Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

Finaviaa tuskin on mahdollista saada kannattamaan kentän säilyttämistä niin pitkään kun he siitä vastaavat, mutta sen sijaan sen kuvittelisi olevan sinänsä varsin halukas luovuttamaan kenttä pois hallinnastaan ehkä pikaisellakin aikataululla, koska kentästä on heille pelkkiä kuluja. Jonkin verran tästäkin vaihtoehdosta on keskustelua käyty ja tiedän että on ainakin yksi henkilö joka aiheesta on ollut jollain tasolla kiinnostunut.

 

Kentältä katoaisi lennonjohto tuossa tapauksessa lähes varmuudella, lennontiedottamisen mahdollisuudesta en sitten tiedä. Joka tapauksessa, mahdollisimman alhaiseen juoksevien kulujen rakenteeseen pitäisi päästä, jotta kenttä voisi nähdä tulevaisuuden jonkun muun hallinnassa...

 

Tuohan olisi käytännössä ainoa vaihtoehto, mutta joka tapauksessa valtiolla on mahdollisuus luovuttaa (tai olla luovuttamatta) kentän maa-alueen vuokrasopimus takaisin Helsingin kaupungin hallintaan. Koska ylivoimainen enemmistö Helsingin poliittisista päättäjistä kannattaa kentän ottamista asuntokäyttöön, en usko että uusikaan operaattori pelastaa kenttää ellei valtio sitten jatka vuokrasopimusta. Kentän tuottavuus vaatisi joko todella radikaalia tulojen lisäystä (uskon että suureenkiin kasvuun on mahdollisuuksia) tai vähintäänkin maavuokran säilymistä ennallaa, eli siis käytännössä ilmaisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän Kyllösen parjaamisen voisi lopettaa. Vaikka oma maailmankatsomus, poliittinen ideologia ja muut intressit eivät osuisi yhteen poliitikon kanssa, ei se oikeuta henkilöön käyvään keskenkasvuiseen kommentointiin.

 

Kyllösellä oli sentään sen verran munaa, että hän onnistui edes vähän palauttamaan poliittista valtaa heille, joille se kuuluu. Muutenkin vaikuttaa varsin tervejärkiseltä ihmiseltä.

 

http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1391051717879

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pururataahan siinä ei ole, mutta kentän kiertävä hiekkatie on entisenä puistolalaisena tullut kovin tutuksi. Suosittelen myös sen kiertämistä niille, jotka eivät ole sitä jo tehneet. Tämä virkistysalueaspekti ei nykyisellään varmaankaan riitä, koska sen oheen ei ole tuotettu palveluita ja toiseksi se on täysin irrallinen lentokentästä. Malmia ei ole vielä kaavoitettu (rakennuskäyttö), joten kentän katoaminen ei merkitse kategorisesti hiekkatien ja jonkinlaisen viheralueen katoamista. Lentokentän irrallisuus muusta on se ongelma. Siirtolapuutarhat ovat tietysti hyvä vastine tässäkin mielessä mutta veikkaanpa, että siirtolapuutarha saisi kansalaisadressiin helpommin nimiä taakseen kuin Malmin lentokenttä. Söpöysnäkökulma… Siimalennättäjienkin häätäminen kuvaa Malmia hallitsevaa tiukkaa puritanismia. Se kuuluu vain "meille".

 

Esimerkiksi Malmi on meille koillisen asukkaille äärimmäisen tärkeä ja suosittu virkistys- ja ulkoilualue. Tietysti tuon tyyppisen kysymyksen voisi esittää myös esim. siirtolapuutarhoista, mitä ne antavat minulle jolla ei ole mökkiä niissä. Mutta tuota kentän kiertävää pururataa ja sen merkitystä ei kannata väheksyä. Haastankin jokaisen 5.4 tähän: https://www.facebook.com/events/613630305373973/?ref_newsfeed_story_type=regular&source=1 osallistuvan kiertämään n. viiden kilomterin lenkin kentän ympäri. Rauhallisesti kävellen siihen ei mene ikuisuutta, ja samalla saa hyvän kuvan koko kenttäalueesta ja sen monipuolisesta ympäristöstä. Pururata leikkaa kentälle tulevan tien aivan siinä kentän portin vieressä, siitä vain kävelemään jompaankumpaan suuntaan, viiden kilomterin jälkeen saapuu takaisin samaan paikkaan.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä, ilman valtiota (Finavia) ei ole Malmin lentokenttää. Jos valtio luopuu, vuokrasopimus raukeaa ja sitten Helsinki voi päättää miten alue kaavoitetaan. Veikkaanpa, että uusi vuokrasopimus syntyisi vain isolla rahalla (käypä maanvuokra + 10000 asukkaan verotulot).

 

Tuohan olisi käytännössä ainoa vaihtoehto, mutta joka tapauksessa valtiolla on mahdollisuus luovuttaa (tai olla luovuttamatta) kentän maa-alueen vuokrasopimus takaisin Helsingin kaupungin hallintaan. Koska ylivoimainen enemmistö Helsingin poliittisista päättäjistä kannattaa kentän ottamista asuntokäyttöön, en usko että uusikaan operaattori pelastaa kenttää ellei valtio sitten jatka vuokrasopimusta. Kentän tuottavuus vaatisi joko todella radikaalia tulojen lisäystä (uskon että suureenkiin kasvuun on mahdollisuuksia) tai vähintäänkin maavuokran säilymistä ennallaa, eli siis käytännössä ilmaisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pururataahan siinä ei ole, mutta kentän kiertävä hiekkatie

 

Selvä, nyt on termit kunnossa, varmaan tuli epäselvyyksiä, mutta hyvä kun korjasit  :laugh:

 

Malmia ei ole vielä kaavoitettu (rakennuskäyttö), joten kentän katoaminen ei merkitse kategorisesti hiekkatien ja jonkinlaisen viheralueen katoamista.

 

Varsinkin viime päivien "30000 asukkaan" alueesta puhumisen jälkeen en usko hetkeäkään, että kaavoitus pysähtyisi jotenkin lentokentän aitaan. Samassa rytinässä jyrätään Tattarisuon teollisuusalueet yms. Veikkaanpa, että suunnitelmissa kaavoittaa asumiskäyttöön kaikki Alppikylän ja Fallkullan asuinalueen väliset alueet, silloin tuossa 30000 asukkaassa on jotain järkeä. 

 

mutta veikkaanpa, että siirtolapuutarha saisi kansalaisadressiin helpommin nimiä taakseen kuin Malmin lentokenttä.

Malmin kentän puolesta on jo kerätty kymmenientuhansien nimien adressi...

 

Siimalennättäjienkin häätäminen kuvaa Malmia hallitsevaa tiukkaa puritanismia. Se kuuluu vain "meille".

Tai sitten lennokkit eivät vain sovi nykyisten turva- liikkumis yms. määräyksien takia Malmin kaltaiselle lentokentälle?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin monessa paikassa tehdäänkin, mutta Malmilla sitä ei tehdä, ei edes aiota, eikä siellä ole mitään sellaista, jonka takia kenttä ketään "ulkopuolista" kiinnostaisi. Jossittelu ei auta.

 

Tuot nyt esille ainostaan oman näkökulmasi asiaan; alueen asukkaiden mielestä kentällä ja sen ympäristössä on paljonkin kiinnostavaa, samoin monen ilamilusta ja historiasta kiinnostuneiden mielestä. 4K Skyexperiencen tandemhyppytoiminta on revitalisoinut kentää todella paljon, samoin järjestetyt fly-init ja avoimien ovien päivät. Kehittämisen varaa toki olisi hyvinkin paljon, mutta kenekään intresseissä ei ole kehittää liiketoimintaa, jos alueella on jatkuva rakennuskielto ja kentän yllä leijuu jatkuva epävarmuus. Omasta mielestäni tärkein kysymys on: Mitä kenttä antaa helsinkiläisille veronmaksajille? Toki tähän voidaan vetää kaikki Suomen veronmaksajat mukaan, mutta (ilmoitettu laskennallinen) kahden miljoonan tappio on täysin merkityksetöntä Valtion kannalta, vaikka sinänsä kyllä tappiollista toimintaa valtion rahoilla vastustankin. Mitään kentän saattamiseksi voitolliseksi ei ole edes yritetty.

 

Malmin ei ratkaise tätäkään maailmankatsomuksellista asiaa. En tosin itsekään usko loputtomaan kasvuun, mutta se on eri asia. Kaupunginvaltuuston akuutein ongelma on Helsingin huikea budjettivaje. Siitä näkökulmasta Malmi rakennettuna on osa keskipitkän aikavälin ratkaisua.

 

Onko tämä nyt sitä avantgardistista vai dadaistista talousteoriaa? Malmilla on kyllä merkitystä Helsingin talouden kannalta, niin yleisen taloudellisen toiminnan kuin kuntatalouden kannalta, mutta en nyt ymmärrä mitään suoraa yhteyttä Helsingin kroonisen budjettivajeen ja Malmin rakentamisen välillä. Toki nykyarvoon diskontattuna rakennusoikeuksien myynti ylittää huimasti kaavoituskustannukset ja kunnallistekniikan kustannukset, mutta en ymmärrä kuinka alueen rakentaminen vaikuttaa Helsingin budjettivajeen perimmäisiin syihin, jotka ovat kunnallisten palvelujen poikkeuksellisen korkea kustannustaso verratan mihin tahansa muuhun kuntaan, sekä asukaskohtaisen nettoverotuoton jatkuva lasku. Toisin sanoen Helsingin sanotaanko bysanttilainen hallinto- ja talousmalli yhdistettynä jatkuvasti kasvavaan tulonsiirtojen varassa elävään asukaskuntaan samalla kun nettoveronmaksajilta nyhdetty potti pienenee suhteellisesti on katastrofin perimmäinen syy.

 

Malmin alueen rakentaminen tulee maksamaan paljon myös kaupungille, koska nämä tulevat 30.000 (!) asukasta tulevat myös tarvitsemaan kunnallisia palveluja. Koska aluetta markkinoidaan pienituloisille sopivana, voidaan olettaa että nettoveronmaksajien määrä tulee olemaan näistä uusista asukkaista alhaisempi kuin kaupungin keskiarvo tällä hetkellä on. Helsinki elää jo nyt sen varassa, että täällä on paljon tuottavia yrityksiä muuhun maahan verrattuna ja hyvätuloisia on absoluuttisesti mitattuna paljon, jolloin suoranaiseen tuhlailuun on ollut varaa. Kuten kaikki tiedämme, julkisiessa taloudessa on helppo lisätä menoja, mutta tulojen nopeasti laskiessa (yhtiöveron kuntatilityksen muutos vähemmän Helsinkiä suosivaksi, laskeneet yritysverot ja pääomatuloverot) menojen leikkaaminen onkin sitten monta kertaluokkaa vaikeampaa. En usko siihen, että suurituloiset edes kiinnostuisivat uudesta alueesta, jonka  asukastiheys olisi tiheimmän kantakaupungin luokkaa, tarjoamatta kuitenkaan samoja palveluita ja elämyksiä jotka Suomessa löytyvät ainoastaan Helsingin kantakaupungista. Tämä on vähän kuin sekottaisi 60% viinaa ja 40% viinaa, tuloksena ei suinkaan ole 100% viinaa.  Toisin sanoen, ceteris paribus-tilanteessa Malmin rakentaminen lisää Helsingin budjettivajetta, ei kavenna sitä.  Malmille pitäisi muuttaa erittäin hyvin toimentulevaa porukkaa tai sinne pitäisi tulla hyvin tuottavaa yritystoimintaa, jotta se parantaisi kaupungin taloutta, ellei sitten tehdä koko kaupungin toimintaa koskevia tehostuksia ja leikkauksia. Absoluuttisesti mitaten BKT tottakai nousee, jos Malmille rakennetaan, sehän on selvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten lennokkit eivät vain sovi nykyisten turva- liikkumis yms. määräyksien takia Malmin kaltaiselle lentokentälle?

 

Ainakin silloin jokunen vuosi sitten kun siimalennokkeja vielä tuolla oli, kenttäpäivystys joutui aina saattueena viemään jengin sinne rinkiin ja takaisin aikanaan. Ei sillä, toimihan homma niinkin ihan ok. Toinen kysymys on toki se, kuinka paljon siimalennokkeja nykyään ylipäänsä harrastetaan? Lennokkipuolella on tapahtunut ihan järjettömästi uusia juttuja viime vuosina ja en ihmettelisi jos perinteikäs laji kokee vähän paitsiota multikopterien ja videolinkkien rinnalla.

 

Toki polttomoottorikäyttöisistä siimalennokeista lähtee kovasti ääntä ja se on luonteeltaan varsin ärsyttävää jos ei nyt satu lukeutumaan lajin innokkaisiin ystäviin ;) Tästä syystä kaupunkialueella harrastuspaikat saattavat olla vähissä.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

julkityötä tehdään ja tyrkytetään kovasti. Yle Uudenmaan uutiset keskiviikkona klo 19 teki ison jutun, mun haastattelu leikattiin pois (arvaan, liian tuulista). Radio city, radio trombit, hbl, hesari (ala-arvoinen tulos) ovat haastatelleet. Radio Vega teki Gunin kanssa jutun.

 

Radio city jatkaa muuten aiheesta ensi viikolla, seuratkaa. Voi kun niillä ois jokin arkisto, missasin itse tuon ohjelman.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Varsinkin viime päivien "30000 asukkaan" alueesta puhumisen jälkeen en usko hetkeäkään, että kaavoitus pysähtyisi jotenkin lentokentän aitaan. Samassa rytinässä jyrätään Tattarisuon teollisuusalueet yms. Veikkaanpa, että suunnitelmissa kaavoittaa asumiskäyttöön kaikki Alppikylän ja Fallkullan asuinalueen väliset alueet, silloin tuossa 30000 asukkaassa on jotain järkeä. 

Juha

 

Tähän suunnitelmalliseen "salaliittoon" kuuluu myös Ala-Malmin yläasteelta alkava yhtenäinen peltoalue, joka jatkuu Tapanilaan Falkullan uudelle kerrostaloalueelle saakka. Maapohjaa siinä on nopeasti kartasta vilkaistuna suunnilleen nykyisen lentokentän alueen verran

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä, ilman valtiota (Finavia) ei ole Malmin lentokenttää. Jos valtio luopuu, vuokrasopimus raukeaa ja sitten Helsinki voi päättää miten alue kaavoitetaan. Veikkaanpa, että uusi vuokrasopimus syntyisi vain isolla rahalla (käypä maanvuokra + 10000 asukkaan verotulot).

 

 

Olemme siis jostain samaa mieltä :) Pelkästään käypä maanvuokra tekisi toiminnan voitolliseksi saatamisesta erittäin vaikeaa ellei mahdotonta. Kuten jo aiemmin kirjoitin, en usko että alueen asukkaiden nettoverotuotto tulee olemaan kovin korkea, mutta siitä voidaan keskustellakin. Kysymys kuuluukin, olisiko uusi hallitus edunvalvontatyöllä saatettavissa myötämieliseksi uudelle operaattorille samalla vuokrasopimuksella vuoteen 2034 asti? Tai vaihtoehtoisesti, olisiko uusi hallitus valmis antamaan Finavialle valtuudet jatkaa kentän ylläpitämistä? Vaaditaanko maavuokrasopimuksessa muuten että valtio operoi (tai hallinnoi) kenttää, mitään Finaviaahan ei vuonna 1935 ollut? Oma käsitykseni on että siinä puhutaan vain "lentoasematarkoituksesta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäkin linkki on varmasti jo ollut jossakin ketjussa esillä? mutta linkitän sen kertauksen vuoksi tähän. Linjaman pro gradu-tutkimuksen aiheena vuodelta 2006 on Malmin lentokentän kohtalo. MALMIN LENTOKENTTÄ MAANKÄYTÖN

KONFLIKTINA Hannes Jaakko Linjama: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/18211/malminle.pdf?sequence=2

Tarkemmin sanottuna tutkin Malmin lentokentän tapausta maankäytön konfliktina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohjimmiltaan olemme monestakin asiasta. Itse haluaisin nähdä Malmin elävänä ilmailu- ja elämyskeskuksena Ilmailumuseo mukaan lukien. Lentotoiminta kuuluu siihen itsestään selvästi, mutta tilaahan olisi FlightWorldillekin. En siis ole Malmin vastustaja. Ura yrittäjänä, jonka tärkein tuote lopultakin oli asiakaskokemus, opetti katselemaan ja ymmärtämään (ainakin yrittämään sitä) asioiden merkityksiä "aidan toiselta puolelta". Täälläkin kukoistava omaan napaan tuijottaminen ei nimittäin auta sen enempää kuin itkupotkuraivarit foorumeilla.

 

Edellä kirjoitit Helsingin taloudesta, jossa menopuoli on koko maan tapaan karannut käsistä. Sehän on ollut merkittävältä osaltaan myös Helsingin Energian varassa ja tämä lienee myös tuudittanut päättäjät helppoon rahaan. Risupaketti ja vuosi 2008 pimensivät sitten auringon. Halpa kivihiilikin tulee jäämään vain hetkelliseksi lipsahdukseksi.

 

Olemme siis jostain samaa mieltä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän pidempi, kun aiheen takia alkoi runosuoni pulppuamaan.

 

 

Toissapäiväsellä päätöksellä valtio siis vetäytyy Malmilta 2020 mennessä:

”Asuntorakentamisen edellytysten parantamiseksi Helsingin seudulla valtio vetäytyy toimintoineen Helsinki-Malmin lentoasemalta siten, että alue on mahdollista ottaa asuntotuotantokäyttöön viimeistään 2020-luvun alussa. Muutos edellyttää Rajavartiolaitoksen sekä siviili-ilmailun siirtämistä korvaavalle kentälle”

 

 

Jäljet johtavat sylttytehtaaseen

 

Valtioneuvoston päätös on mikä se on ja emme tiedä mitä ässiä liikenneministeriöllä on hihassaan, mutta ilman valttikortteja valtio herännee kyllä jossain vaiheessa siihen todellissuteen, että tämä päätös tulee maksamaan valtiolle sekä hunajaa että maltaita. Helsingin kaupungin virkamiehet taas hykertelevät innoissaan kun lentokentän ja sitä ympäröivästä maa-alueesta voi irrota jopa 1 miljardi, jos gryndereille tätä Mustaa Pekkaa pääsevät myymään.

 

Mielestäni Ilmailuliiton ja MLY:n pitäisi pikimmiten koota jonkinlainen Joint Task Force – ryhmä, tekemään ensikäden damage controllia sekä koordinoimaan tilanteen vaatimia kentän pelastamistoimenpiteitä. Lentäjän nahkalakkidelegaatio Liikenne- ja viestintäministeriöön, Mikael Nybergin luo voisi myös olla paikallaan. Jos hän ei ole ollut mukana tätä junailemassa, niin strategiavastaavana hänen luulisi tietävän miten tähän tilanteeseen on tultu ja mitä suunnitelmia LVM:llä on korvaavan kentän löytämiseksi.

 

Ylempänä Sami Puron ehdottama viesti LVM:lle siitä, että palovalvontalentoja ei ehkä voida tarjota 2015–2016 jälkeen on myös paikallaan. Lisäksi kiinnostaisi myös tietää mitä mieltä Patria on tilanteesta, sekä mitä etukäteistietoa Patrialle on omistajataholta mahdollisesti valunut. Voisi myös arvata että Kyllösen Finavian toimitusjohtajaksi nimittämä Kari Savolainen on ministeriön mies. On ollut helppo sanoa ministeriön virkamiehille että Malmista voidaan kyllä luopua, ei tuota ongelmia.

 

 

Miten tähän tilanteeseen päädyttiin?

 

Tässä kohtaa me, laborantti Kyllösen mainitsemaa noin 70 harrastajaa, pitää katsoa itseämme peiliin. Ei olla osattu kertoa mitä Malmin lentokenttä voisi olla. Ongelma on siinä että esimerkiksi Hesarin yleisöosaston kommenteissa on argumentoitu järkiperusteisesti kentän puolesta, niiden kanssa jotka ovat periaatteellisista syistä kenttää vastaan. Ei vaan toimi. Faktat ja järkiperusteet pitää saattaa viranomaisten tietoon. Suurelle yleisölle kenttä pitää myydä mielikuvilla.

 

Liikenne- ja viestintäministeriö on hakenut vaihtoehtoa Malmin lentokentälle sitten vuodesta kivi ja vuodesta 2005 oikein urakalla. Vaihtoehtoista kenttää ei vaan ole löytynyt. Nyt kun tilanne oli henkilögallerian osalta otollinen, valjastettiin kaiken maailman GPS-valvontaa ja muita hulluuksia ehdottava ministeri ajamaan asiaa hallituksen budjettiriihessä.

 

 

Tästä eteenpäin

 

Sami Puro ehdotti myös kansalaisaloitetta ja kuntalaisaloitetta kunnallisen kansanäänestyksen järjestämisestä, kentän säilyttämisen puolesta. Kansalaisaloite vaatii 50 000 hyväksyttyä kannatusilmoitusta, jotta aloite voidaan toimittaa eduskunnan käsittelyyn kun taas viisi prosenttia kunnan äänioikeutetuista asukkaista voi tehdä kunnalle aloitteen kunnallisen kansanäänestyksen järjestämisestä. Helsingissä on 500 000 äänioikeutettua joten aloitetta kannattavia helsinkiläisiä pitäisi löytyä 25 000. Haasteellista, muttei mahdotonta.

 

Malmi Fly In järjestetään 23–25.5.2014 ja Helsinki International AirShow järjestetään Malmilla 16–17 elokuuta 2014. Malmin vuoden 2009 AirShow kokosi järjestäjän mukaan paikalle peräti 72 000 kävijää. Veikkaan että tuossa luvussa puolet on ollut alaikäisiä ja moni aikuinen tuli varmaan paikalle sekä lauantaina että sunnuntaina. Silti, 20 000 kannatusilmoitusta voisi olla hyvinkin mahdollista saavuttaa, yhden aurinkoisen viikonlopun aikana. Lisäksi pitää muistaa että Ilmailuliitolla on 10 000 henkilöjäsentä.

 

Kunnallisen kansanäänestyksen tarkoitus on selvittää kunnan asukkaiden mielipidettä jonkin asian suhteen. Ja jos voidaan säätää lakeja Natura-alueiden suojelemisesta tai alueiden kehittämisestä (1651/2009), voidaan varmasti myös säätää erityislaki lentokentän säilyttämisestä ja sen lähialueen kehittämisestä.

 

Voisi olla hyvä idea kerätä kannatusnimiä myös 12–17 vee nuorilta. Tällä ei tietysti olisi mitään vaikutusta päättäjiin, mutta sillä olisi media-arvo jos esim. 20 000 nappulaa ja tulevaisuuden toivoa ilmaisisi halunsa säilyttää Malmin lentokenttä, siihen asti kunnes itse ovat aikuisia. Esim. ex-ministereillä Arhinmäellä ja Karpelalla on aikoinaan ollut hinku antaa 16-vuotiaille äänioikeus kunnallisvaaleissa.

 

 

Mitä sitten pitäisi kansalais- ja kuntalaisaloitteessa ehdottaa?

 

Kuten Sami Puro ylempänä, niin kansalaisaloitetta ei kannata kyhätä kasaan juosten kusten, vaan sitä pitää suunnitella huolellisesti. Lentävät lakimiehet tarvitaan nyt pumpuille. Myös Luonnonsuojeluliitolta voisi kysyä, ovatko edelleen sitä mieltä että Malmin lentokenttää ei pitäisi siirtää.

 

 

Ketkä ovat Malmin kentän säilyttämistä vastaan?

 

On kaksi eri ryhmää: Ne joilla on periaatteellisia ongelmia asian kanssa ja jotka saavat henkisiä hiertymiä pelkästä tiedosta, että Helsingissä on yleisilmailukenttä. Toinen ryhmä ovat ne jotka näkevät että vaakakupeissa on lentokenttä versus tarve saada Helsinkiin lisää halpoja asuntoja. Asunnot painavat enemmän.

 

Ensimmäiselle ryhmälle ei voida oikeastaan mitään. Katkeruus kun on tiettyjen ihmisten kantava voima. Toiseen ryhmään voidaan vaikuttaa. Heille voidaan viestittää että Malmille mahtuu sekä elävä lentokenttä että viihtyisä asuntoalue. Pekka Potka kysyi ylempänä aiheellisesti, mitä Malmin kenttä antaa hänelle, ei-ilmailijana? Tämä on aurinkokuningasta siteeraten, ”The key issue”.

 

Yleisölle pitää kertoa mitä Malmin lentokenttä ja sen lähialue voisi olla. Tätä varten tarvitaan kansalais- ja kuntalaisaloitteiden lisäksi jonkinlainen asuntoalue-esite. Se saisi olla huomattavasti näyttävämpi kuin rakennusliikkeiden uudisrakennuskohteiden esitteet. Se voisi esimerkiksi olla mallia full screen Flash tai HTML 5 – nettikokonaisuus. Kuvitettu 3D-mallennetuilla alueen maisemakuvilla ja sen selaamisesta pitää saada vau-kokemus, ”Tossa mä voisin asua!”

 

Esitteessä tulisi esittää:

  • Faktat, lyhyesti
  • Mahdollisuudet, laajasti
  • Kenestä asian toteutuminen on kiinni

Uhat, riskit ja muu epämiellyttävä ei kannata myyntiesitteeseen ottaa mukaan.

 

 

Kehityssuunnitelma asuntorakentamista ajatellen

 

Ym. esitteen pohjaksi pitää tietysti tehdä alueelle kehityssuunnitelma, jossa on huomioitu asuntorakentaminen. Paljonko lähialueelle oikeasti mahtuisi asukkaita jos kenttä säilytetään?

 

Pravdan käyttämä syväkurkku tietää kertoa että alueelle suunnitellaan koteja jopa 30 000 asukkaille. Tämä ei kuulosta realistiselta. Moni kulkee julkisilla, mutta monella perheellä on myös auto, joillakin kaksi. Jos 30 000 asuakasta halutaan Malmille asuttaa, niin Tattariharjuntiestä (jossa 40/50 Km/h rajoitukset) tulee autosumppu vailla vertaa. Helsingissä autotiheys on 405 autoa / 1000 asukasta, mikä tarkoittaa että kahden hengen talouksissa on likimain kaikissa yksi auto per asunto.

 

Kehityssuunnitelman pohjana voisi käyttää Erkki Mikolan et al. ” Malmin lentokenttä forever ”, sekä lentokapteeni Lauri Karjalaisen esitys aiheesta

 

 

Voisiko 09/27:sta luopua?

 

Jos 09:n itäinen osa, Tattarisuo ja Alppikylän huippu uhrattaisiin asuntoaluseksi, niin siitä saisi noin 1,2 km² yhtenäinen alue. Punavuoressa asumistiheys on 25 000 asukasta/km². Jos Malmilla päädyttäisiin hieman väljempään ja viihtyisämpään asumistiheyteen, esim. 10 000 asukasta/km², niin alueelle mahtuisi 12 000 asukasta.

 

Tattarisuon maaperä on saastunutta ja ruumiinosia täynnä, mutta sinne ollee silti helpompi rakentaa kun nykyisen kenttäalueen päälle.

 

Jos taas pääkiitotie käännetään Helsinki Vantaan 04/22 mukaisesti, Tattarisuolle päin ja muista kiitoteistä luovuttaisiin, saataisiin pohjoispuolelle vielä isompi yhtenäinen alue. Jos lumenkaatopaikka siirretään muualle ja 18/36 pidennetään, avautuisi paremmat mahdollisuudet liikelennoille. Erkki Mikolan ehdotus Jokeri-lentodösästä Malmin ja Tallinnan välillä on hyvä. Varsinkin jos paluumatkalle voi ostaa mukaan salkun saunakaljaa. Uutta kopterilinjaa Suomenlahden yli tuskin tullaan lähiaikoina näkemään. Melualueita pitäisi kanssa miettiä.

 

Ja jos Pajusen sukuyhtiön liikevaihto halutaan väkisin nostaa, niin lähistöllä on myös Ala-Malmin pellot joita voisi valjastaa asuntoalueeksi. Samalla väljällä 10 000 asukasta/km² -asumistiheydellä Ala-Malmin pelloille mahtuisi sellaiset 5 000 asukasta. Kaupungin rakentamispalvelu Staran varikko Talttakujalla voisi siirtää vaikkapa Kivikkoon ja Longinojan fudis- ja tenniskentät varikon kohdalle, jäähallin naapuriin.

 

 

Kuka operoisi?

 

Jos Finavia ei halua kenttää operoida, niin vaihtoehtoinen operaattori voisi olla osuuskunta, kuntayhtymä tai yksityinen toimija. Tosin, pienelle toimijalle yhden kentän operoiminen on riski. Jos Patria päättää nostaa kytkintä, niin löytyykö muilta kentän toimijoilta riittävästi kantokykyä kustantamaan kentän operointia ja ylläpitoa?

 

Ja jos lentokoulutusta halutaan jatkaa, niin melkein pakosta on Malmilla tarjottava lennonjohtopalveluja. Nytkin laskukierroslentäminen on sallittu vain tornin aukioloaikoina.

 

 

 

Asiat eivät hoidu itsekseen. Tarvitaan eri asiakokonaisuuksien osaajia, tekstinikkareita, kuvittajia, maisema-arkkitehtejä, suunnittelijoita, junailijoita. Omalta osalta olen tietysti valmis osallistumaan talkoisiin, osaamisalueideni puitteissa. Mutta vetovastuu Malmin lentokentän pelastamiseksi on linjalla MLY-Ilmailuliitto.

 

 

Viikonloppuja,

CKv

 

 

Pääkaupunkiseudun Palvelukartta

 

Google Maps Area Calculator Tool

 

Helsingin seudun lentokentän merkitys aluetalouden ja yritystoiminnan kannalta (2009)

 

Lentokapteeni Lauri Karjalaisen esitys

 

Malmin lentokenttä forever

 

Henkilöautot Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1980-2012

 

Jäljet johtavat sylttytehtaaseen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Itse haluaisin nähdä Malmin elävänä ilmailu- ja elämyskeskuksena Ilmailumuseo mukaan lukien. Lentotoiminta kuuluu siihen itsestään selvästi, mutta tilaahan olisi FlightWorldillekin. En siis ole Malmin vastustaja. ...

 

Mitä olet tehnyt asian hyväksi?  ???

 

Kuulutko niihin, jotka haluavat kaiken valmiina?

 

Siskonpeti 23.3.2014 ( kohdassa 15.36 -18.20)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ad hominem? Totta kai, nollasta lainapääomalla aloittaneena yrittäjänä olen aina kuulunut niihin, jotka saavat kaiken valmiina.

Lienee parempi, että pysyn poissa kerettiläisine ajatuksineni.

 

Mitä olet tehnyt asian hyväksi?  ???

 

Kuulutko niihin, jotka saavat kaiken valmiina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä täällä olikaan se "Tykkää"-nappi? :thmbup:

 

Samat sanat. Sen avulla olisi helppo kertoa olevani samaa mieltä.

(Malmin kentän tulevaisuudesta käydään vilkasta keskustelua myös Facebookin puolella ryhmässä "Friends of Malmi Airport")

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se historian pyörä pyörii. Vain vajaa vuosisata sitten käytiin mittava ja tuloksellinen yhteiskunnallinen keskustelu lentokenttien saamiseksi Suomeen. Nyt kaivaudutaan puolustusasemiin lentokenttien pitämiseksi niille tarkoitetussa käytössä.

Ulkopuolinen tarkkailija saattaisi pitää touhua tolkuttomana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se historian pyörä pyörii. Vain vajaa vuosisata sitten käytiin mittava ja tuloksellinen yhteiskunnallinen keskustelu lentokenttien saamiseksi Suomeen. Nyt kaivaudutaan puolustusasemiin lentokenttien pitämiseksi niille tarkoitetussa käytössä.

Ulkopuolinen tarkkailija saattaisi pitää touhua tolkuttomana.

 

Niin, onhan Suomessa jo hankittu kokemusta lentoasemien hävittämisestä, tosin eri syistä: Turku - Artukainen ja Tampere - Härmälä. Nytkö "keisari" sanoo: Malmi esse delendam?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylempänä Sami Puron ehdottama viesti ..

 

Kiitos kunniasta mutta en ihan noita kaikkia ole ehdottanut (ensimmäisenä ainakaan, olen saattanut asiaan kommentoida), eli taisi mennä viestin kirjoittaja sekaisin. ;)

 

 

Missä täällä olikaan se "Tykkää"-nappi?

 

Tulee muuten aikanaan kunhan softat päivitetään kesämmällä/syssymmällä. (siis ei mikään facebook-tykkää, vaan ihan foorumin sisäinen peukutus jolla voi helposti ilmoittaa että "hyvä juttu, hyvin sanottu")

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin silloin jokunen vuosi sitten kun siimalennokkeja vielä tuolla oli, kenttäpäivystys joutui aina saattueena viemään jengin sinne rinkiin ja takaisin aikanaan. Ei sillä, toimihan homma niinkin ihan ok. Toinen kysymys on toki se, kuinka paljon siimalennokkeja nykyään ylipäänsä harrastetaan? Lennokkipuolella on tapahtunut ihan järjettömästi uusia juttuja viime vuosina ja en ihmettelisi jos perinteikäs laji kokee vähän paitsiota multikopterien ja videolinkkien rinnalla.

 

Toki polttomoottorikäyttöisistä siimalennokeista lähtee kovasti ääntä ja se on luonteeltaan varsin ärsyttävää jos ei nyt satu lukeutumaan lajin innokkaisiin ystäviin ;) Tästä syystä kaupunkialueella harrastuspaikat saattavat olla vähissä.

 

//T

 

Eihän 7 siimalennättäjän tietenkään sovi tulla häiritsemään 70 harrastelentäjän rauhaa. ;-) Ja meteli on lentokentän kesäillan rauhassa erityisen häiritsevää. Miten minusta tuntuu, että olen kuullut aika tarkkaan samoja argumentteja viime päivinä ihan ministerin suusta.

 

Siimalennättäjiä on edelleen lähes sama määrä kuin 70-luvulla. Ja osittain samat naamatkin kuin silloin. Tämä laji vain kärsi aikamoisen iskun, kun Malmin lennätys loppui. Ei se ehkä niin montaa koske, mutta isku on niille harvoille sitäkin kovempi.

 

Jussi

Harrastelentäjä ja siimalennättäjä

 

PS: Vielä jokin (aika kauan) aika sitten siimakisat pidettiin vanhan messuhallin kentällä. Sitten yksi nopeuslennokki irtosi kisoissa siimoistaan ja lensi kisayleisön päiden yli messuhallin seinään > 200 km/h vauhdilla. Silloin lennättäminen siirtyi Malmille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän Malmi-asiaan olisi varmasti hyvä saada tukea ja mediahuomiota myös ulkomailta, mm. Ilmailuliittoa vastaavat tahot ja World Monuments Fund. Esimerkiksi Ruotsista, jossa on ymmärretty olla tuhoamatta Brommaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään