Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Minä en vaan ymmärrä sitä, että kun Malmin kenttä on rakennettu suolle, ja vuosikymmeniä siellä on tankattu, huollettu jne lentokoneita, etteikö maahan olisi valunut kaikenlaista myrkkyä. Miten sinne voi rakentaa kohtuuhintaisia asuntoja? Viimeistään grynderit pitävät huolen siitä, että "kohtuu" menee heidän taskuunsa. Ja kansa maksaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä lausuntoja valmistellaan, kuulin Ilmailuliitonkin olevan nyt aktiivinen.

 

Malmin harrastajien määrä on jo selvitetty (tällä hetkellä tiedossa 1500 ilmailukerhon jäsentä / 586 lentävää, PIK ja MAF puuttuivat tuosta)

 

http://www.guru-group.fi/~tsh/kuvat/ilmailu/malmi/malmijuttu.JPG muistuttaa menneestä.

 

Pitää myös nostaa se, että Malmilla liikennelentäjä syntyy 130keurolla (sis alv) ja Porissa siihen menee 320k (alv 0)? Valmistuneita Malmilta n. 30 per vuosi, Porista..?

 

En saanut vastausta kysymykseeni (Kyllönen/Savolainen) ovatko valtio/Finavia/Helsinki sopimassa jotain. Salaista on ollut, nyt näyttäisi siltä että työtä on tehty jo pitkään. Selvitellään lisää.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan maalaisjärjellä päätelty...

 

- Finavia on toimillaan heikentänyt kenttää järjestelmällisesti

- Finavia on ilmoittanut olevansa valmis luopumaan kentästä

- Raja on ilmoittanut selvittävänsä toimintapaikkaansa pääkapunkiseudulla

- Helsinki haluaa rakentaa Malmin

- ministeri ilmoittaa tuovansa kentän lakkauttamisen kehysriiheen.

- bonuksena ministeriön lentokoulutustyöryhmä, jos arvata saa ryhmän suositukset lähettävät Patrian kouluttamaan maakuntaan

= ei hyvältä näytä.

 

Raivostuttaa ajatus, että Malmin suhteen pitäisi heittää pyyhe kehään, mutta...  :P

 

Juha

 

Tässä pari vuotta takaperin, ennen kuin mistään lentoliikenne- ja lentokenttästrategiasta oli päätetty hallituksen valiokunnassa (eli rahat oli jakamatta), valtiovalta ja erilaiset lentokenttiin ja ilmailuun liittyvät viranomaiset odottivat nälkäisenä ehdotuksia siitä että miten pitäisi edetä!? - Sen tiedän että yksi vaivainen sähköpostiviesti Uudenmaan liittoon sai aikaan yhden vaivaisen lentokenttävarauksen pienen ajomatkan päähän Malmilta, mikä taas sai aikaan hirveän porun :)

(No, niitä kaiken maailman suunnitelmia on tietysti ollut aikaisemminkin)

 

Nyt, kun rahat on käsittääkseni jaettu, päättäjillä on hyvin vähän mahdollisuuksia.

 

Toivon että saatte pitää Malmin kentän, mutta 10 vuoden  kiinteistönvälittäjän kokemuksella tiedän että on suuri vaara että etenkin asuntopolitiikka nousee kyllä yhden lentokentän ohi.

 

Osoittelematta yhtään mihinkään, on ollut jo pitkään selvää, että Suomen lentoliikenne- ja lentokenttästrategian mukainen rahanjako on suoritettu pitkälle tulevaisuuteen, niin pääkaupunkiseudun harrasteilmailijat saattavat joutua tosi ahtaalle.

 

Kaupallinen lentoliikenne korjasi ensin koko potin ja seuraava rahan/vallanjako tapahtuu asunto- ja kiinteistökauppojen muodossa.

 

Jos ei muuta tämä tyhmä (siis minä) osaa kysyä, niin kysynkin, että mitä seuraavaksi?

 

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) sanoo olevansa valmis lopettamaan Malmin lentokentän toiminnan, jotta alueelle voidaan rakentaa asuntoja. Asia tulee esille hallituksen kehysriihessä ensi viikolla.

 

"Mitään esteitä sulkemiselle ei ole", Kyllönen kertoo.

Kyllösen mielestä on asuntopoliittisesti järkevää rakentaa kentän tilalle asuntoja. "Vastakkain ovat yli 10 000 tulevaa asukasta ja 70 harrastajalentäjää", hän kuvaa tilannetta.

 

Merja Kyllönen, bioanalyytikko Suomussalmelta, on saanut vasemmistoliiton mandaatilla Suomen liikenneministerin salkun. Hyppäys apteekin teknisestä apulaisesta Suomen ylimmäksi liikenneviranomaiseksi oli pitkä. Ehkä liian pitkä. Merja, jota on totuttu pitämään topakkana tahtoihmisenä, on ottanut Malmin lentoaseman erityiseen tähtäimeensä.

 

”Muuten olen sitä mieltä että Malmi on hävitettävä” (Cato vanhempi)

 

Erityisen merkillepantavaa on se, miten ministerimme perustelee lähes pakkomielteeksi yltynyttä haluaan tuhota Malmin lentoasema – joka lon myös Unescon noteeraama kokonaisuus, joka palvelee päivittäin kahta Suomen johtavaa kaupallista lentokoulua, rajavartiolaitosta sekä monisatapäistä harrasteilmailijoiden joukkoa. Malmin lentoasema kiitoteineen on RKY-suojeltu (rakennettu kulttuuriympäristö) alue, minkä tulee lain mukaan ohjata alueen kaavoittamista.

 

HS:n artikkelista voidaan päätellä, että Kyllönen on tavalla tai toisella joko osallistunut tai saanut tietoa Helsingin kaupungin kaavoitushankkeesta. Epäselvää on, miksi valtion ministeriö osallistuu kaupungin kaavoitukseen.

 

Ministeri Kyllönen esittää Malmista ja sen käytöstä ja käyttäjistä julkisuudessa totuutena tietoja, jotka eivät pidä paikkaansa. Se on hyvin outoa, sillä asiat kuuluvat hänen hallinnonalaansa, josta hänen tulisi olla erityisen hyvin tietoinen. Hän on väittänyt viimeksi tänään, että Malmin lentoasema palvelisi lähinnä 70:ää harrastelentäjää, joiden harrastus estää asuntorakentamisen 10.000:lle asunnon tarvitsijalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

jeptaitaa malmin eväät säilymisen osalta  olla syöty aikalailla.on kaupunki jolla olisi muutakin käyttöä ja toisella puolella liikenneministeriö/finavia joilla nyt ei supranaista paloa ole kentän  säilytämiseksi....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Erityisen merkillepantavaa on se, miten ministerimme perustelee lähes pakkomielteeksi yltynyttä haluaan tuhota Malmin lentoasema – joka on Unescon kulttuuriperintölistallekin noteerattu kokonaisuus,

 

Tarkkaan ottaen Malmia ei ole noteerattu Unescon listoille. Sen sijaan lentoasemakokonaisuus on valittu kaksi kertaa (2004 ja 2006) World Monuments Fund'in ylläpitämälle maailman 100:n uhanalaisimman kulttuurikohteen listalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avainasemassahan on Finavia. Jostain syystä nyt kaksi vuotta toimitusjohtajana ollut Kari Savolainen ei halua ylläpitää Malmin kenttää. Ilman Finavian aloitteellisuutta Helsinki ei ryhtyisi purkamaan vuokrasopimusta. Asia on Helsingin ja Finavian keskeinen juttu, kuten liikenneministeri Kyllönen pari kuukautta sitten minulle sähköpostitteli kysymykseeni valtion roolista Malmin lentokenttäasiassa.

 

Hallitus http://www.finavia.fi/fi/tietoa-finaviasta/johto-ja-hallinto/hallitus/ ohjaa yhtiön toimintaa. Toimitusjohtaja toimii heidän määräystensä mukaan.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Merja Kyllönen, bioanalyytikko Suomussalmelta, on saanut vasemmistoliiton mandaatilla Suomen liikenneministerin salkun. Hyppäys apteekin teknisestä apulaisesta Suomen ylimmäksi liikenneviranomaiseksi oli pitkä. Ehkä liian pitkä.

 

Ja silti hän päihittää ilmailijoiden edunvalvontakoneiston???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja silti hän päihittää ilmailijoiden edunvalvontakoneiston???

Jep, nyt olisi Ilmailuliiton aika toimia. Tosi väärin numeroin perustellaan käytännössä yleisilmailun (vrt. yksityisautoilu) ja harrasteilmailun (vrt. hupiajelu?) lakkauttamista pääkaupunkiseudulla.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avainasemassahan on Finavia. Jostain syystä nyt kaksi vuotta toimitusjohtajana ollut Kari Savolainen ei halua ylläpitää Malmin kenttää.

Korpikenttiä ylläpitää S ä ä t i ö, jos muita ei kiinnosta. Paremmalla tai huonommalla menestyksellä, tosin maalla ei ole Helsingin kaltaisia paineita ottaa maa-alue tehokkaampaan käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas taas kertynyt osin alatyylistä tekstiä edellä...

 

Ministeri muuten ei Suomessa ole virkamies vaikka valan vannookin. Ministeri vastaa poliittisesta ohjauksesta, ministeriön virkamiehet valmistelevat.

 

Hallitus ja Kyllönen eivät ehkä ole kuitenkaan vastuussa näistä argumenteista:

- Malmi tuottaa tappiota (= siihen kuluu veronmaksajan rahaa) 2 miljoonaa euroa per vuosi. Se on aika paljon subventointia per harrasteilmailija

- Rapistunut Malmi vaatisi isot investoinnit, jos toimintaa haluttaisiin kehittää. Kehittämisestä kiinnostuneita ja rahaa vain ei tunnu löytyvän

- Kehärata tekee Helsinki-Vantaan paljon helpommin saavutettavaksi kuin Malmin, ja laskee Malmin teoreettista liikennöintiarvoa edelleenkin - jos se nyt voi enää laskea

- Malmissa on kiinni 136 hehtaaria Helsingin kaupungin omistamaa maata nollavuokralla, kun samaan aikaan sen arvo rakennettuna, jopa ARA:n hyväksymänä, on vähintään luokkaa 400 euroa per kerrosneliömetri!

- Helsinki haluaa maansa käyttöönsä

- Finavia on valmis luopumaan Malmista

- Raja on valmis siirtymään Helsinki-Malmille

 

Ministerin pitäisi kyllä olla melkoisen fanaattinen ilmailuharrastuksen puolustaja, jos asettuisi yleisiä säätötavoitteita, Helsinkiä ja Finaviaa vastaan...

 

Itse haluaisin Malmin säilyvän mutta todellisuus ei edelleenkään näytä tukevan sitä päiväunta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missähän vaiheessa ihmiset (ja niiden lisäksi vassari-Kyllönen) käsittäisivät, että Malmi ei ole harrastuskenttä.

 

(on se sitäkin, mutta ei läheskään ensisijaisesti tai pääasiallisesti, jos kentän toimintaa tarkastellaan.)

 

 

Ja samalla muuten huomasin, että mitäs Finavia taas sählää... Liikennetilastot 1/2014 ja 2/2014 näyttää 100% pudotusta Malmin liikennemäärissä, mukamas 0 operaatiota?

https://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/tilastot/2014/

https://dxww91gv4d0rs.cloudfront.net/file/dl/i/egfumA/WC5oHQrRmEEwEjWf19H0_A/Laskeutumisetsuo-fi.pdf

https://dxww91gv4d0rs.cloudfront.net/file/dl/i/SKQkew/Ht0lzt3I8ESwHkm7X2Tsyw/Laskeutumiset_02_suo-fi.pdf

 

(..tosin tuo ei taida sisältää yleisilmailua?  ..joten kysymys onkin, että mistä löytyy viimesimmät liikennetilastot jossa KAIKKI liikenne on mukana?)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain elonmerkkejä liitossakin on näkynyt Malmin osalta, tiedotus ohuenlaista.

 

Ilmailuliiton hallituksen kokouksessa 30.1.2014 hallitus mm:

lisäksi hallitus päätti mm:

 

-        järjestää 5.5.2014 seminaarin Malmin lentokentän tulevaisuudesta ja ylläpitomallista

 

 

Ilmailuliiton hallituksen kokouksessa 13.2.2014 hallitus mm:

merkitsi tiedoksi, että

 

-        Ilmailuliitto on allekirjoittanut maanvuokrasopimuksen Finavia Oyj:n kanssa Pilvilinna toimitalon tontista. Sopimus päättyy 31.1.2018.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllönen vastasi kysymykseeni marraskuussa, että "Malmin kentän osalta maankäytössä ratkaisu on Helsingin kaupungin ja sehän on politiikkaa jos mikä....Ainakaan tällä hetkellä ei kaupunki ole ollut isommin aktiivinen, eikä myöskään valtakunnan poliitikot".

 

Asia ei siis kuulu sinänsä LVM:lle, että Finavia on vuokralla kaupungin maalla. LVM voisi tietenkin tehdä sen, että vaihtaisi tuon läntin valtion maahan jossain muualla. Tämähän tukisi Kyllösen lausuntoa 2012 Kuhmossa fly in -tapahtumassa - "Lentoliikennestrategiaa silmällä pitäen tämänkaltaiset tilaisuudet ovat oiva osoitus harrasteilmailun aktiivisuudesta ja tärkeydestä Suomessa ja muistuttavat myös sen, että harrasteilmailun asema on otettava tärkeänä seikkana huomioon  suunniteltaessa tulevaisuuden lentokenttäratkaisuja.

 

Kentällä toimivissa ilmailukerhoissa (moottorilento) on muuten aika tarkkaan parituhatta ilmailuharrastajaa, lentäviä laskettiin eilen 586. Ammattilentäjiä kentältä valmistuu n. 30 vuodessa, yleisilmailulupakirjan saa arviolta sata (myös suuri osa SIO:n peruskoulutuksesta tehdään Malmilla) ja harrastelentäjiä (UPL) reilut 50.

 

Kuka sitä kenttää sitten tarvitsee, jos Finavia ei sitä tarvitse? Tietenkin lentäjät (Finavian asiakkaat), kentällä toimivat yritykset, koillisen asukkaat ja Helsingin kaupunki - asukkaat kai tarpeita linjaavat, ja heistä poikkeuksestta 60-70% sanoo kentän olevan tarpeen paikallaan.

 

Ja kyllä Suomi sitä kenttää tarvitsee, onhan se yksi kansakunnan kulttuuriympäristöjä (http://www.rky.fi/read/asp/r_default.aspx).

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekka se puhuu mitä sylki suuhun tuo = mikä raja siirtyisi Malmille? Hän sanoi, että "- Raja on valmis siirtymään Helsinki-Malmille"-

 

Pekka todennäköisesti tarkoittaa Helsinki-Vantaata. Raja on mitä todennäköisemmin siirtymässä EFHK:lle, jolloin Malmi ei ole enää "viranomaiskenttä".

 

Muutenkin jutun juoni on ehkä se, että Malmista yritetään tehdä "harrastuskenttää". Jos raja lähtee, ja jos Patria yhdistetään ja siirretään esim. Poriin, mitä jää jäljelle? Osaako kukaan sanoa miten iso osa kentän koulutuksesta annetaan Patrialla? Patrian jälkeen kentälle jää lentokouluja: Salpauslento, Aeropole, BF?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama vasta-argumentti Pekalle

Hallitus ja Kyllönen eivät ehkä ole kuitenkaan vastuussa näistä argumenteista:

- Malmi tuottaa tappiota (= siihen kuluu veronmaksajan rahaa) 2 miljoonaa euroa per vuosi. Se on aika paljon subventointia per harrasteilmailija

2 miljoonaan pitää ottaa mukaan myös rajavartiolaitoksen ja ammattilentäjäkoulutuksen käyttö. Millä muulla järjestelyllä nämä toiminnot saadaan tuotettua edes samoilla kustannuksilla? Uuden tukikohdan rakentaminen vartiolentueen käyttöön maksaa monikymmenkertaisesti!

- Rapistunut Malmi vaatisi isot investoinnit, jos toimintaa haluttaisiin kehittää. Kehittämisestä kiinnostuneita ja rahaa vain ei tunnu löytyvän

Malmi on rakennuskielloilla päästetty rapistumaan. Investointihalukkuutta on ollut koko ajan, ja Helsinki on ne torpannut rakennuskielloilla. Niistä huolimatta on remontoitu ja rakennettu väliaikaisia hallitiloja, kun pysyviä ei ole saanut tehdä.

- Kehärata tekee Helsinki-Vantaan paljon helpommin saavutettavaksi kuin Malmin, ja laskee Malmin teoreettista liikennöintiarvoa edelleenkin - jos se nyt voi enää laskea

Selvityksen mukaan kehärata ei juurikaan nopeuta kentälle pääsyä Helsingin keskustasta. Kylläkin helpottaa maakunnista junilla tulevien matkaa - eli heikentää maakuntalentojen kannattavuutta.

- Finavia on valmis luopumaan Malmista

Finavia haluaa vain pois maksajan paikalta, koska valtio haluaa sen maksimoivan tuottoja. Tämä ei poista sitä tosiasiaa, että lentokoulutukselle ja Rajavartiolaitokselle edelleen tarvitaan joku tukikohta. Siirto jonnekin kaukana Helsingistä olevalle kentälle näivettää ammattilentäjäkoulutuksen Suomessa - ja kasvava lentoliikenne ja Suomen sijainti "saarena" Euroopassa tarvitsee uusia lentäjiä tulevaisuudessa.

- Raja on valmis siirtymään Helsinki-Malmille

Raja on varmaan valmis siirtymään pois Malmilta, jos sille rakennetaan riittävä tukikohta jonnekin meren rannalle Helsingissä. Halpoja rantatonttejahan Helsingillä riittää, vai?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekka todennäköisesti tarkoittaa Helsinki-Vantaata. Raja on mitä todennäköisemmin siirtymässä EFHK:lle, jolloin Malmi ei ole enää "viranomaiskenttä".

 

Muutenkin jutun juoni on ehkä se, että Malmista yritetään tehdä "harrastuskenttää". Jos raja lähtee, ja jos Patria yhdistetään ja siirretään esim. Poriin, mitä jää jäljelle? Osaako kukaan sanoa miten iso osa kentän koulutuksesta annetaan Patrialla? Patrian jälkeen kentälle jää lentokouluja: Salpauslento, Aeropole, BF?

 

Juha

Juha, mistä olet saanut tietoa, että Raja olisi siirtymässä? Huoltotoiminnasta kyllä on ollut puhetta, tukikohdasta en ole kuullut.

 

Porin kenttää tuetaan vuosittan 700 000 eurolla. Siellä toimintamäärä on n. 1/4 Malmin toimintamäärästä. Käytännössä siis jokaista laskeutumista tuetaan 70 eurolla (+ kausikortit).

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommari-kiintiönainen-liikenneministeri jostain f*cking Suomussalmelta tulee Stadiin besservisseröimään "70 harrastajalentäjällä"...just, just! Toi punaviherjengi saa aikaan sellaista tuhoa, että ihan hirvittää...tulispa jo uudet vaalit!  :(

 

Vaikuttamista vaalien avulla? Hyvä aihe.

 

Politiikassa vaikutetaan vain ja ainoastaan puolueina toimimalla, ei yksittäisinä poliitikkoina.

 

Menemättä nyt siihen miten minkäkin puolueen nykyistä kantaa voi muokata ja mihinkin suuntaan, kysyn onko kenelläkään tietoa miten eri puolueiden tämänhetkinen suhtautuminen Malmiin menee? Miten mikäkin puolue Malmi-asiassa äänestäisi jos puoluejohdolta nyt kysyttäisiin? Sitten kun vastaukset on listattu, niin kannattaa muistaa näiden puolueiden ottelevan määrävälein eri kehissä ja tulkitsevan tuloksia suhteessa myös muuhunkin kuin juuri käytyjen vaalien aiheeseen. Seuraavaksi meillä taitaa olla eurovaalit 2014, eduskuntavaalit 2015 ja sitten taas kunnallisvaalit 2016. Jos nämä kaikki kisat menevät Malmiin kielteisesti suhtautuville puolueille, niin voidaanko tulkita saavutetun torjuntavoiton mikäli vaikka joku paikallisradio tekee kentästä positiivisen jutun? :P

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ammattilentäjäkoulutus maksaa Malmilla n. 130 000e josta alv 24% on 31200e. 30 valmistunutta tuottaa valtiolle 936000e. Porissa lento-oppilas maksaa itse 12800e ja koulutuksen kustannus on 320 000 (suoraa tukea siis, ei alv). Mistä ero johtunee?

 

Kananen tankkaa 100LL:ää jonka hinnasta veroja on 2e/litra. Tankkausmäärää en tiedä, jokin kerho tankkasi vuodessa n. 10 000 litraa. Lentokoulut ym. päälle - tuotoksi arvaisin 100-200k.

 

Finavian tulos oli 15,4Me voitollinen. Malmin osalta tulosta laskee mm. lennonjohtajien leasing Hki-Vantaalta. Tämä siis on tuottoa Vantaalle ja menoa Malmille - sisäistä siirtelyä. Finavia ei ole vuosiin antanut kentän todellisia talouslukuja tietoon. Savolainen on nyt ollut toimitusjohtajana 2 vuotta ja hänhän ajaa vain hänelle annettuja tavoitteita, joita ei liene lentokenttäverkoston kehittäminen vaan tulos (josta bonus tulee). Finavia ei esimerkiksi puoltanut Rajan huoltotoiminnan rakentamista Malmille - tosin vieläkään ei olisi myöhäistä.

 

Joka tapauksessa tuon kentän asuinrakentaminen olisi käytännössä suoraa tukea Viron valtiontaloudelle.

 

Mitään ei kuitenkaan tapahdu moneen vuoteen, katsotaan mitä Finavia toteaa asiasta. Kyllösen lausumaksi kirjatut asiat ovat lukuinakin niin kaukana metsässä, että ihmetyttää.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähetin oheisen viestin useimmille ministereille, mukaan lukien Merja Kyllönen.

 

"Tervehdys,

 

mielestäni Malmin lentoasemaa ei saa lakkauttaa. Lentoaseman toiminta on syytä pitää ennallaan ja kehittää sitä. Useissa muissakin isoissa kaupungeissa, kuten Tukholmassa, on toinen pienempi lentoasema “keskellä kaupunkia” (Bromma).

 

Ilmailukoulutus, ilmailun harrastus ja Pohjois-Helsingin hieno henkireikä kärsisivät suunnattomasti, mikäli Malmin lentoasema lakkautettaisiin. Malmin lentoasema on myös kulttuurihistoriallisesti erittäin arvokas kokonaisuus.

 

Helsingin alueella on todella paljon metsiä ja peltoja, joille voidaan rakentaa asuntoja. Minusta paras ratkaisu asuntopulaan on tehdä Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle hyvin korkeita asuinrakennuksia.

 

Ohessa linkki Malmin lentokenttää puolustavalle nettisivustolle. Muistaakseni yli 60% helsinkiläisistä haluaa että Malmin kenttä säilytetään lentoasemana!

 

http://www.pelastamalmi.org/fi/index.html"

 

yES

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja silti hän päihittää ilmailijoiden edunvalvontakoneiston???

 

"Hän" on varustettu tässä yhteiskunnassa sellaisella poliittisella viralla joka mahdollistaa asioiden esittelemisen päättäjille halutussa valossa.

Jos käsite "hän" laajennetaan kattamaan myös "hänen" todelliset taustayhteisöstä, saattaisin päätyä sellaiseen skenaarioon että Helsinkiä kaavoitettaessa "hänen" puolueelleen on luvattu hyvää kiitokseksi ja palkkioksi siitä että "hän" toimii ministerinä siten että riittävän korkealla taholla saadaan aikaan päätös Malmin alasajosta - ja kaavoitus- ja ennen kaikkea rakentamisprosessi käyntiin.  muutenhan on epätavallista että ministeri osallistuu yhden kaupungin kaavoitusprosessiin.

 

Kaavoitus- ja rakentamisprosessissa liikkuu iso raha. Suunnattoman iso raha.  On ilmeisesti tärkeätä että se päätyy oikeille tahoille. 

 

Peter

tuumailija

 

PS.

 

Osaisiko joku kertoa, kuinka Malmin lentoasema voi tehdä vuodessa suuremman tappion ("reilu 2 miljoonaa") kuin mikä on Malmin vuotuinen budjetti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nyt mielessäni pohdiskellut Malmin lakkauttamisen tiimoilta kirjoitettua ja sanottua.

 

Kyllönen:

 

21.3.2014 "Mitään esteitä sulkemiselle ei ole"

 

ja edelleen

 

"Odotamme saavamme tietoon päivämäärän, milloin Finavia ja muut toimijat lähtevät pois."

 

ja vielä:

 

"Harrastajalentäjille ja muille kentän käyttäjille löytyy kyllä uusi paikka", Kyllönen vakuuttaa."

 

Muistan selvästi kuinka sekä kirjallisesti että henkilökohtaisissa keskusteluissa Finavian johtaja Kari Savolainen on vakuuttanut että Finavia poistuu Malmilta vasta sitten kun Malmin käyttäjille on löydetty korvaava ympäristö.

 

On kiintoisaa seurata, miten nämä 2 tahoa pääsevät keskenään yhteisymmärrykseen.

Yritystä korvaavan ympäristön löytämiseksi on totisesti ollut. Tulosta ei ole syntynyt.

 

Jos olen ymmärtänyt lukemani ja kuulemani oikein, toiminta Malmilla jatkuu kunnes Malmin nykyisille käyttäjille on osoitettavissa korvaava toimintaympäristö.

Sitä ennen ei Finavia voi ilmoittaa Kyllöselle hänen odottamaansa päivämäärää.

Tokihan me voimme luottaa annettuihin lausuntoihin?

 

 

Muistin virkistämiseksi katsokaamme mitä vuonna 1987 puhuttiin.

Ote sen aikaisesta ILMAILU-lehdestä.

[ attachment removed / expired ]

 

Peter Tähtinen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään