Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Lopetin Hesarin tilauksen huhtikuussa, enkä ole katunut. Myös taloudellinen näkökulma: Tilaushinta oli noussut viiden viimeisen vuoden aikana 94 euroa. Siinäkin kipuraja ylittyi, kuin myös erilaisen uutisoinnin myötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä sama sävy on ollut nähtävissä HS:n toimittajien kenttää koskevissa uutisoinnissa. HS:ssä ei ole ollut ikinä toimituksellista mielipidettä/artikkelia tai mikä tahansa, jossa asiaa olisi pohdittu eri puolilta kaikki ns. normaalijärjellä keksittävät aspektit huomioiden. Jatkuvasti vain painotetaan, että vastakkain ovat asunnontarvitsijat ja harrasteilmailijat.

 

Kävin tässä nopeasti läpi arkistostamme aiheesta julkaistuja juttuja. Siellä on niitä melkoinen määrä. Paljon on tietysti myös mielipidekirjoituksia, joista hyvin moni muistuttaa myös kentän laajemmista, työllistävistä vaikutuksista.

Sitten löysin esimerkiksi pääkirjoitusivun merkintöjä-palstalta tämänkin lauseen 15.5.2013, Seija Sartin kirjoittamana ("Päättäjät ideoivat Helsinkiä pilalle"): "Elävä Helsinki ei kaipaa varsinkaan näitä maakunnista tupsahtelevia kristakiuruja, jotka lakkauttaisivat kaupunkiin luontevasti kuuluvan perinteisen toiminnan. Kuten vaikkapa Malmin lentokentän."

 

Asiassa painottuvat  asuntotarpeet yksinkertaisesti siksi, että asuntojen kanssa on iso ongelma pääkaupunkiseudulla jota päättäjät eivät joko osaa tai uskalla ratkaista. Päättäjät itse ovat nähneet Malmin olevan osa tätä ratkaisua.

 

Asenteesi "kuka Sanomaa kaipaa" on mielestäni ikävä. Voidaan kysyä, mitä saat sitten tilalle? Ilmaisjakelulehtiä, jotka eivä hypi kenenkään varpaille? Yhden virallisen äänitorvi Ylen? Netin täynnä juttuja, jotka ovat täynnä mutu-tietoa?

Kun samaan syssyyn toteat, että toimittajien ansiokasta ammattikuntaa (sic!) edelleen tarvitaan, haluat alan isosta työllistäjästä eroon. Kun haluat "lopettaa Sanoman"  mahdatko sitten tässä asiassa pohtia yrityksen työllistävää vaikutusta -samaan tapaan kun pohdit sitä Malmin kohdalla?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On muitakin maita, joissa tiedonvälitys on  yhtä monopolisoitunutta kuin Suomessa.  Esimerkiksi Australiassa (sattumoisin olen siellä lomailemassa ) on Rupert Murdoch,  jonka  omistaman lehden päätoimittajaa  vaadittiin eroamaan, jopa asettamamaan syytteeseen maanpetoksesta, liittyen Australian harjoittaman Indonesian presidentin ja hänen vaimonsa kännykkäliikenteen salakuuntelun paljastamiseen. Tykkään myös  kuunnella riippumattomia kanavia, koska niissä on puhetta ja juttuja paikallisista asioista. Maailmaan asioista saa  kuvan muista lähteistä, esimerkiksi Murdochilta. Luotan myös Hesariin, tuskin kytköstä vallanpitäjiin HS:llä on olemassa. Kuulin riippumattomalta kanavalta uusien kansanedustajien avauspuheita. Mieleen jäi  esitys mm. yleisilmailusta, sen merkityksestä Australian kansantaloudelle, lukuina ja numeroina, lentävinä lääkäreinä. Yleisilmailun uhkat on samat kuin Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/kaupunki/Malmin+lentokent%C3%A4lt%C3%A4+ei+l%C3%B6ydy+tukea+asuntorakentamiselle/a1385089186158

 

Malmin lentokentän toimijoilta ei heru ymmärrystä valtion suunnitelmille vapauttaa lentokenttä asuntorakentamiseen.

 

"Siitä voisi tulla ammattilentäjäkoulutuksellemme operatiivisia ongelmia", sanoo lentäjiä kouluttavan Patria Pilot Trainingin toimitusjohtaja Mikko Paronen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen laatia ajantasaista listaa Malmin tämänhetkisistä toimijoista. Jos sille vaikka olisi käyttöä. Puutteita löytyy todennäköisesti kerhoista tms, saa kopioida ja täydentää.

 

Ammattilentäjiä kouluttavat yritykset

 

- Patria Pilot Training

- Salpauslento

- Aeropole

 

Yksityislentäjiä tai kelpuutuksia kouluttavat yritykset tai yksityiset

 

- BF-Lento

- TTT-Aviation

- Paradox Aviation

- MAF-Finland

- plus em. ammattilentäjiä kouluttavat tahot

 

Helikopteriyritykset

 

- CopterPlus

- Helitour

 

Lentokerhot

 

- MIK

- PIK

- Poutahaukat

- ESMO

 

Ultralentokerhot

 

- KILA

- MILK

 

Huoltoyritykset

 

- Joen Service

- ALMT Flapland

- Qnord

 

Avioniikkayritykset

 

- MI-Enterprise

 

Elämyslento/yleisölentoyritykset

 

- Hendell Aviation

- 4k Skyexperience hyppylennot

- ALMT yleisölennot

- Nordic Avia yleisölennot

- Nordicflite elämyslennot

- Kuumailmapalloyritykset

 

DC-Yhdistys

 

Suomen Ilmailuliitto

 

Ravintolayrittäjä

 

Rajavartiolaitos

 

Pelastuslaitos

 

Polttoaineen jakelu

 

- Shell

- TTT/Trional Trading

 

Yksityiset koneenomistajat

 

Lentokentän työpaikat

 

- hallinto

- kunnossapito

- lennonneuvonta/sääpalvelu

 

Tarkastuslentäjät

 

Muita:

 

- Lemberg Aviation koneenvuokraus

- GN113 Warbird Consulting

 

--------------------

 

Tuleeko muuta mieleen?

 

Ehkäpä kannattaisi selvittää vielä eri yhtiöissä ja laitoksissa työskentelevien työntekijöiden määrä ja kerhojen jäsenmäärä jonkin tutkivan journalismin artikkelin pohjaksi. Tässä nyt jotain koottua tietoa aluksi. Sekä vuotuisten operaatioiden määrä kentällä, jne. Lisäksi voidaan ystävällisesti huomauttaa, että Malmin kentän alueella on jo nyt asuntoja  ;) tosin ei kovin paljon.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin kohtalo?

 

Sharjahin vanha lentoasema, Al Mahatah, oli Imperial Airwaysin Kauko-Idän lentojen välilaskupaikka. Se oli vielä vuonna 1984 Sharjah Police Airwingin helikopteritukikohta ja kiitotietä käytettiin katuna. Legendaarisen lentoaseman nykytila on tällainen:

 

http://www.airliners.net/photo//0777230/L/&sid=25f64c7bac4c35be419d8dddb6243285

 

Eipä todellakaan voi muuta sanoa kuin, mikähän toikin rakennus täällä virastojen keskellä tönöttää? Josko kukaan sitä edes huomaakaan. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain luettua äsken tämänpäiväisen HS:n artikkelin ja huomasin piirretystä karttakuvasta, että kämppäni sijaitsee vaaleanpunaisella alueella, johon on merkattu (uusia?) asuntoja. Ilmeisesti ei riitä, että Malmin kenttä virkistysalueineen tuhotaan, vaan pitänee myös tuhota nykyistä asumustoa, jotta mainittu 20 000 asukkaan keskus voidaan aikaansaada. Ehkä kuitenkin olen onneksi ymmärtänyt jotain väärin ja saan asua omistamassani kiinteistössä myös tulevaisuudessa.

 

Helsingin Sanomilla on käsittämätön vimma lobata asuntoja Malmin lentokenttäalueelle. Miksi esim. keskustaa lähempänä oleva Viikin alue on jätetty täysin rauhaan, jossa on laajoja alueita täysin tuottamattomassa käytössä. Ei voi pieni pääni ymmärtää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos uuden koillis-Helsingin suunnitellun keskuksen Malmin lähistöllä olisi vaikkapa 19 hehtaaria lähes rakentamatonta mutta asuntorakentamiseen kaavoitettavaksi kelpaavaa maata, jonka Helsinki voisi ostaa, niin paljonkohan tuollaisen pläntin reaalinen arvo voisi olla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
"Edellinen suunnitelma oli pientalovaltaisempi. Nyt ollaan ottamassa alueesta enemmän tehoja. Tavoitteena on 20 000 asukasta", sanoo yleiskaavapäällikkö Rikhard Manninen kaupunkisuunnitteluvirastosta.

 

Eli suomeksi: "alueelle on kaavailtu niin paljon sosiaalista asuntotuotantoa että ei siellä pientaloasukas viihdy. Tästä on tulossa aikamoinen 20.000 asukkaan kolhoosi".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomilla on käsittämätön vimma lobata asuntoja Malmin lentokenttäalueelle. Miksi esim. keskustaa lähempänä oleva Viikin alue on jätetty täysin rauhaan, jossa on laajoja alueita täysin tuottamattomassa käytössä. Ei voi pieni pääni ymmärtää.

 

Eihän HS:n tämänpäiväinen uutinen "lobbaa" mitään?!? Se kertoo, että valtio on nyt valmis luopumaan Malmista "tappioiden vuoksi". Onko nyt ihan mahdoton ymmärtää, ettei toimittaja suinkaan keksi omasta päästään tätä kaikkea, vaan hänellä on nyt tietoa, jonka välittää yleiseen tietoisuuteen? Haluatko todella, että tämmöinen hanke valmistellaan salassa? Eli niin, että jos toimittaja saa tietää asiassa jotain uutta, ettei sitä vain kerrota julkisuuteen?

 

En tiedä mitä tarkoitat tässä Viikillä, mutta sitä on kyllä rakennettu melkoisesti jo vuosikymmenen verran ja rakentaminen jatkuu yhä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän HS:n tämänpäiväinen uutinen "lobbaa" mitään?!? Se kertoo, että valtio on nyt valmis luopumaan Malmista "tappioiden vuoksi". Onko nyt ihan mahdoton ymmärtää, ettei toimittaja suinkaan keksi omasta päästään tätä kaikkea, vaan hänellä on nyt tietoa, jonka välittää yleiseen tietoisuuteen? Haluatko todella, että tämmöinen hanke valmistellaan salassa? Eli niin, että jos toimittaja saa tietää asiassa jotain uutta, ettei sitä vain kerrota julkisuuteen?

 

En tiedä mitä tarkoitat tässä Viikillä, mutta sitä on kyllä rakennettu melkoisesti jo vuosikymmenen verran ja rakentaminen jatkuu yhä.

 

HS:n lobbaus on sitä, että LVM:n virkamiehen ja Finavian toimitusjohtajan mielipiteistä vedetään otsikko "valtio pyrkii eroon Malmin tappiollisesta lentokentästä".  Edustaako heidän mielipiteensä valtion kantaa?  Eivät ole millään muotoa asiassa päättäjiä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleeko muuta mieleen?

 

No tästähän puuttuu kaikki kerhot ja järjestöt, jotka ilmailun kautta edistävät nuorten...

 

- sopivan päihteetöntä elämäntapaa

- kristillisien arvojen vaalimista

- keskuudessa sukupuolten ja seksuaalisuuntautumisten välistä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta

- maahanmuuttajien kotoutumista

- kiinnostusta matemaattisluonnontieteellisiin kouluaineihin ja uusien nokioiden syntyä

- yleistä tietoisuutta ilmastonmuutoksen vaikutuksista lähiympäristöön

- poliittisten järjestöjen yleviä päämääriä

- jne.

 

... tai ihan mitä tahansa, joka kertoo suurelle yleisölle, että tämä ei ole vain ylipainoisten maksukykyisten keski-ikäisten miesten peter pan -kompleksin avohoitolaitos. Ai, eikö Malmilla ole tuollaisia sidosryhmiä. No hommatkaa nyt äkkiä, sillä ne takaavat toiminnan jatkumisen ja kehittymisen itkuisia adresseja paremmin.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän HS:n tämänpäiväinen uutinen "lobbaa" mitään?!? Se kertoo, että valtio on nyt valmis luopumaan Malmista "tappioiden vuoksi". Onko nyt ihan mahdoton ymmärtää, ettei toimittaja suinkaan keksi omasta päästään tätä kaikkea, vaan hänellä on nyt tietoa, jonka välittää yleiseen tietoisuuteen? Haluatko todella, että tämmöinen hanke valmistellaan salassa? Eli niin, että jos toimittaja saa tietää asiassa jotain uutta, ettei sitä vain kerrota julkisuuteen?

 

En tiedä mitä tarkoitat tässä Viikillä, mutta sitä on kyllä rakennettu melkoisesti jo vuosikymmenen verran ja rakentaminen jatkuu yhä.

 

 

 

 

En viittaakaan ainoastaan tähän artikkeliin, vaan yleensä HS:n linjaan nähdä Malmin lentokenttäalue ainoastaan potentiaalisena rakennusmaana. Milloinkohan HS on kirjoittanut jotain positiivista Malmin ilmailusta? En itse muista. Eräs työryhmä on tehnyt varsin ansiokkaan dokumentin Malmin lentokenttäalueen kehittämisestä, jossa on huomioitu sekä rakentamisen että ilmailun tarpeet. Miksei HS ole tiedottanut tästä?

 

Ajan päivittäin Viikin läpi ja peltoa riittää siellä silmin kantamattomiin lähellä keskustaa. Siksi ihmettelen, että aluetta ei olla rakennettu täydemmäksi, jos kerran Helsingissä on huutava tonttimaan puute.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloinkohan HS on kirjoittanut jotain positiivista Malmin ilmailusta? En itse muista.

 

Ajan päivittäin Viikin läpi ja peltoa riittää siellä silmin kantamattomiin lähellä keskustaa. Siksi ihmettelen, että aluetta ei olla rakennettu täydemmäksi, jos kerran Helsingissä on huutava tonttimaan puute.

 

Kuten jo tuossa aiemmin sanoin, itse päivällä löysin kyllä arkistosta myös niitä juttuja, joita kukaan ei tunnu muistavan tai lukeneen.

 

Niistä pelloista sinun täytyy keskustella Helsingin Yliopiston kanssa. Hehän niitä käyttävät opetustoiminnassaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En viittaakaan ainoastaan tähän artikkeliin, vaan yleensä HS:n linjaan nähdä Malmin lentokenttäalue ainoastaan potentiaalisena rakennusmaana. Milloinkohan HS on kirjoittanut jotain positiivista Malmin ilmailusta? En itse muista.

 

Lähtökohtaisesti sanomalehden tehtävänä ei ole kirjoittaa negatiivisia tai positiivisia juttuja mistään, vaan uutisoida ja taustoittaa niitä uutisia. Se, että Malmille on tulossa muutoksia on aina uutinen. Se, että Malmilla lennetään lentokoneilla ja kaikilla on kivaa, ei ole uutinen. Taustoittavissa jutuissa on kyllä käsitelty ainakin Malmin historiaa ihan kiitettävästi, mitä pitäisin itse varsin positiivisena näkökulmana.

 

Ajan päivittäin Viikin läpi ja peltoa riittää siellä silmin kantamattomiin lähellä keskustaa. Siksi ihmettelen, että aluetta ei olla rakennettu täydemmäksi, jos kerran Helsingissä on huutava tonttimaan puute.

 

Yksi syy Malmin ensisijaisuudelle lienee se, että junarata kulkee houkuttelevan lähellä.

 

Ilmailuväelle Malmista luopuminen olisi luonnollisesti kauhistus, mutta kannattaisi yrittää ymmärtää myös muut näkökulmat. Monille lentokentän sulkeminen tuntuu edustavan silkkaa typeryyttä ja myös kommentit ovat sen mukaisia. Mutta tämä on ilmailun näkökulma. Ongelma on, ettei ole olemassa mitään yhteistä mittaria, jonka perusteella voitaisiin päätellä faktatiedon pohjalta mikä on oikea ratkaisu. Kyse on prioriteeteistä. Ei minullekaan ole mitenkään selvää kannattaako noin keskeisellä paikalla olevaa aluetta pitää varattuna lentokentälle vaikka toimintojen siirtäminen muualle aiheuttaisikin haittaa ilmailulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuväelle Malmista luopuminen olisi luonnollisesti kauhistus, mutta kannattaisi yrittää ymmärtää myös muut näkökulmat.

 

Uskoisin, että tälläkin palstalla monet pitää Malmin säilyttämistä tärkeänä myös sen historiallisen ja kulttuurihistoriallisen arvon takia, ei pelkästään lentotoiminnan. Tätä historiallista arvoa olisikin tärkeä tuoda esiin Malmia koskevissa keskusteluissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskoisin, että tälläkin palstalla monet pitää Malmin säilyttämistä tärkeänä myös sen historiallisen ja kulttuurihistoriallisen arvon takia, ei pelkästään lentotoiminnan. Tätä historiallista arvoa olisikin tärkeä tuoda esiin Malmia koskevissa keskusteluissa.

 

Ja sattumoisin tämä näkökulma on se joka vetoaa minuun eniten. Kokonaisen toimivan lentokentän säilyttäminen historiallisista syistä ei vaan tunnu kovin realistiselta tai järkevältä. Sekä historian että ulkoilualueiden osalta keskittyisin miettimään miten ne saadaan parhaiten säilytettyä lentotoiminnan loppumisen jälkeen. Jos Malmin lentotoimintaa halutaan jatkaa, perusteet siihen pitäisi löytää nimenomaan lentotoiminnasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sattumoisin tämä näkökulma on se joka vetoaa minuun eniten. Kokonaisen toimivan lentokentän säilyttäminen historiallisista syistä ei vaan tunnu kovin realistiselta tai järkevältä. Sekä historian että ulkoilualueiden osalta keskittyisin miettimään miten ne saadaan parhaiten säilytettyä lentotoiminnan loppumisen jälkeen. Jos Malmin lentotoimintaa halutaan jatkaa, perusteet siihen pitäisi löytää nimenomaan lentotoiminnasta.

 

Tähän lentotoimintaan kyllä löytyy perusteita jos vähänkään jaksat perehtyä kentän toimintaan. Kenttä on kuitenkin Suomen toiseksi vilkkain liikennemääriltään, asiasta kyllä löytyy tietoa tältä foorumilta kuin finaviankin sivuilta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän lentotoimintaan kyllä löytyy perusteita jos vähänkään jaksat perehtyä kentän toimintaan. Kenttä on kuitenkin Suomen toiseksi vilkkain liikennemääriltään, asiasta kyllä löytyy tietoa tältä foorumilta kuin finaviankin sivuilta.

 

Minä en ole se joka päättää Malmin kohtalosta. Lentokentän puolustajien pitäisi löytää perusteet, jotka vakuuttavat myös ne päättäjät, joille ilmailu ei ole prioriteettilistan kärkipäässä. Malmia käytetään, sehän on selvää. Kyse on lentokentän toiminnan jatkamisen plussista ja miinuksista. Ongelmana on lähinnä osoittaa lopettamisesta aiheutuvan jotain sellaista haittaa, joka kumoaa asuinalueesta saatavat hyödyt. Ja nimenomaan haittaa yhteiskunnalle, ei yksilöille. Esimerkiksi HS:n tämänpäiväisessä uutisessa PPT:n toimitusjohtaja toteaa, että lennonopettajien työmatka vaikeutuisi. En usko, että tällaiset haitat tulevat lopulta painamaan vaakakupissa kovinkaan paljoa.

Tehtävä on kylläkin vaikea. Itse pidän lentokentän sulkemista käytännössä väistämättömänä, kyse on vain siitä milloin se tapahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei auttanut Härmälässäkään historia-argumentit eikä mitkään, kun 1936 valmistunut lentokenttä tarvittiin omakoti alueeksi. :'(

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tampere-H%C3%A4rm%C3%A4l%C3%A4n_lentoasema

 

En ole kovin syvällisesti perehtynyt Härmälän sulkemispäätökseen, mutta sen perusteella mitä tiedän, tuo päätös oli selkeä. Tampere ei yksinkertaisesti tarvitse kahta lentokenttää ja samat toiminnot voitiin hoitaa Pirkkalasta. Malmille riittää käyttöä eikä sen toimintoja voi siirtää Vantaalle, joten tilanne on monimutkaisempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei auttanut Härmälässäkään historia-argumentit eikä mitkään, kun 1936 valmistunut lentokenttä tarvittiin omakoti alueeksi. :'(

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tampere-H%C3%A4rm%C3%A4l%C3%A4n_lentoasema

 

Kyllä siihen oli ihan muut syyt. Lainaus Wikipedia.

"Suihkukoneiden aikakaudella Tampereen lentoasema tarvitsi pidemmän kiitotien, mutta Härmälän kaupunginosan kasvaessa ei vanhaa kiitotietä voinut enää pidentää."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli kenttäalueelle kaavoitetaan raskaimman kautta asuntokerrosalaa ja kielletään kentän arvo historiallisena ja toimivana kokonaisuutena, siitä saadaan kaupungille helposti paljon rahaa - kuten myös saisi vastaavasta toimenpiteestä Senaatintorille. Suurena käytännön ongelmana on se, että kenttäkokonaisuuden kannalta paras vaihtoehto, hienovarainen ja edullinen jalostus, ei tarjoa isoille toimijoille houkuttelevaa ansaintalogiikkaa. Jos haaveillaan prameasta rahankäyttöpalatsista, maineikkainkaan antiikkikirppari ei kiinnosta. Ei, vaikka toimivankin kentän yhteyteen mahtuisi rakentamaan rutosti uutta. Näin kävi Tempelhofissa. Vanha terminaali on enää tyypillinen surullinen hautamuistomerkki edesmenneestä toiminnasta.

 

Jos Malmi on Finavialle taakka, sen voisi mainiosti muuttaa korpikentäksi, mutta millä estää sen aseman kaventuminen ulkopuolisella sanelupolitiikalla: ympäristölupien kiristäminen, EFHK:n levittäytymishaaveet (vaikka 15/33) jäisikin pois käytöstä).

 

Mistähän löytyisi se rikas kulttuurifilantrooppi, joka ostaisi itselleen kuolemattoman maineen - ja nimeään kantavan historiallisen toimivan lentoaseman - Venäjältä, Kiinasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tässä ole jäljellä kuin UNESCO. Edellä mainittu järjestö mm. tukee talebaanien räjäyttämien buddha-patsaiden restaurointia Afganistanissa. Huomattavasti viisaampaa olisi estää vahingon syntyminen, kuin yrittää korjata sitä jälkikäteen. Meidän kulttuurittomat ja historiattomat numeroita tuijottovat analfabeetit päättäjät ovat kuuroja muulle kuin omalle näkemykselleen, aivan kuten talebaanit. Ulkomailta se tuki Malmille on saatava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään