Jaakko Kuusisto

Malmin Lentoasema elää, ikuisesti

2 681 viestiä aiheessa

En tiedä miten tuota pitäisi tulkita, mutta http://archive.finavia.fi/files/finavia2/pdf/Finavia_Palveluehdot_2013.pdf sanoo että laskeutumismaksu HeValle on ruuhkatunteina on vähintään 55e ja niiden ulkopuolella vähintään 30e. Ruuhkatunnit MA-PE 0700-0930 LMT ja 1430-2000 LMT sekä SU 1430-2000 LMT.

 

t. TImo

 

Maailma avartuu paremmin kun tulkitsee tämän vuoden palveluehtoja, joissa ruuhkatunnit maksavat vähintään 80 eur + alv (=99,20 eur) ja niiden ulkopuoliset ajat vähintään 55 eur + alv (=68,20 eur). Jälkimmäiseen kun lisätään päälle TN-maksua 8,94 eur 0-1000 kg koneille tai 14,52 eur 1001-2000 kg koneille ja lisätään siihen vielä alv, saadaan näiksi maksuiksi 11,09 ja 18,01 euroa. Yhteensä laskeutuminen ruuhkan ulkopuolella maksaa siis 79,29 alle tonnin koneille, ja 86,21 yli tonnin koneille + handlingpalvelun kustannukset, jotka kai edelleen halvimmalla saa Finavialta itseltään tuolla 50 eur + alv:lla (=62,00 eur). Pyöreästi kokonaiskustannus yhdestä laskeutumisesta on siis 150 euroa, jos paikoitusmaksu ei lähde kuitenkaan rullaamaan.

 

https://dxww91gv4d0rs.cloudfront.net/file/dl/i/K0KXww/_8Zk2aRB_XTJ7NKKrXGjnQ/Finavia_Palveluehdot_2014.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok tnx,

 

google antoi vanhan tiedon. Aika halvallahan tuonne pääsee ja Finavian business.efhk@finavia.fi palveli neljässä minuutissa, slotit tuli että tärähti.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Timo!  Taistelua ei saa jättää kesken, nyt vain nimiä listaan ja kaikki mahdolliset äänestäjät mukaan ja jos jollakin on kontakteja polittisiin sisäpiireihin, niin selvittämään tämän tuhoamispäätöksen taustoja, koska jos tiedämme ketkä ovat tämän takana ja miksi, voimme huomattavasti paremmin vaikuttaa asioihin. Mikä on se "hyvä veli" klikki, joka tätä viime kädessäajaa.  Demokratia on tästä kaukana.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo omaksi ketjuksi tämä keräysilmoitus ja keskustelu siitä ja jos voi ehdottaa niin kerätkää myös noita nimiä yhtäaikaa paperille, tietääkseni nekin kelpaa(2 keräystä päällä yhtäaikaa=parempi sauma saada tarvittava määrä nimiä kasaan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kannattaisiko tehdä aloitteesta oma säike (ja sticky), on sen verran tärkeä...?

 

sinännsä hyvä koska aloite jos se menee läpi viralistaa kannan  joka onselvä ollut joaikojasitten:kenttä loppuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sinännsä hyvä koska aloite jos se menee läpi viralistaa kannan  joka onselvä ollut joaikojasitten:kenttä loppuu.

Ei, sen virallistaisi aloite "kenttä on otettava asuinrakentamiseen", joka valtuuston pitäisi hyväksyä. Muitakin teitä toki on ainakin viivyttää.

 

Kerropa Jouni muuten miksi haluaisit, että kenttä loppuu? Olen sitä silloin tällöin ihmetellyt.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinkiläiset voivat nyt vaikuttaa

 

https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/983

 

 

t. Timo

 

Muille on tullut paljon koottua siitä, että myös ulkopaikkakuntalaisia haluaisivat osallistua... Malmilla kun on ollut ja on edelleen paljon käyttäjiä kehä III ulkopuolelta (valtakunnallista merkitystä).

Itse asiassa tuo valtakunnallisiin sai mutta miettimään kentän pinta-alan suhdetta ja merkitystä koko suomen  kaavoitetun asuntorennusmaan suhteen...

 

-P- tabletilta sorru typot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muille on tullut paljon koottua siitä, että myös ulkopaikkakuntalaisia haluaisivat osallistua... Malmilla kun on ollut ja on edelleen paljon käyttäjiä kehä III ulkopuolelta (valtakunnallista merkitystä).

 

Kuntalaisaloitteeseen saavat osallistua vain kyseisen kunnan äänioikeutetut asukkaat. Käsittääkseni tämä koskee siis nimenomaan kunnallisvaaleissa äänioikeuden omaavia, eli myös 5v tai yli Helsingissä asuneet ulkomaanpellet saavat myös laittaa tähän nimensä. Sama koskee ulkomailla asuvia Suomen kansalaisia, joilla on viimeisen Suomen asuinpaikan mukaan oikeus äänestää ko. kunaan kunnallisvaaleissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansalaisaloitelaissa on säädetty seuraavat muotovaatimukset kansalaisaloitteelle:

 

Aloitteen tulee sisältää lakiehdotus (ehdotus säädöstekstiksi) tai ehdotus lainvalmisteluun ryhtymisestä sekä ehdotuksen perustelut.

Aloitteella on oltava sen sisältöä kuvaava otsikko.

Aloitteella on oltava päiväys, joka tulee kaikkiin kyseisen aloitteen kannatusilmoituksiin.

Samaan aloitteeseen ei saa sisällyttää erilaisia asioita.

Aloitteen on koskettava asiaa, joka kuuluu eduskunnan lainsäädäntövallan alaisuuteen. Kansalaisaloitteet eivät siten voi koskea kansainvälisten velvoitteiden hyväksymistä ja niiden irtisanomista.

Aloitteen voi laatia suomen tai ruotsin kielellä tai molemmilla kielillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vierailu Velsinki Vantaalle oli mielenkiintoinen ja opettavainen. Jos vierailijat hieman takeltelivat ilmoituksissaan, niin kyllä lennonjohdollakin oli vaikeuksia erottaa toisistaan U656 ja U665, pääsimme kuitenkin molemmat Liljasta sisään. Matka Liljasta 33:n finaaliin oli pitkä, uskomattoman pitkä, välillä heräsi epäillys, että onko selvitys ja laskulupa vielä voimassa kun vihdoin pääsemme kynnykselle. Oli. Hieman hämmentävää oli rullaustien leveys, piti oikein tarkistaa kenttänumerointi, jotta uskoi kiitotien kiitotieksi ja rullaustien rullaustieksi.

 

Helsinki Ground oli tosi kiireinen, puheenvuoroa ei tahtonut saada millään ja kun emme välittömästi osanneet kääntyä oikealle tielle rullatessamme, vaan pysähdyimme lukemaan tienviittoja, tuli "marsalkka", siis auto, jonka perässä luki "Follow me", näin pääsimme enemmän päätämme vaivaamatta Business terminaalin  Kahvi oli mainettaan parempaa.

 

Lähtö oli aika tuskaista, Helsinki Ground vastasi kutsuun: Odota, palaan 2 minuutin kuluttua, kului 20 ja sen aikana lupaukset muille venyivät 5 - 10 minuuttiin ja toteutumat varmaankin melkein puoleen tuntiin.  Rullaus kiitotien 15 päähän oli pitkä ja koska se oli ensimmäinen ja ainoa kerta, niin mielenkiintoista katsoa minkälaisia koneita kentällä oli. Odotuksellä Y2 kului aikaa ja kun vuoro tuli, niin selvitykset tulivat konekiväärinopeudella ja oli vaikea pysyä mukana, mutta pääsimme kuitenkin matkaan ja matka Liljaan oli yhtä pitkä kuin sielä sisään.

 

Malmille tultaessa aiheutimme pienen ruuhkan, pitkässä finaalissa oli parhaimmillaan 4 jonossa. Gate 1 tarjosi kahvit. Ruotsalainen sanoo: Borta bra, men hemma bäst. Kyllä Gate 1 Helsinki-Vantaan busineksen kahvin voittaa. :-)  Kuppilatiiman aikana saatoin todeta, että kukaan reissuun osallistunut ei katunut lähtöään, vaan piti elämystä matkan väärtinä.  Kiitos Timolle ideasta ja organisoinnista.

- Lauri Tarkkonen

PS: Ainoa kiusallinen piirre koko reissussa oli median, esimerkiksi YLE:n vääristämä viesti, että olisimme yrittäneet sotkea Helsinki-Vantaan lentotoiminnan. Me teimme vierailun hyvässä yhteisymmärryksessä Helsinki-Vantaan lennonjohton ja maahenkilöstön kanssa ja olen varma, että hekin saivat joitakin arvokkaita kokemuksia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä 665 ja 656 sekoittaminen häiritsi.

 

Kivaa oli mutta viiveet olivat järjettömiä. Kentän kapasiteetti ei vain riitä yleisilmailulle, vaikka Luojus lupasikin niin.

 

t .TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi, kuinka?  Kuka tai mikä virkamies on luvannut, että EFHK:n kapasiteetti riittää yleisilmailulle?  Tietenkin tällä kerralla handling maksua oli alennettu, joskin se on vieläkin sellainen, ettei tämän kertaisella kustannustasolla päivittäin lennetä. Siis kapasitetti riittää, jos hinnat pidetään sellaisiana, ettei edes niillä Kyllösen rikkaalla 70 lentäjälle ole siihen varaa eikä halua.

 

Jos EFHK saa yleisilmailun hoitaakseen, niin se on harrastusilmailun loppu. EFHK:lla oli tullessa kutakuinkin asialliset viiveet, joskin edellämainittu U656:n ja U665:n sekoittaminen toi käsittääkseni 20 minuuttia ylimääräistä kiertelyä Liljassa, mutta lentoonlähdön viiveet, ensin platalla 10-30 minuuttia ja sitten odotuksessa melkein saman verran olivat aika lailla toivottomia.

 

Kuinkahan Helsinki-Vantaa hoitaisi esimerkiksi MILK:in ja KILA:n ultrien harjoituksen laskukierroksessa?  Harjoittelun väheneminen on lentoturvallisuudelle suuri uhka. Samoin harjoituksen määrä tulisi dramaattisesti putoamaan, jos nykyisten Malmilla yleisten puolen tunnin lähialueella tapahtuvien iltaharjoitusten odotusajat ylittäisivät harjoitusajat kaksinkertaisesti.  Harjoittelu vähenee myös, jos helsinkiläiset tai espoolaiset joutuvat menemään ensin Hyvinkäälle tai Nummelaan, ennenkuin pääsevät lentoharjoitukseen.  Tämä olisi lentoturvallisuudelle turmiollista. Jo nyt kustannusten nousu on melkoinen rajoittava tekijä, kun lisäksi tulee myös aikabudjeti rajoitukset, niin se on vielä vakavampi tekijä. Rahaa on joillakin enemmän kuin toisilla, mutta ainoa demokraattinen hyödyke on aika, meillä jokaisella on sitä 24 tuntia vuorokaudessa, eikä sitä saa lisää, rahaa voi sentään saada.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos minulla olisi valtaa ja olisin jollain tavalla vastuussa Helsinki-Vantaan toiminnoista, niin yrittäisin muodostaa yhdistelmän  EFHK+EFHF, jossa Malmi olisi yhdistelmän yleisilmailuosa ja Helsinki-Vantaan varakenttä ja sellainen liikenne, jota voidaan hyvin hoitaa Malmilta siirrettäisiin sinne. Olen varma, että monet business-jettien ja pienempien liikennekoneitten matkustajat olisivat onnellisia, kun olisivat lähempänä kaupunkia, kentällä ei olisi ruuhkaa, etenkään matkustajaterminaaleissa, vaan lähtemään pääsisi nopeasti ja melkein milloin vain.  Tietenkin se jonkun verran haittaisi harrastuslentämistä ja koulutusta, mutta olen varma, että sietäisimme business-liikenteen ruuhkatunnit, jos meille annettaisiin muina aikoina nykyisen tasoinen palvelu ja kenties torni olisi auki tuntia aikaisemmin ja pari tuntia myöhemmin illalla.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi, kuinka?  Kuka tai mikä virkamies on luvannut, että EFHK:n kapasiteetti riittää yleisilmailulle?

 

Finavia Oyj:n lennonvarmistusliiketoiminnan johtaja Raine Luojus (ei siis virkamies) lausui Helsingin sanomille näin: "Kyseisen kiitotien kapasiteetti on 80 laskua tai nousua tunnissa, joten se kestää määrän aivan hyvin. Emme odota ruuhkia tai viivästyksiä". Otan vapauden olettaa, että kommentissa puhuttiin kiitotiestä 15/33, kun sitä tuohon operointiin käytettiin.

 

Käytännön kapasiteetti jäi n. 20 operaatioon tunnissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain luottamuksellisesti tiedon, että toiminta aiheutti lukuisten reittilentojen myöhästymisen. Koko lentoaseman kapasiteettia leikattiin normaalista kolmeenkymmeneen lähtöön tunnissa. Syynä sää sekä liikenne.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen keskusteltiin lentokoneiden ja lentäjien määrästä Malmilla. Koneita on aika paljon, tässä eka arvaus:

 

MILK 3

KILA 2 (+2)

MIK 4

ESMO 2

FLK 3

BF 13

Patria 15

SL 15

Yksityiset

Brandtilla 10

MILK_halli 5

Takahalli 5

KILA-halli 6

Muut as.taso2 5

As.taso1 20

Iso halli 25

 

Yhteensä 135?

 

Lisäksi kopterit - joku 15-20?

 

t. Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kiitotien kapasiteetti on 80 laskua tai nousua tunnissa

 

Sen päivän kun näkisi että Hki-Vantaalla saada tuollainen määrä koneita yhdelle kiitotielle..

 

Tai siis täytyy olla joku virhe tuossa, kun ei tuollaiseen päästä edes Heathrowlla. Eikä Gatwickissakaan jossa saadaan yhdeltä baanalta irti 54 movementtia / tunti. Eli puhuu varmaan koko kentän kapasiteetistä (joka sekin on liikaa käytäntöön nähden..).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen keskusteltiin lentokoneiden ja lentäjien määrästä Malmilla. Koneita on aika paljon, tässä eka arvaus:

 

Unohtamatta pallolentämistä, joka Uudellamaalla tukeutuu pitkälti Malmiin. Malmi on Suomen vilkkain kuumailmapallojen laskupaikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselin ja Malmilla maksimit ovat olleet jopa 120 operaatiota tunnissa, kapasiteettia on tosin turvallisuussyistä laskettu. 80-100 lienee käytäntöä nyt.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään