Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Pari numeroa, nice to know:

 

Kansalaisaloite vaatii 50 000 allekirjoitusta edetäkseen (valtakunnallinen), keräysaikaa 6 kk.

 

Kuntalaisaloitteen 5% on n.25 000 allekirjoitusta ja 2% n. 10 000 (äänioikeutettujen määrä Helsingissä 2012: http://192.49.229.35/K2012/s/aanioikeutetut/aoik_helsinkivp.html ), eli aika isoja lukuja jos nyt tuon oikein ymmärsin koska kyse on vain ko. kunnan asukkaista.

 

täytyy kuitenkin muistaa tuosta kansalaisaloitteesta se että se ei sido eduskunnan päätöksiä mihinkään  vaan sen tarkoitus on seettä asia otetaan käsitelyyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(p.s. jankkaan ehkä hieman samasta asiasta kokoajan, mutta haluan täsmentää että millään muotoa ei ole tarkoitus sorsia harrasteilmailua - kaikessa keskustelussa tuntuu vain jatkuvasti ja tarkoituksellisesti unohtuvan Malmin asema koulutus- ja viranomaistukikohtana.)

 

Tuskinpa kukaan meistä harrastajista tuosta loukkaantuu, ilman koulutus- ja viranomaistoimintaa Malmi olisi suljettu jo ajat sitten. Ideasi Malmin kehittämiseksi ovat muuten erinomaisia, mutta niihin tarvitaan kentän ylläpitäjän tuki ja rahoittaja. Eikös Ruotsissa suurin osa kentistä (siis lukumääräisesti) ole jo kuntien tai yksityisessä omistuksessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennokinharrastajat häädettiin jo vuosia sitten Malmilta.

 

Tuomas

 

 

Lennokkien lennätys häädettiin Malmilta, mutta lennokkien harrastajat jäivät. Minäkin olen lennokkiharrastaja ja lennän nykyisin Malmilla lentokoneita. Lennokkeja olen siellä lennättänyt 70-luvun alkupuolelta lähtien. Siimaohjattujen kisat ja treenit (lajeinani stunt, combat ja Team racing) pidettiin ennen Malmilla. Olen lennättänyt Malmilla radio-ohjattujakin vielä 70-luvulla.

 

Ei sen takia, että lennokkien lennätys loppui Malmilla (niin ikävää kuin se onkin), pidä koko Malmia hävittää.

 

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Annetaan ymmärtää, että rakentamalla alueelle 10.000:lle uudelle asukkaalle (sic!) tiivis alue...

 

Aamun Hesarissa kirjoitettiin jo 30000 asukkaan alueesta...rok rok.  :thmbdn:

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamun Hesarissa kirjoitettiin jo 30000 asukkaan alueesta...rok rok.  :thmbdn:

 

Mikä sen nykyisen melunsuoja-alueen koko on? Nythän puhuttu sekä 1,6 km2 ja 2,57 km2 alueesta, paljon tuonne nyt oltaisiin rakentamassa? Jos oletetaan että 2,6 km2 30.000 asukkaalle, on väestöntiheys 11.500....siis lähes kolme kertaa enemmän kuin nykyinen Suomen ennätys. Tässä vaiheessa esitän kysymyksen: Mitä kamaa noi oikein vetää? Mäki haluun!!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni ilmailufriikkinä ja Malmin säilymistä siitä (tunne)syystä kannattavana, mutta toisaalta lentolupakirjattomana Malmin suhteen ulkopuolisena ja sivustakatsojana, on koko keskustelussa häirinnyt suunnattomasti monien Malmin puolustajien asiaton keskustelutapa. Mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisena on samalla hätkähdyttänyt todellisten vaikutuskeinojen ja -kanavien ilmeisen totaalinen hukassa olo.

 

Oletko kokenut että sinua kohdellaan ulkopuolisena kun olet käynyt Malmilla tai jopa että häiritset toimintaa? Mikäli näin on, tämä todella ikävää, itse olen ainakin aina pyrkinyt juttelmaan aidan takana koneita katselevien kanssa ja joskus jopa tarjonnut kyytiäkin tai kierrosta asematasolla. Vaikka ymmärrän vastuukysymykset, olisi todella tärkeää antaa kaikkien Malmilla käyvien vieraittein tuntea olonsa hyväksytyiksi ja osaksi elävää ilmailukulttuuria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokuhan voisi painattaa rintamerkin, "mina lennatan". Tata rintamerkkia pitavilta voisi ne ulkopuoliseksi tuntevat kysya josko voisi paasta kyytiin.

Mina ainakin pitaisin tuota merkkia. Uskoisin, etta monet muutkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs istuva kokoomuslainen kansanedustaja väitti juuri facebookissa, että kenttä suljetaan vuoteen 2020 mennessä ja että valtio etsii uuden paikan lentokentälle. 

 

Itse olen oikeasti taipumassa tohon kansanäänestykseen. Jos osa kaupungin historiasta tuhotaan, pitää se päätös alistaa kansanäänestykseen. 50 000 nimeä on paljon, mutta uskoisin, että se voidaan saada kasaan kunhan vain sen eteen tehdään kunnolla töitä.

 

ps: uhanalaisia kukkia voi käydä istuttelemassa myöskin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs istuva kokoomuslainen kansanedustaja väitti juuri facebookissa, että kenttä suljetaan vuoteen 2020 mennessä ja että valtio etsii uuden paikan lentokentälle. 

 

Itse olen oikeasti taipumassa tohon kansanäänestykseen. Jos osa kaupungin historiasta tuhotaan, pitää se päätös alistaa kansanäänestykseen. 50 000 nimeä on paljon, mutta uskoisin, että se voidaan saada kasaan kunhan vain sen eteen tehdään kunnolla töitä.

 

ps: uhanalaisia kukkia voi käydä istuttelemassa myöskin  ;)

 

Onko missään sanottuettäkorvaavaakenttää enää on tulossa? päätös vaikuttaasiltä että ainoastaan malmi menee kiinni mutta onko korvaavasta kentästä päätöstä.?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki 6kk on lyhyt aika mutta nyt kannattaisi jonkun kiireen vilkkaa alkaa luonnostelemaan hyvin taloudellisiin ja kulttuurihistoriallisiin faktoihin sekä tehtyihin poliittisiin päätöksiin perustuvaa adressia.

 

Sen mitä kansalaisaloitteita olen hieman seurannut, niin sellaista ei tosiaankaan sitten kannata tehdä "mitä sulki suuhun tuo"-asenteella jos sen halutaan menestyvän, vaan koko asia pitää - kuten sanoit - tehdä ja suunnitella hyvin huolellisesti.

 

Mutta vaikka nimet kerättäisiinkin, niin se ei tietysti sido mihinkään.

 

 

...ja nyt kun korvaava sijoituspaikka ilmailulle on siis luvattu, ja jos Malmi ei kerran käy, niin meillehän sopii se 200 miljoonan uusi lentoasema johonkin ~30min matkan päähän ydinkeskustasta, eiks je. Pitää ne puitteet olla kunnossa, kyllä valtiolla rahaa näyttää olevan ;)  Tehdään vaikka Hki-Vantaalle uusi yleisilmailukiitotie ja -terminaali.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos saadaan järjestettyä luvallinen varainkeräys Malmin puolustamiseen/kentän sulkemisen vastustamiseen tarvittavia oikeudenkäyntikuluja varten, lupaan heti lahjoittaa 100 € siihen tarkoitukseen. Juttujen nostaminen on kuitenkin aika kinkkinen asia. Jokin aika sitten kuulin tilanteesta, jossa Malmilla olevan koneen omistaja oli valittanut Finavian maksujen korotuksista. Ei onnistunut, koska jonkin lain tai vastaavan mukaan omistaja ei ollut "kentän käyttäjä", vaikka käyttää kenttää nousuihin, laskuihin ja koneiden parkkeeramiseen, ja maksaa hallimaksuja sekä auton pysäköintimaksuja  :'( Siis oikeudenkäynnin nostavan tahon pitäisi olla niin vahvasti asianosainen asiassa, ettei asia kumoudu jo sillä perusteella, että taho ei ole asianomainen asiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tämä nyt tehty päätös Malmin lopettamisesta voinut kellekkään varsinaisesti yllätyksenä tulla. Malmin kentän alueen tulevaisuutta on suunniteltu jo viime vuosituhannen puolella ja tämäkin threadi on jo vuodelta 2005. Alueesta on tehty useita selvityksiä niin asunto- kuin lentokenttäkäyttöönkin. Faktaa on tarjolla, samoin toiveita ja mielipiteitä. Tunteista puhumattakaan. Taloudelliset ja tekniset faktat varmaankin aika kiistattomasti ovat tuon asuntovaihtoehdon puolella. Lentokentän säilyttäminen oli siis pelkästään poliittisen tahdon varassa. Jota tukivat ehkä historialliset ja imagolliset tekijät. Poliittisat tahtoa ei riittävästi löytynyt.

 

Miksi päätös nyt ja vähän yllättäen eikä vaikka kymmenen vuotta sitten. Eihän perustilanne ole muuttunut oikeastaan mihinkään. Samoista asioista ja samoin perustein on silloinkin väännetty kättä. Paitsi; 60 -luvulta vuosituhannen vaihteeseen Helsingin asukasluku kasvoi yllättävänkin maltillisesti. Mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana kaupungin väkiluku on kääntynyt kovaan kasvuun ja seuraavien muutaman kymmenen vuoden aikana lisääntyy ehkä jopa 200 000 asukkaalla. Tuon asukasmäärän mahduttaminen Helsingin niemelle, Sipookin huomioiden ei ole ihan pikku juttu. Saamalla pitää valtionkin toimesta tehdä kaikki, että yhdyskuntarakenne tiivistyy ja tarve yksityisautoiluun työ- ja asiointimatkojen osalta pienenee. Ja kun valtion ja kuntien taloudellinen tilanne on mikä on, niin valtiolla ei vain ole varaa pitää Malmia edes sellaisena kuin se on, saatika investoida, kun sen lopettaminenkaan ei aiheuta kovin ylipääsemättömiä ongelmia. Noin tuhannen henkilön harrastusmahdollisuudet noin miljoonan asukkaan alueella heikkenevät (=promille) ja kaupalliset ja yhteiskunnalliset toiminnot voidaan hajasijoittaa muualle. Aiheuttaa toki pikku ongelmia ja joillekin harmia, mutta ei muuta.

 

Kun sitten Finaviakaan lähinnä kai taloudellissista syistä ei ole innokas Malmin puolesta puhumaan, niin mikäs muu olisi voinut olla lopputulos. Mikä tietysti minustakin on harmi.

 

Kampanjointi Malmin jatkamisen puolesta tuskin johtaa menestykselliseen lopputulokseen, sen verran heikosti taitavat tosiasiat tällä hetkellä olla. Ellei joku keksi jotain todella käänteentekevää á la Bromma. Tarkoittaa uusia taloudellisia tai yhteiskunnallisia hyötyjä. Taloudellisiin haittoihin ei kannata enää vedota, ne on jo todettu päättäjien taholta asuntovaihtoehdon hyötyjä pienemmiksi. Ehkä tässä on vain nöyrryttävä taloudellisten tosiasioiden edessä, vaikka kuinka harmittaa. Luopua ei saisi...

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt voisi olla viisasta tarttua ankarasti tuohon puheeseen korvaavasta kentästä. Sen tarpeellisuuden perusteluna on se näkemys, että Malmin lakkauttaminen on käytännössä valtava suonenisku koko Suomen moottorilentämiselle. Nykyiset Malmin koneet eivät mitenkään mahdu/pysty operoimaan Hyvinkäältä ja Nummelasta. Se on kuolleena syntynyt ajatus. Ja molemmat em. kaupungit/kunnat tekevät varmasti parhaansa rajoittaakseen lentämisen laajentumista heidän alueellaan.

 

Tällöin moottorilentämisen säilyminen Suomessa edellyttää korvaavaa kenttää pääkaupunkiseudun läheisyyteen. Tämän rakentamispäätöksen odotus antaa aikaa ainakin 2020 asti toimia Malmilla. Siihen mennessä asiat ehtivät moneen kertaan hakeutua uusiin asentoihin.

 

Pahinta, mitä nyt voisi tapahtua on nopea Malmin toimintojen purku, vaikka rakentamiseen joka tapauksessa menee vuosikausia.

 

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko missään sanottuettäkorvaavaakenttää enää on tulossa? päätös vaikuttaasiltä että ainoastaan malmi menee kiinni mutta onko korvaavasta kentästä päätöstä.?

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/kentan_toiminta_lopetetaan_rajavartiolaitos_siirtymassa_malmilta_helsinki_vantaalle

 

Tarkasti ottaen Hallituksen päätös rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanosta osana julkisen talouden suunnitelmaa toteaa asiasta seuraavasti.

 

"Asuntorakentamisen edellytysten parantamiseksi Helsingin seudulla valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta siten, että alue on mahdollista ottaa asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa. Muutos edellyttää Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle.

 

Rajavartiolaitos käynnistää Helsinki-Vantaan tukikohdan hankinnan valmistelun. Finavia Oyj ja Rajavartiolaitos sopivat tilajärjestelyistä siten, että muutto Malmista uusiin tiloihin tapahtuu kustannusneutraalisti."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt voisi olla viisasta tarttua ankarasti tuohon puheeseen korvaavasta kentästä. Sen tarpeellisuuden perusteluna on se näkemys, että Malmin lakkauttaminen on käytännössä valtava suonenisku koko Suomen moottorilentämiselle.

 

Mikähän mahdollisuus olisi, että valtio rakentaa uuden korvaavan lentoaseman omilla rahoillaan, mutta kentän pitäjäksi valitaan joku muu kuin Finavia.  ;)

 

Suomessa ollaan muutenkin aika pitkällä siitä että erilaisia "maakuntakenttiä" yms omistaa/operoi/hallinnoi joku muu kuin valtion "monopoliyhtiö". Muualla Euroopassa tätä on jo paljon enemmän.

 

 

Mutta vakavasti ottaen - ei uuden kentän tekemisessä mitään järkeä mielestäni ole edelleenkään, taloudellisesti tai liikenteellisesti, koska pk-seudulla on jo kaksi lentoasemaa. Mutta jos Malmi pakkosuljetaan, niin silloin pidän ainoana vaihtoehtona uutta lentoasemaa. Hyvinkää tai Nummela ei tähän taivu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä tämä punavihreä nykymaailma taivu uuden lentokentän rakentamiseen. Jos pari aktiivivalittajaa pystyy siirtämään esim. laskuvarjohyppytoiminnan pois kesämökkimaisemistaan, lienee kokonaan uuden kentän rakentamiseen liittyvä valitusmenettely omiaan siirtämään prosessia niin pitkälle, ettei meistä kovin monen tarvitse olla sitä enää näkemässä.

 

Luonnonsuojeluliitto jo ohjeistaa, miten pannaan kapuloita rattaisiin (joskin hämmästyttävää kyllä olen samaa mieltä Malmin kentän kohtalosta)

http://www.sll.fi/mita-sina-voit-tehda/vaikuta-lahiymparistoosi/lentokenttahankkeet

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on vaikutus lentoturvallisuuteen, kun Malmin valvotuista oloista siirretään tuo liikennemäärä pörräämään jollekin korpikentälle?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämmentävää muuten, tuli vastaan seuraava linkki: http://www.helsinki.fi/viikki/koetila.html

 

Viikin tilan kokonaispinta-ala on 353 hehtaaria. Malmin lentoaseman ala on 138 ha, ja kaikkine reuna-alueineen hieman yli 200 ha.

 

Mikähän vika tuossa pellossa on, vai onko sen tulevaisuus jo sovittu aiemmin?  (ts. 40 000 asukasta tällä matematiikalla sinne ..)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Sami erittäin hyvillä jäljillä...

 

Tuon opetus- ja koetilan "siirtäminen" (=uusien tiluksien hankkiminen) olisi helvatun paljon helpompaa, kuin uuden lentokentän löytäminen/rakentaminen.. Ei tarvitse Hesasta ajaa kuin n. 30 min vapaavalintaiseen suuntaan, niin johan löytyy isoja maatiloja kaupan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään