Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Nykyisen hallituksen kanta tuli toki varsin selväksi, mutta lienee varsin selvää, ettei tällä hallituspohjalla jatketa vuoden 2015 jälkeen. Iso osahan noista kehysriihen päätöksistä tulee toteutettavaksi vasta 2016 alkaen, eli seuraavan hallituksen istuessa. Eihän hallituspohjan muuttuminenkaan toki mitään takaa, mutta mitä tulee edunvalvontaan, niin se  tulee kohdistaa seuraavaan hallitukseen.

 

Np miksi seuraava hallitus muuttaisituon päätöksen?Onkoilmaillijoillaselaista  poliitista painoarvoa joka saisi tuon päätöksen muutumaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/malmin_lentokentan_siirtaminen_vihtiin_tai_hyvinkaalle_vaatisi_jatti-investointeja/7158420

 

Malmin lentokentän liikenteen siirtäminen Vihtiin tai Hyvinkäälle vaatisi suuria investointeja. Lentokentän lakkautuksen yhteydessä on väläytelty, että kentän lentotoiminta voitaisiin jakaa Hyvinkään ja Nummelan korpikenttien kesken.

 

Lentotoiminnan kasvattaminen Malmin mittakaavaan vaatisi Nummelan kenttäpäällikkö Jari Siltalan mukaan ainakin lennonjohtotornin, lentokonehallien, polttoainesäiliöiden ja parkkipaikkojen rakentamista.

 

– Kyllä täällä lentotoimintaa voisi lisätä. Mutta jotta mittakaavassa päästäisiin siihen, että Nummelan ja Hyvinkään kanssa jakaisimme Malmin kuormaa, niin kyllä tilat aiheuttavat melkoisen rajoituksen. Päälle tulevat vielä ympäristöluvat ja monet muut tekijät, sanoo Siltala.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Np miksi seuraava hallitus muuttaisituon päätöksen?Onkoilmaillijoillaselaista  poliitista painoarvoa joka saisi tuon päätöksen muutumaan?

 

Siksi, että ilmailuelinkeinoa tarvitsevat muutkin kuin ilmailijat. Ilmailuelinkeinoa voi tarvita tai siitä voi hyötyä ja nauttia monella muullakin tavalla kuin lentämällä Helsinki-Vantaalta jossain isossa putkessa Rhodokselle tai Thai-maahan lomalle.

Ilmailu on ihmisiä varten. Ja eniten ihmisiä on Suomessa pääkaupunkiseudulla (n. miljoona). Seuraava hallitus saattaa sen ymmärtää, vaikka tämä nykyinen ei ymmärtänyt.

Ilmailijoilla ei ehkä ole riittävää poliittista painoarvoa, mutta ilmailulla saattaa hyvinkin olla. Toivotaan niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähetin HS:lle tällaisia oikaisupyyntöjä:

 

....

Lisäksi Ministeri Kyllösen suuhun oli aiemmin pantu "70 harrastelentäjän" lukumäärä varmistamatta todellista lukumäärää, joka on n. 700. Tämä olisi syytä myös korjata, vaikka kyseessä onkin suora lainaus.

 

 

 

Toimitus tuskin ottaa kovin vakavasti palautetta, jossa joku pyytää korjaamaan suoran lainauksen haastateltavalta ja oikaisun pyytäjä ei ole haastateltava itse.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymystä ei pidä lukea niin provokatiivisena kuin voisi: Millä tavalla Malmin kenttä (tai sen "ilmailuelinkeino") nykyisellään tuottaa minulle (= ei-ilmailija merkityksessä lupakirjaton) tarvitsemiani tai muita hyötyjä?

 

Tämä on aivan olennainen kysymys, josta olen yrittänyt höpöttää aiemminkin. (Rehellisesti täytyy sanoa, että ilmailufriikkinä käyn Malmilla joitakin kertoja vuodessa ja aina se on yhtä mitätön luotaantyöntävä nähtävyys. Ja silti käväisen ohi kulkiessani, joskus ajan Espoosta sinne ihan vain käymään ja kiertämään kentän koiran kanssa. Joku muu kuin friikki tuskin vaivautuu, koska siellä ei todellakaan ole mitään.)

 

Ilmailu sinänsä on abstraktio. Ei sillä ole poliittista painoarvoa arvoa ilman konkreettisia ilmentymiä.

 

Siksi, että ilmailuelinkeinoa tarvitsevat muutkin kuin ilmailijat. Ilmailuelinkeinoa voi tarvita tai siitä voi hyötyä ja nauttia monella muullakin tavalla kuin lentämällä Helsinki-Vantaalta jossain isossa putkessa Rhodokselle tai Thai-maahan lomalle.

Ilmailu on ihmisiä varten. Ja eniten ihmisiä on Suomessa pääkaupunkiseudulla (n. miljoona). Seuraava hallitus saattaa sen ymmärtää, vaikka tämä nykyinen ei ymmärtänyt.

Ilmailijoilla ei ehkä ole riittävää poliittista painoarvoa, mutta ilmailulla saattaa hyvinkin olla. Toivotaan niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimitus tuskin ottaa kovin vakavasti palautetta, jossa joku pyytää korjaamaan suoran lainauksen haastateltavalta ja oikaisun pyytäjä ei ole haastateltava itse.

 

En osaa sanoa. Sen takia laitoinkin tuon tuolleen lisäkkeenä.

 

En ole nähnyt oikaisuja, ne ovat varmaan paperilehdessä...

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös samalla logiikalla golfkentätkin pitäisi muuttaa asuinalueiksi? Sehän on "rikkaiden" harrastus joka ei tuota yhteiskunnalle mitään... Anteeksi Forumin golffarit ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymystä ei pidä lukea niin provokatiivisena kuin voisi: Millä tavalla Malmin kenttä (tai sen "ilmailuelinkeino") nykyisellään tuottaa minulle (= ei-ilmailija merkityksessä lupakirjaton) tarvitsemiani tai muita hyötyjä?

 

Tämä on aivan olennainen kysymys, josta olen yrittänyt höpöttää aiemminkin. (Rehellisesti täytyy sanoa, että ilmailufriikkinä käyn Malmilla joitakin kertoja vuodessa ja aina se on yhtä mitätön luotaantyöntävä nähtävyys. Ja silti käväisen ohi kulkiessani, joskus ajan Espoosta sinne ihan vain käymään ja kiertämään kentän koiran kanssa. Joku muu kuin friikki tuskin vaivautuu, koska siellä ei todellakaan ole mitään.)

 

Ilmailu sinänsä on abstraktio. Ei sillä ole poliittista painoarvoa arvoa ilman konkreettisia ilmentymiä.

 

Kyllä sveitsiläinenkin voi hyötyä merenkulusta vaikka Sveitsiin ei tule yhtään laivaa. Ja sveitsiläinen voi olla kiinnostunut näkemään laivoja ja opiskelemaan navigaatiotekniikkaa. Ilmailu on tosiaan abstraktio, joka kiinnostaa hyvin monia ihmisiä edelleen, vaikka ei enää olekaan sellainen ihme kuin 100 vuotta sitten. Muistan hyvin, miten hienoa oli nähdä 1979 Toronton Science Centerissä aito Apollo-avaruusalus ja kurkistaa sen sisälle ja nähdä kaikki instrumentit, mittarit ja kytkimet alle metrin etäisyydeltä. Vaikka kukaan ei ollut käynyt kuussa enää yli viiteen vuoteen. Ihmisten kiinnostusta asioihin pitäisi voida ja osata käyttää myös liiketoimintaan. Et varmasti ole ainoa, joka Malmilla käydessään näkisi siellä mielellään enemmän ilmailua. Siellä voisi myös tapahtua enemmän ilmailua, mikäli se sopisi Finavian "konseptiin" Ainakin enemmän liikelentoja pienillä bisness-jeteillä. Ja muutakin matkustaja ja rahtiliikennettä. Mutta jos Malmilla ei ole edes lentokenttää, niin siellä näkee taatusti vähemmän ilmailua kuin ilmailufriikki haluaisi. On täällä Helsingissä myös kotieläinfriikkejä, luontofriikkejä, ulkoilmafriikkejä, golf-friikkejä ym. Siksi kaupunginvaltuuston pitäisi kieltäytyä loputtomasta ja ikuisesta kasvun tavoitteesta. Mitä sellaisesta talouskasvusta on hyötyä tai iloa, joka tekee elinympäristön ahtaammaksi ja elämän tylsemmäksi ja säädellymmäksi = rajoitetummaksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ihmettelin tuossa aikaisemmassa kirjoituksessani, miksi äskettäin pidetyssä valtioneuvoston kehysriihessä otettiin esiin Helsingin mittakaavassa saati Suomen mittakaavassa pienehkö alle 1,5 km2:n Malmin lentotoiminta-alue (on osa 2,5 km2:n lentokenttäaluetta, jossa asun).

 

Julkisuudessa on raportoitu, että syy on se, että nyt halutaan kituvaan Suomeen taloudellista aktiviteettia aloittamalla Helsingissä suuri edullisten asuntojen rakentamishanke. Tämä on mielestäni varsin kannatettavaa ja hyvä speksi sille, mitä pitää tehdä!

 

Ihmettelen kuitenkin edelleen, mitä sana Malmi, teki valtioneuvoston julkilausumassa. Eikös hallituksen tehtävä ole päättää vain suuntaviivat eikä keskittyä siihen, miten ja millä keinoin annettuun tavoitteeseen päästään.

 

Nyt valtioneuvostossa työskennelleiden kaverusten Kyllösen ja Kiurun johdolla on saatu aikaiseksi täysin kansanvallan vastainen päätös, jossa otetaan kantaa myös keinoihin asuntorakentamisen edistämiseksi Helsingissä eli päätöksessä lukee, että rakentaminen tulee kohdistua erityisesti Malmin lentokenttäalueelle ajamalla ensin lentotoiminta alas.

 

Vaikeassa tilanteessa, missä Suomi juuri nyt onkin taloudellisessa mielessä, demokraattiset päätökset eivät ole välttämättä niitä parhaimpia kunhan päätös on oikea.

 

Mutta Malmin lentotoiminta-alueen ottaminen asuntokäyttöön ei edistä juuri TÄLLÄ HETKELLÄ millään tavalla taloudellista toimeliaisuutta siitä yksinkertaisesta syystä, että lentotoiminnan alasajo kestää käytännössä vuosia. Rakennushankkeet päästäisiin aloittamaan vasta sitten, kun toivottavasti Suomen talouden alamäki on ohitettu.

 

Toisaalta Malmin lentotoiminnan alasajo tarkoittaa myös taloudellisen toimeliaisuuden vähenemistä, sillä lentokoneiden pitäminen ilmassa kaikkine koulutusaktiviteetteineen vaatii paljon rahaa. Ja koneiden maadoittaminen ei kyllä varmasti tee hyvää kokonaistaloudelle siitäkin huolimatta, että Finavia tekee ehkä jonkin verran laskennallista tappiota Malmilla kuten myös valtaosalla muita lentokenttiä.

 

Eli valtioneuvoston määrittelemä tapa (, jota sen ei tulisikaan mielestäni määrittää) ei edistä millään lailla alkuperäistä speksiä eli lisättäisiin tämän hetkistä taloudellista aktiviteettia.

 

Mikäli kohtuuhintaisten asuntojen (lue slummin) rakentaminen haluttaisiin aloittaa esimerkiksi ensi vuonna, rakentamisen tulisi kohdistua vapaille aukeille peltoalueille ja muihin vapaisiin pöpelikköihin, joita kyllä Hesassa riittää runsain mitoin esim. Viikissä, Haltialassa, Santahaminassa, Tuomarinkartanossa, vanhan Sipoon alueella jne. Osa näistä on myös lähempänä keskustaa parempien kulkuyhteyksien päässä kuin Malmin lentokenttä.

 

Päätös Malmin lentokentän lakkauttamisesta on aivan väärä, hallituksen itse asetettaman tavoitteen kannalta, joka tulee perua välittömästi.

 

Toivon, että esim. Malminystävät RY. tekee selvän toimintasuunnitelman, jolla tehty hyvää tarkoittava mutta väärä päätös saadaan torpattua. Kun esim. hesarista ei varmasti saa tähän apua, itse olisin hyvän suunnitelman mukaista toimintaa kyllä valmis rahoittamaan jollakin summalla ja toivoisin, että muutkin lisäisivät kohdallaan taloudellista aktiviteettiaan Malmin säilyttämisen vuoksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

timoannas nyt kongretiaa siitä millä tuopäätös saataisiin kumotua?

Mun mielestä se ei ollut päätös, vaan ehdotus suuntaviivoiksi. Melkoista mikromanageerausta valtion taholta, kuin on isompiakin rahoitusongelmia liikenteessä PK-seudulla: Pisara-rata, Länsimetron rahoitus yms...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän mitään ole vielä päätetty. Yhtään kaavaa ei ole laadittu.

 

Nämä epäkohdat on vain saatava laajemman yleisön tietoisuuteen, että Helsingillä ei ole mitään akuuttia tarvetta rakentaa Malmille. Yleinen mielipide ja faktat kyllä vaikuttaa poliitikkoihin ja päätöksiin. Kyseessä on vain ja ainoastaan rakentajien ja Helsingin pamppujen intressit. Raha se jälleen ratkaisee, ei mikään asuntopula. Millään muulla ei taida olla väliä. Vapaita alueita riittää Helsingissä vaikka kuinka paljon.

 

MLY:n ja puolustajien pitää vain tuoda selvästi esille että tällainen päätöksentekotapa ei kuulu avoimeen demokratiaan eikä sitä voida hyväksyä. Eihän toista osapuolta ole kuultu lainkaan tällaisessa kabinettipäätöksessä.

 

Helsingin Sanomien toiminta asiassa on toki harmillista. SoMea se ei kuitenkaan pysty manipuloimaan. Sen mahdollisuudet kannattaa nyt hyödyntää ja kaikki muutkin vaikutuskanavat ulkomaita myöten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

timoannas nyt kongretiaa siitä millä tuopäätös saataisiin kumotua?

 

Kuten kirjoitin, hallituksen päätös kohtuuhintaisten asuntojen rakentamiseksi on hyvä ja kannatettava.

 

Ei päätöstä tältä osin tarvitse kumota. Päätökset talojen väristä, määristä, sijoittelusta ovat varmasti avoimia. Mikäli taloja pitäisi päästä akuutisti rakentamaan, se ei varmasti onnistu Malmilla ihan helposti, joten muu paikka pitää tälle toiminnalle etsiä, jos kiire on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps,

 

Timon ehdotus on hyvä. Tänäänkin löytyi yksi lakimies tutkimaan tuota kehysriihen dokumenttia, miten ja mihin siitä kannattaa lähteä keskustelemaan/esittelemään/vaatimaan/...

 

Nyt kannattaa toimia ja MLY on hyvä "virallinen" elin lausuntoihin ym. Huomenna muuten 8.20 radio Trombit trombit.net uutisoi aiheesta - löytyyköhän jostain radio cityn ja radio ravun (radiorapu.fi) tallenteita? Kaupunginhallituksen puheenjohtajan hämmentynyt ja epäilevä viesti oli lupaava.

 

t. Timo

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmisten kiinnostusta asioihin pitäisi voida ja osata käyttää myös liiketoimintaan.

 

Niin monessa paikassa tehdäänkin, mutta Malmilla sitä ei tehdä, ei edes aiota, eikä siellä ole mitään sellaista, jonka takia kenttä ketään "ulkopuolista" kiinnostaisi. Jossittelu ei auta.

 

Siksi kaupunginvaltuuston pitäisi kieltäytyä loputtomasta ja ikuisesta kasvun tavoitteesta. Mitä sellaisesta talouskasvusta on hyötyä tai iloa, joka tekee elinympäristön ahtaammaksi ja elämän tylsemmäksi ja säädellymmäksi = rajoitetummaksi?

 

Malmin ei ratkaise tätäkään maailmankatsomuksellista asiaa. En tosin itsekään usko loputtomaan kasvuun, mutta se on eri asia. Kaupunginvaltuuston akuutein ongelma on Helsingin huikea budjettivaje. Siitä näkökulmasta Malmi rakennettuna on osa keskipitkän aikavälin ratkaisua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmi nyt kuitenkin kuuluu hallituksen päätettäviin asioihin valtion osalta. Muut kaksi asiaa saivat nekin osansa kyseisestä mikromanageerauksesta.

 

Mun mielestä se ei ollut päätös, vaan ehdotus suuntaviivoiksi. Melkoista mikromanageerausta valtion taholta, kuin on isompiakin rahoitusongelmia liikenteessä PK-seudulla: Pisara-rata, Länsimetron rahoitus yms...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sveitsiläinenkin voi hyötyä merenkulusta vaikka Sveitsiin ei tule yhtään laivaa...

 

On huti väite. Reiniä pitkin päsee mereltä Baseliin asti, jotta kyllä sinne laivalla pääsee. Merenkuluksi lasketaan. Sitäpaitsi Sveitsin järvillä Bodensee ja Genevenjärvi mukaanlukien harjoitetaan aika laillakin laivoilla liikennöintiä, kansainvälistäkin. Eikä pelkkää matkailua, vaan ihmisten päivittäistä matkustamista. No, linkki Malmiin sinällään heikko.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmi nyt kuitenkin kuuluu hallituksen päätettäviin asioihin valtion osalta. Muut kaksi asiaa saivat nekin osansa kyseisestä mikromanageerauksesta.

 

 

Valtio/hallitus on ulkoistanut tuon Malmin Finavian hoitoon. Nythän tehdyssä päätöksessä sanotaan, että "käytetään omistajaohjausta.." eli onko se nyt sitten hallintoneuvosto/yhtiökokous joka linjaa firman toimivalle johdolle miten edetään. Lieneekö tämäkin niitä valmisteltavia asioita jotka tuodaan valtioneuvoston päätettäväksi keväällä 2015.

 

Lentokenttä sinänsä on Helsingin asia, kyllähän Hki voi siinä jatkaa kentän pitoa. Näin ex-Kyllönenkin sanoi kun kysyin.

 

t. TImo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä tavalla Malmin kenttä (tai sen "ilmailuelinkeino") nykyisellään tuottaa minulle (= ei-ilmailija merkityksessä lupakirjaton) tarvitsemiani tai muita hyötyjä?

 

Esimerkiksi Malmi on meille koillisen asukkaille äärimmäisen tärkeä ja suosittu virkistys- ja ulkoilualue. Tietysti tuon tyyppisen kysymyksen voisi esittää myös esim. siirtolapuutarhoista, mitä ne antavat minulle jolla ei ole mökkiä niissä. Mutta tuota kentän kiertävää pururataa ja sen merkitystä ei kannata väheksyä. Haastankin jokaisen 5.4 tähän: https://www.facebook.com/events/613630305373973/?ref_newsfeed_story_type=regular&source=1 osallistuvan kiertämään n. viiden kilomterin lenkin kentän ympäri. Rauhallisesti kävellen siihen ei mene ikuisuutta, ja samalla saa hyvän kuvan koko kenttäalueesta ja sen monipuolisesta ympäristöstä. Pururata leikkaa kentälle tulevan tien aivan siinä kentän portin vieressä, siitä vain kävelemään jompaankumpaan suuntaan, viiden kilomterin jälkeen saapuu takaisin samaan paikkaan.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kannattaa toimia ja MLY on hyvä "virallinen" elin lausuntoihin ym. Huomenna muuten 8.20 radio Trombit trombit.net uutisoi aiheesta - löytyyköhän jostain radio cityn ja radio ravun (radiorapu.fi) tallenteita?

 

Koittakaa (siis MLY) saada itsenne haastateltavaksi Ylen eri radiokanavien eri ohjelmiin, Novalle, Radio Rock, jne. Kaikki käsittääkseni ottavat vallan "heppoisin" perustein haastateltavia, ja tämä voi ylittää k.o. kanavan kynnyksen. Esimerkiksi minä kuuntelen radiota paljon ja siten myös näitä haastatteluita (lue: uuden kirjan tms. mainoksia).

 

Minusta pahimmat ongelmat tässä ovat Finavia joka haluaa lopettaa Suomesta kaikki muut lentokentät paitsi Vantaan ja Pajunen + grynderit joka tienaisivat pirusti. He näämmä ovat kykeneviä "voitelemaan" toimittajia Yleä myöten suoltamaan tökeröitä valheita kuten täälläkin on nähty. Poliitikoista nyt puhumattakaan, he kun näkevät "halpoja asuntoja" niin sokeutuvat muuten.

 

Poliitikkoihin auttaa liittyminen puolueeseen (jos kestää sitä touhua) ja totuuden jakaminen muissa tiedotusvälineissä (kun lehdet kertoo "muuteltua totuutta", puhu radiossa). Jälkimmäinen auttaa toimittajiinkin - ainakin niihin joilla on jäljellä edes ripaus toimittajien etiikasta ("tutustu vastapuoleenkin") - eivät kehtaa valheita jaella kun kaikki tietää ne valheiksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta pahimmat ongelmat tässä ovat Finavia joka haluaa lopettaa Suomesta kaikki muut lentokentät paitsi Vantaan ja Pajunen + grynderit ksi.

 

Omasta mielestäni tässä homman ydin. Ihmettelen kovin kun haukutaan hallitusta, kyräillään kaavoittajia, vaaditaan sieltä ja täältä. Mutta kukaan ei puhu kentän ylläpitäjästä. Jos Finavia ei halua ylläpitää Malmin kenttää, on kaikki muu vouhkaaminen turhaa. Finavia on kaiken keskiössä, mutta jostain syystä siitä ollaan hiljaa. Miten Finavia saadaan Malmin puolustajaksi? tai Finavia luovuttamaan kentän sellaiselle toimijalle joka haluaa sen säilyttää?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Miten Finavia saadaan Malmin puolustajaksi? tai Finavia luovuttamaan kentän sellaiselle toimijalle joka haluaa sen säilyttää?

 

Finaviaa tuskin on mahdollista saada kannattamaan kentän säilyttämistä niin pitkään kun he siitä vastaavat, mutta sen sijaan sen kuvittelisi olevan sinänsä varsin halukas luovuttamaan kenttä pois hallinnastaan ehkä pikaisellakin aikataululla, koska kentästä on heille pelkkiä kuluja. Jonkin verran tästäkin vaihtoehdosta on keskustelua käyty ja tiedän että on ainakin yksi henkilö joka aiheesta on ollut jollain tasolla kiinnostunut.

 

Kentältä katoaisi lennonjohto tuossa tapauksessa lähes varmuudella, lennontiedottamisen mahdollisuudesta en sitten tiedä. Joka tapauksessa, mahdollisimman alhaiseen juoksevien kulujen rakenteeseen pitäisi päästä, jotta kenttä voisi nähdä tulevaisuuden jonkun muun hallinnassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään