudun asunto-ongelmat ratkaistaan niin, että valtio (=Kruunuasunnot) rakentaa verovaroin edullisia vuokra-asuntoja Malmin lentokentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti ovat luvut suurentuneet siitä kun Helsinkiin tehtiin yleiskaavaa 2002. Silloin puhuttiin muistaakseni 10 000 asukkaan majoittamisesta Malmin lentokentälle. Eli n. 2500 asunnosta.

 

Tuota minäkin olen ihmetellyt. Soininvaarahan mahdutti 20.000 asuntoa. Kuinkahan monta asukasta se tarkoittaisi? Riippuu tietysti perhekoosta, mutta tuskin noin viihtyisään paikkaan kovin pieniperheisiä kaupunki "päästäisi"  ;D

 

Asiasta toiseen, eikös ilmailijoiden joukosta löytyis arkkitehtejä, jotka voisivat vähän miettiä aluetta, siis ympäristöä ja miettiä miten sinne saataisiin asuntoja kenttä säästäen. Olisi vähän niinkuin opposition "varjokaava".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta toiseen, eikös ilmailijoiden joukosta löytyis arkkitehtejä, jotka voisivat vähän miettiä aluetta, siis ympäristöä ja miettiä miten sinne saataisiin asuntoja kenttä säästäen. Olisi vähän niinkuin opposition "varjokaava".

 

Tällainen vaihtoehtoinen visio päätettiinkin tehdä, MLY piti asiaa hyvänä ideana. Olisiko tosiaan joukossa arkkitehteja, jotka haluaisivat kantaa korsia kekoon?

 

Muuten tulee jotain tän tasoista säätöä - http://iki.fi/tsh/malmiplan.ppt

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli vielä sellainenkin näkökohta mieleen, että kaupunkisuunnittelussa pyritään nykyään välttämään segregaatiota eli sitä, että vähävaraiset ihmiset asutetaan eri alueille kuin rikkaat ja hyvin toimeentulevat. Jos siis Malmin kentälle aiotaan rakentaa 25 000 kohtuuhintaista (=markkinahintoja halvempaa) vuokra-asuntoa, joita jaetaan kaupungin vuokra-asuntojonossa oleville, niin samalle alueelle pitää rakentaa ainakin saman verran normaalihintaisia (=vapaasti ostettavissa olevia) asuntoja, jotta alue ei leimautuisi köyhällistöalueeksi, ja jotta sinne ei ilmaantuisi sosiaalisia ongelmia.

Eli aina mahdottomampi on asuntoministerin ehdotus (tai hänen suuhunsa pantu ehdotus), että pääkaupunkiseudun asunto-ongelmat ratkaistaan niin, että valtio (=Kruunuasunnot) rakentaa verovaroin edullisia vuokra-asuntoja Malmin lentokentälle.

 

Rakennetaanpa nykyaikana sitten asuntoja, siltoja, metroja, satamia, teitä, ydinvoimaloita, tai mitä tahansa, niin: Jostain kumman syystä, kun hommat on saatu alulle, kustannukset karkaavat pilviin. Usein päädytään 2-3-kertaisiin loppusummiin, kuin mistä aloitettaessa oli puhetta. Jos puhutaan asunnoista, niin asukkaathan ne kustannukset joutuvat maksamaan vuokrina tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta toiseen, eikös ilmailijoiden joukosta löytyis arkkitehtejä, jotka voisivat vähän miettiä aluetta, siis ympäristöä ja miettiä miten sinne saataisiin asuntoja kenttä säästäen. Olisi vähän niinkuin opposition "varjokaava".

 

Tunnen ainakin yhden ilmailua harrastavan arkkitehdin, mutta hänet savustettiin/bannattiin tjsp täältä pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnen ainakin yhden ilmailua harrastavan arkkitehdin, mutta hänet savustettiin/bannattiin tjsp täältä pois.

 

Jepjep, jotain rajaa taas tuohon. Foorumilta ei kylläkään "savusteta" ketään pois.

 

(ja jos joskun käyttöoikeus on estetty toistuvien sääntörikkomusten takia (ts. syystä), niin siitä keskustelu ei kuulu tänne julkiselle puolelle)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun on vaikea ymmärtää, mikä pakkomielle ja intohimo on lentokenttien hävittäminen joillekin päättäjille. Vuosikymmenten saatossa, Turun Artukainen, Tampereen Härmälä ja nyt Malmi kiikarissa. Härmälä oli tietysti montussa; mutta se, mitä siitä on jäljellä, ei ole kovin kaunista eikä miellyttävää. Kyllä Suomessa löytyy muuallakin rakennusmaata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleiskaavapäällikkö Manninen ja arkkitehti Piimies ovat tekemässä syksyksi kaupunginhallitukselle uutta Malmi-visiota. Olisi mielenkiintoista tietää, minäkälaista.

 

MLY on tekemässä vaihtoehtoista visiota. Liity MLY:n fb-ryhmään https://www.facebook.com/groups/18645317752 ja kommentoi keskusteluun ideoita

 

Kaavoittajat siis http://www.yleiskaava.fi/yhteystiedot/

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

noita kuppilanpitäjiä on vaihtunut vuosien varrella turhan tiuhaan tahtiin. Ei se ole mikään Malmin lentokentän  säilymiskysymys.

Noita Helloja on jo hoitanut useampikin  :thmbdn: ,mistäköhän tuo "brändi" mättää?

Oiskohan kustannukset: sisätiloista vuokra, prosentit myynnistä ja sen lisäksi ulkotilojen mainoksista "yhdenmukaisuuden vuoksi" toinen mokoma :o

 

Jaska hei, miten ihmeessä kehtaat nillittää näkemättä koko paikkaa. Vaikka onkin historiassa tapahtunut kaikenlaista niin ei se silti oikeuta tuomitsemaan uutta yrittäjää ennenkuin tämä on päässyt edes aloittamaan.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmista lentoasema

 

Luulen, että Finava hankkiutuu tavalla tai toisella eroon Malmista. Olisi hyvä olla varasuunnitelma.

 

Sellainen voisi olla Helsingin ja Tallinnan kaupunkien välinen sukkulaliikenne. Liikennelentokone pystyy kilpailemaan laivojen kanssa maksukykyisistä matkustajista, kunhan toiminta on luotettavaa ja säännöllistä.

 

Uudenaikaiset matkustajakoneet ovat suorituskykyisiä ja hiljaisia. Malmi riittää niille hyvin.

 

Kiitotien 18 molempiin päihin pitäisi tehdä tarkkuuslähestymismenetelmä ja lennonjohdollisesti Malmi pitäisi suunnitella toimimaan melko itsenäisesti. Afiskin saattaisi riittää. Malmi nousisi taas oikeaksi lentoasemaksi. Siitä tulisi Helsinki City Airport.

 

Sopivaa vaikutusvaltaista tahoa pitäisi auttaa keksimään tämä ihan itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun on vaikea ymmärtää, mikä pakkomielle ja intohimo on lentokenttien hävittäminen joillekin päättäjille. Vuosikymmenten saatossa, Turun Artukainen, Tampereen Härmälä ja nyt Malmi kiikarissa. Härmälä oli tietysti montussa; mutta se, mitä siitä on jäljellä, ei ole kovin kaunista eikä miellyttävää. Kyllä Suomessa löytyy muuallakin rakennusmaata.

Eikös tuossa Malmi vs Härmälä ole analogiaakin, kun taitaa olla Härmäläkin huonoa pohjaa rakentamiselle.

 

Tampereellahan esim purjelentotoiminta taitaa olla keskittynyt Teiskoon noin 60 kilsan päähän vanhasta kentästä. Sinne tosin on ajettu jo kuollut speedway-toimintakin Eteläpuistosta. Sinne ei edes ole rakennettu mitään. Yleisilmailu taitaa muuten onnistua vielä Pirkkalasta ja varjon varassa roikkujatkin taitavat siellä harrastaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaska hei, miten ihmeessä kehtaat nillittää näkemättä koko paikkaa. Vaikka onkin historiassa tapahtunut kaikenlaista niin ei se silti oikeuta tuomitsemaan uutta yrittäjää ennenkuin tämä on päässyt edes aloittamaan.

 

/Samuli

 

 

 

Ikäväähän näissä kaikissa franchising jutuissa on että Helloo ja mikä muu tahansa rahastaa reippaasti ja täysin alaa tuntematon saa kuvan että nyt homma alkaa toimimaan ja rahaa virtaa.

Tosiasiahan on että mersun osto kannattaa jättää, en tiedä onko näissä tapauksissa näin käynnyt mutta tosiasiahan on että harva yrittäjä näissä hommissa kolmea vuotta pidempään pärjää.Starttiraha elättää jonkun aikaa mutta ei takaa mitään.Jokunen alan yrittäjä joka jättää kaikki maksut maksamatta ja omistaja vaihtuu samannäköiseen voi pärjätäkkin.Nimihän tuossa on tärkein.Jos katselemme näitä kotimaisia toimijoita, harva toisen mersun on ostellut.Koti ynnä muut pitsat kotimaisin voimin ovat hakusessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  PASI, Gate 1 voisi hankkia lisätienestiä lisäpalvelulla ;myymällä eväspakkauksia matkalennoille lähteville pienkoneille  :thmbup:

 

Toinen ehdotus; autonvuokrauspiste/palautuspiste saapuville vierailijoille, :thmbup:

Molemmat kelpo ideoita. Olen muiden ideoiden ohessa vähän pallotellut sellaisella idealla, että paketoisi yhteen pakettiin 30 litraa bensaa, kahvit ja pullat koneelliselle ja laskeutumisen. Isossa Amerikassa noita tuntuu olevan riesaksi asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivon kovasti uuden porukan onnistuvan. Malmi ei ole Malmi ilman kuppilaa! Olisiko myös ideaa houkutella lenkkipolulta porukkaa terassikaakaolle, siinä olisi asiakasvirtaa! ;) Kauniina päivänä Malmin laskukierros on ihan mukavaa katseltavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään