Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Valtionvarainministeri tiedotustilaisuudessa: "Rakennamme kohtuuhintaisia asuntoja pääkaupunkiseudulle".

 

Naula arkkuun.

 

oliko yllätys?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

http://valtioneuvosto.fi/tiedostot/julkinen/kehysneuvottelut-2014/paatos/fi.pdf

 

Asuntorakentamisen edellytysten parantamiseksi Helsingin seudulla valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta siten, että alue on mahdollista ottaa asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa. Muutos edellyttää Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle. Rajavartiolaitos käynnistää Helsinki-Vantaan tukikohdan hankinnan valmistelun. Finavia Oyj ja Rajavartiolaitos sopivat tilajärjestelyistä siten, että muutto Malmista uusiin tiloihin tapahtuu kustannusneutraalisti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee mielenkiintoiseksi.

 

  • Miten tämä "lopullinen" päätös asiasta voidaan tehdä tämänkaltaista pikavauhtia, ja ns. "puskista"?
     
  • Miksi valmistelussa ei ole otettu huomioon yleistä mielipidettä tai alueen toimijoita, saati asukkaita (lähialueella on vankka kannatus kentän puolesta)? Eli käytännössä, miksi asia on valmisteltu salassa.
     
  • "Muutos edellyttää Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle."  Mikä on tämä korvaava kenttä, ja missä? Mikä on kustannus valtiolle tästä?
     
  • Olisi mielenkiintoista tietää, että kuka tai mikä taho tämän päätöksen taustalla ja liikkeellesaattavana voimana on ollut? Sitä tuskin kukaan paljastaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami heitti hyviä huomioita. Aika lyhytnäköistä olisi siirtää rajan tukikohta vantaalle koska fakta on se, että jos liikenne jatkaa nykyisenlaista kasvuaan tulee se tarkoittamaan jossakin vaiheessa helikopteritoiminnan loppumista vantaalla. Eli eka rakennetaan uusi tukikohta ja sit taas luovutaan siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  • [*]Miten tämä "lopullinen" päätös asiasta voidaan tehdä tämänkaltaista pikavauhtia, ja ns. "puskista"?

 

Don't worry, mitään ei vielä päätetty:

Hallituksessa edustettuina olevien puolueiden edustajat muodostavat ministeriryhmiä, jotka tekevät toimialallaan tosiasiallisia, valtioneuvoston päätöksiksi myöhemmässä vaiheessa muodostuvia päätöksiä. Ehkä merkittävimpiä niistä ovat ns. budjettiriihi ja kehysriihi. Ne ovat ministereistä koostuvia epävirallisia valmisteluelimiä, jotka päättävät valtion talousarvion yhteiskuntapoliittisesti kiistanalaisista määrärahoista ja ylivuotisesti määrärahakehityksistä. Tärkeän poliittisen, hallitusyhteistyötä koordinoivaa toimielimen muodostaa hallituspuolueiden ministeriryhmien puheenjohtajien kokoontumiset.

 

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:valtioneuvosto/ilmi%C3%B6n_kuvaus

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On olemassa myös kuntalaisaloite.fi palvelu josta bongasin seuraavan tekstin.

 

Kaksi prosenttia kunnan äänioikeutetuista asukkaista voi tehdä kunnanvaltuuston toimivaltaan kuuluvassa asiassa aloitteen, jonka valtuusto käsittelee. Lisäksi viisi prosenttia kunnan äänioikeutetuista asukkaista voi tehdä kunnalle aloitteen kunnallisen kansanäänestyksen järjestämisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari numeroa, nice to know:

 

Kansalaisaloite vaatii 50 000 allekirjoitusta edetäkseen (valtakunnallinen), keräysaikaa 6 kk.

 

Kuntalaisaloitteen 5% on n.25 000 allekirjoitusta ja 2% n. 10 000 (äänioikeutettujen määrä Helsingissä 2012: http://192.49.229.35/K2012/s/aanioikeutetut/aoik_helsinkivp.html ), eli aika isoja lukuja jos nyt tuon oikein ymmärsin koska kyse on vain ko. kunnan asukkaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansalaisaloite vaatii 50 000 allekirjoitusta edetäkseen (valtakunnallinen), keräysaikaa 6 kk.

 

Kuntalaisaloitteen 5% on n.25 000 allekirjoitusta ja 2% n. 10 000 (äänioikeutettujen määrä Helsingissä 2012: http://192.49.229.35/K2012/s/aanioikeutetut/aoik_helsinkivp.html ), eli aika isoja lukuja jos nyt tuon oikein ymmärsin koska kyse on vain ko. kunnan asukkaista.

 

Jep, isoja lukuja ja vaikea saada kokoon. Mutta tehkää nyt kuitenkin ainakin se kansalaisaloite, ja heti! Jos kaikki SIL:n jäsenet allekirjoittavat, saadaan kasaan 10'000 "ääntä" ja silläkin on jo jonkin verran poliittista voimaa. SIL voisi vaikka lähettää kaikille jäsenilleen allekirjoituslipukkeen ja palautekuoren, saataisiin SIL:n tappiota vähän kasvatettua :D (edit: fiksumpaa lienee liittää moiset Ilmailu-lehteen).

 

Lisäksi innokkaat "sameista vesistä" pitävät, teidän kannattaa liittyä näkemystänne edustavan puolueen jäseniksi ja ajaa haluamianne asioita sitäkin kautta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajavartiolaitos käynnistää Helsinki-Vantaan tukikohdan hankinnan valmistelun. Finavia Oyj ja Rajavartiolaitos sopivat tilajärjestelyistä siten, että muutto Malmista uusiin tiloihin tapahtuu kustannusneutraalisti

 

Tämä vain vahvistaa sitä arveluani, että Finavia on jo sopinut miten kenttä ajetaan alas. Saa nähdä milloin Patria ilmoittaa mikä sen jatkosuunnitelma on, tähän tuskin menee kauaa. Kulisseissa tehdyt sopimukset selittävät myös sen miksi viime päivinä Malmista on puhuttu vain harrastekenttänä, puhujilla on tiedossa, että muut toimijat siirtyvät pois kentältä.

 

Malmin pelastamisen keskiössä on Finavia. Miten pelastaa lentokenttä jota kentän ylläpitäjä ei halua säilyttää? Siinä on ihan turha haukkua vasemmistopolitiikkaa tai manata olematonta suota, jos Finavian tahtotila on kentän lopettaminen.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmin keisari Pajunen Jussi ainakin hykertelee yhtiönsä Malmi Nova kanssa .

 

 

 

+1 vai miten nykyään sanotaankin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On merkillinen ajatus, että mielipiteitä saa esittää vain, jos kirjoitus ei vaaranna Malmin pysyvyyttä.

 

Mielipiteessä ei ole mitään vikaa, niitä saa olla puolesta ja vastaan.

 

Tarkoituksellinen tosiasioiden vääristely ja valehteleminen on taas semmoista jota ainakaan minä en siedä. Erityisesti ihmisiltä jotka tietävät tai joiden pitäisi tietää asioiden oikea tila!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielipiteessä ei ole mitään vikaa, niitä saa olla puolesta ja vastaan.

 

Tarkoituksellinen tosiasioiden vääristely ja valehteleminen on taas semmoista jota ainakaan minä en siedä. Erityisesti ihmisiltä jotka tietävät tai joiden pitäisi tietää asioiden oikea tila!

 

Tarkoitus pyhittää keinot...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta ilmailuväki yksin on subjektiivinen porukka pelastamaan Malmia. Varsinkin, kun asuntorakentajien perustelut ovat nyt siinä, että lentokentästä hyötyy vain muutama ilmailun harrastaja.

 

Entä jos ilmailun harrastajien määrittelyä laajennetaan reippaasti? Jokainen pääkaupunkiseudun asukas, joka on vähänkin kiinnostunut lentämisestä ja lentokoneista, on eräänlainen ilmailun harrastaja. Kaikki, jotka ovat joskus rakentaneet lennokin tai haaveilleet kaveriporukassa lentämisestä, käyneet Malmilla katsomassa lentonäytöksen tai vieneet lapsensa ja lapsenlapsensa katsomaan oikeita lentokoneita, ovat eräänlaisia ilmailun harrastajia.

 

Stadilaisten pitää saada kertoa, sisältääkö monimuotoinen nykyaikainen pääkaupunkiseutu keskuspuiston ja venesataman lisäksi myös pienlentokentän. Ainakin aiemmissa kyselyissä stadilaisten äänestävien veronmaksajien enemmistö on ollut lentokentän kannalla.

 

Olisiko mahdollista perustaa sosiaaliseen mediaan iso kyselykampanja, missä jokainen pääkaupunkiseudun asukas voi ilmoittautua ilmailun harrastajaksi? Lasketaan sosiaalisessa mediassa, kuinka moni stadilainen ilmoittautuu ”eräänlaiseksi ilmailun harrastajaksi”.

 

Tein eilen pienen kirjoituksen (

) Stadin Slangi ry:n avoimelle facebook-sivulle (https://www.facebook.com/groups/45085933467/). Stadin Slangi on Suomen suurin kotiseutuyhdistys. Muutamassa hetkessä sain melkoisen määrän vastauksia ja kyselyjä Malmin mahdollisuuksista (DC-3, AN-2 –lennot, yms.) ja Malmia puolustavia kantoja.

 

Jussi

Ilmailun harrastaja

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari numeroa, nice to know:

 

Kansalaisaloite vaatii 50 000 allekirjoitusta edetäkseen (valtakunnallinen), keräysaikaa 6 kk.

 

Kuntalaisaloitteen 5% on n.25 000 allekirjoitusta ja 2% n. 10 000 (äänioikeutettujen määrä Helsingissä 2012: http://192.49.229.35/K2012/s/aanioikeutetut/aoik_helsinkivp.html ), eli aika isoja lukuja jos nyt tuon oikein ymmärsin koska kyse on vain ko. kunnan asukkaista.

 

No onhan tuolla pelastamalmi.orgin adressissakin jo 54000 nimeä. Toki 6kk on lyhyt aika mutta nyt kannattaisi jonkun kiireen vilkkaa alkaa luonnostelemaan hyvin taloudellisiin ja kulttuurihistoriallisiin faktoihin sekä tehtyihin poliittisiin päätöksiin perustuvaa adressia. Ensiarvoisen tärkeää olisi myös luoda realistiset kehityssuunnitelmat kentän osalta (esim. yksi pidempi kiitotie ja sen kääntö kuten joskus aiemmin on esitetty) jotta yhteiskunnassa ymmärretään kentän nykyisen rappion syyt (rakennuskielto, epävarmuus jatkumisesta) ja se että kelkka on mahdollista kääntää kovaankin nousuun mikäli tahtoa löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..

Kaikki, jotka ovat joskus rakentaneet lennokin tai haaveilleet kaveriporukassa lentämisestä, käyneet Malmilla katsomassa lentonäytöksen tai vieneet lapsensa ja lapsenlapsensa katsomaan oikeita lentokoneita, ovat eräänlaisia ilmailun harrastajia.

..

Jussi

Ilmailun harrastaja

 

 

Lennokinharrastajat häädettiin jo vuosia sitten Malmilta.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on valiteltu joidenkin Malmin kentän puolustajien keskustelutapaa ja argumentoinnin tasoa, minkä hyvin ymmärrän, kyllähän aihe kuumentaa kovasti tunteita, omianikin. Samoin on puhuttu siilipuolustuksesta ja toisten mielipiteteitten lyttäämisestä, osin kenties aiheestakin. Myönnän, että oma "Komsomolskaja Pravda" vertaukseni oli tahallisen provokatiivinen ilmaisu, jonka olisi voinut jättää kirjoittamatta, mutta tapanani ei ole jälkikäteen poistella kirjoituksiani ja minulla on muutamia erittäin negatiivisia kokemuksia HS:n toimintatavoista, joiden tarkempi ruotiminen ei tähän ketjuun (tai FF:lle ylipäänsä) kuulu. En siis ole muttanut mieltäni HS:n journalistisesta etiikasta tai laadusta (on siellä aivan loistavia toimittajiakin).

 

Mitä itse aiheeseen tulee, niin itse otan hyvin vahvasti lämpöä tavasta, jolla asia on valmisteltu ja suora propaganda, jolla asiaa perustellaan. Mikäli Malmia oltaisiin lopettamassa demokratian periaatteiden mukaisesti , hyvin valmistellusti ja  asiallisin argumentein, olisin toki hyvin pettynyt, mutta voisin hyväksyä asian . Toki olisin yhtälailla mukana taistelemassa viimeiseen asti, mutta jos Helsingin asukkaiden enemmistö haluaa kentän pois, niin siihen olisi tyytyminen. Tälläinen salassa valmisteltu koplaus tuo hyvin vahvasti mieleen Kekkoslovakian suljetut kabinetit, jolloin Suomessa ei noudatettu länsimaisen demokratian periaatteita pätkääkään. Kansalaisilla ja kentän käyttäjillä ei ole käytännössä ollut mitään virallista vaikuttamiskanavaa asian suhteen, päätökset on tehty salassa niin ettei niihin ole voinut vaikuttaa koska tietoa siitä, että tälläisiä päätöksiä ollaan nuijimassa, edes ole ollut saatavilla.

 

Miksi käytän niin sanaa "propaganda"? Koska juuri siitä asiassa on kysymys, ensin tehdään päätökset ja sitten aletaan lyömään rumpua siitä, kuinka Malmi on vain 70 harrastelijan, jotka lisäksi ovat vanhoja, äreitä ja vieläpä ökyrikkaita ukkoja, käytössä oleva täydellinen anakronismi. Ei puhuta mitään alueen tuomista verotuloista, kulttuuriarvoista (tämä nyt ei ole Suomessa mitään uutta), luontoarvoista (missä Vihreät?) tai sen merkityksestä koko Suomen yleis-ja ammatti-ilmailulle. Vaihtoehtokustannusten tarkastelu on jäänyt täysin sivuun, koska kyllähän noi pari konetta nyt Hyvinkäälle ja Nummelaan mahtuu. Annetaan ymmärtää, että rakentamalla alueelle 10.000:lle uudelle asukkaalle (sic!) tiivis alue ratkaistaan Euroopan harvimmin asutun maan pääkaupungin asuntopula, vaikka todelliset syyt asuntojen järjettömiin hintoihin ja saatavuuden puutteeseen ovat aivan muualla. Miksi ei vain sanota että yksin rakennusoikeuden hinta alueella on arviolta 350 miljoonaa euroa, rakennettuna koko alue noin miljardi euroa? Asuntorakentaminen on ihan hyväksyttävä syy, mutta pitää myös perustella miksi niitä asuntoja ei saisi muualle rakennettua ja mitkä seruaukset Malmille rakentamisella on.  

 

Hienoa, että Mimma tuli tänne kommentoimaan, hänellä on täysi oikeus mielipiteeseensä, oli se sitten tilauskirjoitus tai ei. Olen kuitenkin sitä mieltä, että Mimman argumentointi ontuu niin pahasti että se tarvitsee jo pyörätuolin liikkuakseen. Koska aiemmat kirjoittajat ovat jo tyrmänneet Mimman argumentoinnin faktoilla, en katso  tarpeelliseksi toistaa samoja faktoja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään